המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי הורה בעצמו לבצע את המתקפה נגד ישראל מאדמת איראן, כדי לשלוח מסר ברור שטהרן עוברת מ"סבלנות אסטרטגית" ל"הרתעה פעילה יותר". כך דיווח ה"ניו יורק טיימס" מפי ארבעה גורמים איראנים רשמיים, ובהם שני אנשי משמרות המהפכה.

1 צפייה בגלריה
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי נאום ברכה ל נורוז
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי נאום ברכה ל נורוז
בחר להעביר "מסר ברור". חמינאי
(צילום: AFP / HO / KHAMENEI.IR)
היום הודיע שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדאללהיאן כי עדכן את המדינות הסמוכות לאיראן על המתקפה נגד ישראל שלושה ימים לפני שיצאה לפועל. לדבריו, "כ-72 שעות לפני הודענו לחברינו ושכנינו באזור כי התגובה של טהרן נגד ישראל היא ודאית, לגיטימית ובלתי הפיכה". הוא הוסיף בפגישה עם שגרירים כי איראן הודיעה לארה"ב שהמתקפה תהיה "מוגבלת", מתוך "הגנה עצמית".
גורם דיפלומטי טורקי אישר את הדברים, ואמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי טהראן הודיעה לאנקרה מראש על המתקפה. הוא הוסיף כי ארה"ב העבירה לאיראן מסרים דרך טורקיה, שלפיהם הפעולה שלה חייבת להיות תחת "גבולות מסוימים". כמו כן, בשבוע שעבר שוחח מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן עם שר החוץ של טורקיה הקאן פידאן, כדי להבהיר שהסלמה במזרח התיכון אינה אינטרס של אף אחד.
במסגרת המטח שוגרו לעבר ישראל 185 כטב"מים מסוג שאהד 238, 36 טילי שיוט ו-110 טילים בליסטיים מסוג "חייבר שכן". ההגנה האווירית הישראלית רשמה הישג היסטורי אל מול המטח, הגדול ביותר שמולו ניצבה מדינה כלשהי, שכן אף אחד מהכטב"מים ששיגרו האיראנים ושלוחיהם לא חדר את גבולות המדינה, וכך גם אף אחד מטילי השיוט ששוגרו. מתוך כלל הטילים הבליסטיים, מספר קטן חדר לשטח ישראל ומספר קטן עוד יותר התפוצץ. נזק קל נגרם לבסיס נבטים, אבל דובר צה"ל הודיע בהצהרתו הבוקר כי הבסיס מתפקד.
במהלך היום זימן משרד החוץ של איראן לשיחת נזיפה את שגרירי בריטניה, צרפת וגרמניה, בעקבות "העמדה הלא-אחראית" של המדינות ביחס למתקפה נגד ישראל. שלוש המדינות האירופיות גינו את שיגור הטילים והכטב"מים נגד ישראל. ראש האגף למערב אירופה במשרד החוץ האיראני האשים היום את שלוש המדינות ב"מוסר כפול" – אחרי שהחודש הן התנגדו לטיוטת הצעה רוסית במועצת הביטחון של האו"ם, וסירבו להצטרף לגינוי של ישראל בעקבות התקיפה בסוריה.