שר הבריאות יולי אדלשטיין הציג היום (רביעי) בתדרוך טכנולוגיות חדשניות לבדיקות מהירות, במהלך ביקור במרכז החדשנות בית שרמן במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, והתייחס למצב התחלואה בנגיף הקורונה ברקע הסגר השני. ynet העביר את דבריו בשידור חי.
בתחילת דבריו אמר השר: "אנחנו רואים את ההשפעות הראשוניות של הסגר, רואים ירידה במספרי המאומתים. עם זאת, אני מציע לא לקפוץ למסקנות שהכול נגמר, שניצחנו ושנפתח את המשק. ברור לגמרי שאנחנו צריכים זמן לא קצר כדי להיות בטוחים שהדברים הם כפי שאנחנו רוצים, זמן כדי להגיע לאותם פרמטרים שאיתם נוכל להתחיל ביציאה מהסגר".
2 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין
"יש ירידה, לא לקפוץ למסקנות". אדלשטיין, היום
(צילום: יובל חן )
אדלשטיין הדגיש: "מה שלא יהיה, שלא תהיה שום ציפייה לפתיחת המשק לרווחה בשבוע הבא. זה ייקח עוד זמן. אנחנו לא נעשה צעדים רק בגלל שהגיע תאריך כלשהו. יש היום סיבות קטנות מאוד, ראשוניות, לאיזשהו עידוד. עלינו לעבור את החג ולראות את הנתונים, אם הציבור שמר על ההנחיות גם בשמחת תורה. ההקפות הן אירוע משמח, השנה זו סכנה נוראית.
"אני לא החתול טום והעכבר הוא לא ג'רי", הוסיף השר, "יש אכיפה, אין מספיק, מי הצליח להפר, מי לא הבין. הדברים פשוטים - אם שומרים על ההנחיות, על מרחק, על כללי היציאה מהבית, אני בטוח שגם זמני הסגר יוכלו להתקצר".
בנושא כמות הבדיקות היומיות הוא אמר: "ברור שאחת הסיבות שמנעו מאיתנו להגדיל את היקף הבדיקות היא מחסום המעבדות. אנחנו הוספנו כוח אדם, 70 תקנים, והוספנו גם מעבדות פרטיות. אבל בזכות מספר שיטות אנחנו מגיעים לטכנולוגיות שיאפשרו בדיקות מהירות, וזה ישפר את הקצב ויוביל אותנו לעונת התחלואה הכפולה". לדבריו, מדובר ביכולת ביצוע של כ-100 אלף בדיקות ביום.
"ברור שהיכולת לבצע כמות גדולה של בדיקות בקצב מהיר תשנה את כללי המשחק, זה ההבדל בין משק סגור ומוסדות לימוד סגורים לבין מצב של מוסדות ומרכזי מסחר פתוחים", אמר אדלשטיין.
במהלך הביקור בתצוגת הטכנולוגיות נבדקו, בין היתר, המדדים הרפואיים של השר - ללא מגע יד אדם. באמצעות מכשור זה, ניתן יהיה להפנות את החשודים כחולי קורונה למיון ייחודי ללא סיכון הצוות הרפואי. כמו כן, בוצעה לשר בדיקת קורונה מהירה באמצעות מטוש והתוצאה התקבלה תוך 30 שניות. בנוסף, הוצג לשר רובוט המעניק שירות ובאמצעותו ניתן לפקח על בריאות החולים במחלקות קורונה.
טכנולוגיות נוספות שהוצגו:
  • פרחים בקנה - אפליקציה לזיהוי מהיר של חולים באמצעות קול.
  • נ-אור - בדיקת רוק ביתית מהירה.
  • טרה הרץ - בדיקה מהירה מאוד, מבוססת לייזר
  • וירון - מכונה לזיהוי מהיר מבוססת פולי-אמינים
  • פולינג - בדיקה שמאפשרת לבצע עשרות בדיקות במקביל. מבוססת על איגום מטושים וכימיה מתקדמת.
"ישראל מוצגת במלוא תפארתה באמצעות הטכנולוגיות הרפואיות המתקדמות בעולם", אמר אדלשטיין. "משרד הבריאות בוחן בימים אלו לעומק כל אחת מהטכנולוגיות, ועוד רבות אחרות, כדי להתמודד עם הקורונה באופן המיטבי. טכנולוגיות אלו יסייעו רבות למערכת הבריאות גם בימים כתיקונם לאחר שנתגבר על הקורונה.
"אבל כל זה לא יעזור אם לא ישמרו על ההנחיות ועל הסגר. אני לא החתול טום ואף אחד לא העכבר ג'רי. אף אחד לא צריך לרדוף אחרי השני. אם כל אחד יקפיד, אני בטוח שגם זמני הסגר יוכלו להתקצר".
על דחיית ישיבת קבינט הקורונה הוא אמר: "רצינו להימנע מישיבה בראשון או בשני, כשהנתונים עדיין מושפעים מסוף השבוע שבו יש פחות בדיקות באוכלוסיות מסוימות. אם הישיבה תתקיים ביום שלישי, זה יאפשר לנו לקבל נתונים עדכניים".
בהמשך דיבר המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, ואמר כי "כבר היום יש לנו יכולת לבצע כ-70 אלף בדיקות ביום".
הצהרתו של אדלשטיין מגיעה לאחר שתיקה ממושכת ברקע פרשת הפרת התקנות ביום כיפור בידי חברת מפלגתו, השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל - שנדבקה בקורונה לאחר שהעבירה את יום הכיפורים עם משפחתו של בעלה בטבריה על אף שהיא תושבת תל אביב. ל-ynet נודע כי שמונה חולים מאומתים אותרו באותו בית הכנסת, רובם לא מתגוררים בטבריה.
2 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין גילה גמליאל
יולי אדלשטיין גילה גמליאל
"קורא לכל נבחרי הציבור למלא הנחיות". אדלשטיין, שלשום
(צילום: אבי מועלם)

ההתבטאות היחידה של השר בנושא פורסמה שלשום, יממה לאחר דיווח המקרה. אדלשטיין אמר אז: "אני קורא לכל נבחרי הציבור, מהקואליציה ומהאופוזיציה כאחד - הקפידו קלה כחמורה על כל הנחיה מהנחיות משרד הבריאות. אלו הנחיות שנכתבו בדם ואין לאיש פריבילגיה לא לקיימן".
הבוקר בריאיון לאולפן ynet גם מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי התייחס לחקירה האפידמיולוגית של השרה גמליאל, וקרא לציבור "לומר את האמת ולשתף פעולה עם התחקיר בצורה הנכונה ביותר". לוי אמר כי הוא מוקיע את התנהלותם של נבחרי הציבור שהפרו את ההנחיות שאושרו בממשלה ובכנסת.
מוקדם יותר, בשעות הבוקר, משרד הבריאות עדכן כי אתמול אובחנו 4,674 נדבקים בנגיף הקורונה מתוך 46,932 בדיקות שנערכו. מדובר בשיעור בדיקות חיוביות של 10.5%. מפרוץ המגפה בארץ אובחנו 278,585 נדבקים, וכעת ישנם 61,606 חולים פעילים. בבתי החולים מאושפזים 855 חולים במצב קשה, מהם 223 מונשמים, ו-298 במצב בינוני. אתמול מתו 31 חולים ומאז חצות מתו שניים נוספים. בכך עלה מספר המתים מפרוץ המגפה בישראל ל-1,803.