בזמן שאזרחי המדינה מנסים עדיין להבין את מהות הסגר הכללי ואת הסיכוי להצלחתו בהקטנת שיעורי התחלואה בקורונה, מתמודדות משפחות רבות עם אבל כבד על לכתם של יקיריהן מסיבוכי הנגיף. לפי נתוני משרד הבריאות המעודכנים לאמש (יום ב'), מספר הנפטרים מפרוץ המגפה עומד על 1,273. אלה סיפורי שישה מהם:
שושנה גיאת (72) מרמת גן הייתה סייעת בגן ילדים, אישה עצמאית ופעילה שטיילה בארץ ובעולם והייתה מוכרת בתור "הסבתא שושי" שכולם אהבו. לפני 12 ימים היא נפטרה מקורונה בבית החולים איכילוב בתל אביב ללא מחלות רקע.
בתה נעמה סיפרה: "לכל מקום שהיא הגיעה, מיד נכנסה לאנשים ללב - בחיבור פשוט, באבקת קסמים שפיזרה סביבה. היא תמיד הייתה בשמחה, ידה תמיד הייתה פתוחה לנתינה, מושטת לעזרה לרחוק ולקרוב, ללא אגו וללא התחשבנות".

על הטלטלה הקשה שעברה המשפחה סיפרה הבת: "לא ידענו איפה אימא נדבקה, היא לא הייתה בגן מאז הסגר הראשון. בהתחלה אשפזו אותה בתל השומר ואז היא הועברה לאיכילוב, תוך חודש המצב שלה הידרדר, תודה להשם שהיא לא סבלה יותר מדי".
נעמה הוסיפה בכאב: "אני לא יודעת איך לדבר עליה בלשון עבר, כי היא כל כך חיה בהווה, נהנתה מכל רגע בכאן ועכשיו. חשוב לי שאנשים יבינו שהם חייבים להיזהר כי אם זה קרה לה, זה יכול לקרות לכל אחד. אימא תהיה חסרה לנו כאן מאוד. כשושנה בין החוחים - השושנה הלכה, נשארו הקוצים".
8 צפייה בגלריה
שושנה גיאת
שושנה גיאת
שושנה גיאת. "היא תמיד הייתה בשמחה"
העיתונאי זיאד אבו ערישה (56) מפורדיס הלך שלשום לעולמו. אבו ערישה, נשוי ואב לשני בנים ושתי בנות, עבד במשך 30 שנה בשבועון "כל אל-ערב". פאיז שתיוי, בעלי השבועון, אמר: "זיאד היה מהראשונים שנקלטו אצלנו ועבד במערכת עד יומו האחרון".
לדברי שתיוי, אבו ערישה עמד בראש הצוות להקמת אתר "אל-ערב" שהושק ב-2007, והמשיך לנהל אותו עד 2014. "הוא הצליח בכל תפקיד. איש נעים הליכות עם דבקות במטרה ומסירות גבוהה. מותו נפל עליי ועל צוות העובדים כרעם ביום בהיר".
אבו ערישה היה מונשם במשך שבועיים ולבסוף נכנע לנגיף שגרם לקריסת מערכות גופו. "אחרי מותו זיאד כבש את הרשתות החברתיות כמו צונאמי", סיפר שתיוי. "זה רק מראה על גודל האובדן וגודל האסון". עיתונאים שספדו לאבו ערישה כתבו: "מדובר באדם מקצועי ומכובד, תמיד מחייך ועוזר לאחרים. כל מי שהכיר אותו אהב אותו".
8 צפייה בגלריה
זיאב אבו ערישה
זיאב אבו ערישה
זיאד אבו ערישה. "איש נעים הליכות עם דבקות במטרה"
8 צפייה בגלריה
עאישה עראקי
עאישה עראקי
עאישה עראקי. "ביקשו לשמור על הכללים"
בעיר טירה נקבע אתמול מותה של עאישה ערקאי (62), שהלכה לעולמה בעקבות סיבוכי הנגיף שלושה שבועות לאחר מותו של בעלה המורה נג'יב (84), שגם הוא נכנע לקורונה. עאישה הייתה מאושפזת באותה מחלקה שבה טופל בעלה, ולא הייתה לה אפשרות לחבק אותו לפני הלווייתו.
מכרה של המשפחה סיפרה: "שמעתי בעצב על מותם של השניים. עם כל הכאב, הם תמיד פנו לציבור, ביקשו לשמור על הכללים ולא לזלזל בהנחיות של משרד הבריאות".
רפי חמאוי (64) מאשדוד היה אחד המורים לחינוך גופני הוותיקים בעיר. הוא אושפז בתחילת יולי ונאבק בקורונה עד שגופו קרס. חמאוי חינך דורות של תלמידים והיה מורה נערץ. "הוא היה איש חינוך בליבו ובנפשו, כך לא דמיינו לנו את הסוף המר הזה כשיצאנו איתו ועם משפחתו לקרב בנגיף האור", אמרה גילה שמעוני, מנהלת בית ספר מקיף ג' בעיר. "נוח על משכבך בשלום חבר יקר".
חמאוי הותיר אחריו אישה שרית ושלושה ילדים: אלעד (29), דור (25) ונועה (21). בבית הספר כינו את המורה המיתולוגי לחינוך גופני בבית הספר שבו הוא עבד עשרות שנים. "האיש והאגדה", כינו אותו התלמידים. בעבר הוא גם היה מאמן הכושר של קבוצת הכדורגל מ.ס אשדוד ובצעירותו היה אלוף ישראל לנוער בריצת 100 מטר.
8 צפייה בגלריה
רפי חמאווי
רפי חמאווי
רפי חמאוי. "האיש והאגדה"
(באדיבות המשפחה)
ראש העיר אשדוד ד"ר יחיאל לסרי ספד אתמול: "יחד עם כל תושבי העיר אני מבקש לשלוח תנחומים כנים למשפחתו של רפי חמאוי, המורה לספורט המיתולוגי והאהוב ממקיף ג', שהלך לעולמו היום אחרי מאבק קשה על חייו במשך חודשיים מול סיבוכים מזיהום בנגיף הקורונה.
"רפי היקר ז"ל, המוכר אישית לדורות של תלמידים שחונכו על ידו לאהבת הספורט ואורח חיים בריא, משאיר חלל גדול בלב כולנו ומצטרף לאובדן הכואב מאוד של 43 מתושבי אשדוד שנפטרו לאחר שנדבקו בנגיף הקורונה מאז תחילת המגפה".
8 צפייה בגלריה
הרב בניה נבנצל
הרב בניה נבנצל
הרב בניה נבנצל. "תוך שעתיים הוא נפטר"
הרב בניה נבנצל (57), רב הרובע היהודי בירושלים, נפטר לפני שבועיים לאחר שנבדק בנגיף בבית הכנסת. הרב נבנצל היה מראשי ישיבת "חיי משה" בבירה, בריא וללא מחלות רקע. תוך כדי תהליך בדיקות לתרומת כליה, סבל הרב ביוני מחום גבוה. לאחר שישה ימים בביתו, שבהם נתמך בסיוע נשימתי, פונה הרב לבית החולים הדסה עין כרם. במשך חודשיים וחצי הוא היה מורדם ומונשם עד לקריסת המערכות. הרב הותיר אחריו חמישה בנים וארבע בנות.
חתנו של הרב סיפר: "שעתיים מאז שהוא הובא לאשפוז, החליטו כבר להרדים ולהנשים אותו כי הריאות שלו קרסו. הקורונה תקפה לו ממש חזק את הריאות עד שהן התקשו וממש חדלו מלעבוד. מיד הרופאים הציעו לנו לעשות השתלת ריאה והתחלנו לחפש ולהתייעץ איפה ניתן לבצע השתלה. במשך תקופת האשפוז היו כמה פעמים שהרב עבר קריסת מערכות והוא עלה וירד ברשימת ההמתנה להשתלה עד שלבסוף קרסו לו המערכות סופית ותוך שעתיים הוא נפטר".

החתן הוסיף: "במהלך כל התקופה הקשה שהוא היה מאושפז עברנו טלטלה גדולה במשפחה, אבל קיבלנו מבית החולים הדסה עין כרם תמיכה ועזרה. אפשרו לנו ביקורים תכופים במיגון מלא ולקראת הסוף, כשהמצב החמיר, גם קיבלנו חדר מבית החולים בחינם על מנת להיות קרובים אליו ברגעים האחרונים.
"התקופה עברה עלינו בצורה קשה, חודשיים וחצי שהרב נמצא במחלקה סגורה וכל כמה ימים אנחנו עוברים טלטלה מהירידות והעליות במצבו והקושי לעכל איך אדם שהיה בריא ושלם לפתע מאושפז מורדם ומונשם ונלחם על חייו. הוא היה צדיק גדול ועניו שעשה מעצמו כלום, עזר להמון אנשים בצנעה ובשקט אדם שהיה בריא וחזק ואיבדנו אותו למחלה הזו".
8 צפייה בגלריה
אבי שוורצמן שנפטר מקורונה
אבי שוורצמן שנפטר מקורונה
"מצבו הידרדר מהר מאוד". אסף עם אביו אבי
אצל אבי ויצמן (72) זה קרה הרבה יותר מהר. ויצמן, ממקימי היישוב שקד בשומרון, התגלה חיובי לקורונה לפני שבועיים. מצבו הידרדר ובמוצאי ראש השנה קיבלו שלושת ילדיו את הבשורה המרה על פטירתו בבית החולים הדסה עין כרם. בנו אסף אמר: "מדברים על 'מחלות רקע', מושג כזה לא ברור. לאבא היו מחלות רקע אבל הוא חי בבית אבות מסודר ויכול היה לחיות בינינו עוד שנים רבות. זעקת הנפטרים מהמגפה לא נשמעת מספיק".
ויצמן, שהותיר אחריו גם עשרה נכדים, היה דמות מוכרת בשומרון. מעל לשני עשורים הוא היה נהג הסעות של החברה לפיתוח בשומרון ועבר תקופות קשות של פיגועים וימים שבהם לא היו תשתיות בשומרון. לפני שלוש שנים פרש מעבודתו. בעבר הוא הצליח לנצח את מחלת הסרטן, אבל סבל גם מסוכרת. לאחרונה הוא גם אובחן כסובל מדמנציה ובעקבות כך עבר לבית אבות בחדרה.

"הכאב האישי הוא עצום"

"לפני כשבועיים הודיעו לי שהוא נדבק בקורונה, ככל הנראה מאחד מאנשי הצוות במוסד", סיפר הבן אסף. "מצבו הידרדר מאוד מהר והוא הועבר לבית החולים הדסה עין כרם בירושלים. בשבת כבר הודיעו על החמרה במצבו וכבר במוצאי החג קיבלתי את הודעת הפטירה. אבא הסתגל למוסד והיה שם חודשיים. היינו מדברים איתו והוא היה מבסוט והייתי רגוע שיש לו עוד כמה שנים טובות איתנו".
אסף ציין כי "הסיפור קשה לנו מאוד, אבא לא היה צריך למות בשלב כזה, הכאב האישי הוא עצום. העובדה שיש אנשים שקראו קצת מספרים ולא נושאים באחריות קוראים להפר הנחיות ולא להישמע להוראות של אפידמיולוגים מומחים זה חוסר אחריות מהמדרגה הראשונה. גם אם המדינה החליטה שייגרם 'נזק היקפי' של נפטרים ואבא שלי ביניהם כדי לשמור על הכלכלה אני בכאב גדול אקבל את זה. אבל לא ייתכן שאנשים שלא נושאים באחריות יפעלו בניגוד להנחיות".
יו"ר היישוב אבישי שפיר ספד לויצמן בהלוויה שנערכה בלילה שבין ראשון לשני בשקד: "אבי היה אחד מעמודי התווך של היישוב. אנחנו מביעים צער עמוק בפני המשפחה". גם ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן ספד לויצמן: "אבי היה עובד מסור של החברה לפיתוח והסיע בשנים הקשות של האינתיפאדה תלמידים רבים. הוא היה אהוב על ילדי היישוב שקד".

האזהרה למנהלי בתי החולים

עוד 2,497 ישראלים אובחנו אתמול כנדבקים בנגיף הקורונה. נתוני משרד הבריאות מציגים מספר נמוך יחסית בשל הבדיקות המועטות, אך עדיין אחת מכל 10 בדיקות חזרה חיובית. בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 1,359 חולים. 653 חולים מאושפזים במצב קשה ו-169 מחוברים למכונות הנשמה.
משרד הבריאות פרסם אתמול גם את הגילים של המונשמים, מהם עולה כי אישה בשנות ה-20 לחייה מחוברת למכונת הנשמה. לפי נתוני אמש, 2.4% מהמונשמים הם בני 39-30, 6% בני 49-40, 15.6% בני 59-50, 33.1% בני 69-60, 27.7% בני 79-70, 12% בני 89-80 ו-2.4% בני 90 ויותר.
עוד עולה מהנתונים כי ילד בן פחות מ-9 וצעיר בן פחות מ-19 מאושפזים בבתי החולים כשמצבם מוגדר קשה. עוד עולה מהנתונים כי 0.9% מהחולים שמצבם קשה הם בני 29-20, 2.8% בני 39-30, 7.8% בני 49-40, 15.5% בני 59-50, 27.6% בני 69-60, 26.2% בני 79-70, 14.2% בני 89-80 ו-4.7% בני 90 ומעלה.
8 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים
מסיבת עיתונאים
"מצב חירום של מערכת הבריאות". פרופ' לוי
(צילום: לע"מ)
מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, פנה אתמול למנהלי בתי החולים במכתב והזהיר כי בעשרת הימים הקרובים יתווספו מאות חולים קשים למערכת.
"על בסיס התחזיות שהוצגו לנו בסוף השבוע האחרון, אנחנו צפויים לסיים את עשרת הימים הקרובים עם תוספת של כ-200-300 חולים קשים, מונשמים או קריטיים", כתב לוי, "אני מבקשכם, ללא יוצא מן הכלל, להתייחס למצב זה כאל מצב חירום של מערכת הבריאות, וכמצב כזה אני מצפה מהנהלות כלל בתי החולים והמוסדות הגריאטריים להתגייס כולן למאמץ הלאומי להתמודד עם עומס התחלואה הצפוי".
פורסם לראשונה: 23:15, 21.09.20