3 צפייה בגלריה
עופר גולן וטופז לוק הפגנה בלפור ירושלים
עופר גולן וטופז לוק הפגנה בלפור ירושלים
עופר גולן וטופז לוק באזור ההפגנה מול מעון ראש הממשלה, אמש
(מתוך הטוויטר של יואב גלזנר)
טופז לוק, יועצו של ראש הממשלה שהפר את הבידוד אחרי הטיסה לארצות הברית, טען הערב (שני) בפני מקורביו כי ההנחיות שקיבל השתנו כמה פעמים, אך הודה שהיה "צריך להקפיד יותר", כלשונו. לוק ציין כי הוא "מתנצל שהפכו אותי לכלי ניגוח בראש הממשלה, ובכל מקרה אשלם מיוזמתי את הקנס".
לוק טס בשבוע שעבר עם משלחת ראש הממשלה לוושינגטון, ועל פי הנחיות משרד הבריאות אמור להיות בבידוד ביתי עד ליום שני בבוקר. במוצאי שבת נקראו חברי המשלחת להגיע בכלי רכב למשרד ראש הממשלה ולהיבדק במתחם דרייב-אין. קריית הממשלה מרוחקת מכיכר פריז, שהייתה חסומה לאורך הערב לתנועת כלי רכב בגלל ההפגנה.
3 צפייה בגלריה
טופז לוק עם בנימין נתניהו
טופז לוק עם בנימין נתניהו
לוק לצדו של ראש הממשלה נתניהו
(צילום: EFP)
אמש תועד לוק באזור שבו מחו אלפי בני אדם מול מעונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ברחוב בלפור בירושלים. כמה מפגינים זיהו את לוק ואת דובר משפחת נתניהו עופר גולן בכיכר פריז, סמוך ל"מכחישי קורונה" שהניפו בין היתר שלטים "לא קורונה - דיקטטורה".
לאחר מכן עזבו לוק וגולן את המקום בהליכה לכיוון רחוב רמב"ן. אנשי תנועת "קומי ישראל" אמרו כי "לוק נתפס בכיכר פריז מפר בידוד ומסכן את בריאות הציבור". לטענת תנועת המחאה, "לוק נתפס מביים סצנה של הפגנה נגד הקורונה על מנת לבסס את הקמפיין השקרי והמסית של מפגינים 'מפיצי 'מחלות', קמפיין שהוביל לניסיון דריסה של מפגינים. אנחנו קוראים למשטרה לטפל באירוע במלוא חומרת הדין".
מהליכוד נמסר אמש בתגובה כי "טופז לוק הגיע לבצע בדיקת קורונה בירושלים על פי ההנחיות שקיבל ממשרד הבריאות עם שובו מהמשלחת לוושינגטון, ולאחר מכן שב לביתו. עופר גולן לא נמצא בבידוד".

"פוגע באמון הציבור"

אלא שהנושא לא ירד מהכותרות והגיע גם לישיבת הממשלה שהתקיימה היום. השרה אורית פרקש-הכהן (כחול לבן) אמרה בישיבה: "אני מודאגת מהדוגמה האישית שאנחנו צריכים לתת לציבור על ההנחיות שאנחנו מעבירים, על עצמנו על היועצים שלנו. כשאני קוראת כתבות על יועצים כאלה ואחרים שמפרים בידוד - זה לא נכון לנו כממשלה, לא נותן דוגמה אישית ופוגע באמון הציבור".
על כך השיב נתניהו: "מכיוון שהדברים הופנו אליי, אני חושב שכולם צריכים ללמוד את ההנחיות של משרד הבריאות ולהקפיד עליהן ולאכוף אותן בצורה שוויונית. רואים את זה בהנחיות על אכיפת ההפגנות. עכשיו פתאום כולם מתעוררים מול אדם אחד. כל מי שהפר בידוד צריך לשלם קנס אבל אסור שתהיה אכיפה בררנית, יהודים ערבים, ושמאל ימין".
שר התקשורת יועז הנדל התייחס לנושא גם כן ואמר: "כל מי שמפר הנחיות הוא עבריין, גם אם הוא יועץ של ראש הממשלה, בין אם הוא מתפלל במקום שאסור ובין אם הוא מפגין כשאסור. צריך סטנדרט אחיד בכל מקום, בהפגנה ובתפילה".
3 צפייה בגלריה
ראובן עזר
ראובן עזר
היועץ המדיני של נתניהו, ראובן עזר
(צילום: רונן חורש, לע"מ)

הבוקר נודע כי ראובן עזר, סגן ראש המל"ל המשמש גם יועצו המדיני של ראש הממשלה נתניהו, נצפה ביום שישי האחרון מפר בידוד בזמן שערך קניות בסופרמרקט במבשרת ציון. עזר אמור היה לשהות בבידוד יחד עם כל חברי פמליית ראש הממשלה שחזרה מטקס החתימה על הסכמי הנורמליזציה עם איחוד האמירויות ובחריין.
זו לא הפעם הראשונה שעזר נתפס כשהוא מפר את הנחיות משרד הבריאות. לאחר נחיתת המשלחת בוושינגטון, הוא נצפה כשיצא לריצה ברחובות וושינגטון, אף שחברי הפמליה נדרשו להישאר במלון ולשמור על קפסולה אחת. במשרד ראש הממשלה אמרו כי נערך בירור מול עזר. "הוא ציין כי הודעת משרד הבריאות על שינוי הכללים ומעבר לבידוד הגיעה בשעת לילה מאוחרת ביום חמישי, והוא מצר על כך. הוא נקרא לסדר על-ידי הממונים עליו על מנת שמקרים כאלה לא יישנו".
פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, התייחס הבוקר לסוגיית הפרת הבידוד בריאיון לאולפן ynet, ואמר כי הוא ואנשי משרד הבריאות מתכוונים לאכוף ולהעניש ככל שיידרש. "זה לא משנה מי הבן אדם. הפרת בידוד זו הפרה חמורה מאוד, אולי אפילו הפצת מחלה", אמר. "יש על זה גם עונש פלילי. לא תהיה כאן הנחה. אנשי ציבור ככל העם – כולם אותו דבר. בידודים, הסתגרות בבית, ענישה, אכיפה וגם ענישה פלילית אם צריך. לא צריך לעשות כאן שום הנחה. לא למשלחת ולא לכל מי שהפר את הבידוד".
במשטרה אמרו הערב בעקבות הדיווחים על הפרות בידוד מצד יועציו של ראש הממשלה נתניהו: "הנושא הועבר לעיון הגורמים הרלוונטיים בחטיבת החקירות. ככל שיימצא שנשוא פנייתכם הפר את הנחיות משרד הבריאות, הנושא ייבחן על פי חוק".
בהכנת הכתבה השתתף גלעד כהן