אחרי שנאבקו בבירוקרטיה וקיבלו מענקים זעומים בלבד, עצמאים רבים זועמים על תוכנית "מענק לכל אזרח" שהציג ראש הממשלה בנימין נתניהו. "אין פה היגיון, אנשים שגם ככה שמנים מקבלים עוד כסף ואנחנו - אנשי מעמד הביניים - קורסים", אמר היום (חמישי) לאולפן ynet בני לוי, בעל עסק לתיירות מפתח תקווה.
לוי קיבל עד כה מהמדינה בעקבות הפגיעה בעסקיו סכום זעום של 920 שקל. מכיוון שהוא נשוי עם שני ילדים, משפחתו תקבל כעת עוד 2,500 שקל. "ההתנהלות של הממשלה הזו לא עקבית, מבולבלת", אמר. "הממשלה הזו מקרינה לחץ. אני מרגיש שיש לי ראש ממשלה שהוא 'סנטה-נתניהו', כמו סנטה קלאוס שמביא מתנות. ארגזים מאוד יפים, אבל בפנים אין כלום".
2 צפייה בגלריה
שלישים של בני לוי, אבירן לב ואביב יסמן
שלישים של בני לוי, אבירן לב ואביב יסמן
אבירן לב, בני לוי ואביב יסמן
(באדיבות המרואיין)
"זה מוכיח לנו שגם הטענה שלנו שהחקיקה לגבי העזרה לעצמאיים נעשתה בשיטת שלוף מהרגע להרגע. לא חושבים, לא חושבים מחוץ לקופסה, הדברים נעשים בצורה מטורפת", הוסיף לוי.
אבירן לב מנתניה, נשוי לאישה בחודש החמישי להריונה, קיבל כפיצוי על הפגיעה בעסק 1,233. במסגרת התוכנית החדשה אמורה משפחתו לקבל 1,500 שקלים נוספים. את המענקים לכל אזרח, כולל לעשירים ביותר, הוא מכנה "בדיחה". הוא אמר: "יש אנשים נכים, ניצולי שואה, אימהות חד הוריות, שמעתי אנשים שניתקו להם את החשמל - תעזרו למי שצריך, תחסכו את הכסף מהעשירים שגם ככה עובדים ומכניסים סכומי עתק לחשבון".

אביב יסמן, בן 44 מבן שמן שעובד כעצמאי בתחום התיירות, לא קיבל פיצויים כלל מהמדינה. כרווק הוא אמור לקבל כעת 750 שקל. "יש לי חברת תיירות מוצלחת, בניתי אותה במשך שנים, אני מעסיק הרבה אנשים - מורי דרך, הסעות, אירועים", הוא סיפר. "חטאתי שלקחתי את האחריות עליי ושילמתי מסים, ביטוח לאומי ומע"מ. אבל בגלל שיש לי מחזור של מעל מיליון שקל אני לא זכאי לפעימה".
כעת הוא מנסה להתאים את העסק לשינויים בתחום התיירות. "אני מנסה לעבוד עם ישראלים, אבל זה לא אותם סכומים, לא אותו סגנון". הוא גם מציע לסייע למורי הדרך שנותרו ללא פרנסה לעשות הסבה מקצועית כדי לסייע במשבר במערכת החינוך: "מורי דרך אנשים סופר-אינטליגנטים, הון אנושי, בואו נעשה הסבה למורים. ב-1 בספטמבר הולכים לפתוח קפסולות 18 אנשים בכיתה? שימו מורה דרך כמורה. יש לכם את הזמן עכשיו לעשות הכשרות".
לפי התוכנית שהציגו אמש ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר כץ, כל משפחה שלה ילד אחד תקבל 2,000 שקל, כל משפחה עם שני ילדים תקבל 2,500 שקל ומשפחות עם שלושה ילדים ומעלה יקבלו 3,000 שקל. כל אזרח אחר מעל גיל 18 יקבל 750 שקל. עלות התוכנית הכוללת נאמדת בשישה מיליארד שקל.