ביום רגיל רחוב סוקולוב בהרצליה מלא בקונים ובמבקרים. מרכזי הקניות בסביבה פגעו מעט בפרנסה, אך תושבים רבים עדיין מגיעים לבתי העסק ברחוב. הקורונה שינתה את המצב. כתבה שמינית בסדרת "ביקור רחוב".
10 צפייה בגלריה
חנויות סגורות ברחוב סוקולוב בהרצליה
חנויות סגורות ברחוב סוקולוב בהרצליה
חנויות סגורות ברחוב סוקולוב בהרצליה
(צילום: אסף קמר)
שעת צהריים ברחוב הראשי של הרצליה. יחסית לערים אחרות בסדרה, הליכה קצרה לאורך רחוב סוקולוב המפורסם מלווה בתנועה קלה של אנשים ברחוב, אבל גם עם חנויות רבות סגורות עם שלטי השכרה. חלק מהחנויות אמנם מלאות בסחורה, אך נותרו סגורות ולא ברור מתי ייפתחו מחדש.
בכניסה לגלידרייה הוותיקה "דוקטור לק", שצמודה לבית הכנסת הגדול, פגשנו את רונן מסילתי, ליד השולחנות הריקים מלקוחות. "המשבר הכלכלי הגיע לרחוב סוקולוב בצעדי ענק. אין פעילות, הרחוב שומם ואין תושבים".
10 צפייה בגלריה
רונן מסילתי
רונן מסילתי
מסילתי. "מגיע כל בוקר בתקווה, והמקום לא מתעורר"
(צילום: אסף קמר)
"אני מגיע לכאן כל בוקר מחדש בתקווה וציפייה, והמקום לא מתעורר", הוסיף. "אני מודאג מהלא נודע – לא יודע לאן זה הולך ואם זה ייגמר. אני 15 שנה פה, מצב כזה לא היה לי אף פעם".
בבית קפה נטוש למחצה ישבה נעמה משולם, תושבת העיר, שלטענתה המצב ברחוב מצוין. "בכלל לא מרגישים שינוי. אני רואה את האנשים יושבים ואוכלים, שותים וקונים מהסופר, קונים בגדים, קונים הכל. מנגד, בשכונות יש משבר, אני לא אגיד שאין שם אנשים מסכנים".
10 צפייה בגלריה
נעמה משולם
נעמה משולם
משולם. "בכלל לא מרגישים שינוי"
(צילום: אסף קמר)
בשולחן המקביל ישב פנסיונר מהעיר שמאזין ומבקש להעיר את דעתו, בעילום שם. "הרצליה זו עיר עם שומן, התושבים פה עברו לעבוד עם המחשב הפרטי מהבית או מהים והמשכורת זורמת. יש פה אנשים עם כסף, אני לא דואג להרצליה".
אביבית משה, תושבת הרצליה שנמצאת בחופשת לידה, הסתובבה ברחוב עם עגלת תינוק, ובניגוד לאחרים היא דואגת. "ראיתי כמה חנויות סגורות ברחוב סוקולוב, וגם מקומות שהולכים להיסגר ומבקשים שנקנה שם. הרחוב עדיין עמוס, אנשים יוצאים לרחובות חופשי, גם צעירים וגם מבוגרים, וזה לא קשור לגיל, אלא לאדישות".
"אני חוששת שהקורונה תתפשט, שיהיה כאן בלגן מבחינת כלכלה, שהמדינה תקרוס, וגם מהדיקטטורה שנהייתה פה", הוסיפה. "בגלל המצב הממשלה יכולה לעשות כל מיני דברים שאני לא מסכימה אליהם".
10 צפייה בגלריה
אביבית משה
אביבית משה
משה. "חוששת שהקורונה תתפשט ושיהיה בלגן כלכלי"
(צילום: אסף קמר)
10 צפייה בגלריה
שמעון לוי
שמעון לוי
לוי. "כל חנות שנייה פה להשכרה"
(צילום: אסף קמר)
ביציאה מסניף הדואר הוותיק ברחוב סוקולוב פגשנו את שמעון לוי, מוסכניק מהעיר שפוטר לאחר 22 שנה בגלל הקורונה. "כל חנות שנייה פה זה להשכרה. גם ככה המצב בהרצליה היה מאוד קשה והסוחרים בקושי התפרנסו, עכשיו בגלל הקורונה המצב נהיה ממש קטסטרופה".
בהמשך הרחוב עמדה מרסל בניטה, בעלת חנות הבגדים "ג'נסיס" בתוך החנות ומחכה ללקוחות שיגיעו. היא אופטימית לגבי המצב הכלכלי, אבל מודאגת מהנגיף עצמו. "אני מאוד חוששת מהקורונה, יש לי אסתמה וחלק מהלקוחות נכנסים בלי מסכה וחשוב לי לשמור על הבריאות".
10 צפייה בגלריה
מרסל בניטה
מרסל בניטה
בניטה. "מאוד חוששת מהקורונה, חשוב לי לשמור על הבריאות"
(צילום: אסף קמר)
בניטה סיפרה שהיא תומכת נלהבת של ראש הממשלה, והתבטאה בזהירות בנוגע לביקורת הרבה שיש לה על פעילות הממשלה. "אני לא רוצה לתת עמדה פוליטית כרגע. קצת קשה לי עם הסיפור הזה כי אני ליכודניקית הרבה שנים וקצת מאוכזבת. אני מקווה שנתניהו יעשה משהו".
על מפתן הדלת של חנות בגדי התינוקות "סוד הקסם", ישבה מירה סייג עם סיגריה ומחכה ללקוחות. היא די מיואשת וכבר חושבת בצער על סגירת החנות.
10 צפייה בגלריה
מירה סייג
מירה סייג
סייג. "העסקים פה קורסים וסוגרים, גם הדרך שלי לא נראית מבטיחה"
(צילום: אסף קמר)
"העסקים פה קורסים וסוגרים, יש פה מלא חנויות להשכרה וגם הדרך שלי לא נראית מבטיחה", אמרה. "אני רוצה לשמור על אופטימיות, אבל המצב מטורף. אני מאוד מודאגת, איך אאכיל את המשפחה שלי? איך אני אביא כסף הביתה? מה עושים מפה? איך הופכים מעצמאי לשכיר? איך למצוא עבודה?".
התנועה ברחוב סוקולוב קיימת, אבל יחסית דלילה, והתור הארוך של הלקוחות הרעבים בכניסה ל"מפגש שרון ג'מיל" מעורר שמחה. אלי ג'מיל, שמנהל את העסק המשפחתי, לא מתרגש מהתור הארוך. "אם תחריג אותנו מכל העולם אז יש פה מיתון, משבר עולמי. לגבי התור – אין מסעדות והיצע, והטייק-אוויי הולך טוב, אנשים קונים והולכים הביתה".
10 צפייה בגלריה
תור לשווארמה מפגש שרון ג'מיל
תור לשווארמה מפגש שרון ג'מיל
התור מחוץ למפגש שרון ג'מיל
(צילום: אסף קמר)
10 צפייה בגלריה
אלי גמיל
אלי גמיל
ג'מיל. "אין מסעדות והיצע והטייק-אוויי הולך טוב"
(צילום: אסף קמר)
10 צפייה בגלריה
לאון סיידון
לאון סיידון
סיידון. "יש כאן הרבה חבר'ה בלי מסכות ואין פיקוח"
(צילום: אסף קמר)
בבית הקפה ליד ישב לאון סיידון, פנסיונר שמודאג בעיקר מהתפשטות הגל השני של הקורונה. הוא הצביע לעבר חבורה של צעירים שישבה בשולחן הסמוך ללא מסכות. "יש כאן הרבה חבר'ה שיושבים בלי מסכות, אין פיקוח ואין כלום. בקושי יש פה משטרה. ללא פיקוח מסוכן לי להיות בחוץ".
מעיריית הרצליה נמסר בתגובה: "העירייה קשובה לבעלי העסקים בעיר שנפגעו כלכלית ממשבר הקורונה על ידי מתן הנחות בארנונה לעסקים, מתן הקלות לשוכרי נכסים עירוניים בתשלום דמי השכירות ומתן דגש על רכישות בעסקים ובחנויות בהרצליה. העירייה מאפשרת לבעלי העסקים להרחיב את השטח לשימוש במרחב הציבורי ולהציב שולחנות וכיסאות מעבר לשטח שהוקצה להם".
"הפיקוח העירוני עוסק באכיפה גם בנוגע לתקנות לשעת חירום. מתחילת המשבר נרשמו 14 קנסות נגד עסקים ו-152 קנסות נגד תושבים בגין הפרות שונות של תקנות הקורונה. רק בעת האחרונה הסמיכה הכנסת את הפקחים העירוניים לאכיפת אי עטיית מסכות בתנאי שעברו הכשרה. הפקחים שלנו עברו ממש לאחרונה את ההסמכה".