שתף קטע נבחר

קופת השרצים: מצעד הפלופים של הוליווד

כולם היו בטוחים ש"מלחמת העולם Z" יהיה כישלון היסטרי - אך הוא הפך לסיפור הצלחה. לא נורא, מצעד הפלופים הקופתיים לא נותר יתום - וויל סמית', ג'וני דפ וריאן ריינולדס נחלצו לעזרתנו וזרקו מיליוני דולרים לפח

לפני קצת יותר מחצי שנה היה ברור לכולם שלקראת סוף 2013, עם בואן של כתבות הסיכום השגרתיות, יזכה "מלחמת העולם Z" בתואר הפלופ של השנה. כל הסימנים הורו על הכישלון המהדהד של בראד פיט, הבמאי מארק פורסטר והזומבים שלהם: הצילומים במלטה הסתבכו, משטרת הונגריה פשטה על הסט בבודפשט והחרימה את הרובים שברשות הצוות - מה שהקשה על צילומי המערכה האחרונה, ואחרי שאלו הושלמו - התברר כי הקטע כולו פשוט לא עובד.

 

 

התסריטאי דיימון לינדלוף הוזעק כדי להציל את הפרויקט, והוא שיכתב מחדש את התסריט, כתב את המערכה האחרונה מחדש ושינה את סופו של הסרט, שיציאתו לאקרנים נדחתה בכשנה. באולפני פרמאונט נכנסו לכוננות ספיגה עם תקציב הולך ומתנפח לכדי 190 מיליון דולר, ונדהמו לגלות עד כמה גדול היה הפיאסקו ההפקתי עם הוצאות בזבזניות שהוסתרו מהם. לכשיצא סוף סוף "מלחמת העולם Z" סומן כסרט מת מהלך - אבל להפתעת כולם התגלה כהצלחה קופתית אדירה. מעז יצא מתוק: הפרסומים הרבים על הכשלים מאחורי הקלעים, הפכו אותו לאטרקציה אמיתית עבור הצופים הסקרנים. 

 

וכך, בסיכומה של השנה, "מלחמת העולם Z" הוא סיפור הצלחה. מאזניו של הסרט מורים על הכנסות של כ-202 מיליון דולר בארצות הברית ובקנדה וכ-540 מיליון דולר בכל העולם. באחרונה הודיעו באולפני פרמאונט כי סרט המשך מתוכנן, וממש כמו התסריטאי לינדלוף - כך גם כתבי הקולנוע שנדרשים עכשיו לשכתב את פסקאות הפתיחה של כתבות סיכומי השנה שלהם וההכרזות על הפלופ הגדולים שלה. וכך גם במקרה של הטקסט שאתם קוראים ברגע זה. אבל אל דאגה: כישלונות יש בשפע, גם בלי בראד פיט.

 

והזוכה בפרס ג'ון קרטר הוא...

אז מיהו הזוכה הגדול בפרס על-שם ג'ון קרטר לשנת 2013? ובכן, ככל הנראה מדובר ב"פרש הבודד" - הפקת הענק של אולפני דיסני, שלא למדו מהאסון הקופתי שלהם משנה שעברה - וכמו במקרה של "ג'ון קרטר" הכושל, חזרו אחורה בזמן כדי למצוא לעצמם גיבור חדש, די מיושן, ולתפור לו בכוח סרט עצום ממדים. התקציב שעמד על סכום דמיוני של כ-225 מיליון דולר (אליו הצטרף תקציב שיווק המוערך בכ-150 מיליון דולר) היה אמור לזמן שובר קופות היסטרי, אלא שהקהל התעלם. 

 

משום מה בדיסני לא גנזו את הנוסחה של תחיית גיבורי עבר נשכחים, בעיבוד עכשווי עם פנים חדשות ולא מוכרות שפונות קדימה אל הסיקוול. ב"ג'ון קרטר" של אנדרו סטנטון זכה בכבוד המפוקפק טיילור קיטץ' (שגילם את דמותו של קרטר, שנוצרה ב-1912), וב"פרש הבודד" של גור ורבינסקי היה זה ארמי האמר בתפקיד הקאובוי ג'ון ריד. ג'וני דפ שגויס לצדו בדמות טונטו האינדיאני גם לא עזר. בסיכומה של שנה (ארוכה כמעט כמו 149 דקותיו של הסרט עתיר הפעלולים והרגעים המתים), הסרט צבר הכנסות בסך 260 מיליון דולר בכל העולם, שלא הצדיקו את הפקתו וקברו את הסיכוי לסרט המשך.

 

בניגוד ל"ג'ון קרטר" שגרר גירעון לאולפני דיסני, הטלטלה באימפריה ההוליוודית היתה הפעם מתונה יותר עם הצלחות מסחררות כמו "איירון מן 3" (שובר הקופות של השנה, עם הכנסות של 1.2 מיליארד דולר בכל העולם) ו"ת'ור: העולם האפל" מבית מארוול ו"בית ספר למפלצות" מבית פיקסאר. ולמרות זאת, הכישלון של "הפרש הבודד" תרם לעזיבת ג'רי ברוקהיימר אחרי 23 שנים. המגה-מפיק שהביא להם את הפרנצ'ייז הרווחי "שודדי הקאריביים" הודיע בשבוע שעבר על עריקתו למתחרים מפרמאונט - להם היתה כאמור שנה סימפטית בסך הכל.

 

ארמי האמר וג'וני דפ ב"פרש הבודד". טובים השניים? ממש לא ()
ארמי האמר וג'וני דפ ב"פרש הבודד". טובים השניים? ממש לא

 

מי שאינם כה בני מזל הם אנשי חטיבת הקולנוע של סוני אנטרטיינמנט, שידעו שנה לא פשוטה. זה התחיל עם "העולם אחרי" שאמור היה להיות הפקת הדגל של האולפנים, עם וויל סמית' ובנו ג'יידן סמית' בתפקידים הראשיים ומ. נייט שמאלאן כבמאי. הביקורות על הסרט היו נוראיות וציינו את הסירחון המוסרני-סיינטולוגי שנדף ממנו. שוברי קופות פוטנציאליים שנדחים על ידי המבקרים מתנחמים באהדת הקהל, אלא שגם הוא שמר מרחק מהסרט - למרות כמאה מיליון דולר שהושקעו בקידומו.

 

ג'יידן ו-וויל סמית'. עוד זוג בצרה ()
ג'יידן ו-וויל סמית'. עוד זוג בצרה

 

הפקת דרמת ההישרדות המשפחתית המתרחשת בעתיד הרחוק עלתה לאולפני קולומביה (הפועלת תחת המטריה של סוני) כ-135 מיליון דולר. ההכנסות המדשדשות שיקפו את הדעיכה במעמדו של וויל סמית' באמריקה, שהכניסה לקופת המפיקים 60.5 מיליון דולר. דווקא בשווקי העולם ובעיקר באלו ממזרח אסיה, התלהבו יותר, והמאזן הכולל של "העולם אחרי" עומד על 244.3 מיליון דולר - קצת יותר מעשרה מיליון דולר יותר מעלותו הכוללת (הפקה + שיווק). 

 

בסוני קיוו ש"אליסיום" העתידני של ניל בלומקמפ ובעיקר סרט ההמשך של "הדרדסים" יחפו על המעידה, אולם אלו לא התפתחו לשוברי קופות אמיתיים. ועם זאת, הם הציגו תוצאות טובות יותר מ"וושינגטון על הכוונת" של רולנד אמריך, בכיכובם של צ'אנינג טייטום וג'יימי פוקס. הסרט עתיר הפיצוצים לא סיפק את הסחורה והכניס בצפון אמריקה 73 מיליון דולר (מול תקציב אדיר של 150 מיליון דולר) - אולי מפני שיצא פחות משלושה חודשים אחרי "המטרה: הבית הלבן", שהצליח הרבה יותר וגם יזכה לסיקוול. בסופו של קיץ נורא, בסוני דיווחו על הפסדים בסך כולל של 197 מיליון דולר - וחלק ניכר יוחס לסרטו של אמריך.

 

מי שכן הצליחו לשפר את המצב הן קומדיות האנסמבלים "מגודלים 2" בהובלת אדם סנדלר ו"סוף" עם סת' רוגן וג'יימס פרנקו שזכו להצלחה גדולה, וגם להיט האנימציה "גשם של פלאפל 2". למרות זאת, יו"ר סוני מייקל לינטון הודיע לאחרונה לחברי ההנהלה כי כמות הסרטים שיופקו תחתם תיפחת ויותר כספים יושקעו בסדרות טלוויזיה. "תהליך אישור הסרטים יהיה כבד יותר, נעלה את הרף", הבטיח לינטון למשקיעים המודאגים. "אני אומר 'לא', להפקות אותן הייתי מאשר בעבר".

 

באולפני יוניברסל מסתכלים מהצד ומחייכים. ויש להם סיבה טובה, נוכח ההצלחות של הפקות הענק "מהיר ועצבני 6" ו"אבדון", להיט האנימציה המהדהד "גנוב על המיניונים" ומותחן האימה דל התקציב ורב ההכנסות "הטיהור".

 

ולמרות זאת, גם להם יש שלדים בארון של 2013. "שוטרים מעולם אחר" ("R.I.P.D") בכיכובם של ג'ף ברידג'ס וריאן ריינולדס, שעלה כ-130 מיליון דולר, היה לפארסה ביקורתית וקופתית. הסרט המיותר הזה הניב קצת יותר מ-78 מיליון דולר בכל העולם (33.6 מיליון דולר בלבד בארצות הברית). כשמו כן הוא, הוא יכול לעמוד בראש מחלקת הסרטים המנוחים - Rest In Peace Department.

 

ריאן ריינולדס וג'ף ברידג'ס. קבר זוגי ב"שוטרים מעולם אחר" ()
ריאן ריינולדס וג'ף ברידג'ס. קבר זוגי ב"שוטרים מעולם אחר"

 

החילזון מהשטן

מבחינה אישית, נראה כי ריינולדס - הגבר הסקסי בעולם לשעבר - הפך לכוכב המנחס ביותר בעולם כיום. אם לא מספיק מה שעבר עליו בלייב אקשן ב"R.I.P.D", הכתם דבק בו גם כמדבב הראשי ב"טורבו" - הפקת האנימציה של דרימוורקס שעלתה כ-127 מיליון דולר. הפעם המבקרים דווקא אהבו את החלזונות הממונעים שהזו האנימטורים ממוחם הקודח, שלצורך קידומו נדרשו כ-150 מיליון דולר נוספים. הקהל לעומת זאת לא התלהב וההכנסות בכל העולם הסתכמו ב-282.3 מיליון דולר.

 

אבל המפלה הגדולה יותר של דרימוורקס, ובאופן מפתיע היא דבקה גם במערך ההפצה של דיסני שכשל, נוגעת לדרמה "הרשות החמישית" של ביל קונדון. אחרי שנשם אוויר פסגות מועשר בכסף עם שני סרטי "שחר מפציע" שחתמו את סאגת "דמדומים", קונדון פנה לעשייה איכותית יותר, ורבת משמעות - לפחות בעיני עצמו. הוא סיפר בסרטו את סיפורו של מייסד וויקיליקס ג'וליאן אסנג' (בגילומו של בנדיקט קאמברבאץ'). סיפור בעל אימפקט ציבורי רחב, לא? ובכן הציבור החזיר לקונדון שמונה מיליון דולר בלבד - פחות משליש מההשקעה בו, שמוערכת בכ-26 מיליון דולר.  

 

אחוזים קצת יותר גבוהים היו ל"כדור בראש" - המותחן האלים של וולטר היל בכיכובו של סילבסטר סטאלון, שהופק ב-55 מיליון דולר והחזיר כ-23.2 מיליון דולר (42 אחוז). היה זה ספתח נורא לשנה של אולפני האחים וורנר, שהצטרף לאסון ההפקתי של "יחידת גנגסטרים", אשר נערך מחדש ויציאתו נדחתה מ-2012 בעקבות תקרית הירי בבית הקולנוע בקולורדו. כך או כך, הדברים המשיכו להידרדר - ובענק. זאת עם יציאתו של "ג'ק צייד הענקים".

 

הפקת הענק של בריאן סינגר, המבוססת על אגדת "ג'ק והאפונים", עלתה לוורנרים כמעט 200 מיליון דולר - גבוה גבוה בגרף ההוצאות של האולפנים, ומשם היתה הדרך למטה קצרה וכואבת. הסרט נטול ההייפ החזיר מהצופים ברחבי העולם כ-197.6 מיליון דולר. פלופ עצום.

 

ואם לא הספיקה לוורנרים מפלת הענקים במרס 2013, ארבעה חודשים אחרי הגיע תורם של רובוטי הענק של גיירמו דל טורו לצנוח ארצה. "פסיפיק רים" הופק בתקציב של 190 מיליון דולר, אך אכזב בארצות הברית עם הכנסות של כמאה מיליון דולר. למזלו של דל טורו, שגם הפיק באופן עצמאי, במזרח הרחוק ובמיוחד בסין התלהבו מהרובוטים והמפלצות שנאבקים ביניהם בהונג קונג. הסינים הלכו בהמוניהם (וכשמדובר על המוניהם, מדובר על מאסה רצינית של צופים) לראות את "פסיפיק רים", שהיה לסרט האמריקני המצליח ביותר של השנה במדינה, מה שדחף את סך כל ההכנסות בעולם ל-407.6 מיליון דולר. 

 

אז האם היתה זו שנה רעה לאחים וורנר? קשה להגיד - אבל בהחלט שנה לא יציבה. מול כישלון כמו "ג'ק צייד הענקים", הם יכולים לחשוף בגאווה את חזהו של סופרמן ב"איש הפלדה" (662 מיליון דולר). מול סרט ענק ומדשדש כמו "פסיפיק רים" הם מציגים את "לזמן את הרוע" (20 מיליון תקציבו) ששבר שיאים בז'אנר האימה עם 316.7 מיליון דולר. מול "כדור בראש" שמאבד תאוצה מול כדור בייסבול מרופט אך מהיר כמו "42", הום-ראן לא צפוי של הוורנרים (95 מיליון דולר).

 

ואם אנחנו מתקטננים ומצביעים גם על פלופים כמו קומדיית האנסמבל "ברט וונדרסטון המופלא" בהשתתפות סטיב קארל, ג'ים קארי וסטיב בושמי (27.5 מיליון דולר הכנסות מול תקציב של 30 מיליון דולר),

 או במותחן הממונע "Getaway" (עשרה מיליון דולר מול תקציב של 18 מיליון דולר) - יש לאחים וורנר שלל הצלחות להתגאות בהן: "גטסבי הגדול" (349 מיליון דולר), המותחן "אסירים" (118.4 מיליון דולר), ובעיקר הקומדיות "הנגאובר 3: חוזרים לווגאס" (351 מיליון דולר) ו"אנחנו המילרים" (269 מיליון דולר).

 

ולסיום סיומת "כוח משיכה" - הסרט המדובר של השנה. גם הוא עבר מסע הפקתי ארוך ומלא תלאות, ויציאתו נדחתה שוב ושוב למגינת לבו של הבמאי אלפונסו קוארון. כמו "מלחמת העולם Z" הוא סחף את ההמונים והניב 642 מיליון דולר. סיקוול לא יהיה לו, אוסקר מפתיע בהחלט שכן. אבל זה כבר דורש שכתוב של כתבה אחרת לגמרי.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ארמי האמר וג'וני דפ ב"פרש הבודד"
לאתר ההטבות
מומלצים