המחאה הנרחבת שאותה הצית רצח העצור האפרו-אמריקני ג'ורג' פלויד בידי שוטר לבן במיניאפוליס, לפני כחודש, העלתה מחדש לקדמת הבמה את הקריאות למיגור התופעות של אלימות ושימוש בכוח מופרז מצדם של שוטרים, שלטענת המפגינים מופנות במיוחד נגד הקהילה האפרו-אמריקנית. בעוד חלק מהמפגינים קוראים לקצץ בתקציב המשטרה ואף לבטל לחלוטין את יחידות המשטרה השונות, קצינים לשעבר ובהווה בארה"ב פועלים בימים אלו ביתר שאת לקדם פתרון אחר: לגייס יותר נשים.
מהומות ג'ורג' פלויד – העדכונים האחרונים:
לדברי אלו שמקדמים את הגדלת שיעור הנשים ביחידות המשטרה – כיום רק אחת מכל שמונה שוטרים היא אישה לפי נתוני הממשל הפדרלי – נשים לא רק נמנעות יותר מעמיתיהן הגברים משימוש בכוח פיזי מופרז אלא לעתים קרובות בעלות כישורים חברתיים ומנטליים שמאפשרים להן להרגיע סיטואציות מתוחות מול חשודים או עצורים, ובכך להימנע מראש מהצורך בשימוש בכוח.
5 צפייה בגלריה
שוטרת משטרה אורגון ארה"ב ארכיון מ-2019
שוטרת משטרה אורגון ארה"ב ארכיון מ-2019
"הן המציאו את הרגעת הרוחות, זה נקרא תקשורת". שוטרת באורגון
(צילום: shutterstock)
איבון רומן, מפקדת המשטרה לשעבר של ניוארק בניו ג'רזי, מקדמת כבר זמן רב גיוס רב יותר של נשים למשטרה, ומצביעה כדוגמה לטענה ששוטרות פועלות באופן שמפחית מתיחות בשטח מקרה שאירע באחת ההפגנות במסגרת המחאה האחרונה, בפורט לודרדייל שבפלורידה. בתיעוד שפורסם משם והפך לוויראלי נראה אחד השוטרים, גבר לבן, דוחף מפגינה שכרעה על ברכיה והרימה את ידיה כאות מחאה. שוטרת אחרת, שחורה, נראית בתיעוד רודפת אחריו בזעם ונוזפת בו על המעשה.
"הייתי גאה בה", אמרה רומן לרשת CNN, במסגרת תחקיר נרחב שערכה הרשת בנושא. "זו הסיבה שאנו צריכים יותר נשים שוטרות. סטטיסטית, הן לא מסלימות סיטואציות, הן מרגיעות אותן".

נשים עולות פחות כסף למשטרה

לפי התחקיר של רשת החדשות האמריקנית, מספרן של הנשים ביחידות המשטרה בארה"ב גדל בהדרגה בשני העשורים האחרונים, אך הוא עדיין עומד על שיעור נמוך של כ-12%. המספר הזה נמוך אף יותר כשמדובר בתפקידי פיקוד, כאשר לפי הנתונים האחרונים שפורסמו ב-2016, פחות מ-3% ממפקדי יחידות המשטרה הן נשים.
5 צפייה בגלריה
ג'ינה הרטו מפקדת משטרת העיר מיניאפוליס לשעבר ב-2016 ארה"ב
ג'ינה הרטו מפקדת משטרת העיר מיניאפוליס לשעבר ב-2016 ארה"ב
"כוח מעולם לא היה התגובה הראשונה שלי". ג'ינה הרטו, מפקדת משטרת מיניאפוליס לשעבר
(צילום: הטוויטר של ג'ינה הרטו)
ב-CNN מציינים כי לפי נתונים שקיבלה הרשת מ-20 יחידות משטרה גדולות בארה"ב, שיעור הנשים בהן נע בין 10.6% בסן אנטוניו ל-25.2% בדטרויט. הנתונים הפדרליים ממצביעים על כך שיחידות משטרה גדולות נוטות לגייס יותר נשים, בעוד ביחידות קטנות באזורים הפרבריים לעתים קרובות אין בכלל נשים בכוח.
בתחקיר הובאו ממצאים מכמה מחקרים שמחזקים את הטענות של אלו שמקדמים גיוס יותר נשים למשטרה. לפי אחד המחקרים הללו, משנת 2002, נגד נשים שוטרות הוגשו פחות תלונות בטענה לשימוש בכוח מופרז מצדן. אותו מחקר הראה גם כי בשל כך, נשים "עלו" עבור יחידות המשטרה הרבה פחות כסף שאותו הן נאלצו לשלם בגלל תביעות אזרחיות.
מחקר נוסף מ-2016 מצא כי כאשר שוטר גבר מצוות עם שוטרת, הזוג צפוי להשתמש יחד בפחות כוח מופרז, והדבר בולט עוד יותר כאשר מדובר בזוג שוטרות. סקר של מכון פיו מ-2017 הצביע על כך ש-30% מהשוטרים הגברים השתמשו בנשק שלהם, בעוד המספר הזה בקרב נשים עומד רק על 11%.
5 צפייה בגלריה
 המפגינים דורשים "לבטל" את המשטרה. עימותים בוושינגטון הבירה בלילה האחרון
 המפגינים דורשים "לבטל" את המשטרה. עימותים בוושינגטון הבירה בלילה האחרון
המפגינים דורשים "לבטל" את המשטרה. עימותים בוושינגטון הבירה בלילה האחרון
(צילום: Getty Images)
בתחקיר מצוין כי מתוך רשימת מקרי ההרג בידי שוטרים שזכו לתשומת לב לאומית רחבה בארה"ב, רובם המוחלט עוסק בשוטרים גברים. אחד המקרים הבודדים שבו הייתה מעורבת שוטרת אירע ב-2018, אז גבר השחור נורה למוות בתוך ביתו בדאלאס, בידי שכנתו השוטרת שטענה כי חשבה שנכנסה לתוך ביתה שלה. השוטרת הורשעה בשנה שעברה ברצח ונשלחה לעשר שנות מאסר.

לדחוק משקולות, ולדעת לדבר

ב-CNN ראיינו עבור התחקיר שלהם את מפקדת המשטרה לשעבר של העיר מיניאפוליס, שם כאמור נהרג ג'ורג' פלויד על ידי השוטר דרק שובין, שכעת מואשם ברצח. "הייתי בשטח שנים רבות, והייתי מעורבת בכל מיני סוגים של מצבי חירום, וכוח מעולם לא היה התגובה הראשונה שלי", אמרה ג'ינה הרטו, שעצמה נאלצה לפרוש מתפקיד מפקדת משטרת מיניאפוליס ב-2017, בעקבות תקרית שבה שוטר ירה למוות באישה שדיווחה למשטרה שנאנסה. "נשים המציאו את הרגעת הרוחות. זה נקרא תקשורת".
בצל המחאה והמהומות סביב מותו של ג'ורג' פלויד, כאמור, מנסים כעת שוטרים ומומחים לאכיפת חוק לקדם גיוס של נשים. רומן, מפקדת המשטרה לשעבר של ניוארק, מקדמת יוזמה שאותה היא מכנה "30 על 30", שקוראת להגדלת שיעור הנשים במשטרה ל-30% עד 2030.
5 צפייה בגלריה
הפגנה למען ה שוטרים משטרה ב סולט לייק סיטי ארה"ב 20 ביוני
הפגנה למען ה שוטרים משטרה ב סולט לייק סיטי ארה"ב 20 ביוני
הפגנה למען שוטרים בסולט לייק סיטי בסוף השבוע
(צילום: AP)
לות'ר ריינולדס, מפקד המשטרה בצ'רלסטון שבדרום קרוליינה, ציין כי גיוס נשים לתפקידי פיקוד הוא יעד מרכזי עבורו. "עם חלק מהנשים שעבדתי עמן הרגשתי בטוח יותר, בגלל שהיו להן סבלנות ואמפתיה... הן ידעו איך לדבר עם אנשים", אמר ריינולדס. "אולי הן לא יכולות לדחוק משקולות של 135 ק"ג, אבל היו להן יכולות אחרות שאפשרו להן לנווט בתוך סיטואציות מסובכות מאוד".
אחד המכשולים שעומדים בפני אלו שרוצים להגדיל את מספר הנשים השוטרות הוא הליך הגיוס שלהן. נשים רבות לא צולחות את מבחני הכושר הפיזי בבתי הספר להכשרת שוטרים. כך למשל, בניו ג'רזי כשליש מהנשים נכשלו במבחני הכושר הפיזי ב-2017. המומחים שצוטטו בתחקיר של CNN, כאמור, סבורים שהתמקדות יתר במבחני הכושר הללו שגויה. ב-2017, כך נראה, הסכים עם שופט פדרלי בקולורדו ספרינגס, שקבע כי מבחן הכושר למגויסים הפלה לרעה נשים, והוא הורה למשטרה שם לשלם 2.4 מיליון דולר כפיצויים ל-12 הנשים שהגישו את התביעה. באותו מבחן נכשלו חצי מכל הנשים, בעוד רק 6% מהגברים נכשלו.

איפה לעזאזל כל הנשים?

מורין מקגו, מנהלת "פרויקט השיטור" של בית הספר למשפטים באוניברסיטת ניו יורק, מציינת כי כוח הגוף העליון שבו מתמקדים מבחני הכושר לא מעיד בהכרח על יכולתו של השוטר להתמודד עם סיטואציות שונות ומגוונות. "שיטור – שיטור יום-יומי – עוסק בשירותים חברתיים: מקרי אלימות במשפחה, התמודדות עם בעיות נפשיות של אנשים, לגרום לקורבנות להיפתח, משא ומתן", אמרה.
מקגו מוסיפה כי כיום פרסומות שנועדו למשוך מתגייסים חדשים לכוחות המשטרה עדיין מציגות את התדמית של "הגבר המאצ'ו עם האקדח". לדבריה, "שיטור כמוסד נבנה ונוהל על ידי גברים, אז המערכת שאנו עדיין פועלים בה, מה שאנו מוקירים, האנשים שאנחנו מגייסים, אלו עדיין משקפים תרבות גברית. אני לא חושבת שרוב האמריקנים מבינים את זה".
כמה ערים, כמו אוסטין שבטקסס, כבר הודיעו כי ישנו את מבחני ההכשרה שלהן. בעיר זו דיברו ב-CNN עם עובדת בכוח האדם של יחידת המשטרה המקומית, שסיפרה כי נאבקה – בהצלחה – לסלק מהאקדמיה המקומית לשוטרים שני מדריכים שנגדם הוגשו תלונות שלפיהן הם ניסו להכשיל בכוונה נשים. באוסטין נשים מהוות רק 11% מכלל השוטרים. "חשבתי, איפה לעזאזל כל הנשים?", אמרה השוטרת, איב סטיבנס.
ובפני אלו שעברו בהצלחה את מבחני הכושר, רבות נאלצות להתמודד עם מכשולים נוספים בתוך המשטרה, כמו הטרדות מיניות ויחס שלילי מצד עמיתיהן הגברים. מפקדת המשטרה לשעבר של מיניאפוליס, ג'ינה הרטו, ציינה שכשהחלה את דרכה במשטרה שם, בשנות ה-90, ספגה תחילה הערות מיניות, שבהמשך החמירו לוונדליזם של ממש, כמו השחתת ניידת המשטרה ששימשה אותה. לעתים, היא סיפרה, חומרים שאמורים היו להיות בחדר הראיות הגיעו באופן "מסתורי" לניידת שלה. "פעם אחת היה לנו מרדף אחר רכב גנוב והחשוד נמלט ממנו. ניסיתי לשדר את התיאור שלו, ואחד הבחורים (השוטרים) התחיל לומר ברשת, 'היי קיטי קיטי'. זה היה משפיל".
5 צפייה בגלריה
(צילום: AFP PHOTO / Facebook / Darnella Frazier,gettyimages)
למרות, זאת, היא הדגישה, היא לא נכנעה והצליחה לעלות בדרגות עד למינויה למפקדת המשטרה במיניאפוליס. "לאורך הקריירה שלי תמיד ביצעתי התבוננות עצמית, בחנתי את מה שאני עושה. האם בכל יום עשיתי את המיטב שלי? כנראה שלא. בחלק מהימים את חזקה יותר ויכולה להיות מצטיינת יותר, אבל האם עשיתי את הדברים טובים יותר? אני חושבת שכן".