סגן שר הבריאות ח"כ יואב קיש (הליכוד) התייחס הבוקר (ראשון) לנתוני התחלואה בישראל, ולשאלות הפתוחות שנלוות אליהם. לדבריו, יש לקיים שיח עם החרדים בנוגע למתווה בטוח שיאפשר נסיעות לאומן שבאוקראינה - אף שהוא ציין כי טרם נמצא כזה.
הוא הביע תקווה שתוכנית "הרמזור" של הפרויקטור פרופ' רוני גמזו תאושר היום בקבינט הקורונה. ברקע האיום של שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן "לשקול לפרוש מהממשלה אם יוטלו הגבלות בחגים" הוא הדגיש: "אנחנו עושים הכול כדי להימנע מסגר בחגים. אם המספרים יהיו גבוהים - יהיה גם סגר".
5 צפייה בגלריה
 ועדת קורונה
 ועדת קורונה
קיש בוועדת קורונה. "מאמין שתוכנית 'הרמזור' תאושר היום"
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
"אני עדיין לא יודע אם יש מתווה שיאפשר נסיעה בטוחה לאומן, אבל אנחנו מנהלים שיח ארוך בנושא עם גופים שונים בחברה הישראלית", אמר קיש בנוגע לסוגיית נסיעת החרדים לאומן שבאוקראינה, "השיח צריך להתקיים גם עם חסידי ברסלב, שעבורם מדובר בדבר מאוד חשוב. אם ניתן לעשות זאת תוך סיכון בריאותי נמוך - אני בעד. אם מדובר בנסיעה ללא כל בקרה ופיקוח - משרד הבריאות יתנגד ולא יאפשר זאת".
- פרופ' גמזו אמר שהנסיעות מסוכנות, זה לא מספיק? "אי אפשר להחליט עבור אנשים מה חשוב ומה לא חשוב. צריך לנסות ולקיים מתווים שיאפשרו לנהל אירועים בצורה בטוחה, בין אם מדובר בתפילה, מסעדה, חדר כושר או הצגה. אפשר וצריך להקשיב לחסידים ולשמוע מהם אם ניתן לגבש מתווה שישמור על בריאות הציבור. אנחנו חייבים לדבר איתם, להקשיב לרצונות שלהם. זו חובה שלנו.
"לא נתפשר על בריאות הציבור", המשיך קיש, "אבל כפי שמצאנו מתווים נכונים למסעדות ולבתי התפילה, צריך לנסות לעשות זאת גם במקרה הזה. אם לא ניתן, אז לא יהיה". סגן שר הבריאות ציין כי "עד כה לא מצאנו מתווה בריאותי שיאפשר לעשות זאת".
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו רוני גמזו יעקב ליצמן
בנימין נתניהו רוני גמזו יעקב ליצמן
"עדיין לא מצאנו מתווה בטוח לנסיעה לאומן". ליצמן, גמזו ונתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי, דנה קופל)
5 צפייה בגלריה
טסים לאומן
טסים לאומן
טסים לאומן
(צילום: דני שדה)
5 צפייה בגלריה
עשרות חסידי ברסלב מפגינים בירושלים נגד נתניהו  וגמזו
עשרות חסידי ברסלב מפגינים בירושלים נגד נתניהו  וגמזו
חסידי ברסלב מפגינים בירושלים נגד נתניהו וגמזו
(צילום: דוד פרלמוטר מחאות החרדים)
5 צפייה בגלריה
"כמו המסעדות, צריך לנסות לגבש מתווה"
"כמו המסעדות, צריך לנסות לגבש מתווה"
"כמו המסעדות, צריך לנסות לגבש מתווה"
(EPA)
- נראה כאילו שרה"מ נכנע ללחץ המפלגות החרדיות בנוגע להפגנות. "אנחנו רואים היטב איך בכל מוצ"ש יש הפגנה שמלווה בצפיפות ובחשש להדבקה ואנחנו מאפשרים זאת כי אנחנו מבינים שיש חשיבות לנושא הזה. שוב, כמו תפילות ואימוני כושר. הדרך הנכונה לעשות את זה היא בביטחון ותוך שמירה על בריאות הציבור. צריך לשבת ולדבר - עם כל מגזר, ללא אפליה".
- שמענו את ליצמן מאיים בפרישה מהממשלה אם יוטל סגר בחגים. איך הציבור יודע שההחלטות מתקבלות בלי לחצים פוליטיים? "אני חושב שהלחצים המשמעותיים כעת הם כלכליים. ההבנה שלנו היא שאנחנו באירוע כלכלי, אני לא יודע אם פחות או יותר, מול האירוע הבריאותי. לכן, דווקא במקום הזה של סגר או לא סגר, השיקול המרכזי הוא הנזק הכלכלי שיכול להיגרם ממהלך בריאותי של הורדת תחלואה.
"לכולם ברור ואני אומר את זה גם לליצמן בצורה הכי ברורה: אם נגיע למספרים שיגרמו לאי-ספיקה ולחוסר יכולת טיפול במערכת הבריאות, יהיה סגר. זה המקום היחיד שלא תהיה בו פשרה. זו הדרך היחידה והמהירה להוריד את התחלואה. כמובן שאף אחד לא רוצה להגיע לשם".
- עד כמה אנחנו קרובים למצב של אי-ספיקה? "המספר שמדברים עליו במערכת הבריאות הוא 800 מקרים קשים בו-זמנית, כלומר חולים קשים בבתי החולים. יש לנו את הצוות שהוקם בבתי החולים עצמם, שיודע להרים את הדגל אם זה יקרה. אני מאוד מקווה שלא נגיע לשם, צריך לעצור את זה".

קיש התייחס לתוכנית "הרמזור" של פרופ' גמזו, שבמסגרתה יוטלו יותר הגבלות על ערים "אדומות": "תפקידה הוא להוריד את התחלואה. מה יהיה בעוד 10 ימים? אני לא נביא, אני לא יודע. אנחנו פותחים את מערכת החינוך, הילדים מתחילים ללכת למסגרות. אנחנו צריכים לראות איך זה ישפיע על התחלואה. אני מאמין שהיום, אחרי עבודה רבה בנושא, התוכנית תיכנס לתוקף. היא צריכה לעבור בכנסת כמובן, אני מאמין שלקראת ה-1 בספטמבר מדינת ישראל תחיה לפיה - הגבלות במקומות 'אדומים', יותר גמישות במקומות 'ירוקים'".
- אם תוכנית "הרמזור" לא תעבור, אנחנו נגיע לסגר יותר מהר ממה שחשבנו? "לצערי כן. אני חושב שאנחנו במצב קשה אבל יציב. המצב שאנחנו נתונים בו כיום נראה כך כבר כמה שבועות, אבל הוא יכול להשתנות מהר מאוד. אם נראה התפרצות כלשהי ועלייה משמעותית בחולים, ייתכן שהסגר ייכפה עלינו. אני לא נכנס להצהרות פוליטיות של שר כזה או אחר, יש פה שיקולים בריאותיים שהם המובילים. מולם כמובן ניצבים שיקולים כלכליים, ואנחנו עושים הכול כדי להימנע מנזקים כלכליים.
"אגב", הוסיף קיש, "עיר 'אדומה' היא לא רק כזו שסוגרים אותה. מדובר בכוחות שמגיעים למקום, יותר בדיקות, יותר אפשרויות להקטנת התחלואה - בדיוק כדי שלא נצטרך להגיע לסגר".
- עד כמה אתה חושש מפתיחת שנת הלימודים ביום שלישי? "אתגר עצום, בוודאי שגם למערכת החינוך עצמה. בנינו מתווה שאמור למזער את הנזקים הבריאותיים, אבל אין ספק שהאירוע שבו שני מיליון תלמידים ומאות אלפי מורים מגיעים לבתי הספר בכל הארץ - יכול לאתגר מאוד את מערכת הבריאות".