שופרסל חתמה על מזכר הבנות להקמת רשת SPAR ההולנדית בישראל בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים, ולמכירת המותג הפרטי שלה, שיתחרה במותג הפרטי של קרפור. ההסכם כפוף לאישור SPAR העולמית ואישור רשות התחרות. כזכור, בזמנו גם יינות ביתן הייתה במגעים עם ההולנדים, במקביל למו"מ עם קרפור, אולם בסופו של דבר בחרה ברשת הצרפתית.
שופרסל תחזיק 20% ממניות התאגיד בשליטת עמית זאב, לשעבר מנכ"ל יינות ביתן, שקיבל את נציגות ספאר בישראל בהסכם רישיון, שכולל בין היתר את הזכות להקים חנויות SPAR בישראל וכן את הזכות לייבא ולשווק 10,000 מוצרים תחת המותג הפרטי. שופרסל תקבל למעשה את הזיכיון כשהכוונה היא לפתוח בישראל לפחות 10 סניפים בשלוש השנים הקרובות, בעיקר חנויות שכונתיות בגושל של עד 1,000 מ"ר, ולמכור את מוצרי הרשת בבלעדיות בחנויות שופרסל בפורמטים שונים, בנוסף למכירתם בחנויות SPAR החדשות והעצמאיות. זאב ישמש כמנכ"ל החברה המשותפת.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
חנות SPAR
חנות SPAR
חנות SPAR
(צילום: shutterstock)
ל-SPAR 13,623 חנויות ברחבי העולם, שפועלות במודלים של שותפים מקומיים ב-48 מדינות, והיא משרתת 14.5 מיליון לקוחות מדי יום. מחזור המכירות השנתי של החברה בשנת 2021 עמד על כ-41.2 מיליארד אירו. קצב הצמיחה השנתי שלה עומד בממוצע של כ-%1.5, ועל פי התחזיות של SPAR העולמית, הרשת צפויה להגיע למחזור מכירות של 50 מיליארד אירו בשנת 2025.
מנכ"ל קבוצת שופרסל, אורי וטרמן: "שופרסל בוחנת ומקדמת מספר מנועי צמיחה, אשר אחד מהם הוא שיתוף פעולה עם רשת בינלאומית. מוצרי SPAR העולמית ישווקו במחירים הוגנים ונמוכים משמעותית מהנהוג בישראל, ובכך יתרמו להוזלת יוקר המחייה בישראל".
עמית זאב: "בחודשים האחרונים עסקתי בגיבוש הרכב השותפים אשר יחד יקימו את רשת SPAR בישראל. ניהלתי מו"מ עם מספר רשתות קמעונאיות בישראל ושופרסל היא הגדולה והמקצועית ביותר, ואני שמח וגאה בשותפות. אני סמוך ובטוח שיחד נוכל להביא לשינוי אמיתי, לתת ללקוח חווית קניה חדשה הכוללת את איכות המוצרים והשירות שכולנו מכירים מאירופה לצד מחירים שמפתיעים כל ישראלי בביקורו בסופרמרקט ברחבי היבשת".

הזעזוע שצפוי לספקיות המזון

יש לציין כי התרומה האמיתית לתחרות בענף המזון עם כניסתן לארץ של שתי הרשתות הזרות הענקיות קרפור וספאר, הוא לא עצם כניסתן אחרי שנים בהן אף רשת לא חדרה לישראל, כמו זה שהיא צפויה לזעזע את שליטתן של ספקיות המזון הגדולות בישראל - שטראוס, אסם, יוניליוור, דיפלומט וכו' ממדפי הסופרים בארץ, מה שעלול לגרום להם לירידה משמעותית בהכנסות.
כיום, 10 ספקיות מזון ומוצרי צריכה בלבד שולטות על 60% משוק המזון הישראלי, שנחשב לריכוזי ביותר וללא תחרות משמעותית באמת. זו הסיבה שמותגים כמו גבינה צהובה עמק, קטשופ אסם, קפה טורקי עלית ועוד, מגיעים לנתחי שוק נדירים של 75% ואף יותר.
כעת יעלו על המדפים מותגים פרטיים של קרפור וספאר, שמביאות איתן ניחוח חו"ל שהצרכן המקומי כל כך אוהב, כמעט בכל תחום בו עוסקות היצרניות-ספקיות הישראליות. כאשר לטענת הרשתות החדשות, המחירים של המוצרים אף אמורים להיות זולים יותר.
נכון שהצרכן הישראלי שמרן ונאמן לטעמים שהוא מכיר, אבל כשרשתות המזון בעצמם הן בעלות המותג הפרטי, יש להן עניין לקדם אותו על חשבון הספקיות המקומיות איתן הן מנהלות קרבות וחשבונות ארוכים בטענה כי רווחי הספקיות מוגזמים.
צביקה ויליגר, בעלי ויליפוד יבואן מוצרי מזון, התמרמר בסוף השבוע בריאיון שנתן ל-ynet ו"ידיעות אחרונות", על כך שאינו מקבל ברשתות את המדף האמצעי, אלא את המדפים הצדדיים למוצרים המיובאים שלו, לדוגמא בתחום החלב, ושהתשובה שהוא מקבל ממנכ"לי הרשתות היא "שתנובה ויצרניות מקומיות מוכרות טוב ממנו". י שבמקרה של המותגים הפרטים שתייבאנה כעת קרפור וספאר בעצמן, ומן הסתם יהיו רווחים יותר עבורן, יש להניח שנראה אותם ניצבים על שטחי מדף ותצוגה ב"פריים לוקיישן", שיגרמו לנו להושיט את היד. במקביל הרשתות המקומיות ייהנו מהפחתת התלות בספקיות המקומיות (ראו הכניעה של שופרסל מול תנובה). מדובר בקלף מיקוח אדיר לשיפור תנאי הסחר שלהן מולם.