אייפון 11 פרו הוא השדרוג הכי מפתיע בסדרת הסמארטפונים של אפל בשנים האחרונות. לא כי יש בו טכנולוגיה חדשה שמשנה את הדרך שבה אנחנו משתמשים במכשיר - אין כזו. ואין גם שינוי עיצובי מהותי. אך את מה שכן יש פה, קשה מאוד להבין מהמפרט. רק לאחר כמה ימים של שימוש מבינים משהו די מהותי: לא חסר פה כלום. כמובן - על כל מכשיר אפשר להתלונן, אבל לאייפון 11 פרו אין פגמים בולטים, בניגוד לכמה מהאייפונים שבאו לפניו.
את המשפט הקודם כדאי לכם לקחת בערבון מוגבל, בעיקר כי מאז ההכרזה על האייפונים החדשים יש ברשת שיח סביב העיצוב שלהם. אפל החליטה למקם את המצלמות - שלוש במקרה של 11 פרו - על משטח מרובע מורם קמעה בפינה השמאלית-עליונה של הטלפון. יש שיטענו כי זה הופך את הטלפון למכוער. לי זה לא מפריע כלל, כמו גם הציפוי המחוספס בגב המכשיר. הוא אפילו די נעים למגע, אם כי מה הסיכוי שתרכשו טלפון שעולה כמעט 5,000 שקלים בלי לקנות עבורו כיסוי.
4 צפייה בגלריה
אייפון 11 פרו
אייפון 11 פרו
אייפון 11 פרו. הרבה יותר מהמפרט
(צילום: דניס ויטצ'בסקי)
ואם כבר המחיר, גם הוא עלול להיחשב לפגם בולט. אפל הצמידה ל-11 פרו, אותו קיבלנו באדיבות חברת איידיגיטל, תג מחיר גבוה במיוחד בעידן שבו אפשר לקנות טלפונים סבירים בחצי מהמחיר שלו (או אפילו שליש, תלוי בהגדרה שלכם ל"סביר"). במחיר נמוך משמעותית, תוכלו לקבל כמעט את אותו המפרט באייפון 11 (כ-3,300 שקלים) שאותו סקרנו לאחרונה.
אך אל תטעו לחשוב שמה שאפל עושה כאן הוא שוד לאור יום. היא דורשת מחיר גבוה על טלפון שעבור משתמשים רבים מהווה את המכשיר האולטימטיבי לשנת 2019: חבילת חומרה ותוכנה שמעטים, אם בכלל, יכולים להתחרות בה. ואם זוכרים שטלפון סלולרי הוא, עבור רובנו, מוצר שאליו אנו מחוברים 24/7, ייתכן שהתמחור הזה הגיוני.

מסך קטן ומצויין

את נקודת הזכות הראשונה שלו מקבל אייפון 11 פרו (כמו גם אחיו הלא-פרו, האמת) כבר על זה שאפל ממשיכה לדבוק בעמדה שאנשים לאו דווקא רוצים טלפון עם מסך ענקי. המסך שלו הוא בגודל 5.8 אינץ', ואפל לא משתמשת בטריקים מטופשים כמו קימור שולי המסך כדי להגדיל אותו. אחרי כמה שנים עם מכשירים בעלי שוליים קמורים אתם יודעים כמה כיף זה לא לפחד שהיד תיגע בטעות במסך? כמה זה נוח לקרוא טקסט שלא מתעקם בשוליים? כמה זה נחמד כשכל המקלדת נמצאת על משטח ישר?
וזה לא שמדובר בסתם עוד מסך. שילוב בין חומרה לתוכנה הופך את המסך של אייפון 11 פרו למסך הטלפון הטוב ביותר שתוכלו למצוא כיום בסמארטפון. בהשוואה לאייפון 11, הוא אמנם קטן יותר ב-0.3 אינץ', אבל הרזולוציה שלו גבוהה יותר, והטכנולוגיה שבה הוא מיוצר היא OLED, לא LCD. באפל קוראים למסך הזה Super Retina XDR, מה שבתרגום חופשי לעברית אומר "המסך עם התצוגה הכי טובה בשוק היום, כשהמתחרים הבולטים היחידים הם המסכים של S10 ונוט 10 מבית סמסונג".
אפל מנצחת את סמסונג בתחום הזה בזכות גרסה חדשה של טכנולוגיית True Tone. הטכנולוגיה הזו, שכבר קיימת בכמה אייפונים ואייפדים, מבוססת על חיישנים שמטרתם להבין באיזה צבע ועוצמה מואר החלל שבו המכשיר נמצא. המידע הזה משמש את אפל כדי לשנות בזמן אמת את תצוגת המכשיר ולייצר גרסה אחידה לצבעים. חשבו על זה ככה - רוב הטלפונים היום יודעים להבין כשאתם נמצאים בחדר חשוך או בהיר ומתאימים את תאורת המכשיר בהתאם. אפל הולכת צעד אחד קדימה בתחום הזה: אם אתם בחדר עם אור צהוב, המסך יציג צבעים קצת שונים מאשר אם תהיו בחדר עם אור לבן, על מנת שעבורכם הצבעים ייראו זהים בשני החדרים. אייפון 11 פרו, כאמור, כולל גרסה חדשה של הטכנולוגיה, שעובדת קצת יותר טוב מבעבר - אבל זה מספיק כדי להכתיר אותו למסך הטלפון הטוב ביותר היום.
4 צפייה בגלריה
אייפון 11 פרו
אייפון 11 פרו
שלוש מצלמות ובליטה אחת
(צילום: דניס ויטצ'בסקי)
באייפון 11 פרו הצליחה אפל להתגבר על שני פגמים משמעותיים של קודמיו: זמן הסוללה והמצלמה. החברה לא נוהגת לפרסם את קיבולת הסוללה, ומבחינתה מה שחשוב הוא זמן הפעולה בהשוואה לדור הקודם. במקרה של אייפון 11 פרו, אפל מספקת לטענתה "4 שעות יותר מאייפון XS". בפועל זה מספיק ליום של עבודה, אלא אם אתם מבלים את כל היום מול טלפון - אבל במקרה כזה יש מעט מאוד טלפונים שהסוללה שלהם תספיק עבורכם. ביום של טיול בשטח, שבו אתם מצלמים הרבה ונעים בין אזורים עם קליטה טובה לכאלה עם קליטה בעייתית - מה שמאלץ את הטלפון לעבוד קשה יותר - צפו לסוללה כמעט ריקה בסביבות 16:00-17:00. אך כאמור, גם זה צפוי, ואי אפשר לזקוף זאת לגנותה של אפל. 11 פרו הוא, לראשונה בשנים האחרונות, אייפון עם סוללה באמת טובה.
את מצלמותיו של 11 פרו השוונו כבר בכתבה נפרדת לאלה של כמה מהמתחרים הבולטים שזוכים לייבוא לישראל - כן, גוגל, אנחנו מסתכלים עליכם - אבל אחרי כמה שבועות של שימוש אפשר לומר עליה עוד כמה מילים. קודם כל, העקביות שבה אייפון 11 פרו מוציא את המיטב מסצינות מגוונות מרשימה ממש. שנית, גם כאן הגודל שלו פועל לטובתו - קל הרבה יותר לצלם איתו ביד אחת בנוחות. בנוסף, ל-11 פרו יש מצלמת זום שחסרה אצל אחיו הקטן.
על פניו, מבחינת מפרט יש לאפל חסרון בהשוואה למתחרים האנדרואידים הבולטים ביותר שלו - היעדר חיישן ToF שמייצר מפת עומק כחלק מהצילום ומקל על פעולות כמו טשטוש רקע או אפקטים מיוחדים בפורטרטים. בפועל, אפל מסתדרת גם עם עיבוד מבוסס-תוכנה, ומצבי הצילום השונים עובדים בלי בעיות מיוחדות. את אותו הדבר אפשר לומר גם על מנגנון זיהוי הפנים: בשבועיים וחצי של שימוש, אפשר היה לספור על יד אחת את מספר הפעמים שבהם הוא לא עבד טוב, וכל אלה היו בתנאים קשים. ביום-יום הוא מהיר מאוד ונוח מספיק כדי שלא תרגישו בחסרון של קורא טביעות אצבע.

תוכנית חיסכון

אם עד עכשיו דיברנו בעיקר על חומרה, אי אפשר להתעלם גם מהצד השני של חוויית השימוש באייפון - התוכנה. iOS 13 הושקה עם כמה באגים מעצבנים, אך לא מעט מהם כבר תוקנו נכון לרגע כתיבת שורות אלה. יש עדיין באגים, אך הדבר נכון לגבי כל מערכת הפעלה. החידוש הבולט הוא המצב הכהה (Dark Mode), שנתמך כבר על-ידי רבות מהאפליקציות הפופולריות ביותר ל-iOS. בדגם הפרו, המצוייד במסך OLED, המצב הזה צפוי להיות לא רק בחירה אסתטית אלא גם הדרך הנכונה לחיסכון בסוללה.
אך החידוש המועיל ביותר ב-iOS 13 אינו ויזואלי, כי אם המשך של מפגן המחויבות של אפל לפרטיות משתמשיה. החל מהגרסה הזו, אפל מקשה מאוד על יצרני אפליקציות לעקוב אחר המיקום שלכם. היא מאפשרת, למשל, לתת גישה למיקום רק כשהאפליקציה פתוחה (ולא כשהיא רצה ברקע), ומתריעה בפניכם בצורה יזומה כשאפליקציה כלשהי מבקשת את המיקום שלכם הרבה פעמים. מעבר לכך, iOS ממשיכה להוות אלטרנטיבה טובה לאנדרואיד אם אתם לא רוצים יכולות התאמה אישית מרחיקות לכת. מצד שני, האופי הסגור שלה מאפשר לאפל לייצר שפת ממשק ושפה עיצובית אחידה - דבר שאותו מכשירי אנדרואיד מתקשים לעשות.
4 צפייה בגלריה
אייפון 11
אייפון 11
קל לצלם ביד אחת
(צילום: AFP)
על ערכת השבבים A13 Bionic שנמצאת בלב המכשיר אין סיבה לדבר יותר מדי, ויסלחו לנו המהנדסים שעמלו עליו - יש להניח שלפחות חלקם עובדים בישראל. אייפון 11 פרו מריץ כל מה שתוכלו לזרוק לכיוונו בצורה חלקה ומהירה, אז מה כבר יש להגיד? כן אפשר לזקוף לזכותה של ערכת השבבים הזו גם חלק מהשיפור בזמן הסוללה.
האם השיפורים במצלמה ובמסך מצדיקים את הפרש המחירים בין אייפון 11 ל-11 פרו? תלוי כמה אתם מצלמים, וכמה אתם רגישים לאיכות המסך. וזה לא שהמסך של אייפון 11 רע - הוא מצויין, רק פחות טוב מה-11 פרו. האם אייפון 11 פרו הוא סיבה לעבור מאנדרואיד ל-iOS? זו שאלה מסובכת שראויה לכתבה משלה. ומה עם אלה מכם שרכשו אייפון בשנה-שנתיים האחרונות ושוקלים לשדרג? כאן, שוב, התשובה תלויה בחשיבות שאותה אתם מייחסים לצילום, לזמן סוללה ולמסך.