שבועיים אחרי הסקר הדרמטי של "ניו יורק טיימס" שהצביע על כך שנשיא ארה"ב דונלד טראמפ נמצא בפיגור משמעותי במדינות המפתח וצועד נכון להיום להפסד בבחירות בנובמבר, תחזית עדכנית שמפרסם האתר האמריקני "פוליטיקו" קובעת כי גם הרוב שבו מחזיקים הרפובליקנים בסנאט נמצא כעת בסכנה מוחשית. במישור הארצי ממשיך ביידן להוביל על טראמפ בשיעור של כ-10% במרוץ לבית הלבן, וזהו יתרון גדול בהרבה מזה שהיה להילרי קלינטון על טראמפ בסקרים ערב בחירות 2016.
7 צפייה בגלריה
הפגנה ב פלורידה נגד נשיא ארה"ב דונלד טראמפ
הפגנה ב פלורידה נגד נשיא ארה"ב דונלד טראמפ
טראמפ. לקלינטון לא היה יתרון כזה
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
הפגנה ב פלורידה נגד נשיא ארה"ב דונלד טראמפ
הפגנה ב פלורידה נגד נשיא ארה"ב דונלד טראמפ
תומכי ביידן מפגינים נגד טראמפ בפלורידה בסוף השבוע
(צילום: EPA)
לסנאט האמריקני, שהוא הבית העליון בקונגרס, יש סמכויות חקיקה ובקרה נרחבות, ואובדן השליטה בו בנובמבר – אחרי שאת השליטה בבית הנבחרים איבדו כבר לפני שנתיים – תהיה מכה קשה לרפובליקנים. השתלטות של הדמוקרטים על הבית הלבן והסנאט תשלים מהפך מוחלט בוושינגטון, שהחל בניצחון הדמוקרטים בבחירות האמצע לבית הנבחרים ב-2018.
הסנאט, נזכיר, אחראי בין השאר על אישור מינויים שעושה הנשיא, ושְמוּרה לו גם הזכות להדיחו, אם נמצא בו רוב של שני שלישים לכך. כיום מחזיקים הרפובליקנים ב-53 מושבים בסנאט והדמוקרטים ב-47, אבל 23 מ-35 המושבים שיעמדו לבחירה בנובמבר הם רפובליקניים, כך שהמפלגה הרפובליקנית תצטרך "להגן" על הרבה יותר מושבים מאשר הדמוקרטים. כדי לחולל מהפך די לדמוקרטים לזכות בארבעה מושבים יותר מהרפובליקנים, וב"פוליטיקו" צופים כעת כמה קרבות צמודים שבהם יכולים הדמוקרטים לחולל מהפך שכזה. בבית הנבחרים מסתמן די בביטחון שהדמוקרטים ישמרו את הרוב שלהם.
התחזית של "פוליטיקו" נשענת על בחינת המפה הפוליטית עד לרמת מחוזות הבחירה, ובאותה תחזית מכתירים כעת את ביידן לפייבוריט הברור במרוץ לבית הלבן, הן על סמך הפער הגדול שממנו הוא נהנה בסקרים הארציים והן על סמך התמונה הוורודה המצטיירת לו במפת האלקטורים, זו שמכריעה בפועל את הבחירות לנשיאות.
סימנים לכך שטראמפ נמצא בבעיה גדולה במרוץ לנשיאות אפשר למצוא גם בעובדה שהקמפיין שלו נאלץ להעלות בשבועות האחרונים תשדירי תעמולה אפילו במדינות שבהן ניצח בפער נאה מאוד ב-2016, למשל ג'ורג'יה, אייווה ואוהיו. גם מפלגתו נאלצת להשקיע מאמצי תעמולה לא-צפויים בניסיונה לשמור על מושבים בסנאט המוקצים למדינות כמו אייווה ומונטנה.

העצרת נדחתה: זה הגשם או הפחד?

כמעט ארבעה חודשים נותרו עד לבחירות, ועד אז עשויים להירשם שלל אירועים מחוללי-תפנית – משיפור במצב הכלכלי, דרך דעיכה מפתיעה של הקורונה ועד מחלה של המועמד הדמוקרטי המבוגר ביידן; אבל כלי אחד שטראמפ קיווה לנצל לשינוי המגמה כבר קרוב להישמט מידיו: הוועידה הרפובליקנית.
7 צפייה בגלריה
ארה"ב ג'ו ביידן ביקור פנסילבניה תוכנית כלכלית
ארה"ב ג'ו ביידן ביקור פנסילבניה תוכנית כלכלית
ביידן. "טראמפ מתעלם, מאשים, מסיח דעת"
(צילום: AFP)
הוועידות הארציות של הרפובליקנים והדמוקרטים, שנערכות בכל ארבע שנים, כשלושה חודשים לפני הבחירות לנשיאות, הן אירוע נוצץ ורב-משתתפים המשמש בדרך כלל להמרצת הבוחרים ומביא בממוצע לשיפור של 5% בתמיכה במועמדים בסקרים. דוגמה קיצונית הייתה ב-1992, כשביל קלינטון רשם אחרי הוועידה הדמוקרטית זינוק חד של 16% בסקרים. לפני ארבע שנים טראמפ עצמו נהנה מגידול של 3% בתמיכה אחרי הוועידה הרפובליקנית.
טראמפ – חובב גדול של עצרות בהשתתפות אלפים – קיווה לנצל בדיוק לשם כך את הוועידה הרפובליקנית שאמורה להיערך באוגוסט בג'קסונוויל, פלורידה, אבל בימים אלה הנגיף מכה קשות במדינה זו, וכעת יש ספק גדול אם הוועידה תוכל להתקיים. המפלגה הדמוקרטית, מצדה, כבר הודיעה שהוועידה שלה תהיה וירטואלית ברובה.
7 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ חוזר ל וושינגטון מביקור ב פלורידה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ חוזר ל וושינגטון מביקור ב פלורידה
טראמפ חוזר מפלורידה. הגשם אמור היה להיפסק בזמן
(צילום: AP)
בסוף השבוע ניחתה על טראמפ מכה נוספת בגזרת העצרות, כשנאלץ לדחות עצרת שתוכננה לו להיום בניו המפשייר. לטענת הקמפיין שלו העצרת נדחתה בשל התקרבותה של סופה טרופית שאמורה לפקוד את מזרח ארה"ב, אך במערכת הפוליטית חושדים כי הסיבה האמיתית לדחייה היא החשש ממיעוט משתתפים. הגשם שמביאה איתה הסופה אמור היה להיפסק שעות לפני תחילת העצרת.
בחודש שעבר, נזכיר, נחל טראמפ אכזבה גדולה כשלעצרת שלו באוקלהומה, שאמורה הייתה להתניע מחדש את קמפיין הבחירות שלו אחרי חודשים של השהיה בגלל המגפה, הגיעו רק 6,200 איש, לא מספיק כדי למלא אפילו שליש מהאולם. גורמים בקמפיין של טראמפ הודו בימים האחרונים בשיחות פרטיות כי בקמפיין חוששים ממבוכה דומה בעצרת בניו המפשייר.

67% נגד הטיפול בקורונה

אחרי שהתקפותיו על ביידן בשבועות האחרונים לא הובילו לשיפור מצבו בסקרים, בקמפיין של טראמפ מחפשים שיטות אחרות כדי להרחיק בוחרים מהמועמד הדמוקרטי. בסוף השבוע השתתף טראמפ בכמה אירועי בחירות וגיוס כספים בפלורידה, למרות ההתפרצות החמורה של הנגיף שם, ובאחד מהם הזהיר כי ביידן עצמו אולי אינו סוציאליסט, אך מכיוון שהוא מתמודד על הנשיאות בשלב מאוחר מאוד בקריירה, כשתוקפו הפוליטי פג למעשה, הוא נשלט על-ידי האגף השמאלי ההולך ומתחזק במפלגה הדמוקרטית. "הרפובליקנים הם מפלגה של חופש", אמר טראמפ, "הדמוקרטים הם מפלגה של סוציאליזם וגרוע מזה".
7 צפייה בגלריה
ארה"ב ג'ו ביידן ביקור ב מפעל ב פנסילבניה
ארה"ב ג'ו ביידן ביקור ב מפעל ב פנסילבניה
ביידן במפעל בפנסילבניה ביום חמישי. תוכנית של 700 מיליארד דולר
(צילום: AP)
ביידן מצדו ממשיך לכוון את התקפותיו לנקודת התורפה הברורה של טראמפ – האופן שבו הוא מנהל את הטיפול במגפת הקורונה. לפי סקר עדכני של ABC, 67% מהציבור האמריקני אינם מרוצים מהתנהלות טראמפ במשבר, ובלילה שבין שישי לשבת נקבע שיא חדש במספר הנדבקים היומי ברחבי ארה"ב – 69 אלף. תשע מדינות רשמו ביום הזה שיא משלהן במספר הנדבקים החדשים.
בסוף השבוע תקף ביידן את החלטת טראמפ לנסוע לפלורידה בשעה שזו מתמודדת עם התפרצות חמורה ולערוך שם אירועי בחירות שיגרמו להתקהלויות: "עם יותר מ-232 אלף נדבקים ו-4,000 אלף מתים בפלורידה", אמר, "ברור שהתגובה של טראמפ לנגיף – התעלמות, האשמת אחרים והסחת דעת – באה על חשבון תושבי פלורידה".
7 צפייה בגלריה
ארה"ב ג'ו ביידן ביקור פנסילבניה תוכנית כלכלית
ארה"ב ג'ו ביידן ביקור פנסילבניה תוכנית כלכלית
קמפיין טראמפ: "תוכנית שתמיט קטסטרופה". ביידן בפנסילבניה
(צילום: AFP)
ביום חמישי, בניסיון להציג את עצמו כמבוגר האחראי, חשף ביידן בפנסילבניה את תוכניתו להצלת הכלכלה האמריקנית ממשבר הקורונה. ביידן אמר כי התוכנית – ששוויה הוא 700 מיליארד דולר – תהיה כרוכה בהשקעה הגדולה ביותר בכלכלה האמריקנית מאז מלחמת העולם השנייה. חלק מרכזי בתוכנית הוא התמקדות בקניית תוצרת אמריקנית: ביידן שואף להגדיל ב-400 מיליארד דולר את ההשקעה של הממשל בקניית מוצרים מתוצרת ארה"ב. לדבריו התוכנית תיצור לפחות חמישה מיליון מקומות עבודה חדשים. קמפיין טראמפ מיהר להגיב, ומסר כי התוכנית של ביידן תמיט קטסטרופה על ארה"ב.