לבנון עדיין בהלם וממשלתה, שממילא אינה מתפקדת, עדיין לא פתחה בחקירת סיבות אסון הפיצוץ בביירות שגבה את חייהם של יותר מ-100 בני אדם.
ואולם, כבר עכשיו אפשר להצביע בביטחון על שתי עובדות. הראשונה - פיצוץ המחסן שבו הוחזקו 2,750 טונות של אמוניום חנקתי היה תוצאה של תאונת שרשרת ולא פיצוץ יזום ומכוון. זה התחיל כשריפה במחסן דלק שהציתה כנראה מחסן זיקוקים או חומרים נפיצים אחרים וגרמה לפיצוץ הראשוני וכעבור דקות ארוכות לפיצוץ מכלי האמוניום החנקתי.
אמוניום חנקתי משמש בדרך כלל לייצור דשנים חקלאיים, אולם מדובר בחומר לא יציב ונפיץ שבתנאים מסוימים, חום קיצוני או פיצוץ קטן לידו, עלול להפוך אותו למטען נפץ גדול שנזקו רב. בעבר אירעו מקרים שבהם אוניות שהובילו את חומר המוצא הזה לייצור דשן חקלאי עלו באש והתפוצצו.

11 צפייה בגלריה
 נזקים לאחר הפיצוץ בביירות
 נזקים לאחר הפיצוץ בביירות
ממדי הנזק לאחר הפיצוץ בביירות
(צילום: AFP)
גם הפיגוע במשרדי הממשל האמריקני באוקלהומה סיטי ב-1995, שבוצע על ידי ארגון ימין קיצוני אמריקני, אירע באמצעות חומר נפץ מתוצרת בית שהמרכיב המרכזי בו היה אמוניום חנקתי. תוצאות הפיצוץ באוקלהומה סיטי דומות מאוד למראות הלילה בביירות.
העובדה השנייה - ישראל לא הייתה מעורבת באסון בשום צורה. קביעה זו לא רק מתבססת על ההכרזה המפורשת של ראש הממשלה, שר הביטחון, שר החוץ ונשיא המדינה, אלא גם על דפוס הפעולה של ישראל בפעולות חשאיות וגלויות.
במסגרת המב"מ (המערכה בין המלחמות) של צה"ל וגם בפעולות המוסד, ישנה תמיד הקפדה מרבית למניעת נזק סביבתי ובעיקר לאזרחים שאינם מעורבים. במרבית פעולותיה, ישראל גם משתדלת לא לפגוע בפעילים איראנים או בפעילי ארגוני חבלה פלסטינים בהשמדת מתקנים ומחסני נשק.
הסיבה לכך היא שפגיעות בנפש ובפעילות אזרחית יוצרת מוטיבציה לנקמה שעלולה להוביל להסלמה, וישראל, כעיקרון אסטרטגי, אינה מעוניינת בהסלמה. ההוכחה הברורה ביותר שישראל אינה מעורבת היא דווקא הצילומים מהאסון בבירת לבנון, שמראים כי הוא התחיל כשריפה פשוטה במכלי דלק ואז התפשט בצורה בלתי נשלטת לאזורים אחרים.
לישראל אמנם יש עניין לפגוע במחסני נשק ובסדנאות לשיפור דיוק הטילים של חיזבאללה בלבנון, אבל בנמל ביירות, שבו יש גורמים זרים רבים לפי מיטב המידע שבידי, אין מתקנים כאלה וגם אם היו, השמדתם לא הייתה מתבצעת באמצעות שריפה.
אפשר להניח שגם אחרי שאזרחי לבנון יתאוששו מההלם, זה לא צפוי לשנות בצורה מהותית את המצב בארצם שהיה נואש בלאו הכי גם לפני האסון. הפיצוץ התרחש בביירות, שממילא הייתה סוערת והתנהלו בה הפגנות והיא סוג של בועה במציאות הלבנונית. אזרחי ביירות, שיהיו עסוקים כעת במציאת פתרונות דיור והצלת מה שנותר מרכושם, לא יהיו פנויים במשך שבועות ארוכים להפגנות נגד הממשלה.
באזורים הכפריים שלא נפגעו הדברים יימשכו כרגיל. מה שכנראה כן יקרה הוא שהפיצוץ בביירות יגרום להגברת גלי ההגירה מלבנון למדינות זרות ובתוך לבנון. תושבים מביירות יעברו במספרים גדולים לאזורים הכפריים, אם ימצאו בהם פרנסה ומי שיש לו משפחה בחו"ל ינסה לעזוב.
11 צפייה בגלריה
חסן דיאב מועמד פוטנציאלי ל ראשות ממשלת לבנון ראש ממשלה
חסן דיאב מועמד פוטנציאלי ל ראשות ממשלת לבנון ראש ממשלה
ראש ממשלת לבנון חסן דיאב. תיתכן אפשרות לשיפור המצב הכלכלי
באורח מפתיע, ייתכן מאוד שהאסון דווקא ישפר את מצבה הכלכלי של לבנון מאחר שהבנק העולמי ומדינות זרות ובראשן צרפת, הבטיחו לה סיוע אבל מנעו אותו עד כה בגלל הסנקציות האמריקניות ובגלל הטענה שהממשלה מושחתת, אינה מתפקדת ונשלטת על ידי חיזבאללה. סביר להניח שבעקבות האסון, המדינות התורמות בהנהגת צרפת יאשרו ללבנון את הסיוע שהיא מבקשת ושנשיא צרפת הבטיח לה. מדובר ב-11 מיליארד דולר.
האמריקנים, שהתנגדו לכך שקרן המטבע הבינלאומית תעניק סיוע ללבנון, אולי יסירו את התנגדותם בעקבות האסון. אם זה יקרה, וסביר שזה יקרה, זה יחלץ את לבנון ממצב פשיטת הרגל הכלכלית שהיא נתונה בו כעת, ויאפשר לה לקבל קצת מטבע זר לממן ייבוא ודברים אחרים - אם הממשלה המושחתת והפוליטיקאים הלבנונים המושחתים לא יגנבו גם את הסיוע הזה.
באורח אבסורדי, ייתכן שבעקבות האסון תבחר לבנון להתקרב בחזרה למערב ולהתנתק במידת מה מההשפעה האיראנית משום שחיזבאללה לא יוכל להתנגד לקבלת סיוע מערבי.

גם האסון לא ימנע תגובה חזקה של צה"ל

חיזבאללה של אחרי האסון ישתדל להוכיח שהוא "מגן לבנון" וישתמש בכל היכולות הרפואיות והארגוניות שיש לו, ואשר צבר לקראת מלחמה עם ישראל, כדי להושיט סיוע מידי, רפואי, לוגיסטי ואפילו כלכלי למי שנפגעו. במצב כזה, שבו לבנון מלקקת את פצעיה ונתונה להלם, סביר להניח שחיזבאללה כארגון ומנהיגו, חסן נסראללה בעל החושים המחודדים, יגיעו למסקנה שזו לא העת להתכתש עם ישראל באמצעות פעולת תגמול שתכננו על הרג פעיל שלהם בסוריה.
לבנון אמנם נתונה לשליטת חיזבאללה, אבל העדה השיעית ובעיקר הכפריים בדרום לבנון, לא יסלחו לנסראללה אם יסבך אותם בעימות גדול עם ישראל. בדרום לבנון וגם בביירות מודעים אנשי העדה השיעית וחיזבאללה לכוננות הצבאית בישראל ולתגובה שצה"ל מכין אם חיזבאללה ינסה לבצע פעולת נקם.
אם היו להם ספקות, התקיפה של צה"ל אתמול בסוריה הבהירה להם שישראל כעיקרון לא תבליג על שום פעולה נגדה, אפילו אם בביירות מלקקים את פצעי האסון הנורא. לכן, סביר להניח, שחיזבאללה ישהה את ניסיונותיו לבצע פיגוע גמול למועד מתאים יותר שבו פעילות כזאת לא תעורר עליו זעם מסוכן פוליטית בתוך לבנון.
11 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה. סכנה לאחסון הנשק
(צילום: EPA)
סביר להניח שלחיזבאללה יהיו עכשיו קשיים בתוך לבנון, כיוון שאזרחים רבים שיודעים היכן הארגון מסתיר את מצבורי הנשק, חומרי הנפץ והטילים שלו, בעיקר באזור ביירות ובערים הגדולות כמו בעלבכ, צידון, צור וא-נבטיה. בעקבות לקחי האסון, אותם אזרחים ידרשו עכשיו מחיזבאללה להוציא את המחסנים הנפיצים האלה שצפויים להיפגע בידי ישראל מקרבת האוכלוסייה האזרחית שמוקמו בכוונה בתוכה.
הדרישה הזאת תהיה בהתחלה חשאית, אבל היא עלולה לצבור תנופה, לסכן את יכולותיו של חיזבאללה לאחסן נשק בתוך ריכוזי אוכלוסייה אזרחית ולפגוע בלגיטימיות שלו כגורם הרשאי להחזיק נשק בשטח לבנון.
חשוב בהקשר זה לציין שלמרות שלא סביר שחיזבאללה יבצע פיגוע נקם בעת הזאת, ישראל צריכה להמשיך את הכוננות והמוכנות לפיגוע כזה עד שלא יתברר במפורש באמצעות מידע מודיעיני או הצהרה של נסראללה שחיזבאללה איננו מתכוון בשעה זו לבצע פיגוע.

מי שעלולה להרוויח במצב העניינים היא דווקא איראן, שכבר הציעה סיוע ללבנון. עזרה זו, שתגיע בדרך האוויר ובאמצעות אוניות, עלולה גם לכלול רכיבים בשיפור דיוק הטילים שאיראן מנסה להעביר ללבנון ואינה מצליחה בדרכים רגילות, דרך סוריה ובדרך האוויר.
בתוך מטעני סיוע, איראן יכולה להסליק בקלות רכיבים כאלה ולאפשר לחיזבאללה לעשות בהם שימוש מהיר לשיפור דיוק מערך הטילים שלו. איראן גם מתכננת לשלוח דלק ללבנון ואפילו תחנת חשמל על אונייה. כל אלה עלולים לאפשר לה לעקוף את הסנקציות האמריקניות עליה.
אשר לאמריקנים, דונלד טראמפ הציע סיוע ללבנון, אבל הנשיא חסר האחריות והפירומן של ארה"ב – אין מילים אחרות לתאר את הנזק שעשה בהצהרתו הלילה - אמר: "זה נראה כמו התקפה שבוצעה באמצעות סוג של פצצה". אמירה כזאת, שבה טראמפ הסתמך על גנרלים עלומי-שם שאיש לא מכיר אותם, מטילה במשתמע את האחריות על ישראל ומעמידה בספק גדול את ההכרזה הישראלית החד-משמעית שהיא אינה מעורבת.
אמנם טראמפ לא נקב במפורש בשמה של ישראל, אבל ידוע שישראל היא בעלת בריתו של הנשיא ובעבר רוב המידע על פעילות חשאית של צה"ל והמוסד יצא מגורמים אמריקנים בארה"ב ולא ישירות מישראל. טראמפ גרם נזק בל ישוער למדינת ישראל בהערה הנמהרת והלא-מבוססת שלו. גורמים אמריקנים אמרו במפורש לאמצעי תקשורת בארה"ב שהם אינם יודעים על סמך מה ועל מי הסתמך טראמפ באמירה הנמהרת שגורמת נזק חמור לישראל, הן בזירה המזרח-תיכונית והן בעולם.

סיוע בישראל למרות משבר הקורונה

לעומת זאת, להצעת העזרה של ישראל יש דווקא משמעות מעשית. ישראל יכולה לסייע ללבנון אף על פי שהיא במצב מלחמה איתה בשלוש דרכים: ראשית, לפנות את אנשי כוח האו"ם יוניפי"ל וזרים בכלל, שהיו בנמל ביירות או על כלי שיט סמוכים וזקוקים לטיפול רפואי.
אפשר לפנות אותם במהירות לישראל, באמצעות מסוקים של יוניפי"ל וספינות חיל הים הישראלי ולתת להם טיפול בבתי החולים בישראל. למרות משבר הקורונה, המערך הכירורגי בישראל, לאושרנו, די פנוי כעת ויכול לטפל ללא קושי בכמה עשרות נפגעי כוויות ואנשים שזקוקים לניתוחים כירורגיים מצילי חיים.
סוג שני של עזרה הוא משלוח ציוד רפואי, אוהלים וציוד לטיהור מים לביירות, שיש בה מחסור בחשמל והרבה מאוד בתים הרוסים ומתקני סניטציה הרוסים.
סוג שלישי של סיוע הוא הקמת בית חולים שדה ליד הגבול עם ישראל, בתוך שטח ישראל, אבל צמוד לגבול שיטפל בפצועים שיגיעו מביירות, בסיוע האו"ם. יש לנו ניסיון בעניין הזה ממלחמת האזרחים בסוריה שבה טופלו אפילו חמושים סורים שנפצעו בבית חולים שדה כזה, אחרי שנבדקו מבחינה ביטחונית.
11 צפייה בגלריה
חצי מאחת ה"לבניות" בבתי הזיקוק בחיפה קרסה
חצי מאחת ה"לבניות" בבתי הזיקוק בחיפה קרסה
מפרץ חיפה. הסתברות נמוכה לפיצוץ דומה בישראל
(צילום: שרון צור)
אי אפשר לדבר על אסון בקנה מידה כמו זה שהיה בביירות מבלי לחשוב מה היה קורה והאם דבר כזה היה יכול לקרות אצלנו. התשובה היא שההסתברות שזה יקרה בישראל, למשל באזור המפעלים הפטרו-כימיים בחיפה, היא נמוכה יותר מאשר בביירות.
המתקנים הפטרו-כימיים במפרץ חיפה ובנמלים בישראל, ממוגנים הרבה יותר טוב מאשר בביירות. אמצעי הבטיחות שננקטים בישראל הם הרבה יותר מחמירים, אבל צריך להביא בחשבון שעצם העובדה של הימצאות חומרים ומפעלים מסוכנים בלב אזורים מאוכלסים יוצר איום שעלול להתממש למרות כל אמצעי הבטיחות שננקטו.
ולכן, כדי שלא יקרה לנו מה שקרה ללבנונים וכדי שלא נתעורר יום אחד, אולי כתוצאה למשל מרעידת אדמה או שריפה גדולה וניווכח שהתפקוד של ממשלת ישראל היה לקוי גם בהקשר הזה, כדאי שיהיה לחץ ציבורי גובר להמשך ההפרדה בין המפעלים המשתמשים בחומרים מסוכנים לבין האוכלוסייה האזרחית.