ממשלת אוקראינה הודיעה בצהריים (רביעי) כי היא תאסור כניסת זרים לשטחה בשל תחלואת הקורונה. חברי הממשלה הצביעו בעד להאריך את הסגר במדינה כדי להיאבק במגפה.
אתמול הכריזה ממשלת אוקראינה כי תיענה לבקשת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ותגביל את מספר היהודים שיורשו להגיע לקבר רבי נחמן באומן, להילולה השנתית הנערכת מדי שנה בחגי תשרי. באוקראינה הדגישו כי הם נענים לבקשה עקב החשש בישראל מהתפרצות קורונה.
בהצהרה שהוציא נשיא אוקראינה, ולודימיר זלנסקי, נאמר כי "לבקשת ראש ממשלת ישראל, קיבלנו החלטה להקביל משמעותית את העלייה לרגל של החסידים לאומן, לחגיגות ראש השנה". ואולם בלשכת נתניהו הכחישו את הדברים: "ראש הממשלה לא ביקש להגביל את כמות המגיעים לאומן".
1 צפייה בגלריה
החגיגות באומן. ארכיון
החגיגות באומן. ארכיון
החגיגות באומן. ארכיון
(EPA)
על פי הודעת לשכת נשיא אוקראינה מאתמול, תיאסר לחלוטין כניסת אזרחים זרים ממדינות אדומות (ישראל היא מדינה אדומה). בהודעה שהתקבלה בתום פגישה של קבינט הקורונה של אוקראינה, שבראשו עומד הנשיא זלנסקי, נאמר כי "העולם חווה עלייה בתחלואה בקורונה. ממשלת אוקראינה מפתחת תקנות שיאסרו כניסה לאוקראינה של אזרחים זרים המגיעים ממדינות אדומות - וזאת למשך 30 יום".
בתוך כך, אמש עוכבו לתשאול 113 אזרחים ישראלים שנחתו בשדה התעופה בקייב בטיסה של חברת התעופה האוקראינית. ממשרד החוץ נמסר כי ישראלים אלה הגיעו כדי להבטיח את מקומם באומן לקראת ראש השנה.
אחרי תשאול ועיכוב של שעות - סורבה כניסתם של 12 נוסעים לשטח המדינה מאחר שלא הצליחו להוכיח את מטרת ביקורם. במהלך הלילה, שניים מתוכם חשו ברע, וקונסולית ישראל בקייב לילך אטיאס, בתיאום עם המחלקה לישראלים בחו״ל באגף הקונסולרי במשרד החוץ, הגיעה לשדה התעופה על מנת להבטיח שיקבלו טיפול רפואי מתאים. השניים קיבלו טיפול וכעת חשים בטוב. לכל אחד מהישראלים ניתן הסבר מפורט על ידי הרשויות מה בדיוק נדרש ממנו להבא על מנת שיוכל להכנס לאוקראינה.
הבוקר תקף יו"ר הקואליציה מיקי זוהר באולפן ynet את פרויקטור הקורונה, פרופ' גמזו, בעקבות שליחת המכתב לנשיא אוקראינה. "גמזו עדיין לא הפנים שאין לו דרך למנוע את הנסיעה לאומן כי גם אם יעמוד בשדה תעופה וימנע את המעבר, הם ימצאו את הדרך לאומן", טען זוהר. "יש לצמצם את מספר הנוסעים ל-6,000 בהסכמה ותחת השגחה קפדנית".
גם ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) מתח ביקורת בראיון לאולפן ynet על גמזו, שמתנגד לטיסות ישראלים לאומן שבאוקראינה בצל נתוני התחלואה בקורונה. "תפקידם של אנשי המקצוע הוא להציג את חוות דעתם לממשלה, והיא תקבל את ההחלטות שלה", הוא אמר, "לא כל ההתערבויות האלה עם נשיא כזה או אחר. עם כל הכבוד, זה עניין מדיני".