"הזוגיות שלנו הרבה יותר טובה מהזוגיות שהייתה לנו בפרק א', אבל המורכבות עם הילדים היא פי אלף יותר מסובכת. כל הפיצוצים הגדולים בינינו קשורים אליהם", מצהירה רוני, שהכירה את אהובה אביב באתר היכרויות באינטרנט. "ברגעי משבר הייתי שואלת את אביב למה לא יכולנו להכיר ישר על ההתחלה, בלי שנצטרך לעבור את כל הקושי הזה, והוא היה עונה לי, 'אין קיצורי דרך בחיים. כדי להגיע לתובנות של פרק ב' צריך לעבור קודם בפרק א'".


"כל אחד מאיתנו היה צריך להתבגר כדי שהפצעים יתאימו זה לזה"

סיפור האהבה של רוני ואביב כרם-פז (46) החל לפני שבע שנים. רוני עברה על הפרופילים השונים ונתקלה פתאום בפרצוף חייכן עם כלב שקסם לה מאוד. היא הרימה ראשונה את הכפפה ושלחה לאביב סמיילי שמח. "היה כתוב שהוא מדריך טיולים לבעלי צרכים מיוחדים וזה נראה לי מעניין", היא מודה. לדבריה, משהו בפשטות ובחיבור לטבע קסם לה, והשניים קבעו דייט בבית קפה במצפה לוטם.
עוד סיפורי אהבה מפרק ב':

לדבריהם, הייתה זו אהבה ממבט ראשון. "הייתי גרוש כבר שמונה שנים ויצאתי להרבה דייטים ראשונים שלא המשיכו לשום מקום, אבל פה, אחרי שסיימנו את הקפה, עוד המשכנו לעשות סיבוב ביישוב ובסוף הייתה גם איזו נשיקה קטנה, למרות שבדייט ראשון זה אסור", אביב נזכר בחיוך. "שנינו הרגשנו שאנחנו צריכים להיות יחד", מוסיפה רוני. "זה לא היה משהו מילולי אלא הרגשה מטאפיזית. היה ברור שאנחנו מגיעים ממקומות דומים".

6 צפייה בגלריה
רוני ואביב
רוני ואביב
רוני ואביב. "הרגשה מטאפיזית שאנחנו מגיעים ממקומות דומים"
(צילום: אלבום משפחתי)

6 צפייה בגלריה
רוני ואביב
רוני ואביב
אהבה ממבט ראשון. רוני ואביב
(צילום: אלבום משפחתי)

מה זאת אומרת מקומות דומים?
"הופתענו לגלות כמה הדמיון בינינו גדול והרגשנו קצת כמו אחים", אומר אביב ורוני ממשיכה, "שנינו ילדי טבע, שנינו גדלנו בגליל, אביב בקיבוץ ואני ביישוב קהילתי, ואנחנו גם מגיעים ממשפחות מאותו רקע תרבותי ועדתי. בנישואים הראשונים דווקא נמשכנו אל השונה ופה פתאום הייתה הרגשה שאנחנו מדברים באותה שפה וזה חיבר בינינו. גם בהמשך הדרך, החיבור של כל אחד מאיתנו למשפחות המוצא של האחר הסתבר כקל וטבעי ולא דרש מאמץ ואנרגיה. לא היו פערים לגשר עליהם".
אתם יכולים לתת דוגמה?
"בזוגיות עם רוני אני אוהב את זה שיש הפרדה ברורה בין רוני לבין ההורים שלה", אומר אביב. "מבחינתי, העובדה שאין ערבוב בין המשפחות אפשר לנו להקים זוגיות עצמאית בצורה נוחה יותר". "אצלי זה הקשר עם החמות, ויש לי היום שתיים כי ההורים של אביב גרושים", אומרת רוני. "אני מרגישה שהן מרוצות ומקבלות אותי כמו שאני, ולא מצפות ממני לעמוד באיזשהם סטנדרטים מגדריים כאלה או אחרים. אנחנו באותו סטייט אוף מיינד בהקשר הזה והתקשורת טבעית וזורמת".
אחרי שהתגרשתם ייחלתם לזוגיות חדשה שתפצה על אובדן הזוגיות הראשונה?
"אני התגרשתי אחרי 14 שנות נישואים והכנתי את עצמי לעשר שנות רווקות לפחות", נזכרת רוני. "זה לא שלא רציתי זוגיות, אבל לא העזתי לצפות או לקוות לכך. בפועל, הכרתי את אביב תוך שמונה חודשים, כשאפילו לא היה לי עדיין גט ביד".
"אני לעומתה כבר הייתי גרוש ותיק", אומר אביב, ומודה שלקח לרוני זמן רב עד שהיא שחררה מהקשר הקודם ולמדה לעשות את ההפרדה הנדרשת. "אביב תמך בי בשלבים הכי קשים של הגירושים, של הגישור, של המשפט, של ההסכמים ושל כל הקשיים שיש בהתחלה", אומרת רוני. "היה לו ים של סבלנות לתת לי לעבור את התהליך הזה ואני חושבת שזה נדיר".
אביב, לא פחדת להיות ריבאונד?
"אני בן אדם אופטימי ואמרתי לעצמי שגם אם אהיה ריבאונד, עדיין יש סיכוי שייצא מזה משהו טוב. אני עצמי עברתי תקופה דומה כשהתגרשתי, כך שכל מה שרוני עברה לא היה לי זר ולא הבהיל אותי. אני לא חושב שיש מישהו בגיל שלנו שלא נאלץ להתמודד עם דברים כאלה. זה לא דבר יוצא דופן. אגב", הוא מוסיף, "אם רוני הייתה מכירה אותי לפני 20 שנה, היא לא הייתה מסתכלת עליי בכלל. אני משוכנע שכל אחד מאיתנו היה צריך להתבגר ולעבור דרך מסוימת כדי שהפצעים שלנו יתאימו וכדי שנוכל להתחבר".
6 צפייה בגלריה
רוני ואביב
רוני ואביב
"הופתענו לגלות כמה הדמיון בינינו גדול והרגשנו קצת כמו אחים"
(צילום: אלבום משפחתי)

6 צפייה בגלריה
רוני ואביב
רוני ואביב
"כל אחד היה חייב להתבגר כדי שנוכל להיפגש"
(צילום: אלבום משפחתי)

6 צפייה בגלריה
רוני ואביב
רוני ואביב
הקעקוע המשותף של רוני ואביב. יין ויאנג
(צילום: אלבום משפחתי)

"לא הלכנו לטיפול זוגי כדי להתנצח. הלכנו כדי ללמוד"

העובדה שהשניים הם זוג מתמודד ולא מדחיק, הביאה את רוני ואביב, די בתחילת הדרך, אל ספת המטפלת הזוגית. "כדי שנוכל לנהל את המורכבויות שהגיעו עם הבית שהקמנו, על כל מערכות היחסים שמתקיימות בו ועוד עם ילדים מתבגרים, הבנו שעלינו ללכת לטיפול זוגי", אומר אביב. "לפעמים אנשים הולכים לטיפול זוגי כדי להתנצח, אבל אנחנו הלכנו כדי ללמוד".
הטיפול הצליח. הם למדו לתקשר, הבינו שמעבר למילים מסתתרים צרכים הדדיים, והפסיקו לצפות שהצד השני יבין אותם ללא כל הסבר. לפני ארבע שנים הם התחתנו, צירפו שמות משפחה, עשו קעקוע משלים של יין ויאנג והביאו לעולם בת משותפת. "כשהילדים הגדולים שלי נולדו, הופתעתי מעוצמת האהבה שלי אליהם, וכשהכרתי את רוני ידעתי מיד שאני רוצה עוד ילדים", אומר אביב.
מדוע?
"גדלתי בקיבוץ בתנאים של לינה משותפת ולא חוויתי אהבה מאוד גדולה מההורים. הקשר בינינו הוא לא קשר רגיל כמו שיש לילדים שגדלו עם ההורים שלהם בבית, והיום כשאני אבא זו הזדמנות מבחינתי לעשות תיקון. חוץ מזה, ילד משותף מעצים את המחויבות הזוגית ואת המשמעות שלה, ואם זה היה מתאפשר הייתי רוצה לעשות עם רוני עוד ילדים. עד היום אני מתרגש כשאני רואה אותה עם הילדה שלנו".
"כשרק הכרנו עוד החלמתי ממחלת הסרטן", משתפת רוני. "לא הייתי בטוחה שאני יכולה להביא עוד ילד מבחינה בריאותית, וגם לא חשבתי שיש לי כוחות לחזור אחורה כי כבר היו לי שלוש בנות גדולות בשלב הזה. למרות הכול, קפצתי איתו למים כי הרגשתי שניתנה לי אפשרות לחוות עוד חיים. כאילו שעד גיל 36 החיים שלי הלכו בקו מסוים ופתאום קיבלתי הזדמנות לחזור לגיל 20 וללכת בנתיב אחר. זו הייתה אפשרות ממשית לעשות תיקון, ובלידה של הבת שלנו ממש הרגשתי איך כל החלקים של הפאזל סוף-סוף מסתדרים".
מה זה התיקון הזה שאת מדברת עליו?
"זו האפשרות להקים משפחה ממקום מודע ובשל יותר. זה קשור לגיל, לניסיון חיים ולהיכרות עצמית. זו גם הסיבה שאני אומרת לבנות שלי שאסור להקים משפחה מוקדם מדי. מבחינתי, אין דבר יקר יותר בעולם מהורות משותפת שנובעת מזוגיות אוהבת, ואין כמו ההרגשה של לעמוד יחד עם הבן זוג שלך ולהסתכל על התינוקת שלך ישנה או כשהיא עושה משהו חמוד בפעם הראשונה".
מה המסר שלכם לאנשים שחולמים על פרק ב' מספק וחיובי?
"להיות סבלניים ולא להרים ידיים", אומר אביב, ורוני מוסיפה ש"עדיף להיות לבד מאשר להיות בזוגיות רעה, ועדיף להיות בזוגיות טובה מאשר להיות לבד".
איך מבדילים בין זוגיות רעה לבין זוגיות שיש בה קשיים?
"כשאדם מרגיש שהוא שומר על משהו רק מכוח האינרציה ורק בשביל מישהו אחר, גם אם המישהו האחר הזה הוא הילדים שלו, זה לא סימן טוב", מסכמת רוני. "לעומת זאת, כשאדם נמצא בזוגיות מיטיבה הוא כמו עוף החול - גם כשקשה, נולדים לו כל הזמן כוחות חדשים ונוצרת עוד תקווה כי הוא יודע שיש עם מי ועם מה לעבוד".