כוחות הימ"מ וצה"ל פעלו מהלילה (בין שישי לשבת) ובמשך יותר מ-13 שעות בעיירה דיר א-רוסון, ליד טול כרם שבשומרון, שם מחבלים התבצרו באחד הבתים. חמישה מחבלים שהיו מעורבים ברצח אלחנן קליין בנובמבר חוסלו בחילופי האש, ואחד הסגיר את עצמו. בפעילות נפצע באורח אנוש אחד מלוחמי הימ"מ, שפונה לבית החולים בילינסון בפתח תקווה.

5 צפייה בגלריה
אלחנן קליין וזירת הפעילות בטור כרם
אלחנן קליין וזירת הפעילות בטור כרם
אלחנן קליין וזירת הפעילות בטור כרם
(צילום: AP Photo/Majdi Mohammed)
5 צפייה בגלריה
הריסות בדיר אל רוסון
הריסות בדיר אל רוסון
פלסטינים סביב המבנה אחרי יציאת הכוחות
(צילום: AP Photo/Majdi Mohammed)
5 צפייה בגלריה
ארבעת ההרוגים בכפר דיר אלע'סון בצפון טולכרם
ארבעת ההרוגים בכפר דיר אלע'סון בצפון טולכרם
הפלסטינים מפרסמים: ארבעת ההרוגים בכפר דיר אלע'סון בצפון טולכרם
בעקבות מידע מודיעיני מדויק שהתקבל בשב"כ ביממה האחרונה, החל מצוד בשיתוף פעולה עם צה"ל וימ"מ אחרי חוליית המחבלים שפעיליה ביצעו מספר פיגועי ירי, מטען ורכב תופת. כאמור, המחבלים היו מעורבים ברצח שבו נרצח קליין, וכן בפיגוע ירי ב-7 באפריל בכביש 55 שבשומרון, ליד צומת נבי אליאס, שבו נפצעו שני בני אדם, בהם חיילת שהייתה במצב קשה מאוד.
הכוח נכנס מסוערב ובאופן חשאי לכפר סמוך לחצות וצר על בית המחבלים שהתבצרו במבנה שבעליו, פעיל חמאס, נעצר לחקירת שב"כ. החמישה חוסלו בתום קרב שנמשך יותר מ-13 שעות וכלל הפעלת נוהל סיר לחץ עם 2 תקיפות מכטב"ם זיק על המבנה, שיגור טילי מטאדור וירי על הבית כולל גילוחו עם דחפורי הנדסה.
המחבלים הסתתרו בתוך בוידעם ומשם ניהלו את הלחימה תוך ניצול מחסה ממספר קירות. הלוחם שנפצע אנוש נפגע בשלב האחרון של הפעולה, כאשר סרק מטווח אפס את פנים הבית, בשעות הבוקר המאוחרות. לא היו נפגעים נוספים בקרב הכוחות. כל חמשת המחבלים להם מיוחסת הריגתו בפיגוע של קליין - חוסלו.
קליין בן ה-29, אב לארבעה ילדים מהיישוב ענב שבשומרון, נרצח ליד בית ליד בתחילת נובמבר בעת שהיה בדרכו הביתה מהמילואים. קליין היה על מדים כשמחבלים עקפו את רכבו, בציר שמוביל מהיישוב שבי שומרון ליישוב ענב, ופתחו לעברו באש. קליין איבד שליטה על הרכב, שסטה מהנתיב והתהפך. מותו נקבע כעבור זמן קצר.

5 צפייה בגלריה
פעילות כוחות צה"ל בדיר אל-רוסון ליד טול כרם
פעילות כוחות צה"ל בדיר אל-רוסון ליד טול כרם
פינוי הפצוע מהפעילות בטול כרם
(צילום: JAAFAR ASHTIYEH / AFP)
בהודעה משותפת מסרו דובר צה"ל, דוברות המשטרה ודוברות שב"כ: "לוחמי הימ"מ, צה"ל ושב"כ בהכוונה מודיעינית מדויקת של שב"כ ואמ"ן פעלו יותר מ-12 שעות בטול כרם שבחטיבת מנשה, בפעילות ממוקדת לסיכול חוליית מחבלים. הלוחמים סגרו על מבנה בו התבצרה החולייה שפתחה לעברם בירי. הלוחמים הגיבו בירי, בטילי כתף ובאמצעים נוספים, בהמשך כלי טיס מאויש מרחוק של צה״ל תקף פעמיים את המבנה, בליווי כוחות הנדסה שפעלו להריסת המבנה, ובתום חילופי האש חוסלו חמשת המחבלים. כמו כן, הוחרמו ציוד צבאי וחלקי נשק. במהלך הפעילות נפצע לוחם ימ"מ שפונה להמשך קבלת טיפול רפואי בבית חולים, משפחתו עודכנה".
מבית החולים בילינסון נמסר: "מצבו של לוחם הימ"מ שפונה הבוקר לבילינסון מחילופי האש בטול כרם מוגדר קשה מאוד, הצוות הרפואי בבית החולים בילינסון נלחם על חייו".
הרשות הכללית לעניינים אזרחיים פלסטיניים דיווחה כי ההרוגים הם: תאמר ראפאת עבד אל רחמן פאקהא (בן 32), עלאא אדיב עבד אל ג'אבר שריתח (בן 45), אסאל בשיר תאופיק בדראן (בן 42) ועדנאן תייסיר כאמל סמארה (בן 40). כל המחוסלים שייכים לגדודי אל קסאם. לפי פרסומים פלסטיניים עלא שריתח מטול כרם הוא אסיר משוחרר שריצה יותר מ-14 שנים בבתי כלא ישראליים והיה מבוקש מאז הפיגוע בבית ליד בתחילת המלחמה. גם חמאס הוציא הודעה על מותו.

ההתחממות ביו"ש מ-7/10, ומינוי אלוף הפיקוד החדש

יהודה ושומרון שינתה את פניה בשבעת החודשים האחרונים, מאז פרוץ המלחמה. גרעיני הטרור נמצאים במוטיבציית שיא, וישנם כוחות רבים, בהם איראן, שמעבירים כספים בשיטות שונות לארגוני הטרור באזור כדי להבעיר את הגזרה.
5 צפייה בגלריה
פעילות כוחות צה"ל בדיר אל-רוסון ליד טול כרם
פעילות כוחות צה"ל בדיר אל-רוסון ליד טול כרם
מעצר הפלסטיני שהסגיר את עצמו
(צילום: JAAFAR ASHTIYEH / AFP)
בשבוע שעבר ארגון "גדודי חללי אל-אקצא בטול כרם", השייך לפתח, קיבל אחריות על ירי לעבר בת חפר, היישוב הגדול ביותר במועצת עמק חפר. איש לא נפגע ולא נגרם נזק לבתי היישוב הקהילתי שבשרון. המחבלים שפתחו באש אף פרסמו תיעוד של הירי מטול כרם לעבר בת חפר. לפני שבועיים ארבעה לוחמי צה"ל נפצעו במבצע נרחב לסיכול טרור במחנה הפליטים נור א-שמס שליד טול כרם, בהם שניים באורח בינוני ושניים באורח קל. במסגרת המבצע מאות לוחמי צה"ל, שב"כ ומג"ב חיסלו מחבלים, עצרו מבוקשים בכירים, סרקו עשרות מבנים וחשפו מטענים.
לצד פעילי הטרור גדל החיכוך גם מול הרשות הפלסטינית. העובדה כי אנשי הרשות ביצעו לאחרונה לא מעט פיגועי טרור מעמידה בסימן שאלה את טיב היחסים מול הרשות, ואת אופי העבודה מול אנשי מנגנוני הביטחון הפלסטיניים.
עם האתגרים האלו יצטרך להתמודד תת-אלוף אבי בלוט (50), שיתמנה בקיץ הקרוב לאלוף פיקוד המרכז. כריבון ביו"ש הוא יצטרך להיאבק בזינוק בטרור הפלסטיני, לעבוד במקביל עם אנשי מנגנוני הביטחון ברשות הפלסטינית - וגם להתמודד עם הפוליטיקאים, מימין ומשמאל, ועם המעקב העולמי הצמוד על המתרחש בהתנחלויות.
פורסם לראשונה: 10:31, 04.05.24