מגנוס קרלסן, אלוף העולם בשחמט מנורבגיה, חייב את כל הקריירה שלו לקדמה הטכנולוגית ולמחשוב הענף. בלי המהפכה הדיגיטלית בענף, בחיים לא היה צומח אלוף עולם מחור בצפון העולם בלי מילימטר של היסטוריית שחמט. מגנוס קרלסן המותג הוא גם תוצר של המהפכה הטכנולוגית, חצי ילד-חצי גבר יפה תואר, כריזמטי ושחצן שהפך לסלבריטי של תרבות הפופ.
"זאב בודד": המדור של זאב אברהמי
רק שקרלסן בז למחשב. כל תבנית המשחק שלו מנוגדת למחשב. הוא אינטואיטיבי, לא מתכנן מעבר למהלך הראשון שלו. משחק מול מחשב משעמם אותו. בניגוד לשחקנים אחרים בדרגות הגבוהות הוא מתאמן מעט מאוד על תבניות ואסטרטגיות מול המחשב. המשחק של קרלסן, בלי ספק השחמטאי הגדול בהיסטוריה, הוא האנטי-מחשב. הוא טוב בכל הסוגים של המשחק, טקטיקה ופוזיציה, הוא מקריב כלים בצורה בלתי אפשרית עבור המט, כמו המחשב, כשמגיע סיום המשחק (שיש כלים ומטה על הלוח) הוא לא עושה טעויות. אם זה לא היה מעליב אותו, היה אפשר לכתוב שקרלסן הוא מחשב על.
5 צפייה בגלריה
השחמטאי מגנוס קרלסן
השחמטאי מגנוס קרלסן
השליט של השחמט העולמי. קרלסן
(צילום: Getty Images)
אחרי שהשליטה של קרלסן בענף הפכה אותו ליותר שולי מהרגיל - הוא אלוף עולם ומדורג ראשון בעולם כבר למעלה מעשור, הוא לא הפסיד ב-125 משחקים וניצח 53 קרבות ברצף, הוא האלוף גם בשחמט מהיר ויש לו את דירוג מד הכושר הגבוה בהסיטוריה. קרלסן הוכיח בשבועות האחרונים שהוא קובע את האג'נדה של הענף, וכי רק הוא יכול להחליט מתי שחמט יכול לעלות לכותרות.
זה התחיל עם ההצהרה שלו כי לא יגן על אליפות העולם שלו בשנה הבאה בגלל חוסר מוטיבציה, והמשיך, לכותרות של כל העיתונים בעולם בשערורייה שייצר קרלסן בענף שבו הגינונים והכבוד ההדדי הם חלק מעשרת הדיברות שלו. לפני כשלושה שבועות, אחרי הפסד בתחרות בסט. לואיס לרב אמן האמריקאי בן ה-19 הנס נימן. אחרי ההפסד, קרלסן פרש מהתחרות בפעם הראשונה בקריירה שלו והעלה וידיאו לטוויטר שבו ז'וזה מוריניו אומר: "יש לי הרבה מה להגיד אבל אני לא אגיד, כי זה יכניס אותי לצרות, ואני לא רוצה להיכנס לצרות".
קרלסן והציוץ של מוריניו
קרלסן רמז באופן די ברור שנימן מרמה. הוא טען שהצעיר האמריקאי, ששיחק בכלים השחורים, נראה לא מרוכז (שזה כמו לנצח את פדרר בווימבלדון תוך כדי קריאה בטוויטר) ולא מתעניין במשחק, והצליח לענות במהירות למהלכים לא שגרתיים של קרלסן. נימן אמר ש"אני מצטער בשבילו. זה בטח די מבייש לאלוף עולם להפסיד לאידיוט כמוני", אבל הודה כי רימה פעמיים במשחקים מקוונים ב-CHESS.COM והורחק מהאתר, אבל טען שלא רימה מעולם במשחק אמיתי. גם מקסים דלוגי, המנטור של נימן, הושעה ב-2017 מהאתר בגלל רמאות.
שבועיים לאחר מכן, במהלך משחק מקוון ביניהם, נימן נע בלבן, קרלסן החזיר מהלך, נימן עשה עוד צעד, וקרלסן כיבה את קישור הווידיאו שלו, החשיך את המשחק ופרש. לאחר מכן הוא יצא בהאשמות ברורות כלפי נימן וטען שהוא רימה יותר פעמים ממה שהודה.
מתוך עמוד הטוויטר של הנס נימן
שיחק עם צמידים אנאליים? נימן
ההאשמות של קרלסן גרמו לצונאמי בביצה השלווה של הענף. רבי אמנים, מתכנתים ופרשנים בדקו את ההאשמות והגיבו. חלק טענו שקינג קרלסן הביא לפני השטח בעיה חמורה שאף אחד לא רוצה לדבר עליה, וכי בגלל המעמד שלו כשגריר של המשחק יש לו אחריות למוסריות של השחמט. אריק האנסן, רב אמן קנדי הביע אפשרות לפיה נימן שיחק עם צמידים אנאליים (מהסוג שמוכרים בחנויות סקס) דרכם קיבל איתותים דיגיטליים לגבי מהלכיו הבאים. בתגובה, נימן הציע לשחק את משחקיו הבאים כשהוא עירום לחלוטין.
אחרים הצביעו על כך שנימן משחק כבר תקופה ארוכה בלי לעשות אפילו טעות אחת, מאפיין מובהק של תוכנת מחשב, אבל אחרים הצביעו על כך שלא היה שום דבר במשחקים של נימן שהצביע על כך שהוא מרמה, וכי קרלסן מצוי בציד מכשפות מול רב אמן צעיר ובעל אופי שיכול לרשת אותו. אבל שוב, לקרלסן יש מעמד בענף שגם הרשויות מודעות אליו. כשהוא אומר דבר כזה, הן יודעות שאם הן לא יטפלו בבעיה הזו, קרלסן יכול לפרוש. הבעיה כיום מתחלקת לשתיים: כדי להוכיח שמישהו מרמה המאשים צריך להביא הוכחות של יותר מ-99 אחוז, והמשחק האמיתי (בניגוד למקוון) אין שום מערכות בדיקה לגבי רמאות במשחק. ביום שישי הודיעה התאחדות השחמט הבינלאומית כי היא פותחת בחקירה חיצונית.

רמאות טכנולוגית

הוא נולד באיראן ובהודו והובא לאירופה בין המאה השמינית לעשירית על ידי סוחרים מוסלמים וכיבוש שטחים במלחמות. האריסטוקרטיה המערבית התאהבה במשחק עם המעמדות הברורים בין כל תפקיד, וחיילים ופרשים ורצים שאמורים לשרת את המונרכיה, אלא שהיה למשחק גם סט ברור של כלים וחוקים שכולם, ללא יוצא מן הכלל, היו צריכים לשחק לפיהם. בתקופה הזו גם נרשם מעשה הרמאות הראשון במשחק שחמט: במאה ה-11, המלך קנוט (שמלך על אנגליה, נורבגיה ודנמרק) שיחק נגד שר הצבא שלו אולף. קנוט הזיז כלי, התחרט וביקש לעשות מהלך אחר. אולף, שהיה נשוי לאחותו של המלך, עזב את השולחן בזעם, יום לאחר מכן הוא נרצח.
אחרי המהפכה הרוסית (לנין היה שחקן שח נלהב) הרוסים השתלטו על המשחק. כשברית המועצות התפרקה, תשעת המדורגים ראשונים בעולם הם סובייטים, ושחקנים שמייצגים אותה זוכים ב-40 מתוך 43 האליפויות העולם האחרונות. השיטה הרוסית ביססה את עצמה על פוקוס, לוגיקה ובעיקר מוכנות פיזית ומחשבתית למשחק. הם התאמנו שעות מול הלוח שאותו ראו כשדה קרב, רבים מהם היו מדענים ומהנדסים בהכשרתם שהלוח היה דרך בשבילם להגיע לאיזו אמת. הסובייטים אגרו מסוף נתונים עצום בארכיונים של פתיחות והתנהגות של יריבים.
5 צפייה בגלריה
אנשים צופים במסכים בגארי קספארוב במשחק שחמט מול המחשב כחול עמוק ב-1997
אנשים צופים במסכים בגארי קספארוב במשחק שחמט מול המחשב כחול עמוק ב-1997
אנשים צופים במסכים בגארי קספארוב במשחק שחמט מול המחשב כחול עמוק ב-1997
(AP)
רק שחקן ייחודי שחושב מחוץ לקופסא כמו בובי פישר היווה איום על השיטה הסובייטית. פישר ניצח את הסובייטים בשיא המלחמה הקרה. כשהחומות נופלות, הרוסים מצאו אויב שחמט חדש: מתכנתים שמלמדים את המחשב לשחק כמו בן אנוש, בלי להתעייף פיזית ועם מאגר נתונים וזכרון גדול בהרבה. ב-1997, גארי קספארוב הפסיד ל"ביג בלו" בשישה משחקים, כשהוא מתרסק במשחק האחרון תוך שעה. כששאלו את רב האמן ההולנדי יאן דונר מה הוא צריך להביא לשולחן כדי להתחרות במחשב, הוא ענה: "פטיש".
העדנה הטכנולוגית הביאה איתה גם את הרמאות הטכנולוגית. בוריסלאב איבאנוב הואשם ב-2013 ברמאות דרך שדרים בנעליים, הוא סירב לחלוץ את נעליו ונפסל, אחרים רימו דרך שדרים במכשירי שמע, או בהצפנת מכשיר טלפון בשירותים, אבל מעולם לא הועלו טענות לרמאות חמורות כל כך ברמה של קרלסן ועל ידי מישהו במעמד כמו שלו.

האלוף שמעריץ את עצמו

למרות שהיה בעל כשרון מתמטי ועם זיכרון עצום, קרלסן התחיל לשחק שחמט בצורה רצינית רק שהיה בן תשע. עד אז העדיף סקי, כדורגל ולהפסיד במונופול. בכיתה ג' הוא נתפס. "בית הספר שיעמם אותי, אני לא חושב שהכנתי פעם אחת שיעורי בית בשנה שבה גיליתי את השח", הוא אמר פעם בראיון עיתונאי.
ב-2003 משפחת קרלסן יוצאת לטיול בן שנה באירופה בקראוון. הוא שיחק מסביב לשעון, טורניר או מקוון. ההצלחה שלו תמיד הייתה עניין של סקרנות והתעניינות, פחות משמעת. בגיל 13 הוא הפך לשחקן השני הכי צעיר בהיסטוריה לקבל דרגת רב אמן. הוא התאמן מול מחשב שעות, פיתח את המשחק שלו בעזרת תוכנות, אבל הוא הרבה יותר אינטואיטיבי. לפעמים נדמה שהוא מנסה וטועה בכוונה, כדי להגיע לפיגור במערכה ואז לצאת מהבור ולהוכיח שהוא יותר טוב מהשחקנים הממוחשבים מולו. הוא הדבר הכי אנושי שיש לשחמט להציע. הרמוניה פואטית בין הכלים. מוצרט של השחמט, מכנה אותו יריב. על הסיומות שלו אמר פעם קספארוב: "קרלסן מוציא מים מסלע". הוא קפץ ממקום 700 בעולם ב-2004 למקום שמונה ב-2008. הכישרון שלו ריסק את השחמטאים הרוסיים ששיחקו אלפי שעות מול תוכנות מחשב, ואז עלו לשחק מול קרלסן ששיחק שחמט אינטואיטיבי, הרפתקני, לא מתוכנן, ולא ידעו איך לענות לו.
5 צפייה בגלריה
השחמטאי מגנוס קרלסן
השחמטאי מגנוס קרלסן
דוגמן, כוכב פופ ובעיקר שחקן השחמט הגדול בכל הזמנים. קרלסן
(צילום: רויטרס)
קרלסן הפך לשחקן שחמט מקצועני בגיל 15. הוא בילה כמעט חצי שנה בדרכים בתחרוית בינלאומיות והרוויח המון כסף גם מתחרויות וגם מפרסומות (כמעט מיליון דולר לשנה). בניגוד לרבים שסומנו כמבטיחים, הוא הצליח לממש את ההבטחה ממנו. ההצלחה שלו והאפיל לוקחים את השחמט למקומות אזוטריים: הוא פעם התחרה בתחרות שנקראת "מגנוס קרלסן נגד העולם" נגד שלושה רבי אמנים. כל אחד מהשלושה הציע מהלך, והקהל בבית בחר במהלכים. המהלך שזכה לרוב שוחק. בעיני רבים זה היה אקט וולגרי שטינף את קדושת השחמט. קרלסן רק עשה מה שהספונסר שלו אמר לו לעשות.
הקהל הרחב מתקרב לשחמט בגלל המחשוב שלו, אבל מתאהב בגלל קרלסן, האנטיתזה של המחשב. סגנון המשחק שלו לא מוגדר, הוא לא ממש אוהב להתאמן, לעשות שיעורי בית, לזכור מהלכים מאלפי משחקים. במשחק שבו לכל מהלך יש חמישה-עד שבעה מיליון סצנריות קודמות ממשחקי עבר, קרלסן עולה לכל משחק כשהוא לכאורה בפיגור מול יריבים מוכנים. אי אפשר לאפיין את המשחק של קרלסן. הוא אוהב להשתלט על הלוח הרבה יותר מאשר לאכול כלים של היריב.
גרי קספארוב פעם הגדיר את קרלסן כשחקן ש"חונק אותך לאט לאט. הוא לא הורג אותך מיד". (קספארוב נהג לאמן את קרלסן, אבל הפנומן הצעיר, שפעם אמר שכואב לו יותר להפסיד במונופול מאשר בשחמט, מצא את משטר האימונים והדרישות של קספארוב יותר מדי דרשני ונפרד ממנו לאחר שנה). כשהוא מגיע לטורנירים בניו-יורק הוא ממהר לוושינגטון סקוור פארק כדי לשחק עם נוכלי השחמט ומרסק אותם. "לשחק נגד מחשב זה כמו לשחק נגד מישהו טיפש שמנצח אותך כל הזמן", הוא אומר. הוא עולה לשחק שחמט מקוון רק כדי להכיר אנשים בעולם. בנורבגיה מולדתו, שחקנים אונליין מחרימים אותו כי הם בטוחים שהוא מרמה. רמת השח עולה, אבל הסטייל שלו יורד. כולם מסתכלים על הלוח מתוך עדשת המחשב, כולם עסוקים בחישובים חשבונאיים. היכולת שלו לשחק באינסטינקט ומחוץ לתבנית היא החיסון שלו מההומוגניות של השחמט המודרני. הוא מנצח את ווימבלדון עם רקטה מעץ.
5 צפייה בגלריה
השחמטאי מגנוס קרלסן
השחמטאי מגנוס קרלסן
קספארוב הגדיר אותו כשחקן ש"חונק אותך לאט לאט. הוא לא הורג אותך מיד"
(Getty Images)
לקרלסן יש אלרגיה לגישה המדעית. הוא מתעניין בפסיכולוגיה בין השחקנים, בחדשנות, בטריקים. הוא מעוניים לנצח את השעמום המחשבי, אפילו אם זה עולה לו לפעמים בניצחון ברור. הוא אוהב לנצח והוא לא מוכן לעשות פשרות בעניין הזה, מה שהופך אותו למאוד דומה לשחקן ייחודי אחר, בובי פישר. פישר הוא השם שאותו בוחרים הרבה שחקנים כששואלים אותם איזה שחקן הם הכי מעריצים. כששואלים את קרלסן שאלה דומה, הוא אומר: אותי, לפני שלוש שנים.
קרלסן והמחשבים הולכים יד ביד כדי לפזר את בשורת השח. במשחקים בינלאומיים לכל כלי יש מגנט בתחתיתו שמזין את המהלך האחרון אלקטרונית למחשבים ברחבי העולם. כל אחד יכול לנתח כל מהלך, פתיחה, הגנה. המחשב עיצב את השחמט של העשור וחצי האחרונים, והמחשב, או עזרים אלקטרוניים, עומדים במרכזה של שערורייה שמזעזעת את עולם השחמט השמרני שהכבוד למשחק הוא אחד מעשרת הדיברות שלו. ובמרכזה של השערורייה הזו עומד כמובן סמל התקופה, מגנוס קרלסן.

אחרית דבר

קרלסן כאמור הביא את השחמט לגבהים חדשים. הוא נגיש, שחצן, מקסים בעל הומור. הוא מפרסם חברות אופנה ואת פורשה. אחד המשחקים שלו קיבל בנורבגיה רייטינג של 56 אחוז. אבל בגיל 31, שבו שחמטאים נכנסים לשיא הקריירה שלהם, קרלסן כבר נוסטלגי לגבי השחקן שהיה בעבר. אין לו מוטיבציה. הוא השיג הכל. הדיבורים לפיהם אם מישהו ירשום את המיקרוגל שלו לאליפות שח, למיקרוגל יש סיכוי לזכות, כבר לא מזיזים לו.
חוסר המוטיבציה שלו, הפסדים כספיים כבדים שנחל בהשקעות במהלך הקורונה, ההאשמות האחרונות והאקסצנטריות של קרלסן גרמו לרבים לחשוש שהוא צועד בנעליהם של גאוני שחמט גדולים מהעבר שהגבול בין גאון למטורף הטשטש עבורם: אלוף העולם הראשון וילהלם שטייניץ שביקש לשחק נגד אלוהים, ומת במכון פסיכיאטרי, אלופים אחרים שנהגו להסתובב עירומים בציבור, לברוח מהחלונות כדי לא לפגוש אנשים, להסתתר בפינה אחרי כל מהלך ולחזור לשולחן רק לאחר מהלך של היריב, כאלו שחתכו צמיגים של יריבים, ירקו עליהם, טענו שהם יכולים לפתח קשר טלפתי. זכור גם בובי פישר שהפך לגזען אנטישמי.
5 צפייה בגלריה
השחמטאי מגנוס קרלסן
השחמטאי מגנוס קרלסן
רבים חששו שהוא צועד בנעליהם של גאוני שחמט גדולים מהעבר שהגבול בין גאון למטורף הטשטש עבורם. מגנוס קרלסן
(Getty Images)
גם הסדרה "גמביט המלכה", עזרה לתווך בין שחמט לבין מחלות מנטליות. יש טענה ששחמט עם הסדר שלו הוא מגנט לאנשים עם אוטיזם ובעיות מנטליות, והמשחק רק משחרר את זה בדמיונות שווא, התקפי חרדה, פאראנויה, דכאונות, פרצי אלימות (בעיקר כלפי עצמם), אבל מחקרים גילו כי אין שום סימן שיש יותר מקרים מנטליים בין שחקני שחמט מאשר שאר האוכלוסיה.
הרבה שחקנים דווקא חושבים שקרלסן בא להציל את הענף מהחולי שלו, שכמו שהוא מוכן להקריב מלכה בשביל ניצחון, גם עכשיו הוא מקריב משהו מעצמו בשביל ניצחון גדול יותר. שהוא היחיד שיכול להגיד באומץ שהענף מטונף מרמאות. וכנראה היחיד שיכול להציל אותו מהמחלה הזו.
פורסם לראשונה: 17:52, 30.09.22