נתי וקנין, ממובילי המאבק לשחרור נחל האסי, ושלמה גלזר, מזכיר קיבוץ ניר דוד, סיפרו היום (ד') בריאיון לאולפן ynet על מאבק שעדיין מתנהל בין הצדדים.
"שלשום באמצע הלילה כ-30 מפגינים פרצו בכוח את שער הקיבוץ", סיפר גלזר, "המטרה שלהם היא לשבש לנו את החיים, להלך אימים ולהטריד. האלימות הזאת תיגמר בדם". לדבריו, אין לכך קשר לרחצה בנחל - שאסורה בשעות אלו. "גם לחברי הקיבוץ אסור להתרחץ, אפשר לטבוע שם וזה מסוכן", אמר גלזר.
3 צפייה בגלריה
הפגנה מחוץ לקיבוץ ניר דוד על נחל האסי
הפגנה מחוץ לקיבוץ ניר דוד על נחל האסי
הפגנה מחוץ לקיבוץ ניר דוד
(צילום: אפי שריר)
גלזר סיפר על פריצה נוספת שאירעה אמש לבית עסק פרטי בקיבוץ: "אנשים הגישו תלונה על פריצה. מפגינים גם נכנסו דרך הנחל, רמסו את הגדר ונכנסו בכוח לקיבוץ. ההשתוללות הזאת חייבת להיפסק. הגיע הזמן לשבת ולדבר, להרגיע את הרוחות. יש הצעות פשרה על השולחן, הם מסרבים לקבל אותן. בסוף יישפך דם".
- מהי הצעת הפשרה האחרונה שהצעתם למוחים? "יש שלוש הצעות שעומדות על השולחן: אחת, של ערכאת בית המשפט, כוללת את פיתוח חוף הנחל מחוץ לקיבוץ ניר דוד. השנייה, פשרה גדולה וחשובה של ראש העיר וראש המועצה, היא להזרים את מי האסי לבית שאן. השלישית היא שפתחנו חוף, רצועת נחל, במגבלות הקורונה במסגרת הרשמה מראש לפי מספר מוגבל של אנשים. המפגינים מסרבים לקבל את ההצעות".
3 צפייה בגלריה
הפגנה מחוץ לקיבוץ ניר דוד על נחל האסי
הפגנה מחוץ לקיבוץ ניר דוד על נחל האסי
"לא מגנים את חברי הקיבוץ שתקפו"
(צילום: אפי שריר)
3 צפייה בגלריה
הפגנה מחוץ לקיבוץ ניר דוד על נחל האסי
הפגנה מחוץ לקיבוץ ניר דוד על נחל האסי
"המפגינים מסרבים לכל מתווה"
(צילום: אפי שריר)
וקנין התייחס לדברים: "לערוך סרטון או לקחת אוסף של סרטונים זה לסלף את המציאות. בקבוצת הפייסבוק של 'משחררים את האסי' רואים לייב של שעה וחצי שבו היו סך הכול 15-10 צעירים הולכים בכביש הראשי שמוביל אל הנחל, ואז התנפלות מטורפת של 150 חברי קיבוץ, יוצאים בקריאות אלימות ובולמים אותם".
- מה הם עשו שם ב-20:00 בערב? הם לא באו להתרחץ, בוא לא ניתמם. "הנחל הזה הוא משאב טבע ציבורי. אגב, שבעה או שמונה חברי קיבוץ נעצרו עד כה על חנק ותקיפה, על פגיעה פיזית חמורה, הם יצאו עם שרשראות וחגורות. חברי קיבוץ שתוקפים ילדים בני 15 שבאים לשבת בנחל, נכון, גם בשעות הערב. לא שמעתי שמגנים אותם".
- למה אף אחת מהצעות הפשרה לא ראויה? וקנין: "כי כל מתווה אחר מציג נקודות בעייתיות. כל מתווה לא בא לכבד את לשון החוק - שאומרת שזה משאב טבע ציבורי. רוב המתווים, בכל המתווים, לא רואים הסכם כלשהו שבמסגרתו כל אזרחי מדינת ישראל יכולים להיכנס לנחל. המתווה הוא מחוץ לקיבוץ, מעבר לצד".
גלזר: "השער שלנו סגור ברשות ובסמכות. יש לנו הסכם חכירה לדורות, אי אפשר להפוך יישוב לפארק ציבורי. החוק הוא לא ציבורי, בין הנחל לבין השער גרים אנשים - זה הבית שלהם. המשנה ליועמ"ש אמר שיש לנו זכות קניין פרטי, ושצריך לייצר חלופות לפתרון המצב".
על כך אמר וקנין: "אין לכם בעלות על הנחל. כשהיינו בוועדת הכנסת המשנה ליועמ"ש אמר שהוא רואה בעייתיות בהתנגדות קיבוץ ניר דוד, שסגר את השער. אני ממליץ לשלמה להגיע לקיבוץ דפנה, שם קו הבתים אפילו יותר קרוב, ושם הם מכניסים את עם ישראל ואפשר לשחות בנחת. אפשר למצוא נקודת איזון, לא לראות את עם ישראל מעבר לנחל, בצורה מזלזלת מעל החוק".