ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם הערב (חמישי) במליאת הכנסת, והתייחס להקלות שאושרו מוקדם יותר בקבינט הקורונה, לפי מתווה השלב הראשון ביציאה ההדרגתית מהסגר השני.
"כמו הסגר הראשון, גם הסגר השני - עובד", אמר נתניהו. "הוא מוריד את מספר הנדבקים, מפחית את התחלואה ומציל חיים".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
רה"מ בנימין נתניהו לפני קבינט הקורונה, היום
(צילום: אלכס קולומויסקי )

"אמרתי שכשנתחיל לצאת מהסגר, מדינות אירופה ייכנסו אליו", הוא ציין, "באירופה עברו אותנו בתחלואה, אבל אנחנו עשינו את הצעד שהם מפחדים לעשות. להטיל סגר כלל-מדינתי מצריך תעוזה. זה לא קל כי תמיד יש את המצייצים ביציעים, אבל החלטנו והדבר הזה עובד.
"כדי שהוא לא יבוזבז צריך לצאת ממנו בצורה הדרגתית ואחראית, בזהירות, אחרת נמצא את עצמנו תוך זמן קצר בסגר שלישי", הזהיר רה"מ, "ולכן עמדתי על כך שיהיו כמה כללים שינחו אותנו - להיצמד למתווה שהוכן על ידי משרד הבריאות והמומחים שקובע שלבים ומדדי תחלואה. היינו ב-10 אלף נדבקים, עכשיו אנו ב-2,000 ואנחנו רוצים להגיע ל-500 ביום". הוא הבהיר כי "עלינו לחכות בין השלבים בהתאם למדדים".

הקבינט הכריע: גני הילדים, עסקים ללא קהל וטייק אווי יפעלו מיום ראשון

פחות מחודש אחרי שהוטלו מגבלות חמורות, הערב כאמור קבע קבינט הקורונה כי היציאה מהסגר המלא תחל ביום ראשון הקרוב. שלב זה, שיחל ביום א' הקרוב, יכלול פתיחה של מוסדות החינוך לגילים 0-6, עסקים ללא קבלת קהל, שמורות טבע, גנים לאומיים וחופים. יתאפשר גם איסוף עצמי (טייק אווי) ממסעדות.
3 צפייה בגלריה
יציאה מהסגר
יציאה מהסגר
מתחילים לצאת מהסגר, ארכיון
(צילום: דוברות עמק חפר, shutterstock)

עיקרי השלב הראשון של היציאה מהסגר:

  • פתיחת מקומות עבודה ללא קהל
  • איסוף עצמי ממסעדות (טייק אווי)
  • פתיח מעונות יום וגני ילדים בגילים 0-6
  • פתיחת שמורות טבע, גנים לאומיים וחופים
  • פתיחת רחבת הכותל המערבי וכנסיית הקבר לתפילה לפי קפסולות
  • הסרת מגבלות יציאה מהבית
  • ביטול האיסור לבקר בבתים אחרים במסגרת מגבלת ההתקהלות
  • התקהלויות: במרחב פתוח - עד 20, בחלל סגור - עד 10
עוד נקבע כי תבוטל מגבלת היציאה למרחק של יותר מקילומטר מהבית, לא יחול איסור על ביקורים בבית אחר, והתקהלויות יתאפשרו בהיקף של עד 10 אנשים במרחב סגור ו-20 במרחב פתוח. רחבת הכותל המערבי וכנסיית הקבר ייפתחו לתפילה לפי קפסולות.
יש לציין כי השלב הראשון לא כולל יישובים בעלי נתוני תחלואה גבוהים ("אדומים").
התקנות בנוגע לפתיחת עסקים ללא קהל וגני הילדים אינן דורשות את אישור הממשלה. התקנות האחרות, ובכללן ביטול מגבלת התנועה למרחק של קילומטר, צפויות לעבור בשעות הקרובות למשאל בקרב שרי הממשלה. הדיון על המשך הסגר בערים "אדומות" יובא להכרעת ועדת השרים להכרזת אזור מוגבל, שצפויה להתכנס מחר או במוצאי שבת.
שר הפנים אריה דרעי היה היחיד מבין חברי קבינט הקורונה שהתנגד להחלטה בהצבעה שעסקה בהתקהלויות, היות שבדיון הוא דרש להרחיב את המגבלה ולאפשר חתונות של עד 200 משתתפים, אך נתקל בהתנגדויות בקרב השרים. דרעי תמך בפתיחת גני הילדים והעסקים שעובדים ללא קבלת קהל.
3 צפייה בגלריה
רוני גמזו בביתו של השייח מוואפק טריף בג'וליס
רוני גמזו בביתו של השייח מוואפק טריף בג'וליס
פרופ' רוני גמזו
(צילום: אביהו שפירא)

גמזו ל-ynet: "ייתכן שתוך 10 ימים לא יהיו ערים אדומות"

פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, אמר בשיחה עם ynet לאחר ההחלטה על ההקלות: "שאפו לעם ישראל. כמעט ארבעה חודשים של סגר ומקדם ההדבקה ירד מתחת ל-0.7". לדבריו, מדובר בתוצאה של "רמה גבוהה מאוד של משמעת. אנשים באמת לא נפגשו עם בני משפחה וחברים". פרופ' גמזו הוסיף: "להוריד את מקדם ההדבקה בפעם השנייה כשאנשים עייפים זה באמת הישג גדול".
"אני שמח שהממשלה לא חיכתה לראות מה יהיה ביום ראשון וקיבלה את ההערכה שלנו", המשיך גמזו. "באשר למערכת החינוך החרדית - אנו נמצאים בהידברות עם המנהיגים של המגזר החרדי במטרה לא לפתוח את הלימודים במוסדות חינוך לא-פנימייתיים. זה קריטי שהם ייצמדו למתווה הארצי ואני שומע שהם מבינים שצריך להמשיך את הסגר שבוע נוסף".
עוד אמר פרופ' גמזו: "הדבר העיקרי שכולנו צריכים להיות רגישים אליו הם העסקים הקטנים. צריך למצוא את הפתרונות".
פרויקטור הקורונה ציין כי "אם הקצב הנוכחי יימשך - ייתכן שתוך עשרה ימים לא יהיו ערים אדומות בישראל. אני חושב שעדיין יש להיערך בהתאם לפתיחת הלימודים בכיתות א'-ב', וייטב לכולנו אם נחכה עוד שבועיים. אנו מנותקים מהמתווה הפדגוגי של משרד החינוך והמשמעות היא שצריך לקבוע זאת יחד".
פורסם לראשונה: 20:04, 15.10.20