גורמים איראניים טוענים כי ישראל היא שאחראית ל"אירוע" במתקן העשרת האורניום בנתנז, ובכירים במדינה מבהירים כי טהרן תגיב נגד "כל מדינה שמבצעת מתקפות סייבר נגד אתרי הגרעין שלה". ציטוט זה מיוחס לראש ההגנה האזרחית באיראן, והוא אמר זאת לאחר השריפה במתקן הגרעין בנתנז, שכמה גורמים איראניים אמרו כי ייתכן שנגרמה מחבלה כתוצאה ממתקפת סייבר.
"תגובה למתקפות סייבר היא חלק מהעוצמה של הגנת המדינה הזו. אם יוכח שמדינתנו הייתה יעד למתקפת סייבר, נגיב", אמר לטלוויזיה האיראנית ראש שירות ההגנה האזרחית במדינה, גולאמרזה ג'לאלי.

4 צפייה בגלריה
שריפה מבנה מתקן גרעיני נתנז איראן
שריפה מבנה מתקן גרעיני נתנז איראן
תוצאות השריפה בנתנז
(צילום: AP)

4 צפייה בגלריה
תמונות לוויין לאחר הפיצוץ בפרצ'ין
תמונות לוויין לאחר הפיצוץ בפרצ'ין
תמונות לוויין לאחר הפיצוץ בפרצ'ין
(צילום: ImageSat)
שלושה גורמים איראניים ששוחחו עם סוכנות הידיעות רויטרס אמרו כי הם סבורים שהשריפה בנתנז הייתה תוצאה של מתקפת סייבר, אבל לא ציינו שום ראיה לכך. אחד מהם אמר כי המתקפה פגעה במתקן צנטריפוגות, וציין כי אויבי איראן ביצעו פעולות דומות בעבר. שני האחרים אמרו כי ייתכן שישראל אחראית לאירוע בנתנז, אבל הם כאמור לא הביאו עדות לכך.
האירוע בנתנז מצטרף לשני אירועים נוספים מהימים האחרונים. לפני שבוע אירע פיצוץ במתקן צבאי בהרים שממזרח לטהרן, שלאחריו טענה איראן כי הוא התרחש באזור בסיס פרצ'ין, בסיס ששימש בעבר את הרפובליקה האיסלאמית לקידום תוכניות הגרעין והטילים שלה, אם כי לטענתה היה זה בסך הכול פיצוץ של מצבור גז. בתמונות לוויין שמתפרסמות היום נראה שמכלי הגז הושמדו לחלוטין. האירוע השני אירע ביום שלישי השבוע, כאשר מרפאה בצפון טהרן התפוצצה - גם אז לטענת השלטונות כתוצאה מדליפת גז. בפיצוץ נהרגו 19 בני אדם.
4 צפייה בגלריה
דיווחים לא רשמיים על פיצוץ באזור טהרן
דיווחים לא רשמיים על פיצוץ באזור טהרן
הפיצוץ בפרצ'ין

4 צפייה בגלריה
איראן פיצוץ גז מרפאה טהרן 19 הרוגים
איראן פיצוץ גז מרפאה טהרן 19 הרוגים
השריפה במרפאה בטהרן
(צילום: EPA)
במאמר פרשנות שפרסמה אתמול סוכנות הידיעות האיראנית הרשמית "אירנ"א" נכתב כי "הרפובליקה האיסלאמית של איראן ניסתה עד כה שלא להחמיר ולהאיץ את המשברים ולהימנע מיצירת תנאים ומצבים לא צפויים. אבל חציית הקווים האדומים על ידי מדינות עוינות, בעיקר המשטר הציוני וארה"ב, תגרום לכך שהאסטרטגיה הזו תשתנה".
פרשננו לענייני ביטחון רון בן ישי אומר כי אין עדות בהירה יותר מזו שהמסר נקלט בטהרן ואף הובן, אבל ברור גם שאיראן מאיימת שתגיב. היא לא מפרטת איך, היא לא מפרטת מתי והיא אפילו לא אומרת אם היא תגיב כבר על האירועים האחרונים שנעשו בשטחה או שרק על אלו שיהיו בעתיד, אבל האיום הוא מפורש. אפשר להעריך ואפילו לקבוע שהחל שלב חדש סביב שאיפת איראן לפתח ולהחזיק בנשק גרעיני משלה.