ראש הממשלה בנימין נתניהו הסיר מעצמו את האחריות היום (רביעי) על אישור העברת משלוח התרופות לרצועת עזה ללא בדיקה - אך בסופו של דבר הורה לצה"ל לבדוק אותן, לא לפני שספג ביקורת על התנערותו. זמן קצר לאחר ההחלטה הגיעו המשאיות לכרם שלום, שם הן עוברות בידוק שבסיומו יוכנסו לרצועה.

7 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו ותרופות שהועברו בעבר לעזה. התנער מאחריות לאי-הבדיקה, ספג ביקורת - ועשה זיגזג
(צילום: EPA/RONEN ZVULUN / POOL, REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)
לשכת ראש הממשלה, נזכיר, טענה בצהריים - אחרי שנודע שנתניהו אישר לא לבדוק את המשלוח שכולל תרופות גם לעזתים וגם לחטופים - כי "ראש הממשלה הנחה להעביר תרופות לחטופים, אך לא עסק כלל בסידורי הבדיקה של הכנסתן, שנקבעים על ידי צה"ל וגורמי הביטחון".
הסכם העברת התרופות הושג בתיווך קטאר וצרפת, ובתמורה להעברתן לחטופים יועברו גם תרופות רבות לאזרחים פלסטינים ברצועה - כשלטענת חמאס הן יועברו גם לחלקיה הצפוניים. ההחלטה שלא לבדוק את המשלוחים הייתה חריגה למדי - שכן גורמי הביטחון בודקים כל משאית סיוע שנכנסת לרצועה, הן במעבר כרם שלום והן במעבר ניצנה.
התרופות, שלפי לשכת ראש הממשלה נרכשו בצרפת, הועברו למצרים באמצעות שני מטוסי תובלה של חיל האוויר הקטארי שנחתו היום בנמל התעופה אל-עריש שבצפון סיני. בקטאר הודיעו הערב כי שני המטוסים נשאו יחד סיוע הומניטרי שכולל לצד תרופות גם מזון, במשקל כולל של 61 טונות. בדיווח ברויטרס צוין כי רק אחד המטוסים נשא את התרופות לחטופים, וכי הן מיועדות ל-45 חטופים.

7 צפייה בגלריה
מטוסי הסיוע הקטארי נחתו באל עריש לפי דיווחים קטאריים
מטוסי הסיוע הקטארי נחתו באל עריש לפי דיווחים קטאריים
התרופות מיועדות לפי דיווח ברויטרס ל-45 חטופים. פריקת הסיוע מאחד המטוסים ששלחה קטאר
הטענות לפיהן המשלוח יעבור ללא בדיקה הועלו תחילה על ידי בכיר חמאס, מוסא אבו מרזוק, שהתגאה כי חמאס הביא לכך שאלף קופסאות תרופות יועברו בתמורה לכל קופסה שתועבר לחטוף: "אנחנו אלה שקבענו את הכמות, המתווך, ומנגנון החלוקה".
בסביבת נתניהו הדגישו כי ראש הממשלה הוא זה שמכתיב את המדיניות ולא אמור לרדת לרזולוציה של מגנומטר וסריקה איך יבדקו את התרופות. "אם מערכת הביטחון אומרת שזה סטרילי באחוזים גבוהים, אז צריך לאפשר את הכנסת התרופות. ראש הממשלה לא אמור לרדת לרזולוציה של איזה בידוק נעשה. הוא מסתמך כאן על גורמי הביטחון שמיישמים את המדיניות שקובע הדרג המדיני כדי שיהיה סוג של מעקב ובדיקה מסוימת", אמרו בסביבת ראש הממשלה.
7 צפייה בגלריה
סיוע הומניטרי
סיוע הומניטרי
אבו מרזוק ומשלוח סיוע קטארי. "אלף קוספאות של תרופות לעזתים על כל קופסה אחת לחטופים"
( צילום: Karim JAAFAR / AFP)
ואולם, גורמי ביטחון טוענים שנתניהו היתמם והתנער מאחריות. הכול התנהל - לטענתם - על ידי המוסד, תוך מידור צה"ל בכמה שלבים. ראש הממשלה, לדברי הגורמים, ידע שצה"ל לא יודע ולא דאג לקבל את עמדתו על הצורך בבידוק של התרופות.
מנגד, גורמים שמעורים בנושא הציגו גרסה אחרת: לטענתם, התהליך היה שמטוס צרפתי עם התרופות נחת בדוחא, והעביר את התרופות גב אל-גב למטוס הקטארי. באותו מעמד היה גורם ישראלי שראה בעיניים את מעבר התרופות. מי שהוביל את כל התהליך זה ראש המוסד דדי ברנע ואלוף במיל' ניצן אלון.
7 צפייה בגלריה
בני גנץ ביום ה-96 למלחמה
בני גנץ ביום ה-96 למלחמה
גנץ כן קיבל אחריות, בשם הדרג המדיני: "זה רק עלינו"
בסביבת נתניהו הזכירו שכשירדן הצניחה תרופות לעזה, גם אז לא היה בידוק - אך למרות זאת הדבר אושר על ידי משרד הביטחון. עם זאת, ירדן - בניגוד לקטאר - היא מדינה החתומה על הסכם שלום עם ישראל. גורם בסביבת נתניהו אמר כי "פה התרופות מיועדות לראשונה לאזרחים שלנו ואין משימה חשובה מזה, שיקבלו סוף סוף את הטיפול שמגיע להם. בעזה קיבלו אלפי תרופות לאורך כל התקופה. פתאום החטופים מקבלים תרופות בתקווה שזה יושלם. אף אחד לא חותם עד הסוף שזה יקרה. זה לא שראש הממשלה לא לוקח אחריות. ראש הממשלה לא אמור לרדת לרזולוציה של מגנומטר וסורק".
התנערות נתניהו מהאחריות להחלטה הראשונית שלא לבדוק את משלוחי התרופות עוררה כאמור סערה פוליטית. חבר קבינט המלחמה והשר בני גנץ מיהר לקחת אחריות בשם הדרג המדיני, ואף שלא הזכיר את נתניהו מפורשות נשמע כמי שמותח עליו ביקורת מרומזת. "הכנסת התרופות לחטופינו היא מהלך משמעותי וחשוב שפעלנו רבות להשגתו. האחריות להחלטה כמו גם על מימושה היא על הדרג המדיני - ורק עלינו", כתב גנץ בחשבונו ברשת X (טוויטר לשעבר).
ביקורת השמיע גם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שמסר: "אדוני ראש הממשלה, די להיגררות אחרי גנץ ודי ולהתחכמויות. אולי סידורי הבדיקה הטכניים הם באחריות צה"ל וגורמי הביטחון, אבל האחריות לכך שצה"ל וגורמי הביטחון יבדקו כי המשאיות שאמורות לשאת בהן תרופות לחטופים אינן נושאות גם תחמושת וציוד לחמאס - היא באחריותך ובאחריות הקבינט המצומצם. אם המשאיות טרם הוכנסו, פשוט תנחה את צה"ל וגורמי הביטחון לא לאפשר את הכנסתן ללא בדיקה. זה בהחלט באחריותך ובסמכותך. תרופות לחטופים - בהחלט. חמצן לחמאס להמשך הלחימה - טירוף".
7 צפייה בגלריה
 משאיות של סיוע הומניטארי לרצועת עזה - מלחמה חרבות ברזל
 משאיות של סיוע הומניטארי לרצועת עזה - מלחמה חרבות ברזל
משאיות סיוע במעבר רפיח, ארכיון. לפי הדיווחים תרופות יועברו ל-40 חטופים בעזה
(צילום: Alexi J. Rosenfeld /Getty Images)
בלשכת ראש הממשלה אמרו אתמול כי התרופות נרכשו בצרפת, על פי רשימה שגובשה בישראל בהתאם לצרכים הרפואיים שלהם. רשימת התרופות הורכבה מול הרופאים האישיים של החטופים. מדובר בתרופות שמוגדרות כ"מצילות חיים", ומיועדות בעיקר לחולים הכרוניים - כולל משאפי אסתמה, תרופות ללב, לחץ דם וכדומה. חמאס התנגד לאורך זמן רב להעברת התרופות - והתנה זאת ברשימת דרישות משמעותית. שלשום דיווחה רשת CNN כי לצלב האדום לא יהיה חלק בהעברת התרופות.

בתוך כך, היום התארח נתניהו בבסיס חיל האוויר בנבטים, שם אמר כי "המלחמה נמשכת והיא תימשך עד הסוף, עד שנשלים את כל יעדינו: החזרת החטופים, חיסול החמאס והבטחה שעזה לא תהווה יותר איום על ישראל".