במקביל לדיון הסוער שנערך בבית הדין לעבודה בעתירת משרדי החינוך והאוצר נגד הסתדרות המורים, שמאיימת להשבית את הלימודים ודורשת לאפשר לכל המורים והגננות בסיכון ללמד מרחוק, יו"ר ארגון המורים רן ארז הדגיש היום (ראשון) באולפן ynet: "לצד הבעיות - נפתח את שנת הלימודים".
2 צפייה בגלריה
רן ארז
רן ארז
(צילום: אוראל כהן)
"אנחנו כבר הודענו יותר מפעם אחת שאנחנו בחינוך העל-יסודי, מכיתות ז' עד י"ב, נפתח את שנת הלימודים", אמר ארז. "דווקא בתקופה הקשה הזאת צריך לתת לתלמידים מסגרת חינוכית, לספק להם סדר יום ולא להשאיר אותם ברחובות. זה לא אומר שאין בעיות - יש המון בעיות ואנחנו נפתור אותן".
ארז התייחס לאותן בעיות וציין שאחת המרכזיות שבהן היא היעדר מחשבים שבאמצעותם ילדים אמורים ללמוד מרחוק. "אמנם לכל ילד יש מכשיר טלפון חכם, אבל העבודה באמצעותו היא הרבה יותר קשה".
- יגדל כאן דור שיסבול מחסך משמעותי בלימודים? "אני לא חושב כך. דווקא לימוד מקוון באמצעות המחשב הוא מעמיק יותר, וגם מכין את התלמידים לקראת הלימודים באוניברסיטה - שם רוב הקורסים הם מקוונים".
- מה אתה חושב על ההתנהלות של מזכ"לית הסתדרות המורים? "אני משוכנע שאפשר לפתור את סוגיית המורים שנמצאים בסיכון. במיוחד עכשיו, כשנתנו למנהלים עצמאות לנהל את בתי הספר כפי שהם רוצים, הם יכולים לבוא לקראת המורים. אנחנו נעזור לכל המנהלים".
2 צפייה בגלריה
יפה בן דויד
יפה בן דויד
מזכ"לית הסתדרות המורים בדיון בבית הדין לעבודה, הבוקר
(צילום: אסף זגריזק)

- אם היית אחראי על בתי הספר היסודיים, היית פותח? "בבתי הספר היסודיים יש בעיה יותר גדולה, כי מדובר במחנכת-מורה כוללת. אצלנו בחינוך על-יסודי עובדים מורים מקצועיים שנכנסים ויוצאים בהתאם לצורך. זה לא מורה שמחזיק את הכיתה מהבוקר עד הצהריים".
- מה אתה חושב על מתווה הקפסולות? "אני חושב שהתוכנית הזאת היא המקסימום שאפשר להשיג בנתונים הקיימים. היא לא מושלמת, היא לא הכי טובה, צריך לשפר אותה תוך כדי תנועה. ברור שאנחנו ניתקל בכל מיני דברים, אבל צריך להתחיל".
- אולי כדאי לדחות? לפני כמה שבועות דיברו על 400 מאובחנים ביום כתנאי לפתיחת השנה. "מי אמר שאחרי החגים זה יהיה המספר? אני חושב שצריך להתחיל ולהתנהל תוך כדי תנועה, לנסות לתקן את כל מה שניתן, לדאוג למורים בסיכון - ואפשר לעשות זאת. אני לא רואה סיבה לא לפתוח את שנת הלימודים".
ארז נשאל על נתוני התחלואה הגבוהים בערים "אדומות", בהן ביישובים ערביים וחרדיים. "אני שומע ממנהלי בתי הספר שם שהם עדיין מתקשים לראות את התמונה הכוללת, מתקשים לארגן את מערכי השיעורים ועוד. אני לא יודע בדיוק מה יוחלט שם, זו תהיה החלטה של משרד הבריאות. אנחנו, המורים, מוכנים לפתיחת שנת הלימודים".

בתוך כך, הסתדרות המורים הורתה למנהלי בתי הספר לא לקיים למידה מחוץ לכותלי בתי הספר. אם לא יימצא פתרון לכך, עשרות אלפי תלמידים כיתות ה'-ו' ייאלצו ללמוד מהבית, בזום, שלושה ימים בשבוע. הארגון, בראשות יפה בן דויד, תובע להסדיר את נושא הביטוח ולהסיר אחריות מנהלים ומורים, לרבות במקרי מפגע בטיחותי.
הסתדרות המורים דחתה את הצעת המדינה לפתור את הסוגיה באמצעות הוצאתם לחל"ת של המורים בסיכון.
ביום חמישי האחרון משרדי החינוך והאוצר הגישו את העתירה נגד הסתדרות המורים, שהודיעה כי תשבית את הלימודים ב-1 בספטמבר, בתביעה לאפשר לכל המורים והגננות בסיכון לעבור מהבית בהוראה מרחוק.
בבקשה צוין כי הסתדרות המורים ביקשה שעובדי הוראה, בהן גננות ומורים המלמדים בכל הגילאים שיוכח שהם נמנים עם קבוצת סיכון גבוה או מרבי, יהיו רשאים שלא להגיע ללמד בין כותלי בית הספר ויעברו ללמד רק מרחוק, ויהיו זכאים לשכר מלא, כל עוד מגבלות הקורונה בתוקף.
הערב אמור להתחדש הדיון בבקשה להוצאת צו מניעה שיאסור על הסתדרות המורים להשבית את הלימודים.