חוקרים אמריקנים מעריכים כי שריפה ופיצוץ פגעו הבוקר (יום ה') במתקן חדש לייצור צנטריפוגות להעשרת אורניום ליד המתקן הגרעיני בנתנז. גורם מודיעיני במזרח התיכון אמר ל"ניו יורק טיימס" שהפיצוץ נגרם ממטען חבלה שהוטמן בתוך המתקן. הגורם הוסיף כי הפיצוץ גרם נזק רב במתקן.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
5 צפייה בגלריה
שריפה מבנה מתקן גרעיני נתנז איראן
שריפה מבנה מתקן גרעיני נתנז איראן
"שריפה מאוד מאוד חשודה". המבנה שנשרף
(צילום: AP)
דובר הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית, בהרוז קמלבנדי, ביקש להמעיט בערך השריפה וכינה אותה "אירוע" שפגע רק ב"מחסן תעשייתי". עם זאת, גם קמלבנדי וגם ראש הארגון, עלי אכבר סאלחי, מיהרו לנתנז, למתקן שכבר היה בעבר יעד לפעולות חבלה נגד תוכנית הגרעין של איראן.
קמלבנדי לא אמר מה פגע בבניין אף שרמזנלי פרדווסי, העומד בראש העיר נתנז, אמר ששריפה פגעה במבנה. הרשויות לא מסרו מה גרם להתלקחות, אך סוכנות הידיעות הממלכתית "אירנ"א" פרסמה פרשנות המתייחסת לאפשרות של חבלה על ידי מדינות אויב כמו ישראל או ארה"ב בעקבות פיצוצים אחרים שהתרחשו לאחרונה במדינה.
5 צפייה בגלריה
מתקן העשרת האורניום בנתנז
מתקן העשרת האורניום בנתנז
מתקן העשרת האורניום בנתנז
(צילום: AP)
"הרפובליקה האיסלאמית של איראן ניסתה עד כה למנוע החרפת משברים והיווצרות של תנאים ומצבים בלתי צפויים", נאמר בפרשנות. אבל "חציית הקווים האדומים של הרפובליקה האיסלאמית על ידי מדינות עוינות, ובמיוחד המשטר הציוני וארה"ב, פירושה שיש לשנות את האסטרטגיה".
בתצלום שפורסם לאחר מכן על ידי הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית ובסרטון בטלוויזיה הממלכתית נראה בניין לבנים עם סימני חריכה והגג שלו ככל הנראה נהרס. פסולת על האדמה ודלת שנראה שעפה ממקומה רמזו שפיצוץ ליווה את האש.
נתונים שנאספו מלוויין של מנהל האוקיינוסים והאטמוספירה הלאומי של ארה"ב הצביעו על כך שהאש פרצה בסביבות השעה 02:00 (לפי שעון מקומי) בפינה הצפונית-מערבית של מתחם נתנז. הלהבות היו בהירות מספיק כך שנקלטו על ידי הלוויין בחלל.
"ישנם נזקים פיזיים וכלכליים ואנחנו חוקרים כדי להעריך זאת", אמר קמלבנדי לטלוויזיה האיראנית הממלכתית. "מעבר לכך, לא הייתה שום הפרעה בעבודה של אתר ההעשרה. האתר ממשיך בעבודתו כמו פעם".
פביאן הינץ, חוקר במרכז ג'יימס מרטין במכון מידלבורי ללימודים בינלאומיים בקליפורניה, אמר כי אתר השריפה תואם למתקן לייצור צנטריפוגות שנפתח לאחרונה. לדבריו, הוא הסתמך על תמונות לוויין ותוכנית בטלוויזיה הממלכתית על המתקן כדי לאתר את הבניין שיושב בפינה הצפון-מערבית של נתנז.
גם דיוויד אולברייט מהמכון למדע וביטחון בינלאומי אמר שהשריפה פגעה במתקן הייצור. המכון שבו הוא עובד כתב בעבר דו"ח על המתקן החדש, תוך שהוא מזהה אותו מתמונות לוויין בעת בנייתו ובהמשך אחרי שהבנייה הושלמה.
כל נזק למתקן יהווה מכה משמעותית, אמר הינץ, שהוסיף שהשריפה "מאוד מאוד חשודה". "זה יעכב את ההתקדמות של טכנולוגיית הצנטריפוגה בנתנז", אמר הינץ. "אחרי שעשית את עבודת המחקר והפיתוח, אתה לא יכול לבטל את המחקר והפיתוח הללו. פגיעה בהם תועיל מאוד" לאויבים של איראן.
הערב דיווחה רשת BBC כי גורמים בצוות האתר בשפה הפרסית קיבלו דוא"ל מקבוצה לא מוכרת שטענה לאחריות לפגיעה במתקן. הקבוצה שמכנה את עצמה "הברדלסים של המולדת" שלחה את ההודעה לפני שדווח על השריפה בנתנז, ובה נכתב כי המתקפה תתמקד בשטחים של אתר הגרעין שנמצאים מעל הקרקע, כך שטהרן לא תוכל להסתיר את הנזק שנגרם.
בסוכנות הידיעות AP, ב-BBC וב"טיימס" ציינו כי לא ניתן לאמת אם הקבוצה, שטוענת שהיא מורכבת ממתנגדים מתוך כוחות הביטחון האיראניים, באמת קיימת. גם מומחים לאיראן לא שמעו על הקבוצה מעולם.
5 צפייה בגלריה
צנטריפוגה צנטריפוגות מתקדמות מסוג IR-8   ב מתקן העשרת ה אורניום ב נתנז איראן
צנטריפוגה צנטריפוגות מתקדמות מסוג IR-8   ב מתקן העשרת ה אורניום ב נתנז איראן
צנטריפוגה במתקן העשרת האורניום בנתנז
(צילום: EPA)
נתנז הוא אתר העשרת האורניום המרכזי של איראן, והוא שוכן כ-250 קילומטרים מדרום לטהרן. הוא מכיל מתקנים תת-קרקעיים הקבורים תחת בטון בעובי של יותר משבעה מטרים כדי להגן עליהם מהפצצות. זהו אחד המתקנים הנמצאים כעת תחת פיקוח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) במסגרת הסכם הגרעין שנחתם בין איראן למעצמות בשנת 2015.
סבא"א מסרה בהצהרה כי היא מודעת לדיווחים על השריפה. "נכון לעכשיו אנחנו לא צופים שתהיה לזה השפעה על פעילויות הפיקוח שלנו", נמסר.
לפי סבא"א, המתקן בנתנז מעשיר בימים אלה אורניום לרמה של כ-4.5%, יותר מכפי שהותר לאיראן במסגרת הסכם הגרעין אבל עדיין הרבה פחות מהשיעור הדרוש לייצור נשק גרעיני, 90%.
איראן, נזכיר, החליטה להפסיק לעמוד בתנאי ההסכם בעקבות הודעת הנשיא דונלד טראמפ כי ארה"ב פורשת מההסכם, אולם לעת עתה טהרן מקפידה לחרוג ממנו חריגה מתונה יחסית וממשיכה לאפשר לפקחי סבא"א לבחון את מתקניה הגרעיניים. עם זאת, באוקטובר אשתקד התעוררה מתיחות סביב המתקן בנתנז, אחרי שאיראן סירבה לאפשר לפקחית של סבא"א להיכנס אליו בטענה שבבדיקות שנערכו לה נמצאו עליה שרידי חומר נפיץ.
השריפה היום באה כמעט שבוע אחרי הפיצוץ המסתורי שאירע ליד טהרן בשעת לילה מאוחרת. זמן לא רב אחרי הפיצוץ ההוא הודתה איראן כי הוא אירע באזור בסיס פרצ'ין, בסיס ששימש בעבר את הרפובליקה האיסלאמית לקידום תוכניות הגרעין והטילים שלה, אבל לטענתה היה זה בסך הכול פיצוץ של מצבור גז.
5 צפייה בגלריה
האתר אחרי הפיצוץ
האתר אחרי הפיצוץ
האזור החרוך אחרי הפיצוץ בשבוע שעבר, כפי שנצפה מהלוויין
(צילום: AP)
ביום שבת האחרון, קצת יותר מיממה אחרי הפיצוץ סמוך לטהרן, פרסמה סוכנות הידיעות AP תמונות לוויין שמהן עולה כי הפיצוץ אירע באזור שמומחים מעריכים כי מוסתרים בו מנהרות תת-קרקעיות ואתרים לייצור טילים. על השאלה מה באמת התפוצץ שם ומהי סיבת הפיצוץ – עדיין אין תשובה ברורה.
גם שלשום פקד את איראן פיצוץ גדול, והפעם המחיר שלו היה כבד: לפחות 19 בני אדם נהרגו בפיצוץ במרפאה בצפון טהרן, אסון שגם הוא נגרם לדברי הרשויות מפיצוץ גז. בין ההרוגים היו 15 נשים וארבעה גברים. עוד 20 בני אדם חולצו בחיים.