יו"ר הכנסת אמיר אוחנה שלח אמש (יום ד') מכתב למנכ"ל ומייסד מטא (פייסבוק לשעבר), מארק צוקרברג, בדרישה למצוא פתרון למתקפה על חשבונות הוואטסאפ של נבחרי ציבור ישראלים. בשבועות האחרונים שרים, חברי כנסת, בכירים בשירות הציבורי ועובדי ציבור מוצפים בעשרות אלפי הודעות ובשיחות מפעילים פרו-פלסטינים.
2 צפייה בגלריה
מארק צוקרברג ואמיר אוחנה
מארק צוקרברג ואמיר אוחנה
מארק צוקרברג ואמיר אוחנה
(צילום: הדר יואביאן, David Ramos / Getty Images)
"מאז מתקפת הטרור הברוטאלית של חמאס ב-7 באוקטובר נגד אזרחי ישראל והמלחמה נגד ארגון הטרור, חשבונות הוואטסאפ של חברי כנסת, ביניהם אני, ובכירים ישראלים סומנו על ידי פעילים וארגונים אנטי-ישראליים בפלטפורמה", כתב אוחנה לצוקרברג, "המתקפה המתואמת מציפה אותנו באלפי שיחות וואטסאפ ובעשרות אלפי הודעות וואטסאפ. רוב הישראלים נסמכים על האפליקציה כמקור תקשורת ראשי עבור עבודתם ובחיי היום יום. מעבר לעובדה שהמספרים האסטרונומיים מפריעים ואף מונעים מנבחרי ציבור ועובדי ציבור לבצע את עבודתם בזמן מלחמה, רבות מההודעות שנשלחות מכילות איומים ברצח, פורנוגרפיית ילדים, תוכן אלים וחומרים מטרידים".
ריפרש
עזה של מטה: אתגר המנהרות של צה"ל / עם פרופ' קובי מיכאל
29:49
יו"ר הכנסת הוסיף כי "מדובר בהפרות של תנאי השימוש בוואטסאפ, עבירה על החוק הישראלי וככל הנראה גם בעבירות על חוקי המדינה ממנה מבוצעות המתקפות הללו. כחברה אחראית ומכובדת המספקת שירות כלל עולמי, שיתוף הפעולה שלך הכרחי כדי להבטיח סביבה בטוחה לכל המשתמשים. לכן, מטא חייבת לנקוט בפעולה נחרצת ומהירה לא רק כדי לעצור את המתקפה המתמשכת הזו, אלא גם כדי למגר אותה לפני שהיא תתפשט למדינות אחרות ותהפוך לתופעה מקובלת".
בין הקורבנות של התופעה המטרידה נמנים השרים מירי רגב, יואב קיש, יריב לוין, אופיר אקוניס, גילה גמליאל ושלמה קרעי וכן שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן. השרה רגב לדוגמה קיבלה הודעות עם איומים מפורשים כגון "אני אהרוג אותך. אני בבית שלך תגיד שלום בקרוב!", "בגיהנום את תביני" ו"אנחנו נהרוג אותך". גם נאור יחיא, דובר נשיא המדינה, ואילון לוי, דובר מערך ההסברה הלאומי בשפה האנגלית, הוצפו בהודעות נאצה.
2 צפייה בגלריה
הטלפון של מירי רגב
הטלפון של מירי רגב
הטלפון של מירי רגב
המכנה המשותף לכלל ההודעות ושיחות האיומים הוא שמקורן בקידומת הבינלאומית 62+, המספר של אינדונזיה, אף שתוכן ההודעות והנאצות מרמז כי מדובר בפלסטינים מהשטחים. נראה גם שלא מדובר באנשים פרטיים אלא במבצע מאורגן היטב. גיל מסינג, ראש המטה של חברת אבטחת המידע צ'ק פוינט, אמר ל-ynet כי "מספר קבוצות של האקטיביסטים מפיצות בקבוצות שלהן מספרי טלפון או חשבונות ברשתות החברתיות במטרה 'להפציץ' את הבעלים שלהם בהמון פניות במקביל. זה קורה באופן אוטומטי, בלחיצת כפתור או כמה כפתורים, וכך מגיעים לכמות אדירה של שיחות".
חלק מהשרים פנו למערך הסייבר הלאומי ולשב"כ, בניסיון להבין כיצד אפשר למנוע את המתקפות הללו. שם ייעצו להם להחליף מספר. לחלק מהשרים טיפלו במכשיר הטלפון, אך לדבריהם הדבר הפחית רק את שיחות הווידאו - אולם לא מנע את ההטרדות בהודעות טקסט. שרים טענו: "אנחנו לא מצליחים להבין כיצד מעצמת הסייבר לא מצליחה לעשות שום דבר נגד זה. מדוע אי אפשר לחסום הודעות מאזור חיוג מסוים? זה חוסר אונים מוחלט". בכיר ישראלי, שלדבריו חייו הפכו לסיוט, אמר: "חוץ מלהחליף מספר - לא קיבלנו שום פתרון ומענה. מדובר פה במתקפה מאורגנת על ידי גורמים עוינים".
גורמים שמעורים בנושא אמרו כי אכן התקבלו תלונות ממספר שרים, אך הגוף שיכול לטפל בכך הוא חברת מטא, כיוון שמדובר בהתקפת בוטים לטלפונים ולא בתקיפת סייבר. במערך הסייבר הלאומי אמרו השבוע כי "לאור דיווחים שהגיעו אלינו בנושא, נעשו מספר פניות להנהלת חברת מטא בישראל בדרישה לקבל הן פתרון ספציפי והן פתרון רוחבי לבעיה. הנושא נמצא כעת לפתחם".
בחברת מטא אמרו הערב, אחרי הפרסום ב-ynet, כי שוחחו עם כל הגורמים שחוו מתקפות בשבועות האחרונים. מהחברה נמסר כי "לאנשים שקיבלו המוני הודעות לא רצויות, הצענו את האפשרות לחסום הודעות ממשתמשים לא מוכרים. אנחנו עובדים על להוסיף את האפשרות הזאת לנוחיותם של כל המשתמשים בוואטסאפ בשנה הבאה".
פורסם לראשונה: 09:27, 21.12.23