מצביעים אמריקנים ראשונים נתנו בימים האחרונים את קולם בבחירות לנשיאות ארה"ב. האמריקנים יתבקשו אמנם להגיע לקלפיות רק בעוד יותר מחודש, ב-3 בנובמבר, אבל כבכל מערכת בחירות עומדת להם האפשרות להשתתף בהצבעה המוקדמת, והשנה בצל מגפת הקורונה, שהביאה להרחבת הזכות להצביע דרך הדואר, האפשרות הזו פופולרית מתמיד.

7 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות 2020 ג'ו ביידן דונלד טראמפ
ארה"ב בחירות 2020 ג'ו ביידן דונלד טראמפ
מצביעים כבר לפני העימות. טראמפ וביידן
(צילום: AFP)
צפון קרוליינה היא המדינה הראשונה שבה החלה למעשה ההצבעה בבחירות. טופסי הצבעה ראשונים נשלחו כבר ב-4 בספטמבר למבקשים להצביע, ו-54 מצביעים מילאו והחזירו אותם עוד באותו היום. הראשונים לקבל טופסי הצבעה בצפון קרוליינה היו בעיקרם מי שרשומים כתושבי המדינה אך גרים כעת בחו"ל, או אנשי צבא המוצבים מעבר לים או במדינות אחרות בארה"ב.
באתר "דה היל" מדווחים כי המצביע הראשון היה חייל בן 22 מבסיס פורט הוד שבטקסס, חייל הרשום כרפובליקני, וכי כמעט כל המצביעים הראשונים שהסכימו לשוחח עם כתבי האתר העידו שנתנו את קולם למועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן. העובדה הזו אינה מפתיעה בהתחשב בכך שלפי סקרים שיעורם של הדמוקרטים שבצל המגפה מבקשים להימנע מהצטופפות בקלפי ביום הבחירות, ובמקום זאת רוצים להצביע בהצבעה מוקדמת, בכלל זה דרך הדואר, גבוה הרבה משיעורם של הרפובליקנים המבקשים לעשות זאת.
7 צפייה בגלריה
הסתערות על ההצבעה בדואר. קלפי בארה"ב, ארכיון
הסתערות על ההצבעה בדואר. קלפי בארה"ב, ארכיון
הסתערות על ההצבעה בדואר. קלפי בארה"ב, ארכיון
(צילום: EPA)
אחד המצביעים הראשונים היה ברט אנגל, פרופסור לעבודה סוציאלית מאוניברסיטת ווינדזור בקנדה. לאתר "דה היל" הוא סיפר: "אני לא מתרשם במיוחד מהמדיניות וההתנהלות של הנשיא טראמפ, ואני לא חובב גדול של אנשים שמנפקים הצהרות מבזות נגד אחרים. את ביידן וסגניתו קמלה האריס אני מחבב, אבל אני לא אומר שאני מצביע לאדם – אני מצביע למדיניות ולתוכנית שאני מאמין שישרתו באופן הטוב ביותר את האינטרסים של האזרח".
סקוט גוגנהיים, שעבר לגור באינדונזיה אבל מלמד כעת באוניברסיטת ג'ורג'טאון בוושינגטון, הצביע גם הוא למועמד הדמוקרטי: "כשאתה גר בחו"ל וצופה בדברים מרחוק, זה די מביש מה שקורה. אני עובד בכמה מהמדינות הגרועות בעולם, ושם מודאגים מרמת השחיתות והאלימות שהם רואים (בארה"ב). אני ממשיך לחפש דרך להצביע למועמד רפובליקני, אבל בבחירות האלה זה היה בלתי אפשרי. הצבעתי כחול".

פלוסי מכירה את הספר

מכיוון ששיעור ההצבעה דרך הדואר צפוי להיות השנה הגבוה בהיסטוריה, והיות ששירות הדואר הלאומי של ארה"ב סובל כבר שנים מקשיים ומתעכב מאוד במשלוחי מכתבים וחבילות, יש חשש כבד שליל הבחירות ב-3 בנובמבר יהיה ראשיתו של כאוס פוליטי שיימשך שבועות ארוכים. ספירת הקולות המגיעים בדואר כרוכה בתהליך ארוך יותר מאשר ספירת הקולות מהקלפיות, ולכן ההערכה היא שיעברו ימים עד שיתבררו התוצאות במדינות שבהן יתנהל קרב צמוד, ואחר כך עוד עשויים הצדדים לגרור את המערכת לקרבות משפטיים על התוצאות. לפי דיווחים בארה"ב, במחנה ביידן כבר נערכים לקרבות האלה ועמלים על הקמתה של יחידה משפטית של מאות עורכי דין שיטפלו בהם.
7 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ב אירוע בחירות עם לטינים ב פיניקס אריזונה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ב אירוע בחירות עם לטינים ב פיניקס אריזונה
טראמפ. המסר נגד סוציאליזם מהדהד בקרב היספנים
(צילום: AP)
7 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות 2020 ג'ו ביידן נואם ב דלאוור
ארה"ב בחירות 2020 ג'ו ביידן נואם ב דלאוור
ביידן. "אלחם על כל קול לטיני"
(צילום: רויטרס)
היות שרוב הרפובליקנים מתכוונים להצביע בקלפי ורוב הדמוקרטים מביעים רצון להצביע דרך הדואר, תרחיש סביר נוסף הוא שבליל הבחירות עצמן יסתמן תחילה יתרון רפובליקני, אבל כשייספרו הקולות מהדואר יתחולל "מהפך", והנשיא טראמפ, שכבר חודשים ארוכים זורע ספקות בנוגע לאמינות הבחירות, ינצל זאת כדי להציג את התוצאות כמזויפות.
מי שהחליטו לתת את קולם כבר בספטמבר עושים זאת למעשה עוד לפני שטראמפ וביידן קיימו עימות טלוויזיוני ראשון ביניהם – שלב שנחשב לקריטי-במיוחד בבחירות הקרובות. טראמפ מנסה להציג את ביידן, שיהיה השנה בן 78, כמי שאינו צלול עוד ולפיכך אינו כשיר לכהן כנשיא, והוא מקווה שהופעה חלשה ומבולבלת של ביידן בעימותים תעביר בוחרים לצד הרפובליקני. לכן אף ביקש טראמפ לערוך נוסף על שלושת העימותים שנקבעו מראש גם עימות רביעי, מוקדם, בתחילת החודש הנוכחי, כדי לא לאבד את קולותיהם הפוטנציאליים של מי שיצביעו בהצבעה המוקדמת כבר בספטמבר ובחצי הראשון של אוקטובר. בקשתו נדחתה, והוא יצטרך לחכות לעימות הראשון המתוכנן להם, ללילה שבין 29 ל-30 בספטמבר.
יצוין כי לפי החוקה גם אם יתממש התרחיש הקיצוני ביותר – זה שבו בשל מאבקים משפטיים הבחירות אינן מוכרעות עד 20 בינואר, יום השבעתו של הנשיא הבא – טראמפ ייאלץ באותו יום ב-12:00 בצהריים לסיים את תפקידו כנשיא. במקרה כזה לא ברור לגמרי מי ייכנס לתפקיד הנשיא הזמני, אבל מומחים רבים לענייני חוקה ומשפט אומרים כי מכיוון שגם סגן הנשיא מייק פנס יסיים באותם הצהריים את תפקידו, סביר להניח שמי שתחליף אותם היא יושבת ראש בית הנבחרים, הדמוקרטית ננסי פלוסי, ודאי בהתחשב בעובדה שהסקרים חוזים שהדמוקרטים ימשיכו להחזיק ברוב בבית הזה אחרי הבחירות. יו"ר בית הנבחרים, נזכיר, הוא לפי החוקה האדם השני בתור, אחרי סגן הנשיא, לרשת את הנשיאות במקרה שהנשיא מת, נופל למשכב, מתפטר או מודח.
7 צפייה בגלריה
ננסי פלוסי, יו"ר בית הנבחרים
ננסי פלוסי, יו"ר בית הנבחרים
פלוסי. שנייה בתור לרשת את הנשיא
(צילום: AFP)
במאמר דעה שפרסם השבוע דגלאס מקינון באתר "דה היל" הוא הדגיש את העובדה שפלוסי היא פוליטיקאית מיומנת המכירה היטב את ספרי החוקים והנהלים של וושינגטון, והעלה את האפשרות שאם תינתן לה תקופה קצרה בבית הלבן היא תדע לנצל אותה כדי לקדם מהלכים פוליטיים זריזים שייטיבו עם המחנה הליברלי. מהלך כזה עשוי להיות מינוי מזורז של שופטים לבית המשפט העליון במקום השופטים הליברלים המזדקנים רות ביידר גינזבורג או סטיבן ברייר, אם אלה יסכימו לפרוש כדי לתת למפלגה הדמוקרטית הזדמנות לבצר את הכוח הליברלי בבית המשפט, לפני שימונה, אולי, נשיא רפובליקני. בשבוע שעבר, בניסיון להחזיר אליו בוחרים שמרנים שמאסו בו, הבטיח טראמפ שאם ינצח בבחירות הוא ימלא את בית המשפט העליון בשופטים שמרנים.

ביידן פוחד מהקובנים בפלורידה

בינתיים הולך ומתחמם הקרב על פלורידה, מדינה מתנדנדת מסורתית שצפויה גם הפעם להיות מהמכריעות ביותר בבחירות לנשיאות. ביידן יגיע היום לפלורידה לראשונה מאז שהתברר כי ניצח בפריימריז הדמוקרטיים לנשיאות, והוא עושה זאת כשבקמפיין שלו שוררת דאגה משיעור התמיכה הלא-מרשים-יחסית שהוא מקבל בקרב הקהילה ההיספנית בארה"ב כולה ובפלורידה בפרט. לפי סקר NBC-Mrist מהימים האחרונים, בקרב הלטינים בפלורידה זוכים ביידן וטראמפ לתמיכה פחות או יותר שווה, בעוד ב-2016 תמכו שם 59% מהלטינים במועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון ורק 36% בטראמפ.
7 צפייה בגלריה
טראמפ בשבוע שעבר בפלורידה. ביידן לא ביקר שנה
טראמפ בשבוע שעבר בפלורידה. ביידן לא ביקר שנה
טראמפ בשבוע שעבר בפלורידה. ביידן לא ביקר שנה
(צילום: AFP)
במדינה כמו פלורידה, שבבחירות של שנת 2000 הכריעה את המערכה כולה לטובת המועמד הרפובליקני ג'ורג' בוש על חודם של 537 קולות, אפילו גיוסם של כמה אלפי קולות נוספים מקרב הלטינים עשוי להטות את הכף לטובתו של ביידן. בבחירות של 2016 ניצח טראמפ את קלינטון בפלורידה בפער של מעט יותר מאחוז, ולפי הסקרים ביידן מוביל כעת בפלורידה בכ-2.5%, שיעור שהוא בטווח טעות הדגימה. יצוין כי לביידן יש סיכוי לא רע להגיע לבית הלבן גם אם יפסיד בפלורידה, אבל אנליסטים מעריכים כי לטראמפ לעומת זאת לא יישאר שום סיכוי ממשי לנצח בבחירות אם יפסיד שם, ולכן הדמוקרטים מייחסים למדינה זו חשיבות עליונה.
אף שרבים מקווי המדיניות של טראמפ מכוונים נגד מהגרים, לטינים רבים תומכים בו בשל עמדותיו השמרניות מבחינה דתית והמסר התקיף שלו נגד הפגנות אלימוֹת ונגד סוציאליזם. לתמיכה גדולה במיוחד זוכה טראמפ בקרב מתנגדים אדוקים של הקומוניזם, במיוחד אמריקנים שמוצאם בקובה. בפלורידה יש קהילה קובנית גדולה למדי.
ביידן, שלא ביקר בפלורידה מאז אוקטובר אשתקד, מקווה להוציא לקלפיות שם מצביעים רבים מהקהילה הפוארטו-ריקנית, והוא הרבה לתקוף את התגובה הרפה לדבריו של ממשל טראמפ להרס שזרעה בפוארטו ריקו סופת ההוריקן "מריה" בשנת 2017. בביקורו בפלורידה היום ישתתף ביידן בשני אירועים, בטמפה ובאורלנדו. בנאום שנשא אתמול בדלאוור הודיע שבכוונתו לפעול ללא לאות כדי להעביר לטובתו את קולו של כל לטיני או היספני.