וואטסאפ היא כבר שנים אחת האפליקציות האהובות ביותר על המשתמשים בישראל, ובקרב רבים היא החליפה את ה-SMS, המייל והטלפון בתור האמצעי המרכזי לתקשורת בינאישית. אבל כפי שלמדו על בשרם לא מעט בכירים ישראלים אשר ספגו בשבועות האחרונים מבול של אלפי הודעות ושיחות מאיימות מפעילים אנטי-ישראלים, יש לה גם נקודות תורפה.
2 צפייה בגלריה
וואטסאפ
וואטסאפ
המדריך לאבטחה מקסימלית בוואטסאפ
(צילום: Sergei Elagin / Shutterstock)
כדי לעזור לכם לשמור על בטיחות ופרטיות מקסימליות, גיבשנו בעזרת המומחים של חברת אבטחת המידע ESET רשימה של הגדרות שכדאי לכל אחד ואחת לשנות באפליקציה.

הבינו אילו נתונים וואטסאפ אוספת עליכם

ידע זה כוח. וואטסאפ יכולה לאסוף עליכם מידע רב, בדומה לאפליקציות אחרות, והוא מפורט במדיניות הפרטיות שלה. חלק מהמידע משותף עם מטא, חברת האם של וואטסאפ, שעומדת גם מאחורי פייסבוק ואינסטגרם, מה שעשוי להרתיע משתמשים.
המידע שוואטסאפ מחזיקה עליכם נאסף ממספר מקורות: פרטים שאתם מספקים, מידע שנאסף אוטומטית ומידע שאחרים משתפים עליכם. זה כולל פרטים כמו זמן שימוש באפליקציה, תכונות שבהן אתם משתמשים, רמת סוללה ועוצמת אות. בארה"ב, פרטים מסוימים משותפים עם השירותים האחרים של מטא. עם זאת, חשוב לציין שמטא אינה חשופה לתוכן ההודעות שלכם בזכות ההצפנה מקצה לקצה של האפליקציה. לחצו כאן לקריאת מדיניות הפרטיות של וואטסאפ.

השתמשו בגיבויים מוצפנים מקצה-לקצה

וואטסאפ מאפשרת לכם לגבות את הצ'אטים והנתונים שלכם ב-Google Drive או ב-iCloud של אפל, תלוי באיזו מערכת הפעלה אתם משתמשים. גיבויים הם חשובים בעיקר אם אתם מחליפים סמארטפון או אם חלילה איבדתם את המכשיר הקיים.
אם אתם מתכוונים להשתמש בגיבויים של וואטסאפ, כדאי להשתמש בגרסה המוצפנת מקצה לקצה. גשו אל הגדרות>צ'אטים>גיבוי צ'אטים ולאחר שהפעלתם גיבויים, בחרו בגיבוי מוצפן מקצה לקצה. גיבוי זה דורש סיסמה נפרדת ואנו ממליצים לאחסן אותה ביישום לניהול סיסמאות; אם תאבדו את הסיסמה הזו, לא תוכלו להיכנס לגיבוי המוצפן.

הפעילו אימות דו-שלבי

חשוב להשתמש באימות דו-שלבי ככל האפשר, במיוחד בחשבונות הכוללים מידע אישי רגיש, כמו תמונות והודעות. שיטת האבטחה הזו מוסיפה שלב נוסף בתהליך ההתחברות לחשבון. בדרך כלל, זה כולל שימוש בקוד אבטחה שנוצר על ידי אפליקציה, קוד שנשלח ב-SMS, או מפתח אבטחה פיזי.
ריפרש
הדילמה של פייסבוק עם סרטוני החטופים / עם אמי פלמור
42:59
שימוש בוואטסאפ שונה מהתחברות לדואר האלקטרוני. אנו ניגשים לאפליקציה הזו פעמים רבות ביום והזנת קוד אבטחה בכל פעם תהיה לא פרקטית ומתסכלת. לכן, האימות הדו-שלבי של וואטסאפ משתמש בקוד PIN.
מדי פעם וואטסאפ תבקש מכם להזין מחדש את ה-PIN בעל שש הספרות שיצרתם. היא לא מציינת כמה פעמים היא תפנה אליכם בבקשה הזאת, אבל זה קורה בתדירות שלא תהווה מכשול בשימוש באפליקציה. ה-PIN יידרש גם כל פעם שיהיה ניסיון להוסיף את המספר שלכם לטלפון או מכשיר חדש. כדי להגדיר אימות דו-שלבי, גשו להגדרות>חשבון>אימות דו-שלבי.

בדקו אם אתם משתפים מיקום עם מישהו

שיתוף המיקום שלנו בזמן אמת עם אנשים אקראיים עלול לחשוף עלינו יותר מידע משהיינו רוצים. יכול להיות שמתישהו בעבר שיתפתם את המיקום עם אחד מאנשי הקשר שלכם ושכחתם להפסיק את השיתוף. כדי לבדוק זאת גשו להגדרות>פרטיות>מיקום בזמן אמת.

הסתירו את ה-IP שלכם בשיחות קוליות

בחודש שעבר השיקה וואטסאפ פיצ'ר חדש שמאפשר למשתמשים להסתיר את כתובת ה-IP שלהם במהלך שיחות קוליות כדי למנוע מגורמים זדוניים להשיג אותן. כתובת IP היא רצף מספרים ייחודי שמייצג נקודת קצה באינטרנט, והיא יכולה להסגיר פרטים שהמשתמשים לא בהכרח רוצים לחשוף, כמו למשל מיקום גיאוגרפי כללי וספק אינטרנט. האקרים יכולים לתקוף כתובות IP ולנצל חולשות אבטחה בשירותים שונים כדי לפגוע במשתמשים שמאחוריהן ולכן, מטעמי אבטחה, עדיף להסתיר אותן.
רוצים להפעיל את הפיצ'ר החדש? גשו להגדרות>פרטיות>מתקדם>הגנה על כתובת ה-IP במהלך שיחות.

חסמו שיחות נכנסות ממספרים לא מוכרים

שיחות מגורמים שאינם רצויים תמיד מהוות מטרד. בתחילת המלחמה הנוכחית נחשפנו לגל של שיחות טלפון ממספרים לא מוכרים בוואטסאפ. ניתן לחסום שיחות כאלו באמצעות כניסה להגדרות>פרטיות>שיחות>השתקת שיחות ממספרים לא מוכרים.

השתמשו בהודעות זמניות

ההודעות שלכם לא חייבות להישאר לנצח. בוואטסאפ ניתן להפעיל הודעות נעלמות, שמתאימות למקרים שבהם אתם רוצים פרטיות נוספת או פשוט אינכם רוצים לשמור את מה שנשלח אליכם לאורך זמן.
ישנן שתי דרכים להשתמש בהודעות זמניות: לכל שיחה חדשה או על בסיס שיחה פרטית. כדי להפעיל הודעות נעלמות כברירת מחדל לשיחות חדשות, גשו אל הגדרות>פרטיות>זמן ברירת המחדל להודעות זמניות ובחרו כמה זמן אתם רוצים שההודעות ישמרו. יש שלוש אפשרויות: 24 שעות, 7 ימים, או 90 ימים.
עבור שיחה קיימת או צ'אט קבוצתי, פתחו את השיחה, בחרו בשם האדם או הקבוצה בחלק העליון של המסך ובחרו בהודעות זמניות.
הפעלת הודעות זמניות מקנה לכם פרטיות נוספת, אך חשוב לזכור שהאדם שאליו שלחתם הודעה עדיין יכול לצלם מסך או לצלם את מה שעל המסך. בנוסף להודעות זמניות, ניתן גם להגדיר צפייה חד-פעמית בתמונות או סרטונים. כפי שהשם מרמז, ההודעה ניתנת לפתיחה פעם אחת בלבד ולא ניתן לחזור אליה לאחר שהיא נסגרת. בעת שליחת תמונה או וידאו, בחרו באייקון של עיגול שחלקו מקווקו. אם אתם שולחים תמונה או וידאו לצפייה חד-פעמית, אנשים אינם יכולים לצלם מסך אבל כן יכולים לצלם את המסך עם מכשיר אחר.

הגדירו מסך נעילה

בוואטסאפ יש שתי תכונות שיכולות לעזור להגן על ההודעות שלכם אם הטלפון נופל לידיים של אחרים (או אם הייתם צריכים לתת את המכשיר לילד שלכם). ראשית, תוכלו להפעיל נעילת מסך, ששומרת על האפליקציה נעולה אלא אם כן אתם פותחים אותה באמצעות Face ID של אפל או טביעת אצבע במכשירי אנדרואיד. כדי להגדיר מסך נעילה גשו להגדרות>פרטיות ושם הפעילו מסך נעילה (iOS) או נעילה בטביעת אצבע (אנדרואיד). ניתן לנעול גם שיחות באופן פרטני מתוך ההגדרות של השיחה עצמה. גשו לשיחה עצמה שתרצו לנעול, לחצו על שם איש הקשר למעלה ואז על נעילת הצ'אט.
2 צפייה בגלריה
אפליקציית וואטסאפ
אפליקציית וואטסאפ
לא כולם צריכים לדעת מתי התחברתם בפעם האחרונה
(צילום: shutterstock)

הגבילו את התצוגה המקדימה

תצוגה מקדימה של הודעות חדשות על המסך עלולה לחשוף מידע אישי שלכם אם אינכם לבדכם. על מנת לבטל את התצוגה המקדימה גשו להגדרות>התראות ושם לחצו על הצגת תצוגה מקדימה (iOS) או שימוש בהתראות בעדיפות גבוהה (אנדרואיד).

הגבילו גישה למידע האישי

קיימות בוואטסאפ לא מעט הגדרות שיעזרו לכם להישאר קצת יותר חשאיים, למשל ביטול אישורי הקריאה בהגדרות הפרטיות כך שהצד השני לא יוכל לדעת מתי או אם קראתם את ההודעה שלו (הגדרות>פרטיות>אישורי קריאה). ניתן גם לקבוע למי מותר להוסיף אתכם לקבוצות (הגדרות>פרטיות>קבוצות>אנשי הקשר שלי או אנשי הקשר שלי למעט). ולבסוף, לא כולם רוצים שמשתמשים אחרים יידעו אם הם מחוברים או מתי הם היו מחוברים בפעם האחרונה. כדי לבחור למי תהיה גישה למידע הזה גשו להגדרות>פרטיות>נראה/תה לאחרונה ומחובר/ת.