ריפרש
מי משבש את ה-GPS שלנו? / עם ד"ר הראל מנשרי
23:15
מאז שהתחילה המלחמה לפני חודשיים, בכל כמה ימים אני מקבל הודעה מבוהלת מקולגה או מכר על כך שהאקרים השתלטו על ווייז ושינו את השפה של המפות מעברית לערבית.

הפרקים הקודמים של ריפרש:

אבל לא. האקרים לא השתלטו על ווייז וגם לא מדובר בבאג באפליקציה. האמת היא שמתחילת המלחמה, צה"ל משבש באופן יזום את אותות ה-GPS באזור לצרכים מבצעיים וכדי להגן על אזרחי ישראל.
1 צפייה בגלריה
שיבושי GPS בווייז
שיבושי GPS בווייז
שיבושי GPS בווייז, השבוע
(צילום: גל עוז)
השבוע, עם תום ההפוגה והחזרה ללחימה ברצועת עזה, השיבושים האלה הורגשו ביתר שאת. ואגב, הם לא מורגשים רק בווייז: גם אפליקציית ההיכרויות שלכם עלולה להציע לכם בטעות מאצ'ים בלבנון במקום בגוש דן, וזמן קצר לפני ההקלטה של הפרק הזה קיבלתי צילום מסך ממישהו שבסך הכל רצה להזמין ארוחת צהריים בוולט וקיבל הודעה על כך ששירות המשלוחים עדיין לא זמין בקהיר. לא נעים.
אבל השיבושים האלה גם יכולים להיות מסוכנים. אם אתם משתמשים באפליקציית פיקוד העורף בשביל לקבל התרעות על ירי טילים לעבר ישראל, מומלץ לא להסתמך רק על ה-GPS, אלא להיכנס להגדרות ולהוסיף באופן ידני את המיקום שלכם תחת "אזורי עניין".
ד"ר הראל מנשריד"ר הראל מנשריצילום: אוניברסיטת בר אילן
"אנחנו נמצאים היום בזירה שהיא רוויה באמצעי לחימה שמונחים על ידי מערכות GPS", מסביר ד"ר הראל מנשרי, מרצה במחלקה למדעי המידע באוניברסיטת בר אילן, ראש תחום הסייבר ב-HIT (המכון הטכנולוגי חולון) ואחד ממקימי מערך הסייבר בשב"כ. "לא רק אנחנו רוצים להגיע מנקודה לנקודה באמצעות ווייז - היום כשמתכנתים רחפן או כלי אחר שאמור לפגוע במטרה - יש גם פצצות כאלה - עושים שימוש במערכות GPS כדי להנחות את הדברים האלה למטרה שלהם". המטרה של צה"ל, לפיכך, היא למנוע מאמצעי הלחימה האלה להגיע למטרות שלהם.
בחודשיים האחרונים ראינו לא מעט כטב"מים שכן הצליחו להגיע לישראל ואפילו להתפוצץ כאן. זה בגלל שהשיבושים האלה לא מספיק חזקים או כי האויבים שלנו יודעים להתגבר עליהם? "גם וגם. אנחנו יודעים, והרבה מאוד צבאות יודעים את זה גם כן, לייצר מערכות ניווט אחרות ולהתגבר גם על פעילות של חוסמים. מאחר ואנחנו בעצמנו במדינת ישראל עושים שימוש בכל מיני מערכות שתלויות בניווט מדויק, אנחנו רוצים שהמערכות הללו יגיעו למטרה שמיועדת להם. יש למערכת ה-GPS גם מתחרים, היא לא המערכת היחידה בשוק לניווט - יש גם את גלילאו האירופית, יש מערכות של הודו, יפן וסין, שהן לא מערכות מסחריות, לפחות בינתיים. חוץ מזה יש מערכות ניווט יותר ישנות, אינרציאליות, שבכלל מסתמכות על דברים אחרים, על התנועה של המכשיר, על חישוב של זוויות, של כדור הארץ; יש ניווט על פי כוכבים ויש הרבה מאוד סוגים אחרים של ניווט. בסוף אנחנו צריכים לזכור שאף פעם אין ולא תהיה הגנה וחסימה הרמטית של 100%, בשום דבר. גם כיפת ברזל לא מצליחה לצערנו ב-100%". האזינו לפרק המלא בנגן שבתחילת הכתבה