אם טיילתם בחו"ל אתם ודאי מכירים את רשת SPAR, וייתכן שבקרוב כבר לא תצטרכו לעלות על מטוס כדי לבקר באחד הסניפים שלה. ל-ynet נודע כי בשבוע שעבר ביקרו בארץ נציגי ענקית הסופרמרקטים ההולנדית ונפגשו עם רמי לוי, בעלי "רמי לוי שיווק השקמה", כדי לבדוק אפשרות להיכנס לישראל.
SPAR הוקמה ב-1932 ומחזיקה ביותר מ-13,000 סניפים ב-48 מדינות, כולל במזרח התיכון. היא פועלת במודל של זכיינות או בבעלות ישירה, ומחזור המכירות השנתי שלה עומד על כ-40 מיליארד אירו. הרשת מפעילה מגוון פורמטים - מהיפרמרקטים, דרך סופרים שכונתיים וחנויות נוחות - ועד ספאר אקספרס. בבעלותה גם מותג פרטי ואתר און-ליין. ספאר מפרסמת כי היא משרתת כ-14 מיליון לקוחות, ובכל שנה פותחת 200 סניפים חדשים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
סניף של רשת SPAR
סניף של רשת SPAR
סניף של רשת SPAR
(צילום: shutterstock)
עוד נודע כי קבוצת אלקטרה שבשליטת האחים זלקינד, שרכשה את יינות ביתן, ניהלה מגעים עם SPAR לרכישת הזיכיון שלה, אך בסופו של דבר חתמה עם קרפור הצרפתית. יש לציין כי הפגישה עם לוי היא ראשונית ולא בהכרח מנבאת עסקה, אך חשיבותה נעוצה בכך שלאחר שנים רבות שבהן רשתות מזון בינלאומיות לא התעניינו בשוק הישראלי - חלקן מסיבות פוליטיות - המגמה מתהפכת. כאמור, קרפור היא הסנונית הראשונה ורשתות מזון נוספות בדרך לכאן בתקווה שיובילו למהפכה צרכנית ולירידת מחירים, בזכות כוח הקנייה העצום המאפשר להן לרכוש מוצרים במחירים זולים יותר, והמותג הפרטי שיביאו עימן.
ההערכה בשוק המזון הישראלי היא שגם שופרסל, המתנהלת ללא גרעין שליטה ונהנית ממחזור מכירות של 15 מיליארד שקל, תשתף פעולה עם אחת מרשתות הסופרים הגדולות בעולם במתכונת כזו או אחרת, בשל התשתיות המודרניות שלה והתמחותה בתחום האון-ליין.
ל-ynet נודע כי עם חתימת הסכמי אברהם, גורמים עסקיים ניסו לעניין זכיינים אמירתים לרכוש את השליטה בשופרסל, אך היה מדובר בשלב מוקדם מדי. עסקה כזאת תאפשר גם אקזיט נאה לבעלי המניות של ענקית המזון הישראלית (גופים מוסדיים מחזיקים בכ-60% מהשליטה). ההערכות בשוק ההון הן שגם בעלי הרשתות הפרטיות, כולל רמי לוי, ישקלו הצעות דומות בחיוב. לוי, לדוגמה, התרחב בשנים האחרונות לתחומים נוספים כמו נדל"ן, תעופה (רכש את ישראייר) ומלונאות.
רמי לוי סירב להגיב על תוכן הפגישה ורק אישר את קיומה.