ריפרש
הדילמה של פייסבוק עם סרטוני החטופים / עם אמי פלמור
42:59
מאז 7 באוקטובר, הרשתות החברתיות מוצפות בסרטוני זוועה שמתעדים את המעשים האכזריים של חמאס. אבל מתי הדבר הנכון הוא להסיר את הסרטונים האלה, שמציגים אנשים ברגעים הקשים ביותר שלהם ועלולים לשמש להאדרת אלימות, ומתי צריך דווקא להשאיר אותם, כעדות לזוועות?

הפרקים הקודמים של ריפרש:

קחו לדוגמה סרטון שכולנו ראינו, זה שבו נועה ארגמני ואבינתן אור נחטפים לעזה. מטא החליטה בהתחלה להסיר אותו מפייסבוק, אבל המועצה המפקחת על מטא - שדנה בערעורים של משתמשים - החליטה דווקא שיש להשאיר אותו בפלטפורמה עם מסך אזהרה, ולהמליץ עליו למשתמשים כמו על כל תוכן אחר.
2 צפייה בגלריה
אמי פלמור
אמי פלמור
אמי פלמור
(עיבוד תמונה. צילום: משה מזרחי, koblizeek / Shutterstock)
"הרשת החברתית והשימוש בתוכן גרפי היו חלק מהנשק שחמאס השתמש בו נגדנו", אומרת אמי פלמור, מנכ"לית משרד המשפטים לשעבר וחברה במועצה המפקחת על מטא. "כלומר, הרצון לפגוע בחוסן של החברה הישראלית - אני אגיד את זה פה גם בכובע שלי כמי שמתנדבת להיות היו"רית של עמותת נט"ל שעוסקת בנפגעי טראומה ממלחמה וטרור - להלך אימים, לזרוע פחד, לזרוע אימה, היה חלק בלתי נפרד מהתוכנית השטנית של התקפה באמצעות נשק קונבנציונלי, ולא בכדי הם נכנסו עם מצלמות גו-פרו ושידרו וצילמו בזמן אמת".
"על פי כללי הקהילה (של פייסבוק - י"מ) אתה לא אמור להראות אנשים במצבים משפילים ובמצבים שבהם הם פגיעים", מסבירה פלמור את ההחלטה המקורית של מטא להסיר את סרטון החטיפה של נועה ארגמני ואבינתן אור. אלא שבהמשך עלו שיקולים נוספים, כמו הצורך לשמור על תיעודים ויזואליים של זוועות ה-7 באוקטובר כראיות לפשעי מלחמה, בשביל לסייע באיתור חטופים ונעדרים, כדי להעלות את המודעות לעצם קיומם של האירועים וכן מתוך התחשבות בערך החדשותי שלהם. "זה תיק מעניין ומורכב", אומרת פלמור ומספרת שמבחינתה מדובר היה בהזדמנות ליצור "עוד כמה דקות של מודעות בעולם לאירוע המזעזע ולעובדה שנועה ואבינתן עדיין חטופים בעזה".
2 צפייה בגלריה
נועה ארגמני
נועה ארגמני
סרטון החטיפה של נועה ארגמני ואבינתן אור
פלמור היא הישראלית היחידה שמכהנת במועצה המפקחת על מטא שהחלה לפעול בשנת 2020. לדבריה, זהו "סוג של טריבונל שהוקם כדי לדון בסוגיות העקרוניות של שמירה על חופש הביטוי וזכויות אדם בפייסבוק ובאינסטגרם. הוא לא מפקח על כל מה שמטא עושה". המועצה דנה בערעורים של משתמשים על החלטות בנושא ניטור תוכן בפייסבוק ואינסטגרם, וכן בסוגיות שמטא עצמה מניחה לפתחה. לדברי פלמור, הרעיון הוא לדון בכל שנה בכמה תיקים עקרוניים שיש להם השלכות רחבות על מיליארדי המשתמשים של החברה, בדומה לבית המשפט העליון בארה"ב.
האזינו לפרק המלא בנגן שבתחילת הכתבה