נגיף הקורונה מתפשט ביתר שאת ברחבי הארץ, ואחת הערים שבולטות לרעה היא אשדוד – שבה אובחנו 417 נדבקים בחודש יוני לבדו ו-85 נוספים אתמול. לאור זאת החליטה ועדת השרים להטיל סגר על רובעים ג', ז' וח' בעיר, לצד סגר נוסף גם בשכונות הרכבת, שניר ונווה שלום בלוד. קצין המבצעים של משטרת אשדוד, רב-פקד ליאור מצרפי, הסביר ל-ynet כי בניגוד ל"סגרים נושמים" שנראו במקומות שונים לאחרונה – הפעם מדובר בסגר מוחלט: "תושב שאין לו משהו חיוני לעשות – צריך להישאר בביתו. פרסנו 11 מחסומים ולא מאפשרים כניסה ויציאה".

"החל משעה 08:00 בבוקר התחלנו לאכוף את תקנות שעת החירום המיוחדות שנקבעו ברובעים ג', ז' וח'", אמר מצרפי. "פרסנו מחסומים בכניסות לרובעים הנגועים, וכוחות מסתובבים כאן בין האזרחים".
2 צפייה בגלריה
סגר והגבלות בשכונות באשדוד
סגר והגבלות בשכונות באשדוד
"רוב האנשים ממושמעים, יש כאלה שלא". הסגר באשדוד
(צילום: שמוליק דודפור)

2 צפייה בגלריה
סגר והגבלות בשכונות באשדוד
סגר והגבלות בשכונות באשדוד
"אסור לצאת לעבודה". הסגר באשדוד
(צילום: שמוליק דודפור)

מצרפי הוסיף: "ברור לי שיש כאן אי ודאות גדולה בקרב האוכלוסייה, כי זו רק ההתחלה. יש פה תקנות שנוגעות רק לאזור הזה, אנחנו עובדים חזק מאוד על נושא ההסברה. אני חייב לציין שמדובר באוכלוסייה טובה וממושמעת".

מה מותר ומה אסור למי שגר ברובעים אלה?
"מדובר בהסגר. תושב שגר ברובעים אלה צריך להישאר בביתו אם אין לו משהו חיוני לעשות. אם יש לאנשים דברים חיוניים כמו טיפולים רפואיים, העברת ילד בין בני זוג, עבודות חיוניות ודברים אחרים שרשומים בתקנות, הם יכולים להסתובב בחוץ. מותר להתפלל, להשתתף בהלוויה או בברית עד 20 אנשים בלבד. אסור לצאת לעבודה".




"אנחנו מסבירים את ההגבלות לאנשים עם סבלנות ואדיבות", הוסיף קצין המבצעים. "עד כה אנשים די מבינים ומקבלים את זה בהבנה. חלק לא, אבל אנחנו משתדלים לגלות סבלנות כלפי האזרחים. זה לא פשוט להיות ברובע שנמצא תחת הסגר, אבל לנוכח התפרצות המגפה זה מה שאנו נדרשים לעשות".

מצרפי הדגיש כי מדובר במבצע מורכב שלצורך ביצועו נדרש גם תגבור לכוחות השיטור בעיר. ""פרסנו 11 מחסומים בסיוע כלל תחנות מרחב לכיש, לא רק תחנת אשדוד", אמר. "אנחנו פורסים מחסומים בכניסות לרובעים שאליהם אנחנו לא נותנים כניסה ויציאה, אלא אם מדובר בכניסות ויציאות שמאושרות לפי התקנות. רוב האנשים עד כה ממושמעים ולא נכנסים או יוצאים כשלא צריך".

מספר החולים הפעילים באשדוד עומד נכון להיום על 485., מתוכם 144 שאובחנו בשלושת הימים האחרונים. בלוד, שגם בה הוטל סגר על שלוש שכונות, עומד מספר החולים הפעילים על 113. בערערה שבנגב, יישוב שמונה כ-18 אלף תושבים, יש כיום 216 חולים פעילים - שמהווים כ-1.2% מתושבי היישוב. ערים שסובלות משיעור תחלואה גבוה בשלושת הימים האחרונים הם בני ברק עם 126 נדבקים וירושלים עם 273 נדבקים. בערים אלה שיעור החולים הוא הגבוה בישראל. מספר הנפטרים בישראל עומד נכון להבוקר על 324.


עיר נוספת שסובלת משיעור תחלואה גבוה היא דימונה, עם גידול של 43% בשיעור החולים המאומתים בשלושת הימים האחרונים. עד כה אובחנו 133 חולי קורונה בדימונה - 40 מהם בשלושת הימים האחרונים. בכפר קאסם חל גידול של 56.1% בשלושת הימים האחרונים, שבהם אובחנו 32 חולים מתוך 89 חולים שאובחנו עד כה.

בבני ברק, שם אירעה התפרצות חמורה בישיבת בית מתתיהו של הזרם הליטאי, נשלחו מאות תלמידי ישיבה לבידוד. "בניין הישיבה ריק, רוב הבחורים נמצאים בדירות", אמר תלמיד ישיבה לכתבנו. "מי שלא – נמצא בבית. אין בחורים שמסתובבים בחוץ. כולם בדירות, אין יוצא ואין בא עד שעושים בדיקות לכולם ושולחים למלון או לקמפוס".

"ההתפרצות התחילה מחתונה", הוסיף. "בחורים שחזרו ממנה הדביקו את הציבור המבוגר יותר בישיבה". לדבריו, משרד הבריאות כלל לא העביר הנחיות: "כל אחד שולח אותנו לצד השני. אני מקווה שנעזוב היום את המקום וישלחו אותנו לקמפוס או לבית הארחה".



אתמול אובחנו 967 חולי קורונה נוספים בישראל - שיא יומי מתחילת המגפה. מתוך 19,896 בדיקות שנערכו, כמעט 5% יצאו חיוביות. מתחילת השבוע אובחנו 2,774 נדבקים חדשים - כפול מבכל חודש מאי.

ההכרזה על השכונות באשדוד ובלוד כ"אזור מוגבל" החלה הבוקר ותימשך עד ליום חמישי בשבוע הבא. מדובר בסגר קשיח שבו מותרת יציאה מהבית רק לצרכים חיוניים. לא תהיה יציאה לעבודה אלא רק של כוחות חירום חיוניים. בנוסף, מנכ"ל משרד הבריאות צפוי לחתום בהקדם על צו המגביל את פעילות מוסדות החינוך ועל צו שימנע התקהלויות בעיר ביתר עילית. קבינט הקורונה יכונס היום בשעה 15:00 לדיון נוסף על המצב.

באזורים המוגבלים תוגבל הכניסה והיציאה מגבולותיהם, וכן תוגבל התנועה והעסקים בתוך האזור המוגבל עצמו. במשרד הבריאות ציינו כי יציאה מחוץ לאזורים המוגבלים תותר במקרים הבאים בלבד: קבלת טיפול רפואי חיוני שלא ניתן לקבלו באזור המוגבל; הליך משפטי שמחייב נוכחותו של אותו אדם; שוטר, חייל, סוהר, עובד הרשות הארצית לכבאות והצלה או איש צוות רפואי היוצא במסגרת תפקידו; הלוויה של קרוב משפחה מדרגה ראשונה; העברה של קטין שהוריו חיים בנפרד אל ההורה המתגורר מחוץ לאזור המוגבל; צורך חיוני אחר, ובכלל זה סיוע לקרוב משפחה חולה או קשיש והשתתפות בהלוויה של קרוב משפחה.

מעיריית לוד נמסר כי "המהלך יגן על בריאות התושבים באותן שכונות ועל כלל תושבי העיר באמצעות צמצום התחלואה. אנו קוראים לציבור לגלות אחריות ולשמור על הנחיות משרד הבריאות".