המשבר הכלכלי: ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הודיע הערב (ד') על חלוקת מענקים של בין 750 ל-3,000 שקל לאזרחי ישראל ברקע משבר הקורונה. הממשלה, שמנסה לחסוך כל שקל במשא ומתן קשוח עם האחיות והעובדות הסוציאליות, תחלק לכל אזרחי המדינה שי מוקדם לחגים בשווי כולל של שישה מיליארד שקל. מה בדיוק תכלול התוכנית ומדוע צצה דווקא עכשיו? כל השאלות והתשובות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ההודעה על התוכנית מגיעה לאחר הצהרת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר האוצר, ישראל כץ, על תוכנית סיוע כלכלי נוספת רק בשבוע שעבר. "אני מודיע על צעד משלים - תמיכה כלכלית נוספת לכל אזרחי ישראל. זה צעד שמתווסף לתוכנית הכלכלית שהצגנו לפני שבוע, ולצעדים שעשינו באפריל-מאי".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
רה"מ, בנימין נתניהו, בהצהרה על תוכנית המענקים
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
מדוע גובשה בפתאומיות כזאת לפתע עוד תוכנית מענקים? נראה שראש הממשלה הפנים את הכעס הגדול בציבור על המענקים הנמוכים שקיבלו העצמאים רק היום ועל החשש מסגר נוסף והוצאת עוד אלפים לחופשה ללא תשלום. זה בעצם ניסיון להזריק לעם סם הרגעה.
ומדובר בתוכנית שתיטיב עם העם? ברור שמי שיקבלו עוד 750 או גם 3,000 שקל יהיו מרוצים.
אז מה הבעיה? מדוע כועסים באוצר? מדובר בתוכנית שלא מבדילה בין עני לעשיר, בין מי שבאמת נזקק לסיוע למי שממש לא זקוק ל-750 שקל. את המענק יקבל גם מי שגר בדירה במגדלים בתל אביב וגם מי שמחזיק במטוס פרטי או מי שיש לו מיליוני שקלים בבנק. העני יקבל בדיוק את אותו המענק.
מה בעצם כוללת התוכנית הפעם? כל אזרח ישראלי מגיל 18 ומעלה יקבל 750 שקל. הורים לילד אחד יקבלו 2,000 שקל, לשני ילדים 2,500 שקל ולשלושה ילדים ומעלה 3,000 שקל.
ואיך הם יקבלו את הכסף? מי שיהיה אחראי להעביר את הכסף לחשבון הבנק יהיה הביטוח הלאומי.
ומה עם זוגות גרושים? במקרה של הורים גרושים, ההורה שמקבל את קצבת הילדים הוא זה שיקבל את המענק לפי כמות הילדים, וההורה השני יקבל 750 שקל נוספים.
ומה קורה אם לאזרח אין חשבון בנק? איך הכסף יעבור? כל הפרטים הקטנים של התוכנית עוד לא תוכננו והם ייכללו בתוכנית הסופית.
האם התוכנית מצריכה חקיקה בכנסת בהליך מורכב שאולי יהיו בו התנגדויות ותיקונים? ראש הממשלה אמר כבר הערב שהוא מקווה שהתוכנית לא תצריך חקיקה. עצם האמירה "מקווה" מהווה הוכחה לכך שהתוכנית הומצאה בחיפזון ואפילו לא נעשה הליך מסודר של התייעצות משפטית.
3 צפייה בגלריה
מחאה בירושלים
מחאה בירושלים
ספק אם התוכנית תצליח. מחאת הדגלים השחורים בירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ואם התוכנית תצריך חקיקה? אז יהיה עיכוב של שבועיים לפחות. יהיה צורך לא רק לאשרה בממשלה כי אם גם בקריאה ראשונה בכנסת, להתדיין סביבה בוועדת הכספים של הכנסת, ואחר כך להביאה לקריאה שנייה ושלישית. בהליך כזה תמיד ניתן לצפות לשינויים והפתעות.
מה בעצם מבקש ראש הממשלה להשיג באמצעות התוכנית במישור הכלכלי? הכוונה היא להעביר לציבור שישה מיליארד שקלים, כדי שיצרכו בהם. ברגע שהצריכה תגבר, הפדיון בבתי העסק ובחנויות יגדל והתקווה היא שהם יחזירו עובדים מחל"ת ויגייסו גם עובדים חדשים.
וזה צפוי להצליח? ספק רב. כאשר אין לאנשים כסף לשלם את חשבון החשמל ויש להם אוברדראפט בבנק, קודם כל הכסף ישמש למטרות האלה, לפני שקונים סוודר חדש או נוסעים לחופשה בגליל.
פורסם לראשונה: 22:26, 15.07.20