כוחות הביטחון של איראן השתמשו אמש (יום ה') בגז מדמיע כדי לפזר מפגינים נגד המשטר בעיר בהבהאן שבדרום-מערב המדינה. כך דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס מפי עדי ראייה. לפי הדיווח, נוכחות ערה של כוחות הביטחון נרשמה גם בערים אחרות, בהן הבירה טהרן.

5 צפייה בגלריה
יראן הפגנות מפגינים מחאה נגד המשטר לא ברור איפה
יראן הפגנות מפגינים מחאה נגד המשטר לא ברור איפה
מפגינים באיראן. "לא לפחד, אנחנו יחד"
בסרטונים שפורסמו ברשתות החברתיות מתוך איראן נראו מפגינים, והם נשמעו בין השאר קוראים "לא לפחד, לא לפחד, אנחנו יחד בזה". בסרטונים נראו כוחות גדולים של מנגנוני הביטחון האיראניים פרוסים בטהרן ובאיספהאן. גם בערים אלה, כך עולה מהסרטונים, השמיעו מפגינים קריאות נגד המשטר. בבהבהאן, כך סיפר עד ראייה, נעצרו כמה בני אדם.
איראני מטהרן סיפר אמש לסוכנות הידיעות רויטרס: "אנשים זועמים. הכלכלה במצב גרוע כל כך שאנחנו לא יכולים לשרוד".
הדיווחים על המחאה בבהבהאן ובערים אחרות באים שמונה חודשים אחרי שהמוני איראנים יצאו לרחובות כדי להפגין נגד משטר האייתוללות בצל המצב הכלכלי הקשה של ארצם, הכורעת תחת הסנקציות האמריקניות. לפי מידע שאספו ארגונים וממשלות במערב, יותר מ-400 בני אדם נהרגו בגל המחאה ההוא, ויש הטוענים שמספר ההרוגים האמיתי הגיע ליותר מ-1,000. כך או כך, היה זה גל ההפגנות הקטלני ביותר באיראן מאז המהפכה האיסלאמית של 1979.
5 צפייה בגלריה
מחאה הפגנות הפגנה נגד מחיר מחירי דלק עיר אספהאן איראן
מחאה הפגנות הפגנה נגד מחיר מחירי דלק עיר אספהאן איראן
המהומות באיראן בסוף השנה שעברה
(צילום: AFP)
במהלך המחאה נותקו רוב האיראנים מהאינטרנט, ורק כשהדיכוי האלים של המפגינים הושלם הוחזר בהדרגה החיבור, ואז החלו לצוץ עוד ועוד סרטונים המתעדים את הזוועה שאירעה בימי המהומות.
בימים האחרונים דווח על קמפיין גדול שנערך ברשתות החברתיות באיראן למען שלושה צעירים שהשתתפו בגל ההפגנות של נובמבר אשתקד ושלאחרונה נגזר עליהם עונש מוות. אתמול דיווחה רשת BBC כי בעקבות המחאה החליטה איראן לערוך לשלושה משפט חוזר.
5 צפייה בגלריה
איראן השהתה הוצאה להורג של שלושה צעירים
איראן השהתה הוצאה להורג של שלושה צעירים
"אל תוציאו להורג". שלושת הנידונים למוות באיראן
שלושת הנידונים למוות הם אמירחוסיין מורדי, מוחמד רג'אבי וסעיד תמג'ידי. הם הורשעו בהצתה ובוונדליזם במהלך ההפגנות. ארגון "אמנסטי" טוען כי השלושה לא זכו למשפט הוגן, וכי ההודאות חולצו מהם בעינויים. לפי הטענות, הם הוכו, חושמלו ונתלו מהרגליים במהלך החקירות.
ביום שלישי השבוע, אחרי שבית המשפט העליון של איראן אשרר את עונש המוות שהוטל על השלושה, השתמשו מיליוני גולשים בהשטאג "אל תוציאו להורג". במחאה ברשת השתתפו גם סלבריטאים איראנים, ואחד מהם הוא כוכב נבחרת איראן בכדורגל מסעוד שוג'אעי, שכתב באינסטגרם: "אני מבקש מהמנהיג העליון עלי חמינאי, מהנשיא חסן רוחאני ומראש מערכת המשפט איברהים ראיסי: אנא היו רחומים כלפי שלושת הצעירים האיראנים האלה. אנא השעו את הוצאתם להורג כפי שביקשו משפחותיהם והעם".
בעקבות אשרור עונש המוות היו ברשתות החברתיות באיראן מי שקראו לצאת להפגין ביום שישי. סוכנות הידיעות האיראנית "תסנים" דיווחה כי כוחות הביטחון עצרו "גורמים מרכזיים בארגוני אופוזיציה" שעודדו אנשים לצאת להפגין ביום שישי במחוז חורסאן רזאווי שבצפון המדינה.
פורסם לראשונה: 22:42, 16.07.20