בוועידה הדמוקרטית הלילה (בין שלישי לרביעי) נאמו נשיאים, סנאטורים, חברים בבית הנבחרים וגנרלים לשעבר, אבל אחד הדוברים שריגשו את הבוחרים יותר מכול היה אדי ברקן, אזרח ישראלי-אמריקני שמתמודד עם מחלת ה-ALS, פועל להנגשת ביטוח הבריאות בארה"ב – וקורא לבוחרים להצביע למועמד הדמוקרטי לנשיאות ג'ו ביידן.

ברקן נולד ב-1984 להורים שהיגרו מישראל לקליפורניה בשנות ה-70 ופיתחו קריירות באקדמיה. בילדותו למד תקופה קצרה בישראל, והוא מעיד שביקר בה כ-20 פעמים. אביו לחם במלחמת העצמאות. כשבגר השלים אדי ברקן לימודי משפטים והפך לפעיל חברתי פרוגרסיבי הפועל למען זכויות עובדים ומהגרים. בשנת 2016 אובחן כחולה במחלה הסופנית, אבל את ההתמודדות איתה החליט לנצל כדי לקדם את הרעיון של שינוי במערכת ביטוחי הבריאות האמריקנית דרך הקונגרס.
הוועידה הדמוקרטית, נזכיר, היא האירוע הגדול ביותר של המפלגה הדמוקרטית, והיא נערכת אחת לארבע שנים, בסמוך לבחירות לנשיאות. בשנים רגילות מדובר בחגיגה ענקית שמגיעים אליה עשרות אלפי צופים מרחבי ארה"ב, אבל השנה, בצל מגפת הקורונה, זו ועידה וירטואלית ברובה, הנערכת ללא קהל.
3 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות הוועידה הדמוקרטית ועידה דמוקרטית עדי ברקן אמריקני ישראלי חולה ALS בעד ג'ו ביידן
ארה"ב בחירות הוועידה הדמוקרטית ועידה דמוקרטית עדי ברקן אמריקני ישראלי חולה ALS בעד ג'ו ביידן
בחולצת "תהיה גיבור". אדי ברקן
(צילום: AP)
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ג'יל ביידן הוועידה הדמוקרטית קבלת מינוי
ג'ו ביידן ג'יל ביידן הוועידה הדמוקרטית קבלת מינוי
חוגגים את מינוי ביידן למועמד הדמוקרטים, הלילה בוועידה
(צילום: רויטרס)
בסרטון בן כמעט שתי דקות ששודר הלילה באירוע המרכזי של הוועידה הציג ברקן את סיפורו. בראשיתו מובא קטע שצילם בשנת 2018 ושבו הוא פונה לבנו: "היי קרל, זה אני, אבא", הוא אומר לו. "כשתצפה בזה, כבר תגדל מספיק כדי להיות חזק ואמיץ. אבל אני לא יודע כמה זמן עוד אני אהיה בסביבה בשבילך". בהמשך הוא נראה מספר: "אובחנתי היום כחולה ALS, מחלה ניוונית סופנית. אחרי שאובחנתי, הנשיא (טראמפ) העביר חוק מס שמסכן את הטיפול הרפואי שלי. אז נסעתי לוושינגטון הבירה. רציתי ליצור מדינה טובה יותר שתחיה בה. כל מה שחשוב לי הוא לעשות אותך גאה. משום שאני כבר גאה בך כל כך".
ברקן, נשוי ואב לשניים, נשמע אומר בהמשך, בקטע שצולם במיוחד לכבוד הוועידה: "שלום, אמריקה. שמי הוא עדי ברקן, ואני מדבר אליכם באמצעות קולו של המחשב משום שאני משותק על-ידי מחלה מסתורית שנקראת ALS. כמו רבים כל כך מביניכם, למדתי על בשרי עד כמה מערכת הבריאות שלנו מקולקלת מהיסוד. אנחנו חיים במדינה העשירה ביותר בהיסטוריה, ובכל זאת איננו מבטיחים לעצמנו את הזכות האנושית הזו, הזכות הבסיסית ביותר. אנחנו חייבים לבחור בג'ו ביידן. כל אחד מאיתנו חייב להיות גיבור עבור קהילותינו, עבור ארצנו. ואז, עם נשיא רחום וחכם, אנחנו חייבים לפעול יחד להביא אל שולחנו הצעת חוק שתבטיח לכולנו את הטיפול הרפואי שאנחנו ראויים לו. שלחו הודעת טקסט למספר 230330 כדי ללמוד איך להצביע באופן בטוח. כי החיים שלנו תלויים בזה".

הסרטון במטוס: "אתה יכול להציל חיים"

ברקן פרץ לתודעה האמריקנית בדצמבר 2017, כשגילה שאחד הנוסעים לצדו בטיסת-פנים בתוך ארה"ב הוא ג'ף פלייק, אז סנאטור רפובליקני מאריזונה. ברקן ביקש לדבר איתו, ובמשך 12 דקות ניסה לשכנע אותו שלא להצביע בעד רפורמת המס הנרחבת שהרפובליקנים עמדו להעביר בקונגרס, משום שהיא תפגע בשירותי הבריאות שלהם זקוקים בין השאר חולים כמוהו.

"אתה יכול להיות גיבור אמריקני", אמר אז לפלייק, "אתה יכול להציל חיים". חבר של ברקן צילם את השיחה, הסרטון הפך לוויראלי, ובתוך שבוע נעשה ברקן למרואיין מבוקש. הרעיון של "תהיה גיבור" נהפך ללב הקמפיין שלו, ופעילים שהתקבצו סביבו הוציאו אלפים למחאות ולדיונים בוושינגטון. גם בוועידה הלילה דיבר ברקן כשלגופו חולצה עם הכיתוב "תהיה גיבור".
ברקן נמנה עם התומכים הבולטים של תוכנית Medicare for All שמקדם המחנה הפרוגרסיבי במפלגה הדמוקרטית. מדובר בתוכנית ביטוח בריאות ממשלתי שבה יהיו רשומים כל האמריקנים ויכוסו כל השירותים הרפואיים החיוניים. הפרוגרסיבים דורשים שתוכנית זו תחליף את רוב הביטוחים הפרטיים הקיימים, ומבטיחים שלעומת ביטוחים אלה לא תידרש בה השתתפות עצמית.
הרעיון של הפרוגרסיבים הוא שעל ביטוחי בריאות פרטיים ייאסר להציע שירותים מתחרים, אך יוּתר להם לכסות טיפולים רפואיים שאינם מוגדרים חיוניים, כגון ניתוחים קוסמטיים, ולהציע ביטוחים לטיפולים משלימים. מימונה של התוכנית אמור להיעשות על-ידי גביית מיסים גבוהים יותר מהעשירים.
אף שמאמצי המחנה הפרוגרסיבי נבלמים בינתיים על חומות הקונגרס, השפעתו גוברת, וראיה לכך היא העובדה שרבים מהמועמדים הדמוקרטיים בבחירות לקונגרס ולתפקידים מקומיים במדינות ארה"ב כבר הצהירו על תמיכתם ב-Medicare for All, והעובדה שהתוכנית מוזכרת בטיוטת המצע הדמוקרטי לבחירות הקרובות, גם אם היא אינה זוכה בו לתמיכה מוצהרת של המפלגה.