לקח להם הרבה זמן להתרומם, לשעונים החכמים. מן הדגם הראשון מ-2012 שהציג סטארט-אפ בשם Pebble, התחום כולו נראה מבטיח אבל לא הצליח להמריא. ב-2016 חלה קריסה במכירות, ושורה של השקות נדחו למועד אחר. העתיד נראה עגום.
ואז הגיעה 2019. על-פי חברת המחקר אנליטיקס, משלוחי השעונים החכמים בעולם זינקו בבת אחת ב-45% ברבעון השני שלה, והמגמה השתנתה. לפי התחזיות המעודכנות, ענף השעונים החכמים יגלגל בתוך 5 שנים יותר מ-30 מיליארד דולר.
8 צפייה בגלריה
שעונים חכמים
שעונים חכמים
שעונים חכמים. המשלוחים זינקו
(צילום: יח"צ)
אם פעם הם אומצו על-ידי גיקים בלבד, היום השעונים החדשים מבוקשים גם בקהל הרחב, עם דגש על חובבי כושר, בריאות וספורט. במקביל, חברות שהתמחו כל השנים בצמידי כושר מקצועיים, כמו גרמין, פולאר וסונטו, הופכות אותם לשעונים חכמים לכל דבר. הבאזז לא פוסח על מותגי אופנה, שמציעים דגמים חכמים משלהם – ממייקל קורס דרך ארמני ועד מארק ג'ייקובס.
רוב התכונות של מכשירי השנה מוכרות, אבל הן עברו שידרוג משמעותי: השעונים דקים וקלי משקל מבעבר, עם אטימה למים וחיישנים מדויקים בהרבה, חיי הסוללה הוארכו, והממשק לוטש.
השולטת בתחום היא אפל, המחזיקה ב-46% מנתח השוק העולמי עם אפל ווטש. סמסונג צועדת אחריה, אבל בפער עצום: 14% מנתח השוק. גוגל, שהסתפקה עד היום במערכת הפעלה (בינונית) לשעונים חכמים, Wear OS, מריחה את הפוטנציאל ולא מוכנה להישאר מאחור: בשנה שחלפה היא רכשה את יצרנית צמידי הכושר הפופולרית FitBit ב-2.1 מיליארד דולר. היא נערכת לתחרות ישירה באפל ובסמסונג.
אז מה יכול היום לעשות שעון חכם, מעבר להצגת השעה ומדידת זמנים? האזנה למוזיקה ולספרים קוליים, ניהול שיחות טלפון דרך אוזנייה ובלעדיה, קבלה ושיגור של מסרים והתראות, קריאת טקסטים קצרים, תחליף לארנק, יומן פגישות, וכמובן אימון וניטור פעילות גופנית מכל הסוגים, כולל מעקב אחרי פעילות הלב, לחץ נפשי ואיכות השינה. יש שעונים שיודעים להתריע על רמות סוכר גבוהות ועל רמת החמצן בדם, ולדווח לנשים על שלב מחזור הווסת שלהן. ויש כאלה שאין להם בעיה לשדר לרופא דו"חות מרחוק, להפעיל את המזגן בבית, או לשלוט דרך השעון על הטלוויזיה בפקודות קוליות.
מזכיר לכם משהו? בוודאי: ככל שהשעון החכם צובר יותר פיצ'רים, קל יותר לדמיין עתיד שבו הסמארטפון שלנו יהפוך למיותר. אפל וסמסונג מציעות כבר דגמים שכוללים eSIM מובנה לצורך קישור ישיר לרשת הסלולרית, ואינם נזקקים לתיווך הטלפון באמצעות קישוריות בלוטות'.
אחד המכשולים הגדולים מול הסמארטפון הוא חיי הסוללה. מי שצריך להוריד את השעון מהיד במהלך היום כדי לטעון אותו, ספק אם יענוד אותו שוב. וואווי היא השיאנית בתחום: השעונים שלה מספקים את זמן העבודה הארוך בשוק. מצד שני, גם טכניקת ההטענה חשובה, וכאן הפתרון האלחוטי של אפל וסמסונג, של הנחה על משטח, עדיף על זה שמציעה וואווי, של הצמדה למטען בזווית מדויקת.
ואחרי הכל, ייתכן בכלל, שהעתיד לא קשור לא לשעונים ולא לסמארטפונים. חברות רבות, ביניהן גוגל ואמזון, עוסקות כיום בפיתוח נמרץ של גאדג'ט אחר: משקפיים חכמים עם מציאות רבודה (AR), כלומר אלמנטים וירטואליים שמופיעים על, או לצד, תמונת המציאות. לפי התכנון - שלוקח בחשבון את כישלון הגוגל גלאס – הם יאפשרו לבצע דרכם שיחות קוליות, לצפות בטקסטים, לגלוש באינטרנט, וכמובן להאזין למוזיקה.
העתיד כבר בפתח, וכדי לנחש אותו כדאי להסתמך על ניסיון העבר: ברוב המקרים, הטכנולוגיות החדשות לא דחקו זו את זו מן העולם; הן לומדות לחיות זו לצד זו, ולהעניק לבני האנוש בחירה בין מגוון אפשרויות.
כותרת ביניים
הדגם הכי חדש של השעון החכם מבית אפל, שכבר מיובא לארץ על-ידי איידיגיטל, הוא הטוב מכולם: נראה מצוין, עתיר יכולות, ובעל ממשק ההפעלה הכי מהנה. כמו קודמו, מספר 4 בסדרה, יש לו מסך רטינה OLED חד ועשיר בצבע, והעיצוב המלבני שלו כבר הפך לאייקון תרבותי. הדגם הרגיל עובד רק עם אייפון, אבל ניתן להשיג גם דגם סלולרי שיכול לפעול עצמאית - יתרון, למשל, כשיוצאים לפעילות ספורטיבית.
8 צפייה בגלריה
אפל ווטש 5
אפל ווטש 5
אפל ווטש 5
(צילום: יח"צ)
גם אפליקציית המעקב אחר פעילות גופנית כבר הפכה אייקונית, עם טבעות הכושר הצבעוניות. אפל ציידה את השעון ביכולות ניטור אחר מדדי בריאות מגוונים, כמו מד דופק, זיהוי נפילות (עם אופציה להתקשרות אוטומטית לשירותי חירום), מד א.א.ג. שעוקב אחר מצב הלב, אפליקציית מעקב אחר המחזור החודשי לנשים, ואפליקציה שמתריעה על רעש סביבתי גבוה מדי. סדרה 5 מוסיפה יכולת "תצוגה רצופה" (AOD), שמותירה את הצג פועל תמיד בצורה מעומעמת, מצפן נאה, יכולות משופרות של סירי - העוזרת האישית, שנענית לפקודות קוליות - והמון אפליקציות מגניבות.
יתרונות: עיצוב מרשים, מסך איכותי, אפליקציות ספורט ובריאות מעולות
חסרונות: מחיר גבוה
המחיר: 2,100 שקל לדגם רגיל, 2,600 שקל לדגם סלולרי. יבואן: איידיגיטל
כותרת ביניים
השעון החכם של סמסונג הוא הדבר הכי קרוב לאפל ווטש, ובתחומים מסוימים אף עולה עליו. מסך ה-AMOLED מציג את תצוגות השעון בתצוגה כה חדה ואיכותית, עד שלפעמים נדמה שאלה מחוגים אמיתיים שמסתובבים שם. למגינת ליבם של רבים, סמסונג ויתרה כאן על טבעת ההפעלה הפיזית, למעבר בין אפליקציות, שאיפיינה את השעונים שלה בעבר ושיוותה להם מראה גברי; מחליפה אותה טבעת מגע וירטואלית.
8 צפייה בגלריה
גלקסי ווטש אקטיב 2
גלקסי ווטש אקטיב 2
גלקסי ווטש אקטיב 2
(צילום: יח"צ)
האקטיב 2 הוא עגול, בעיצוב מודרני מינימליסטי, פונה לנשים ולגברים כאחד, ומגיע עם מגוון עצום של תצוגות מסך ורצועות. בתחום הספורט הוא מאפשר אימונים ומעקב אוטומטי אחרי פעילות גופנית כמעט מכל סוג. בתחום הבריאות הוא מודד דופק, א.א.ג (בקרוב), מזהה נפילות, וגם עוקב אחר רמת המתח הנפשי. יכול להתחבר הן לסמארטפון אנדרואיד (בהתאמה מושלמת) והן לאייפון (בהתאמה בסיסית יותר), וגם לו ניתן להשיג (בחו"ל) גרסה סלולרית המאפשרת לו לפעול עצמאית, בלי תלות בסמארטפון.
יתרונות: עיצוב אלגנטי, מסך איכותי, שילוב מושלם עם הטלפון, מבחר אפליקציות גדול
חסרונות: אין טבעת הפעלה
המחיר: 1,400 שקל (40 מ"מ), 1,550 שקל (44 מ"מ). יבואן: סמסונג ישראל
כותרת ביניים
Fossil היא החברה שמייצרת שעונים גם למותגים כמו מייקל קורס, פומה, דיזל, אמפוריו ארמני, ועוד רבים, וכמובן, למותג הבית שלה. בימים אלה מתחילים גם השעונים החכמים שלה להגיע לארץ ביבוא רשמי, וטוב שכך: העיצוב הייחודי של שעוני המחוגים שלה נשמר גם כאן, והתוצאה מרהיבה: כך שעון צריך להיראות.
8 צפייה בגלריה
Gen 5 Carlyle של Fossil
Gen 5 Carlyle של Fossil
Gen 5 Carlyle של Fossil
(צילום: יח"צ)
Fossil היא הבולטת בין החברות שאימצו את מערכת ההפעלה WearOS של גוגל, שעובדת כאן לא רע, אם כי אינה מצליחה להשתוות לאלו של אפל או סמסונג. יש לשעון מסך OLED נאה ושלושה כפתורי הפעלה נוחים, והוא מציע תצוגה רצופה (AOD) עם אורך חיי סוללה של יומיים, רמקול ומיקרופון לשיחות, ותמיכה באפליקציית הכושר גוגל פיט, בסייעת האישית גוגל אסיסטנט ובאפליקציית התשלומים גוגל פיי. תכונות הספורט שלו כוללות מעקב אחרי עשרות סוגי ספורט ומדידת דופק.
יתרונות: עיצוב מצוין, תפעול נוח, אפליקציות גוגל
חסרונות: מערכת ההפעלה WearOS
המחיר: 1,300 שקל. שעון מייקל קורס: 1,600 שקל. יבואן: פלאנט טיים
כותרת ביניים
קצת חריג בין השעונים שמוצגים כאן. כן, הוא שעון חכם לכל דבר, אבל קודם כל שעון ספורט מקצועי ממדרגה ראשונה. גרמין ניסו כאן לשלב בין שני העולמות, והתוצאה היא שעון ספורט מצוין - עם תכונות שעון חכם בינוניות. העיצוב מאופק, אבל תצוגת מסך ה-MIP שלו נראית, כמובן, חיוורת בהשוואה למסכי OLED בשעונים האחרים. התמורה לכך היא כמובן בחיי סוללה ארוכים, עד שמונה ימים.
8 צפייה בגלריה
Vivoactive 4 של Garmin
Vivoactive 4 של Garmin
Vivoactive 4 של Garmin
(צילום: יח"צ)
בתחומי הספורט והבריאות הוא כולל GPS, מד צעדים, חישוב קלוריות, מעקב טיפוס קומות, מד דופק, מעקב שינה, ניהול תרגילי נשימה וריכוז, מעקב מחזור חודשי לנשים, מעקב הזעה ואיבוד נוזלים, מדד אנרגיית הגוף של המשתמש, ועוד. מצד שני, אין אפשרות להפעיל עוזר קולי ואין מיקרופון ורמקול. גם מגוון האפליקציות החיצוניות מוגבל.
יתרונות: תכונות ספורט ובריאות מתקדמות, חיי סוללה ארוכים
חסרונות: מסך חיוור, מבחר אפליקציות מוגבל
המחיר: 1,410 שקל (45 מ"מ), 1,260 שקל (40 מ"מ). יבואן: רונלייט
כותרת ביניים
שני הדגמים החדשים במותג GT 2 נותנים פייט לא רע למתחרים בכל הקשור לעיצוב ולביצועים, אבל בתחום הממשק יש להם עוד דרך ארוכה. מערכת ההפעלה בחיתוליה; רחוקה מאוד מהחן, הליטוש והעושר שמציעים שעוני אפל וסמסונג, ואפשרויות ההתאמה האישית מוגבלות. הדגם שסקרנו מציע חיי סוללה ארוכים (14 ימים ללא הטענה, תלוי בפעילות), וכן ניטור פעילות גופנית יעיל ואטימה אמיתית למים.
8 צפייה בגלריה
GT 2 של וואווי
GT 2 של וואווי
GT 2 של וואווי
(צילום: יח"צ)
ה-GT 2 מצוייד במסך AMOLED מעולה, בהיר וחד, שמתעגל קלות בקצותיו. משני צידי השעון מובנים רמקול חיצוני חזק ומיקרופון רגיש. ניתן לאחסן בשעון עד 500 שירים להאזנה בבלוטות' עם אוזניות אלחוטיות. GT 2 מציע ניטור של 15 סוגי ספורט, כולל שחייה, טריאתלון ואירובי וגם עוקב בהצלחה אחר פעילויות יומיומיות כלליות. עוזר דיגיטלי קולי מפעיל אתכם באימון ומספק אחריו המלצות.
יתרונות: סוללה מאריכת חיים, מסך מעולה
חסרונות: אין WiFi, ממשק בסיסי, גרסה עברית לקויה
המחיר: 1,200 שקל. יבואן: וואווי ישראל
כותרת ביניים
שעון ייחודי בהרבה מובנים. ראשית, הוא כולל עיצוב רבוע, עם שוליים קמורים. שנית, שילוב אלכסה של אמזון כעוזר הדיגיטלי, ובתוספת שלל תכונות הבריאות והכושר שהוא מציע, מעמיד אותו בשורה הראשונה של השעונים החכמים. אין בו רכיב GPS לניווט ומיקום, אבל התמורה היא בחיי סוללה מצוינים, שמגיעים עד חמישה ימים. בתחום הספורט, הוא מציע מערך עשיר של מעקבי אימוני כושר וכן מנוי בתשלום על שירות האימונים האישיים Fitbit Premium.
8 צפייה בגלריה
Fitbit Versa 2
Fitbit Versa 2
Fitbit Versa 2
(צילום: יח"צ)
תכונות הבריאות הן החוזקה של Fitbit, והשעון מציע מעקב רצוף אחר קצב הלב, מעקב שינה, רגיעה מודרכת, השכמה חכמה, מעקב מחזור חודשי אצל נשים ועוד. התכונות האלה משמשות חברות ביטוחי בריאות בעולם למעקב אחר בריאות המבוטחים.
יתרונות: ניטור בריאות מתקדם, עיצוב מעניין, אלקסה, חיי סוללה
חסרונות: מיעוט אפליקציות
מחיר: 1,000 שקל. יבואן: באג
כותרת ביניים
שעון המיוצר תחת המטרייה של שיאומי, שמייצרת שעונים דומים תחת המותג Mi עבור השוק הסיני. אם בעולם הסמארטפונים שיאומי שואפת להגיע לחזית הטכנולוגיה העולמית, בתחום השעונים החכמים היא מצליחה להוביל את המכירות בשוק בזכות טכנולוגיה ללא יומרות.
8 צפייה בגלריה
GTR של Amazfit
GTR של Amazfit
GTR של Amazfit
(צילום: יח"צ)
שני דגמי שעוני GTR נראים כמו - אבל רחוקים מלהיות - אלה של אפל או סמסונג: התצוגה פחות טובה, התכונות (שמבוססות על Wear OS) פחות עשירות. מצד שני, אלה שעונים במחיר בר השגה, שיכולים לענות על מרבית הצרכים: תצוגות שעון מגוונות, חיבור לסמארטפון וקבלת התרעות, מעקב אימוני ספורט שונים ומעקב אחר צריכת אנרגיה, דופק ושינה. ותכונה בולטת נוספת: אורך חיי הסוללה מגיע ל-12 יום בדגם הקטן ו-24 יום בדגם הגדול.
יתרונות: חיי סוללה ארוכים, מחיר נוח
חסרונות: תצוגה בסיסית, תכונות פחות מתקדמות
המחיר: 777 שקל (42 מ"מ), 819 שקל (47 מ"מ). יבואן: המילטון