קמעונאית המזון הגדולה ביותר באירופה - בדרך לישראל. רשת קרפור (Carrefour) הצרפתית חתמה על מזכר הבנות עם אלקטרה צריכה לפתיחת רשת שיווק בישראל. במסגרת העסקה: יבוטלו המותגים מגה ויינות ביתן.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מאלקטרה נמסר היום (א') כי "הסניפים הראשונים של קרפור יפתחו עד סוף 2022 ובתוך שלוש שנים יוסבו למעלה מ-150 סניפי ביתן-מגה לקרפור, במקביל לפתיחת סניפים חדשים. מוצרי המותג הפרטי של קרפור יחלו להימכר בסניפי יינות ביתן עוד לפני הקיץ".
1 צפייה בגלריה
סניף של קרפור
סניף של קרפור
סניף של קרפור
(צילום: רויטרס)
כן נמסר כי הסכם הזכיינות בין הצדדים הוא לתקופה של 20 שנה, עם אפשרות להארכה ל-20 שנים נוספות. תמורת הזכיינות תכלול תשלום ראשוני, בתוספת תשלומים שישולמו כשיעור מההכנסות. הצדדים יפעלו לחתימה על הסכם מחייב עד אפריל 2022.
עבור קרפור מדובר בהרחבת הפעילות הבינלאומית של החברה. זאת פעם ראשונה שקמעונאית מזון בינלאומית בסדר גודל כזה נכנסת לישראל. היא מחזיקה בכ-14 אלף סניפים באירופה, במזרח התיכון, בצפון אפריקה, במזרח אסיה ובאפריקה.
קרפור מגלגלת מחזור מכירות של 81.2 מיליארד אירו. ב-2021 הגיעה לשיא תזרים מזומנים של 1.23 מיליארד אירו ועלייה של 7.7% ברווח התפעולי, כשבצרפת העלייה הגיעה ל-20%. היא נסחרת לפי שווי של 14 מיליארד אירו.
החברה פועלת בפורמטים קמעונאיים שונים: סופרמרקטים, Cash & Carry, חנויות עירוניות, חנויות לממכר מוצרים קפואים בלבד ואתרי מכירות אונליין, תחום שהיא מנסה לחזק בשנים האחרונות.
אלקטרה מוצרי צריכה מקבוצת אלקו נמצאת בשליטת האחים זלקינד. היא יבואנית ויצרנית של מוצרי חשמל ומזגנים והיא הקמעונאית המובילה בתחום החשמל עם הרשתות מחסני חשמל ושקם אלקטריק. במקביל, היא בעלת השליטה ברשת יינות ביתן ובעלת הזיכיון לפתיחת רשת חנויות נוחות של המותג העולמי סבן אילבן והיא גם זכיינית המותג קולומביה בישראל.
לפני כשנה הפכה בוש העולמית לשותפה של אלקטרה מוצרי צריכה לאחר שרכשה 40% מ"אלקטרה תעשיות" וחברה אליה בהקמת פארק טרמו-טכנולוגי מתקדם באשקלון.
אלקטרה מוצרי צריכה נסחרת לפי שווי של 4.1 מיליארד שקל ובשלוש השנים אחרונות הניבה המניה תשואה של מעל ל-480%.
במקביל, אלקטרה מוצרי צריכה פרסמה הבוקר גם את דו"חותיה לשנת 2021, לפיהם הכנסותיה ממגזר קמעונאות המזון עמדו על 1.7 מיליארד שקל והרווח התפעולי על 45 מיליון שקל. יחד עם זאת, מאז יוני 2021 - אז אוחדו התוצאות של יינות ביתן - ועד סוף השנה, הפעילות של הרשת רשמה הפסד נקי של כשבעה מיליון שקל.
פטריק לאספרגוס, נשיא החטיבה הבינלאומית של קרפור, אמר כי "אנו סמוכים ובטוחים שהגעתה של קרפור לישראל תעזור משמעותית בשיפור חוויית הקניה המקומית ותחזק את כוח הקנייה של הצרכן".
מנכ"ל אלקטרה מוצרי צריכה, צביקה שוימר, הוסיף: "היותה של קרפור רשת שיווק עולמית מובילה ויצרנית מזון וצריכה מהגדולות בעולם, יאפשרו לאלקטרה מוצרי צריכה להוביל את שוק המזון והצריכה בישראל ולהיכנס לתחומים חדשים".
מנכ"ל יינות ביתן, עמית זאב: "הכניסה של קרפור לישראל תשנה את כללי המשחק בשוק ולהעניק לנו בידול ויתרון מול המתחרים".
ראובן פרי, ראש חטיבת המסחר בהסתדרות, אמר: "ההסתדרות וארגון העובדים מברכים על שיתוף הפעולה. נציגות העובדים תדאג שההסכם הקיבוצי שחל על כ-4,000 עובדים יישמר וימשיך לחול על כל ציבור העובדים במותג החדש, העובדים גאים להיות חלק מ-500 אלף עובדים ברחבי העולם תחת המותג החזק קרפור".