המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארה"ב ג'ו ביידן השיב הלילה (בין ראשון לשני) למתקפות מצד יריבו, הנשיא דונלד טראמפ, ואמר כי הוא כשיר יותר להנהיג את אמריקה, גם מבחינה פיזית וגם מבחינה מנטלית. "תסתכלו עליו ותסתכלו עליי", אמר ביידן בריאיון לרשת CNN.

6 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן דונלד טראמפ
ג'ו ביידן דונלד טראמפ
"מי נראה בכושר?". ביידן וטראמפ
(צילום: AP, רויטרס)


ביידן ביקש מהציבור להחליט מי מהם בכושר טוב יותר. "רק תסתכלו עלינו, בסדר? מי נראה בכושר? מי מסוגל להסתובב?", הוא אמר.
סגן הנשיא לשעבר התייחס גם לכינוי הגנאי שקיבל מטראמפ – "ג'ו הישנוני" – והתחייב לפרסם כל מידע הנוגע לבריאותו. "הרעיון הזה של ג'ו האיטי... דונלד טראמפ, רק תסתכל על שנינו, צְפה בנו וקבע אם אתה חושב שאני מטעה מישהו - לא אותך באופן אישי, אלא את הציבור". הוא הוסיף: "אני מבטיח שאהיה שקוף לחלוטין בנוגע לכל ההיבטים של מצבי הבריאותי".
ביידן בן ה-77 נאלץ להגן על עצמו שוב ושוב מפני התקפות מצד טראמפ ובעלי בריתו בנוגע לגילו וכשירותו. ביום ההשבעה יהיה ביידן בן 78, מה שיהפוך אותו לאדם המבוגר ביותר שנבחר אי פעם לכהונתו הראשונה כנשיא ארה"ב אם ינצח בנובמבר. טראמפ בן 74.
המועמד הדמוקרטי אמר כי הוא חושב שזו "שאלה לגיטימית" לשאול אדם מעל גיל 70 אם הוא עומד בדרישות להיות הנשיא, אך הוסיף כי הוא כשיר לתפקיד. "הדבר היחיד שאני יכול לומר לעם האמריקני, הוא שזו שאלה לגיטימית לשאול כל אחד".

"אם מותר להפגין, מותר להתכנס לשמוע את הנשיא"

טראמפ מצדו קיים הלילה כנס בחירות באולם סגור בנבאדה, לראשונה זה שלושה חודשים. זאת למרות האזהרות מצד אנשי רפואה מפני התקהלויות במקומות סגורים. הכנס מנוגד גם למגבלות הקורונה במדינה, האוסרת התקהלויות של יותר מ-50 בני אדם.

6 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עצרת בחירות נבאדה בתוך אולם למרות הנחיות הקורונה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עצרת בחירות נבאדה בתוך אולם למרות הנחיות הקורונה
העצרת של טראמפ באולם סגור בנבאדה
(צילום: AFP)
הנשיא ספג ביקורת על התנהלותו עם פרוץ מגפת הקורונה, שממנה מתו עד כה יותר מ-193 אלף בני אדם בארה"ב. טראמפ הואשם כי המעיט במשך חודשים בסכנה הנשקפת מהקורונה, וכי התעלם מהמלצות המומחים בנוגע לעטיית מסכות ושמירת מרחק מאנשים אחרים.
בקמפיין של טראמפ אמרו לפני העצרת, שנערכה בעיר הנדרסון, כי זו הזדמנות לתומכיו לממש את זכותם לקיים עצרת שלווה כפי שמאפשרת החוקה האמריקנית. "אם מותר להצטרף לעשרות אלפים שמפגינים ברחובות, להמר בקזינו או לשרוף עסקים קטנים בהתפרעויות, אפשר גם להשתתף בכנס שלו כדי לשמוע את נשיא ארה"ב", נמסר מהקמפיין. עוד נמסר כי חום גופם של המשתתפים יימדד לפני הכניסה וכולם יקבלו מסכות.
טראמפ, שמפגר אחרי ביידן בסקרים הארציים וגם בסקרים ברבות ממדינות המפתח שיכריעו את הבחירות, בכלל זה בנבאדה, הגדיל בשבועות האחרונים את התדירות שבה הוא מקיים עצרות, אך עד כה הוא קיים אותן בחוץ או בהאנגרים גדולים ופתוחים של מטוסים. ביידן מתח ביקורת חריפה על כך שטראמפ התעלם מהנחיות הבריאות באירועי הקמפיין שלו, והבטיח תוכנית מקיפה להילחם במגפה אם ינצח.
הפרת ההנחיות מצד קמפיין טראמפ באה כשברקע פרסום ההקלטות של ראיונות שהעניק השנה טראמפ לעיתונאי בוב וודוורד, הקלטות שבאחת מהן, מחודש מרץ, הוא נשמע מודה למעשה כי ידע כבר בשלביה הראשונים של מגפת הקורונה כמה קטלני ומידבק הנגיף – אך נמנע מלדווח על כך לציבור. טראמפ נשמע אומר: "תמיד רציתי להמעיט בערכו", כשכוונתו לאופן שבו הוא מציג לאמריקנים את הסכנה הנשקפת מהנגיף. "אני עדיין אוהב להמעיט בערכו, כי אני לא רוצה ליצור פאניקה". ההקלטה עוררה סערה בארה"ב, וביידן האשים את טראמפ בבגידה "של חיים או מוות" בעם האמריקני.

100 מיליון דולר מבלומברג לביידן

בתוך כך, המועמד הדמוקרטי ביידן התבשר אתמול על חיזוק משמעותי לקמפיין שלו, כשהמיליארדר מייקל בלומברג, שבעצמו היה מועמד בפריימריז הדמוקרטיים לנשיאות לזמן קצר, הודיע כי יתרום 100 מיליון דולר לקמפיין של ביידן בפלורידה – מדינה שכבכל מערכת בחירות הקרב בה בין המועמד הדמוקרטי לרפובליקני צמוד למדי, ועשוי להכריע את הבחירות כולן.
6 צפייה בגלריה
מייקל בלומברג עימות דמוקרטי דרום קרוליינה פריימריז ארה"ב
מייקל בלומברג עימות דמוקרטי דרום קרוליינה פריימריז ארה"ב
מייקל בלומברג. שולף את הארנק
(צילום: רויטרס)
טראמפ מיהר בתגובה לתקוף בטוויטר את בלומברג – או "מיני-מייק" כפי שהוא מכנה אותו – ולעג לו על כישלון הקמפיין שלו בפריימריז, שבו נאלץ לפרוש אחרי הופעה גרועה במיוחד בעימות הדמוקרטי והישגים עלובים בהצבעה שאחריה.
רק חודש וחצי נותר עד לבחירות, וסקר של "ניו יורק טיימס" ומכון "סיינה" שפורסם בסוף השבוע לימד כי בשלוש מדינות שבהן נראה קודם לכן כאילו ביידן מוליך בפער גדול יחסית, הפער בפועל קטן יותר – רק 5% בוויסקונסין, 4% באריזונה ו-3% בניו המפשייר. עם זאת, הוא צועד ביתרון מבטיח במינסוטה (9%). בסקרים הארציים ממשיך ביידן להוביל על טראמפ בפער יציב של כ-7.5%, ובמדד המשוקלל של אתר ניתוח הסקרים FiveThirtyEight נותנים לו כעת סיכוי של 75% לנצח בבחירות.