אז נתניהו כן אחראי? סאגת בדיקת משאיות התרופות

ראש הממשלה בנימין נתניהו הסיר מעצמו את האחריות על אישור העברת משלוח התרופות לרצועת עזה ללא בדיקה, וטען כי הוא לא עסק בסידורי הכנסתן לרצועה ש"נקבעים ע"י צה"ל וגורמי הביטחון", לדבריו. עם זאת, בסופו של דבר הורה לצה"ל לבדוק אותן, לא לפני שספג ביקורת על התנערותו, גם משותפו לקבינט המלחמה בני גנץ.
זמן קצר לאחר ההחלטה הגיעו המשאיות לכרם שלום, שם הן עוברות בידוק שבסיומו יוכנסו לרצועה. הסכם העברת התרופות הושג בתיווך קטאר וצרפת, ובתמורה להעברתן לחטופים יועברו גם תרופות רבות לאזרחים פלסטינים ברצועה - כשלטענת חמאס הן יועברו גם לחלקיה הצפוניים. ההחלטה שלא לבדוק את המשלוחים הייתה חריגה למדי - שכן גורמי הביטחון בודקים כל משאית סיוע שנכנסת לרצועה, הן במעבר כרם שלום והן במעבר ניצנה.
הטענות לפיהן המשלוח יעבור ללא בדיקה הועלו תחילה על ידי בכיר חמאס, מוסא אבו מרזוק, שהתגאה כי חמאס הביא לכך שאלף קופסאות תרופות יועברו בתמורה לכל קופסה שתועבר לחטוף: "אנחנו אלה שקבענו את הכמות, המתווך, ומנגנון החלוקה".
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
(צילום: EPA/RONEN ZVULUN / POOL, REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)
לבלוג המתעדכן של ynet - לחצו כאן

שלושה לוחמים נפלו ברצועה, לוחם מילואים נהרג בתאונה מבצעית באיו"ש

סמ"ר אוריה איימלק גושן, בן 21 מירושלים, נהרג בהיתקלות עם מחבלים בחאן יונס. לצידו של גושן, לוחם בסיירת גבעתי, נפצעו באורח קשה לוחם וקצין. עוד קודם לכן, בשעות הבוקר, פורסמו גם שמותיהם של שני לוחמי שריון במילואים מגדוד 87 בחטיבת המחץ (14) שנפלו בקרבות בצפון הרצועה: רס"ר (במיל') זכריה פסח הבר, בן 32 מירושלים, ורס"ם (במיל') יאיר כץ, בן 34 מחולון.
הבר וכץ נהרגו מפגיעת טיל RPG, שנורה על הטנק שלהם. השניים נהרגו בגזרת החוף הצפוני, ציר שצה"ל מחזיק בו כחלק מהכנסות הפשיטות לעיר עזה ולסביבתה מאז סיום התמרון בצפון הרצועה. בנוסף, לוחם במילואים בגדוד 52, עוצבת עקבות הברזל (401), נפצע באורח קשה בקרב בצפון הרצועה, וחובש קרבי במילואים בגדס"ר 6261, חטיבה 261, נפצע באורח קשה בעוטף עזה לאחר תאונה, שבה התהפך הרכב הצבאי שבו היה.
עוד הותר לפרסום הערב כי רס"ר במיל' אנואר סרחאן (26) נהרג הבוקר בתאונת דרכים בין ג'יפ צבאי למשאית בכביש 60, סמוך לצומת גוש עציון. כתוצאה מהתאונה הרכב התהפך ועלה באש, והנוסעים נלכדו בתוכו. שלושה חיילים נוספים שהיו בג'יפ נפצעו, בהם אחד במצב קשה. בג'יפ הייתה תחמושת וחלק ממנה התפוצץ בעקבות התאונה. כוחות כיבוי והצלה פעלו לכיבוי האש ולחילוץ החיילים הלכודים בזמן הפיצוצים הללו תוך כדי סכנה ממשית, מתוך הבנה שיש ברכב חיילים, באמצעות אביזרי נשימה.
בחילופי אש במחנה הפליטים טור כרם נפצע לוחם צה"ל במילואים באורח קשה. במהלך הפעילות הנרחבת במקום, חוליית מחבלים חמושה ירתה לעבר והשליכה מטענים לעבר הכוחות, שהשיבה בירי. בהמשך, כלי טיס תקף את החוליה בהכוונה של היחידה המיוחדת 636 - וכמה מחבלים חוסלו מהאוויר. לפי הסהר האדום הפלסטיני, ארבעה מחבלים חוסלו. מתחילת המלחמה נהרגו 529 לוחמי צה"ל, 193 מהם בתמרון הקרקעי ברצועת עזה. 46 לוחמים מאושפזים במצב קשה בבתי חולים, ולצידם 256 במצב בינוני ו-127 במצב קל.

כותרות נוספות מהיום

צה"ל עדכן כי הדוח הפתולוגי מנתיחת גופותיהם של החיילים רון שרמן וניק בייזר, שנחטפו לרצועת עזה ונהרגו שם, קבע שאין על גופם סימני חבלה או ירי - כך שלא נהרגו כתוצאה מפגיעה ישירה של תקיפת המנהרה שבה שהה מח"ט צפון הרצועה של חמאס אחמד רנדור שחוסל במקום סמוך. מהמקום שבו אותרו גופות השניים חולצה גם גופתו של החטוף אליה טולדנו. עם זאת הבהירו בצבא כי לא ניתן לקבוע את סיבת מותם של השלושה.
עוד יום קרב בצפון: נפילות במטולה אחרי מטחים לגליל העליון, צה"ל השיב אש ובלבנון דיווחו על "הרוג ופצועים" בתקיפות בדרום לבנון.
ראש המל"ל צחי הנגבי אמר בדיון חסוי בוועדת חוץ וביטחון כי סינוואר מקשיח עמדות במו"מ לעסקת חטופים כדי להבטיח שישרוד. לדבריו, סינוואר מבין שבסופו של דבר יחוסל: "גם בן לאדן חשב שאפשר לטבוח באלפים בלי לשלם". שר הביטחון יואב גלנט טען כי רק הלחץ הצבאי עוזר והוסיף כי ישנו "מאמץ חוצה שלבים בחאן יונס אל הנהגת חמאס והחטופים".
השר לביטחון לאומי בן גביר שוב השתלח בקבינט המלחמה, כינה אותו "קבינט הקונספציה" - אבל הבהיר בריאיון ל-ynet Live שלא יתפטר. הוא טען: "אני משפיע".
שר החינוך יואב קיש הגיב על סערת הריקודים בזירת הפיגוע ברעננה, במהלך ריאיון ל-ynet אתמול. היום הוא הסביר: "אני רוצה שסינוואר יראה את זה מהמחילות".
וארה"ב מחזירה את החות'ים לרשימת ארגוני הטרור, שלוש שנים לאחר שממשל ביידן הסיר אותם ממנה.

פרשנויות ודעות היום

הלחץ הצבאי לא מוביל לשחרור חטופים | רונן ברגמן
שעה שבצה"ל ובממשלה מדברים על תעוזה מבצעית והישגים ברצועה, שורר ערפל סביב מצב הישראלים המוחזקים בעזה. לאחר יותר מ-100 ימי קרב, שוחררה רק חטופה אחת במבצע חילוץ, והפעולות שרבים מהקברניטים אמרו שיוביל לשחרור היתר לא מניבות את התוצאה המקווה. בינתיים ישראל מאבדת את קלפי המיקוח. לטור המלא
התביעה בהאג תידחה. אבל אין כאן סיבה לאופטימיות | ד"ר לירון ליבמן
בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג לא יקבע שישראל מבצעת השמדת עם וכנראה גם לא יורה על הפסקת הלחימה. אבל ההשלכות של ההליך הארוך הצפוי יסכנו את מדינת ישראל. לטור המלא
כשאטאטורק שיחק כאן כדורגל | ד"ר עומר עינב
התגובה הטורקית לגילויי הפטריוטיות של שגיב יחזקאל היא תמרור אזהרה עבורנו. כוחו של מגרש הכדורגל לנבא באופן צלול וישיר תהליכים חברתיים עמוקים. לטור המלא

מה חיפשו היום בגוגל?

דואה ליפה. הזמרת דואה ליפה, שיצאה לא אחת נגד פעולות צה"ל ("הבחורים הגדולים והרעים של צבא ההגנה לישראל נהנים להכות ולירות בילדים"), התייחסה לראשונה למלחמה - וסיפקה אמירה מפתיעה: "אני מוכרחה להגיד את זה - אין מחילה למעשים של חמאס. מצטערת על אובדן חיי ישראלים ואירועי 7 באוקטובר".