בעלי עסקים ועצמאים ששמעו אמש (חמישי) את ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כץ מציגים את תוכנית הסיוע הכלכלית של הממשלה נשארים סקפטיים לבינתיים.
11 צפייה בגלריה
תומר מור
תומר מור
תומר מור."אנחנו כבר לא במקום של דיבורים"
(צילום: גיל קרמר)
אחרי ארבעה חודשים מלאי הבטחות, העצמאים טוענים שמדובר בתכנית שמגיעה באיחור ולא תצליח לצמצם את הפער והקושי הכלכלי בו הם מצויים. מבחינתם, הפגנות המחאה שהיו השבוע יימשכו, והם צפויים לקיים הפגנת ענק בכיכר רבין במוצאי שבת.
תומר מור, מנכ"ל "מסעדנים חזקים יחד" ומיוזמי המחאה במוצאי שבת, אמר: "הכוונה היא טובה, אבל אנחנו כבר לא במקום של דיבורים, המצוקה כאן ואם שבוע הבא יכנס הכסף, נגיד כל הכבוד. אין לנו זמן להבטחות, זה הזמן למעשים".
מור ציין כי "כל סעיף שניתן, תיכנס איתו הרבה בירוקרטיה. אנחנו למודי ניסיון, מתוך המאה מיליארד שקל שנתניהו הבטיח, בקושי 40 נכנסו למשק, אז אני לא רואה איך זה ישתנה עכשיו ואנחנו מתכוונים להמשיך להפגין עד שיקרה אחרת".


11 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו הצהרה
בנימין נתניהו הצהרה
ראש הממשלה נתניהו."מתוך המאה מיליארד שהבטיח בקושי 40 נכנסו למשק"
(צילום: קובי גדעון לע"מ)

"נתניהו כבר הבטיח שהכסף יעבור והמערכות קרסו"

קרן גדות ירדן, בעלת מתחם של ארבעה גנים פרטיים בתל אביב, אמרה שמדובר בתכנית לא מובנת ששוב משאירה את העצמאים עם הרבה סימני שאלה. "אנחנו אנשים פשוטים ולא מתמטיקאים, נתניהו כבר הבטיח בעבר שיועבר הכסף תוך יומיים ואז המערכות קרסו. לא נאמין עד שנראה את הכסף בחשבון", אמרה.

11 צפייה בגלריה
קרן גדות ירדן
קרן גדות ירדן
קרן גדות ירדן. "לא נאמין עד שנראה את הכסף"
לדבריה 7,500 שקל לא ייכסו את ההוצאות שלה. "רק השכירות שאני משלמת היא 45 אלף שקל בחודש, מה עם פנסיה, שכירות, אוכל לילדים שלי? המענקים שקיבלתי בכל הארבעה חודשים האלה לא מכסים חודש שכירות אחד".
גם אלכס ללוש, בעל "האולפן שלי" ללימודי עברית ופסיכומטרי לעולים חדשים, אמר כי מדובר בשיטה מעוותת: "צריך לבחון לפי מקרה ולא רק לפי הדו"חות בלבד, לקחתי הלוואה של 500 אלף שקל ואני לא יודע איך אני הולך להחזיר אותה. במה 7,500 שקל יעזרו?".
11 צפייה בגלריה
אלכס ללוש
אלכס ללוש
אלכס ללוש. "הסיוע לא יספיק"
לדבריו, הוצאות העסק שלו עומדות על מאה אלף שקל בחודש והסיוע שמציע נתניהו לא מספיק: "אני צריך לשלם שכ"ד לכיתות, למשרדים, לשלם לעובדים, רואי חשבון ומערכות שאנחנו משלמים להן באופן שנתי. מישהו לוקח את כל זה בחשבון?".
רונן שמש, בעל עסק למדפסות מהרצליה, סיפר שהוא עצמאי כבר 26 שנה, אך מעולם לא התמודד עם קושי כלכלי כפי שישנו כעת. "איבדתי אמון, הבטיחו והבטיחו, הפעימה הראשונה והשנייה עם כחלון יחסית הגיעה מהר. לא היו סכומים גבוהים, זו הייתה טיפה בים שעזרה, אבל מחודש מאי הכל עומד", סיפר.
11 צפייה בגלריה
רונן שמש
רונן שמש
רונן שמש. "איבדתי אמון"

הוא טען כי חישוב המחזורים ימנע מעסקים רבים לקבל את הסיוע: "אתה צריך להוכיח ירידה של 40% ברווחים. אז אם בחודש יולי אני קצת ארוויח סוף סוף, אז אכלתי אותה. פשוט תתנו את הכסף, המצב כרגע מכריח אנשים לקחת הלוואות".

"תוכנית עם לא מעט חורים"

רועי טפר, בעל עסק לצילום מאילת, סיפר שהכסף שקיבל מהמענקים עד כה נבלע במינוס בבנק. "יש לי התחייבות, מקדמות לפרויקטים שאני צריך להחזיר, שכירות. אני מנסה להציל את העסק אבל אני לא יודע איך זה יתאפשר".
11 צפייה בגלריה
רועי טפר
רועי טפר
רועי טפר. "לא מכסה שליש מההוצאות"
בינתיים רועי החל לעבוד באתר בנייה ובניקוי בריכות וחושש לעתידו הכלכלי: "7,500 שקל זה לא מכסה לי אפילו שליש הוצאות, יש לי אישה וילדים, הענף שלנו קרס ולא נראה שזה ישתנה בחודשים הקרובים".
בכאב הוא מספר שציפה מהמדינה שתסייע יותר בתקופה זו: "שירתתי בצבא, שילמתי ביטוח לאומי כל חודש אבל אין מי שיציל אותי כרגע. הכל פוליטיקה אני לא מאמין שנקבל את הכסף".
11 צפייה בגלריה
ישאל כץ
ישאל כץ
שר האוצר ישראל כץ. "שיטת הפעימות תהיה בכייה לדורות"
(צילום: לע"מ)
אביר קארה, ממובילי מחאת העצמאים "אני שולמן", אמר כי מדובר בהתקדמות אך יש בתכנית לא מעט חורים: "התכנית מכוונת לירידה במחזורים כי היא מספקת סיוע רק למי שהוא בהפסד של 40% והיא עשויה לעודד אבטלה. יש לחשוב על פתרון שמעודד יזמות ולדאוג לרשת ביטחון".
11 צפייה בגלריה
אביר קארה. "משבר אמון הכי גדול שהיה"
אביר קארה. "משבר אמון הכי גדול שהיה"
אביר קארה. "משבר אמון הכי גדול שהיה"
עוד הוסיף: "תדאגו כבר שמישהו ינהל את המשבר הזה העם צריך פנים ומישהו לסמוך עליו כרגע אנחנו נמצאים במשבר אמון הכי גדול בכל הזמנים".
דנה זטלאוי כהן, יועצת מס וראשת אגף המיסים בקהילת העצמאים "אני שולמן" אמרה כי שיטת ה"פעימות" תהייה בכייה לדורות: "מלבד העובדה שהוכחה כלא אפקטיבית, דלה בסכומים ועמוסה בסעיפים קטנים ומגבילים, היא מצריכה בירוקרטיה אינסופית!".
עוד אמרה כי "המערכת של רשות המיסים לא ערוכה וצריכה להתאים את עצמה לשיטות מסורבלות ולכן לוקח זמן רב מרגע החלטת הממשלה ועד שבעל העסק מקבל את האויר לנשימה הזה".
אמש במסיבת העיתונאים שערך נתניהו, לקח על עצמו ראש הממשלה את האחריות והודה כי ייתכן ופתיחת המשק הייתה מוקדמת. את העיכוב בהעברת הכספים לבעלי העסקים הוא תלה בבירוקרטיה, והבטיח כי כבר בשבוע הבא יועברו מקדמות לעצמאים.
שלשום סיכם ראש הממשלה את עיקרי תוכנית הסיוע עם שר האוצר ישראל כץ. התוכנית כוללת רשת ביטחון סוציאלית לשכירים ולעצמאים בנוסף לרשת ביטחון כלכלית לעסקים עד לשנת 2021. זאת במטרה להפסיק עם תוכניות הסיוע של טלאי על טלאי ולהגביר את הוודאות במשק.
פורסם לראשונה: 23:43, 09.07.20