"אנחנו מרגישים את האבל על מותו של הנסיך פיליפ. למעלה משישים שנה שהנסיך, כמו המלכה, הם סמליה של ההמלכה. כולנו מתפללים לשלומה של המשפחה המלכותית מדי שבת בשבתו, ועכשיו שמו כבר לא יופיע". את הדברים אומר בצער הרב יוסף דוויק, רבה הראשי של הקהילה היהודית-ספרדית באנגליה, הנחשבת לדבריו כוותיקה ביותר בממלכה, מאז 1656.
<<הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הוא עצמו, כמו בכירים נוספים בקהילת יהדות בריטניה המונה כ-290 אלף יהודים, פגש לא פעם בבני המלוכה. "הנסיך צ'ארלס, הנסיכה אן וגם המלכה עצמה השתתפו בעבר באירועים רשמיים שלנו", מספר הרב דוויק בריאיון לאולפן ynet. "הנסיך צ'ארלס אף הזמין יהודים מכל הקהילה לארמון בקינגהאם כדי לכבד אותם. למשפחת המלוכה הבריטית היה ונשאר קשר הדוק עם הקהילה היהודית בבריטניה. הם תמיד עומדים לצדנו".
הקשרים הטובים עם יהדות בריטניה בשנים האחרונות באים לאחר מערכת יחסים מורכבת בין הממלכה לקהילה. שם העדיפו לזכור השבוע לזכור כי הנסיך פיליפ, דוכס אדינבורו ובעלה של המלכה אליזבת, היה בנה של הנסיכה אליס, חסידת אומות העולם, מאשר אחיהן של ססיליה, מרגריטה, תאודורה וסופיה.
ארבע אחיותיו היו נשואות לנסיכים גרמנים שתמכו באופן פומבי במשטר הנאצי. הרב דוויק מבקש להדגיש כי בניגוד אליהן ולמלך אדוארד, שתמכו בגרמנים במלחמת העולם השנייה, פיליפ וכמותו גם המלכה התנגדו לנאצים. הוא עצמו התגייס לחיל הים המלכותי, במאי 1939, ושירת שם במהלך מלחמת העולם השנייה: "הנסיך, המלכה ואביה, המלך ג'ורג', עמדו יחד עם צ'רצ'יל להילחם בכל כוחם נגד הנאצים בגרמניה", הוא מספר.

"זו מלכות של חסד"

הרב דוויק הוא חבר בוועידת רבני אירופה, המאגדת 700 רבנים ראשיים, שבראשם הרב פנחס גולדשמידט, רבה הראשי של מוסקבה. הדיונים החוזרים ונשנים בוועידות הרבנים ביבשת, מעלים שוב ושוב את התעוררותה של האנטישמיות, אך הרב דוויק מדגיש כי בבריטניה "לא מדובר בבעיה יומיומית, אף כי היא קיימת", כדבריו.
3 צפייה בגלריה
הרב דוייק בריטניה
הרב דוייק בריטניה
הרב יוסף דוויק עם הנסיך צ'ארלס
(יח"צ)
"תמיד יש בעיות, כמו שיש לצערנו בכל מקום, אבל המדינה עצמה תומכת מאוד, וברוך ה' זה לא מפריע לחיים הרגילים שלנו, כאן. זו מלכות של חסד, כמו שאומרים. אנחנו חיים חיים יהודיים בכל כוחנו, והשלטון גם תומך בנו ועוזר לנו בזה".
בשנה האחרונה היה צורך להגביר את האבטחה? "הייתה עלייה בסיכון ולכן גם עלתה קצת רמת האבטחה. אבל חייבים לדעת שבנושא הביטחון יש לנו תמיכה ותיקה וחזקה של המדינה. בנוסף לאבטחה הקבועה שאנחנו מקבלים מהמשטרה, יש לנו גם אבטחה משלנו והקהילה עצמה מוודאת שיש אבטחה חזקה".

בנה של חסידת אומות עולם

הנסיכה אליס פון באטנברג נולדה ב-1885, וב-1903 נישאה לנסיך היווני אנדראס, בנו המלך גאורגיוס הראשון. לבני הזוג היו חמישה ילדים ובהם בן הזקונים פיליפ, שנולד ב-1921. הנסיכה שנולדה עם לקות שמיעה אובחנה כחולה בסכיזופרניה כשהייתה בת 35, ואושפזה בסנטוריום בשווייץ. כאשר שוחררה משם שנתיים לאחר מכן, שבה לגור ביוון והקדישה את חייה למעשי צדקה, עבדה למען הצלב האדום השוודי והשוויצרי, ואף סייעה בהפעלה של בתי תמחוי ובתי יתומים.
3 צפייה בגלריה
הנסיך פיליפ עם אמו, הנסיכה אליס
הנסיך פיליפ עם אמו, הנסיכה אליס
הנסיך פיליפ עם אמו, הנסיכה אליס
(Getty)
ב-1941 כבשו הגרמנים את יוון והחלו לפגוע ולהתעלל בקהילה היהודית, שמנתה 75 אלף איש. בין השנים 1944-1943 נשלחו למחנות ההשמדה כ-60 אלף גברים, נשים וילדים יהודים. באותה התקופה החביאה הנסיכה אליס בארמונה אלמנה יהודייה בשם רחל כהן, יחד עם שניים מחמשת ילדיה.
חיימקי כהן, בעלה המנוח של רחל, היה חבר פרלמנט בטריקלה (Tricala) שבצפון יוון, והיה מיודד עם המלך גאורגיוס, חמיה של אליס. כאשר החלו הנאצים לשלוח יהודים אל מחנות ההשמדה, חיימקי כבר לא היה בין החיים.
ארבעה מבניו הבוגרים נמלטו למצרים במטרה לחבור אל הממשלה היוונית הגולה שישבה בקהיר. רחל ובתה טילדה מצאו מקלט אצל אליס, וכעבור זמן קצר הצטרף אליהן מישל, אחד הבנים שלא הצליח לעשות את הדרך למצרים וחזר לאתונה.
בתחילה היו הנאצים משוכנעים כי הנסיכה תומכת בהם, מאחר וכל בנותיה וחתניה היו נאצים. כאשר עלה חשד כי היא עוזרת ליהודים, היא תושאלה בידי הגסטפו. אלא שהיא ניצלה את העובדה שהיא חירשת מלידה, כדי להעמיד להעמיד פנים כאילו לא הבינה את שאלותיהם של החוקרים. בסופו של דבר, החוקרים נשברו, התשאול הסתיים וכך ניצלו חייהם של האלמנה ושני ילדיה.

הקשר עם האחיות תומכות היטלר ניתק

אליס הלכה לעולמה ב-1969, אך רק ב-1993 הכיר בה "יד ושם" כחסידת אומות העולם. ב-2018, הגיע לישראל הנסיך ויליאם, בנו של יורש העצר הבריטי, ונפגש עם עידית כהן, נכדתה של רחל. בפגישה השתתפו גם פיליפ, בנה של עידית וכן ראש הממשלה בנימין נתניהו. את הביקור חתם הנסיך הבריטי בקריפטה שמתחת לכנסיית מריה מגדלנה שבמזרח ירושלים, שם נקברה אליס, הסבתא-רבתא שלו.
3 צפייה בגלריה
 נלחם נגד הנאצים. הנסיך פיליפ
 נלחם נגד הנאצים. הנסיך פיליפ
נלחם נגד הנאצים. הנסיך פיליפ
על מעשה ההצלה שלה, אמר מי שעשוי יום אחד להפוך למלך: "הסיפור של הנסיכה אליס מביא גאווה גדולה לכל המשפחה שלי".
ססיליה, מרגריטה, תאודורה וסופיה – אחיותיו פיליפ שלוש הגיסות של המלכה אליזבת - היו נשואות לנסיכים גרמנים שתמכו באופן פומבי במשטר הנאצי. בעלה של סופיה, כריסטוף נסיך הסה, גם התמנה לראש השירות החשאי של הרמן גרינג. זו הסיבה שבגינה לא הוזמנו האחיות לנישואיהם של פיליפ עם אליזבת בשנת 1947 בבריטניה.
ססיליה נהרגה ב-1937 בתאונת מטוס, במהלכה היא כרעה ללדת והטייס, שניסה לנחות במהירות, התנגש בארובה וגרם למותם של כל הנוסעים.
אבל התומך הגדול ביותר במפלגה הנאצית במשפחת המלוכה הבריטית, היה אדוארד השמיני שמלך מינואר 1936 ועד להתפטרותו ב־11 בדצמבר 1936. אחרי שהתחתן עם אהובתו, ווליס סימפסון, הם נפגשו עם אדולף היטלר במעונו, במפגש בו נכחו בכירים במשטר הנאצי, וביניהם יוזף גבלס.
לפני ארבע שנים הזדעזעה דעת הקהל בממלכה המאוחדת, כאשר התברר כי ווינסטון צ'רצ'יל, ראש ממשלת בריטניה במלחמת העולם השנייה, מנע פרסום מסמכים מביכים על המשפחה המלכותית. במידע שנגנז עשרות שנים בארכיון המלכותי הבריטי, תועדה מזימה של הנאצים: לאחר שגרמניה תכבוש את בריטניה, הם ימליכו מחדש את אדוארד למלך.
התיעוד המביך נכלל במברקים שאותם שלח שר החוץ הנאצי יואכים פון ריבנטרופ, לשגרירי גרמניה במדריד וליסבון, לאחר שיחות רבות שלו עם אדוארד. אגב, בשנה האחרונה הפרשה המדהימה זכתה לחשיפה עולמית, לאחר שנכללה כפרק מיוחד בסדרת הטלוויזיה הפופולרית "הכתר" מבית נטפליקס, העוסקת במשפחת המלוכה.