נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מסרב לומר אם יכיר בתוצאות הבחירות בנובמבר, במידה ויפסיד לג'ו ביידן.
טראמפ השמיע איום דומה כמה שבועות לפני בחירות 2016 שבהן ניצח את הילרי קלינטון. על רקע הפיגור בסקרים - שכבר הגיע לפער דו ספרתי - אמר טראמפ שמוקדם מבחינתו לומר אם יכיר בתוצאות. "אצטרך לראות", אמר טראמפ בראיון לפוקס ניוז. "אני לא הולך להגיד כן ואני לא הולך להגיד לא, כפי שלא אמרתי בפעם שעברה".
4 צפייה בגלריה
טראמפ בבית הלבן
טראמפ בבית הלבן
טראמפ בבית הלבן
(צילום: MCT)
העובדה שנשיא אמריקני מכהן לא מביע אמון מלא בהליך הבחירות הדמוקרטיות היא יוצאת דופן. עבור טראמפ מדובר בהמשך למדיניות המרדנית שלו מלפני ארבע שנים, כשבשלבים המכריעים של המירוץ נגד קלינטון הוא אמר שלא יכיר בתוצאות הבחירות אם המועמדת הדמוקרטית תנצח. במהלך עימות באוקטובר 2016, כשנשאל טראמפ אם יכבד את הכרעת הבוחר, הוא השיב: "אני אשאיר אתכם במתח".
טראמפ התראיין לפוקס ניוז על רקע הירידה הגדולה בתמיכה בו, פחות מארבעה חודשים לפני הבחירות לנשיאות. ההתנהלות של טראמפ במשבר הקורונה, וגל המחאה באמריקה אחרי הרצח של ג'ורג' פלויד, גרמו לנשיא לצלול בסקרים. בשבוע שעבר החליף טראמפ את מנהל הקמפיין שלו, על רקע הסקרים ואחרי כישלון העצרת באוקלהומה.
4 צפייה בגלריה
טראמפ עם מסכה, בביקור בבית חולים צבאי במרילנד. 11 ביולי
טראמפ עם מסכה, בביקור בבית חולים צבאי במרילנד. 11 ביולי
טראמפ בהופעה ראשונה עם מסכה. "צריך שיהיה חופש מסוים"
(צילום: AP)
טראמפ טוען שהסקרים שמראים שביידן מגדיל את הפער שקריים, מכיוון שלדעתו המצביעים הרפובליקנים לא זוכים לייצוג הולם באותם סקרים. "קודם כל, אני לא מפסיד, בגלל שאלה סקרים מזויפים", אמר טראמפ בראיון לפוקס ניוז. "הם היו מזויפים ב-2016 ועכשיו הם מזויפים עוד יותר", אמר הנשיא, והוסיף שתוצאות הסקרים לפני ארבע שנים היו גרועות בהרבה.
בסקר החדש של פוקס ניוז מקבל ביידן 49% מהקולות, לעומת 41% לטראמפ. בסקר של וושינגטון פוסט ורשת ABC היתרון של ביידן על טראמפ מגיע ל-15% בקרב כלל בעלי זכות ההצבעה, ול-10% בקרב אלה שמתכוונים להצביע בפועל. כשהמצביעים נשאלו מי מהמועמדים מתאים יותר לטפל במשבר הקורונה היתרון של ביידן הגיע ל-20%.
4 צפייה בגלריה
ארה"ב ג'ו ביידן ביקור פנסילבניה תוכנית כלכלית
ארה"ב ג'ו ביידן ביקור פנסילבניה תוכנית כלכלית
על ביידן: "לא מסוגל לחבר שני משפטים"
(צילום: AFP)
בשל שיטת האלקטורים הסקרים הארציים בארה"ב מבטאים בעיקר את הלך הרוח בעם, אך לטראמפ יש סיבות רבות לדאגה. ביידן מגדיל את הפער על הנשיא הרפובליקני, ובסקרים שנערכו החודש הוא ניצח אותו גם במדינות המפתח שקריטיות לניצחון בבחירות. היתרון של ביידן משמעותי מהיתרון שהיה לקלינטון לקראת בחירות 2016, שקיבלה יותר קולות אך הפסידה לטראמפ.
בראיון לפוקס ניוז טראמפ תקף את היריב הדמוקרטי, ואמר שהוא "לא מסוגל לחבר שני משפטים". טראמפ הוסיף שהוא ינצח בנובמבר מכיוון שאמריקה לא תבחר לתפקיד הנשיא אדם "גמור". "הוא גמור, הוא גמור מנטאלית", אמר על ביידן. כשהוא נשאל אם לדעתו יריבו בן ה-77 "סנילי" הוא סירב להשתמש במונח הזה, והדגיש שלדעתו "הוא לא כשיר להיות נשיא".
4 צפייה בגלריה
טראמפ בבית הלבן
טראמפ בבית הלבן
על משבר הקורונה: "בסוף הנגיף ייעלם"
(צילום: EPA)
"תנו לביידן לשבת בראיון כזה", אמר טראמפ. "הוא יהיה על הרצפה ויבכה לאמא. הוא יאמר 'אמא, אמא, בבקשה קחי אותי הביתה'". טראמפ הוסיף שאם ביידן ייבחר ב-3 בנובמבר הוא "יהרוס את המדינה", "יפסיק את המימון למשטרה" ו"ישלש את המסים שלכם".
במהלך הראיון הגן טראמפ על ההתנהלות שלו במשבר הקורונה, וחזר על האמירה שבסופו של דבר הנגיף ייעלם. "בסוף זה יהיה נכון. זה ייעלם ואני אהיה צודק", ציין הנשיא. הוא הבהיר שוב שהוא מתנגד לחייב את האמריקנים לעטות מסכות. "אני רוצה שלאנשים יהיה חופש מסוים", הדגיש. היום הגיע מספר המתים מקורונה בארה"ב ליותר מ-140,000.