מנהיגי הרפובליקנים בסנאט חשפו אמש (ב') חבילת סיוע בגובה של טריליון דולר, שמטרתה לסייע לאמריקנים ולעסקים שנפגעו מההשלכות הכלכליות הקשות של מגפת הקורונה. התוכנית, שגובשה ביחד עם הבית הלבן, תעמוד כעת במוקד משא ומתן על פשרה עם הדמוקרטים, שמקדמים מצדם תוכנית נרחבת הרבה יותר – בגובה של שלושה טריליון דולר.
התפרצות הקורונה בארה"ב, נזכיר, הביאה עמה משבר כלכלי בהיקפים שלא נראו כדוגמתם מאז השפל הכלכלי הגדול של שנות ה-30 במאה הקודמת, ומיליוני אמריקנים מצאו עצמם מובטלים. לפי נתוני סוכנות הידיעות רויטרס, הממשל הפדרלי כבר הוציא 3.7 טריליון דולר כדי להפחית את עוצמת המכה הכלכלית שגרמו ההגבלות שנועדו למנוע את התפשטות הנגיף – הגבלות שבמקומות רבים בארה"ב מוטלות כעת מחדש עקב התפרצותו המחודשת של הנגיף במדינה.
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מבקר ב מפעל ב צפון קרוליינה שמשתתף ב פיתוח חיסון ל קורונה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מבקר ב מפעל ב צפון קרוליינה שמשתתף ב פיתוח חיסון ל קורונה
הבית הלבן היה שותף לגיבוש התוכנית. טראמפ עם מסכה, אתמול
(צילום: AFP)
הדמוקרטים אישרו את חבילת הסיוע שלהם כבר במאי, בבית הנבחרים שבו יש להם רוב, אך הרפובליקנים ששולטים בסנאט סירבו אז לדון בה. כעת, כאשר הנגיף ממשיך להשתולל בארה"ב ובבית הלבן שינו כיוון ומנסים להציג קו אחראי וממלכתי יותר בכל הנוגע לטיפול במשבר (בצל מצבו העגום של טראמפ בסקרים), הרפובליקנים יזמו תוכנית סיוע משלהם.
מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט מיץ' מקונל אמר אמש כי התוכנית של הדמוקרטים היא בגדר "מניפסט סוציאליסטי", ודחק בהם לתמוך בהצעה שלו. הוא אמר כי התוכנית הרפובליקנית מתמקדת גם בטיפול במגפה עצמה וגם בשיקום הכלכלי. "העם האמריקני צריך עוד סיוע. הוא צריך שזה יהיה מקיף, והוא צריך שזה יהיה מותאם בזהירות לפרשת הדרכים הזו".
התוכנית שחשף אמש מקונל כוללת לפחות דבר אחד שהדמוקרטים מסכימים עליו, והוא סבב נוסף של מענקים כספיים ישירים לאמריקנים, בגובה של 1,200 דולר לכל אזרח. התוכנית של הרפובליקנים כוללת גם 105 מיליון דולר לבתי ספר ומוסדות אקדמיים, כשחלק מהכספים מיועדים לפתיחה מחדש של המוסדות הללו בלימודים פרונטליים.
4 צפייה בגלריה
מיץ' מקונל, מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט
מיץ' מקונל, מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט
"התוכנית של הדמוקרטים – מניפסט סוציאליסטי". מיץ' מקונל
(צילום: AP)
בנוסף כוללת התוכנית תקציב להרחבת מערך הבדיקות לאבחון הנגיף, 15 מיליארד דולר למרכזי בריאות לילדים וסיוע כספי והלוואות לעסקים. התוכנית של הרפובליקנים כוללת גם דברים שלא קשורים למשבר הקורונה, כמו 1.8 מיליארד דולר עבור בניית מטה חדש ל-FBI, דבר שאותו מקדם הנשיא טראמפ, שבבעלותו מלון מול המטה הנוכחי של הבולשת הפדרלית בבירה וושינגטון.
מוקד המחלוקת המרכזי בין הרפובליקנים לדמוקרטים עוסק בכספי הבטחת ההכנסה עבור מיליוני אמריקנים שאיבדו את עבודתם. החל ממרץ מקבלים מובטלים מהממשל הפדרלי 600 דולר בכל שבוע, בנוסף לסיוע שהם מקבלים מהרשויות המקומיות, אך התוכנית שבמסגרתה הם מקבלים את הסיוע הפדרלי תסתיים ב-31 ביולי, ביום שישי הקרוב.
הרפובליקנים דורשים בהצעה שלהם לקצץ את הסיוע ל-200 דולר בשבוע, ולהמשיך את התוכנית הזו במשך חודשיים בלבד שלאחריהם מובטלים יוכלו להמשיך לקבל הבטחת הכנסה בגובה של עד 70% ממשכורתם המקורית, מהרשויות המקומיות. הרפובליקנים טוענים כי התוכנית הנוכחית מעודדת רבים שלא לחפש עבודה חדשה, וכי במקרים מסוימים יש מובטלים שמרוויחים יותר כסף כעת מאשר שקיבלו כאשר היו מועסקים.
4 צפייה בגלריה
ננסי פלוסי, יו"ר בית הנבחרים
ננסי פלוסי, יו"ר בית הנבחרים
ערכים שונים. הדמוקרטית ננסי פלוסי
(צילום: AFP)
הדמוקרטים טוענים מצדם כי התוכנית הרפובליקנית מצומצמת מדי ומתחו גם ביקורת על העיכוב בחשיפת התוכנית החדשה, בשעה שמספר הנדבקים בארה"ב כבר עומד על יותר מ-4.3 מיליון איש. השיחות בין הצדדים החלו כבר הלילה, ויו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי ומנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט צ'אק שומר נפגשו במשך שעתיים עם שר האוצר סטיב מנוצ'ין ועם ראש הסגל בבית הלבן מארק מדוז.
מדוז אמר בהמשך כי הפגישה בין הצדדים הייתה "טובה". פלוסי ושומר, מנגד, הביעו תסכול מכך שנושאים מסוימים הושמטו מהתוכנית הרפובליקנית, כמו סיוע תזונתי וסיוע בתשלום שכר דירה. "אנחנו מקווים שנצליח להגיע להסכמה. ברור אמנם שאין לנו ערכים משותפים, אבל אנחנו רוצים רק לראות אם אנחנו יכולים להגיע למכנה משותף כדי להתקדם. לא הגענו לשם עדיין", אמרה פלוסי.
שומר אמר כי התוכנית הרפובליקנית מספקת סיוע מועט מדי, באופן איטי מדי, לאמריקנים שעומדים בפני אפשרות של פינוי מדירתם. "התוכנית הרפובליקנית היא תה חלש, אבל הבעיות שלנו דורשות משקה חזק יותר", הוא אמר. יצוין כי ביום שישי הקרוב יפוג גם תוקפו של האיסור הזמני על פינוי אמריקנים שלא שילמו את שכר הדירה שלהם, אם כי בסוגיה זו גם הבית הלבן תומך בהארכת תוקף האיסור.
4 צפייה בגלריה
צ'אק שומר, מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט
צ'אק שומר, מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט
צריך משקה חזק יותר. צ'אק שומר
(צילום: AFP)
לתוכנית שחשפה הנהגת הרפובליקנים יש התנגדות לא רק מהצד השמאלי של המפה הפוליטית, אלא גם מימין. כמה מהרפובליקנים השמרנים יותר בסנאט, שחוששים מתפיחתו המתמשכת של החוב הלאומי של ארה"ב, מיהרו לתקוף את התוכנית של מקונל. הם טענו כי היא יקרה מדי וכי סדר העדיפויות שלה שגוי. בסוכנות הידיעות AP מציינים כי ייתכן שחצי מכל הרפובליקנים בסנאט יצביעו נגד התוכנית שחשף מקונל, התנגדות משמעותית שמחלישה את מעמדו במו"מ מול הדמוקרטים על פשרה.
"התשובה לאתגרים לא תהיה לשפוך פשוט עוד כסף מוושינגטון. התשובה תהיה בהחזרת האנשים לעבודה", אמר הסנאטור הרפובליקני מטקסס טד קרוז, מהמתנגדים הבולטים ביותר לתוכנית שגיבשו מקונל והבית הלבן.
בעקבות ההתנגדות מימין ומשמאל, בבית הלבן העלו אפשרות של פשרה מצומצמת יותר שתפתור באופן זמני את סוגיית הסיוע למובטלים, סיוע שכאמור תוקפו יפוג ביום שישי. פלוסי, שאמנם קראה למצוא פתרון מהיר והזהירה ש"הזמן אוזל", מתנגדת לאישור חבילת הסיוע בחלקים נפרדים. "הילדים רעבים, משפחות לא יכולות לשלם שכר דירה, תשלומי הבטחת ההכנסה נגמרים והרפובליקנים רוצים לעשות הפסקה ולטפל בזה בהדרגתיות", אמרה בכעס.