מתווה החזרה ללימודים של משרד החינוך תחת מגפת הקורונה, שלפיו כיתות ג'-ד' ילמדו בקבוצות ומכיתות ה' ומעלה תתקיים למידה ביתית משולבת בלמידה בבית הספר, מעורר זעם ותסכול בקרב הורים, מורים ומנהלים. רבים מתרעמים נוכח העובדה שילדיהם צפויים להישאר בבית ארבעה ימים בשבוע, וטוענים שהנוהל יגרום נזק לא רק ברמה החינוכית, אלא גם מבחינת ההתנהלות הבית.
הנהגת ההורים הארצית הודיעה כי לא תפתח את שנת הלימודים אם לא משרד החינוך לא ישנה את המתווה ויאפשר למידה מלאה בבית הספר לפחות עד כיתות ו'.
בדיון סוער שהתקיים היום בכנסת דרשו יו"ר ועדת החינוך ח"כ רם שפע ויו"ר ועדת הקורונה יפעת שאשא ביטון לשנות את המתווה בטענה ששיעורי התחלואה בגילאים אלו נמוכים, והנזק שייגרם לילדים כבד מהסיכון שיידבקו או ידביקו. אמנם המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, הודיע להם שהבקשה תובא לדיון מחודש בפני ועדת מומחים, אך את ההורים זה לא מספק.
1 צפייה בגלריה
למידה מרחוק במושב סגולה
למידה מרחוק במושב סגולה
למידה מרחוק. ארכיון
(צילום: אתי נוריאל)

יו"ר איגוד מנהלי בתי הספר העל יסודיים מנשה לוי אמר: "במערכת החינוך שורר כאוס. יש הוראות סותרות שמשתנות בכל שבוע. צמצמתי משרות למורים והחזרתי שעות ושוב קיצצתי, בניתי מערכת שעות ומחקתי אותה, ואני חושש לבנות אותה מחדש. מורים מבקשים את מערכת השעות שלהם לשנה הבאה ואני עונה להם שאין. יש לי תלמידים ללא מחשבים ללמידה מרחוק והתקציב אמור להגיע אליי ממשרד החינוך אולי בעוד שמונה חודשים. מה אני עושה? לא יודע".
יו"ר הנהגת ההורים מירום שיף אמר כי לא מתקבל על הדעת להשאיר ילדים בני 10 בבית. על איום השביתה הוסיף" אנחנו לא מתכוונים לחזור בנו ואין לנו שום כוונה לוותר. במשך שנים התנגדנו להשבתת הלימודים, אך במצב שנוצר אין מנוס. נשאיר את הילדים בבית משום שממילא הם נפגעים מהמצב".
סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית, צופית גולן, אמרה שההורים מבינים את מורכבות המצב, אך מדובר בסוגיות המהוות קו אדום:" אין מצב להשאיר ילדים בבית ארבעה ימים כשהם חשופים לבדידות, סכנות ברשת וברחוב. המערכת משביתה את עצמה. למי שיש כסף ידאג למענים לילדיו".
יו"ר ועד ההורים המרכזי בתל אביב, איל לבנון, כתב לשר החינוך יואב גלנט:
"למה תלמידי כיתות היסודי צריכים ללמוד בקפסולות? הרי אותו תלמיד יכול לטוס לבולגריה במטוס מלא זרים, לנפוש ללא מסיכה ולחזור ללא בידוד לאותה קפסולה קטנה".
רון סגל, אב למיקה שעולה לכיתה ו' בבית ספר שקד ברעננה, אמר ל-ynet: "להגיד שילדים בגילאים האלו יבואו לבית ספר יומיים ולא ארבעה זה לא להבין את הצרכים החברתיים שלהם. אם תיתן לכיתות ג' ו-ד' מתווה מלא - תוכל לתת לכיתות ה'-ו' עוד יום לימודים. מה מצפים שיקרה בלמידה מרחוק? מי שחלש יישאר חלש, ומי שיש להורים שלו כסף יקבל מורה פרטי".

ורד, אימו של יוני בן ה-12, הוסיפה: "אני לא יודעת מי החכם הגדול שחשב שילד בן 12 יכול ללמוד ברוב השבוע לבד בבית. איך הם מצפים שזה יעבוד כשאני ובעלי יוצאים לעבודה בסביבות 7:30 בבוקר? מי מבטיח לי שהוא יהיה בכל השיעורים בזום? הממשלה החליטה לוותר על השנתון הזה".
בעוד ההורים דואגים מההתפתחות של הילדים תחת המתווה החדש, המורים ומנהלי בתי הספר מוטרדים מקצב הלמידה. סמדר מורס, מנהלת בית ספר נופים בתל אביב, סבורה שהילדים לא צריכים ללמוד מהבית, ולכן היא הודיעה להורים שבבית ספרה תלמידי שכבות ה'-ו' ילמדו ארבעה ימים בשבוע בבית הספר.
"אני אחלק אותם לקבוצות", הסבירה. "בשנה שעברה הם כבר החסירו חומר. התפקיד שלי זה לקחת אחריות על החינוך של הילדים וזה מה שאני אעשה".
לצורך המהלך חייבת מורס את שיתוף הפעולה המלא של מורי בית הספר שכבר הודיעו שירתמו למשימה ויתנו עוד שעות: "אני מגדילה משרות של מורים בצוות הקיים ולא משתמשת בתומכי הוראה שאני לא מכירה. אני אהפוך עולמות שרק הצוות שלי יהיה פה ושרק הצוות שלי ילמד אותם".
ע', מחנכת כיתת ה' בבית ספר בשפלה, אומרת שהתחושה בקרב חלק מהמורים היא של הליכה לעבר הלא נודע: "כשמגיעים יומיים לבית ספר זה מייצר חוסר ודאות אצל הילדים והמון פחד וחשש אצל ההורים. אני מקבלת הרבה הודעות מהורים שהילד צריך לזכור באיזה יום הוא הולך לבית ספר ומתי הוא בבית.
"כמורה אתה לא יודע מה לעשות עם כל קבוצה. הרי חלקם יהיו בבית הספר וחלקם בבית. זה להכין מערכים גם לבית וגם לכיתה, הכול יתערבב מתישהו. הפחד שלי הוא שאהיה בכיתה ופתאום ילד בבית יצטרך את עזרתי. איך אוכל לעזור לו?".
שר החינוך יואב גלנט אמר כי לא יהיה שינוי במתווה פתיחת שנת הלימודים למעט הערכת מצב לגבי התיכונים בערים אדומות. לדבריו, המתווה עליו הכריז לפני כחודש לא ישתנה ולגבי בתי ספר תיכוניים בערים אדומות תתבצע הערכת מצב בתחילת שבוע הבא.
גלנט אמר את הדברים בהתייחס להודעת המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו לחברי ועדת החינוך כי בקשתם לשנות את המתווה ולאפשר לתלמידי כיתות ה'-ו' ללמוד באופן מלא תובא לדיון מחדש. הוא הוסיף כי לאחר החגים תתבצע הערכת מצב מחודשת לגבי המתווה ויופקו לקחים.