דונלד טראמפ החליף הלילה את מנהל קמפיין הבחירות שלו, על רקע הסקרים שבהם מוליך יריבו ג'ו ביידן בפער דו ספרתי. בפוסט בפייסבוק כתב נשיא ארה"ב שבראד פרקסייל יוחלף על ידי ביל סטפיין, שהיה סגן מנהל הקמפיין.
4 צפייה בגלריה
מנהל הקמפיין פרסקייל
מנהל הקמפיין פרסקייל
מנהל הקמפיין פרסקייל
(צילום: EPA)
ההחלפה של פרסקייל, פחות מארבעה חודשים לפני הבחירות, הייתה באוויר מאז העצרת באוקלהומה בחודש שעבר. פרסקייל התרברב שיותר ממיליון איש ביקשו כרטיסים, אך בפועל רק 6,200 איש הגיעו לעצרת.
בקמפיין התעוררה מבוכה בעקבות התמונות של היציעים הריקים באולם בעיר טולסה. טראמפ זעם על פרסקייל, וגורמים בקמפיין האשימו אותו באחריות לכישלון. לאחר מכן, בעקבות התפרצות קורונה שהייתה בעצרת, פרסקייל וגורמים אחרים בקמפיין נדרשו להיכנס לבידוד של שבועיים.
סטפיין, אסטרטג רפובליקני ותיק, מוכר היטב לטראמפ ולחתנו ויועצו הבכיר ג'ארד קושנר שמעורב בקמפיין. סטפיין ופרסקייל היו מעורבים גם בקמפיין הבחירות הקודם. בהצהרה של טראמפ הוא החמיא לשניים על חלקם בקמפיין המוצלח של 2016, וניסה לשדר אופטימיות למרות המצב בסקרים.
4 צפייה בגלריה
ארה"ב בראד פרסקייל מנהל קמפיין הבחירות של דונלד טראמפ
ארה"ב בראד פרסקייל מנהל קמפיין הבחירות של דונלד טראמפ
"טראמפ זעם על פרסקייל אחרי העצרת"
(צילום: AP)
"אני שמח להודיע שביל סטפיין קודם לתפקיד מנהל קמפיין טראמפ", כתב הנשיא בפייסבוק. "בראד פרסקייל, שנמצא איתי כבר תקופה ארוכה מאוד והוביל את הצוות האדיר של אסטרטגיית הדיגיטל והנתונים שלנו, יישאר בתפקיד הזה ויהיה יועץ בכיר לקמפיין".
טראמפ כתב שהוא ינצח בבחירות 2020, והפעם זה אף יהיה פחות קשה: "זה יכול להיות הרבה יותר קל בשעה שהמספרים שלנו בסקרים עולים במהרה, הכלכלה משתפרת, בקרוב החיסונים והתרופות יהיו בדרך והאמריקנים רוצים שהרחובות והקהילות יהיו בטוחים".
4 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ עצרת קמפיין בחירות טולסה אוקלהומה
דונלד טראמפ עצרת קמפיין בחירות טולסה אוקלהומה
טראמפ באולם באוקלהומה
(צילום: AP)
משבר הקורונה גרם לטראמפ לצלול בסקרים, כשברקע יריבו ביידן מתחזק ומאשים את הנשיא בכישלון בניהול המשבר. הקמפיין של טראמפ מתקשה להתרומם, גם בעקבות חוסר היכולת לקיים עצרות בחירות המוניות – בגלל הגבלות הקורונה במדינות השונות.
גורם שמקורב לקמפיין נשאל על החלפת פרסקייל ואמר שטראמפ מודאג מאוד מהתוצאות בסקרים ולכן התמקד "במטרה שהכי נראית לעין" מבחינתו. בחלק מהסקרים הארציים שפורסמו במהלך החודש האחרון היתרון של ביידן על טראמפ היה דו ספרתי, ונע בין 10% ל-15%.
סקרים שפורסמו אתמול הראו שביידן שומר על היתרון הזה. בסקר האחרון של רויטרס המועמד הדמוקרטי זוכה ביתרון של 10%. בסקר של אוניברסיטת קוויניפאק הפער הוא 15% לטובת ביידן.
נזכיר שהבחירות בארה"ב מוכרעות בשיטת האלקטורים ולכן הסקרים מצביעים בעיקר על הלך הרוח בעם, אך בכל זאת לטראמפ יש סיבות רבות לדאגה: הוא מפסיד לביידן גם בסקרים במדינות המפתח שקריטיות לניצחון בבחירות.
4 צפייה בגלריה
ה אולם ב עיר טולסה ב אוקלהומה עצרת של דונלד טראמפ ארה"ב
ה אולם ב עיר טולסה ב אוקלהומה עצרת של דונלד טראמפ ארה"ב
הקרחות ביציעים באוקלהומה
(צילום: AFP)
בשיחות סגורות יועציו של טראמפ השמיעו ביקורת על כך שלקמפיין הרפובליקני אין מסר ברור. הם אמרו שלנשיא יש אחריות מסוימת בעובדה הזאת, מכיוון שהוא לא מצליח להבהיר לבוחרים מה יעשה בכהונה נוספת בבית הלבן.
בעוד קצת יותר מחודש אמורה להתקיים בג'קסונוויל בפלורידה הוועידה הרפובליקנית, שבה יקבל טראמפ רשמית את מועמדות המפלגה בבחירות לנשיאות. בשעה שהדמוקרטים החליטו שוועידת המפלגה תהיה וירטואלית ברובה, אצל הרפובליקנים עדיין לא ברור איך תיראה הוועידה. גורמים במפלגה מתכננים להעביר פעילויות רבות למקומות פתוחים.