האירועים הנוראיים של 7 באוקטובר, שהפכו במהרה למלחמת חרבות ברזל, לא משאירים נפש אדישה. כולנו רוצים להרגיש שאנחנו תורמים במשהו למאמץ, בין אם ממש בחזית ובין אם בעורף. אחת הזירות הפעילות ביותר היא כמובן זו של הרשתות החברתיות, שמבססות השפעה על דעת הקהל. בהיעדר משרד הסברה מתפקד, ישראלים וישראליות מקווים להצליח להשפיע ולו במעט על תיבת התהודה ברשת. ראינו את החשיבות של הדבר הזה במיוחד סביב הדיווחים על הפצצת בית החולים בעזה, שיוחסה מהרגע הראשון לישראל על אף שמקורה בשיגור כושל של הג'יהאד האיסלאמי. בשעות הקריטיות האלה, דעת הקהל כבר התקבעה והאמת הוכיחה שוב שהיא הרבה פחות חשובה.
1 צפייה בגלריה
תומכים בישראל
תומכים בישראל
תומכים בישראל
(צילום: Darko Vojinovic / AP)

עוד בנושא:

גם לכם מדגדג הצורך לתרום למאבק בחזית ההסברה? החדשות הטובות הן שלא צריך להיות נועה תשבי, יוסף חדאד או משפיענים בעלי מיליוני עוקבים כדי להצליח לעזור למאמץ המלחמתי בזירת הרשתות החברתיות. החדשות הפחות טובות הן שבשגרה רובנו הרבה פחות דעתניים ברשת, ומעדיפים לגלול בשקט ולכעוס בשקט. מקסימום לפזר כמה לייקים. פעולות הסברה ברשתות החברתיות יצריכו קצת יותר מזה. הנה כמה טיפים שיעזרו לכם להתחיל:

דעו איפה אתם נמצאים

רובנו משתמשים ביותר מרשת חברתית אחת, אבל לא תמיד ערים להבדלים ביניהן. כדי להצליח לייצר מסרים בצורה אפקטיבית כדאי ליצור תכנים מותאמים עבור כל רשת חברתית בנפרד, ולא תוכן אחד שאותו משכפלים. עדיף להתמקד ברשת החברתית שבה נוח לכם יותר להתבטא ולייצר אינטרקציות. גם הקהלים משתנים בין הרשתות השונות: אם אתם רוצים להגיע לאנשי תקשורת, פוליטיקאים וברנז'ה - כדאי להתמקד בטוויטר. אם אתם רוצים להשפיע על הדור הצעיר - אולי עדיף לנסות בטיקטוק. מנסים לארגן סביבכם קהילה ויוזמות של ממש? פייסבוק היא פלטפורמה מצוינת לזה.

בחרו זווית הסברתית

כשאנחנו חושבים על הסברה, באופן אוטומטי נדמה לנו שמדובר רק בסרטונים נוגעים עם מוזיקה רגשנית ונאומים משולהבים על הצורך של ישראל להגן על עצמה, או ניסיונות תמימים לתמצת את ההיסטוריה של המזרח התיכון לטקסט של 280 תווים, ועוד באנגלית. אבל להסברה יש הרבה צדדים: כן, אפשר להאיר זרקור על הזוועות. אפשר גם להאיר על רגעים מעוררי השראה. אפשר לעשות הסברה הפוכה: לדווח על פוסטים, סרטונים ותכנים אנטי-ישראליים. ואפשר גם להניע לייקים של תמיכה אל מי שמתבטאים בעד ישראל ונאלצים לספוג הרבה בגלל זה. חשבו במה אתם יותר מוצלחים ומועילים - ביצירת תכנים או באיתור ודיווח? בהסברה ישירה או הפוכה?
ריפרש
ברוכים הבאים לטלגרם, חמאס כבר כאן / עם עידן רינג
21:29

מקדו את המסר

הטבח הנורא ביישובי העוטף הביא איתו מבול של סיפורים: סיפורי גבורה, סיפורי זוועה, סיפורים כואבים וסיפורים מלאי תקווה. יש הרוגים, יש פצועים, יש חטופים, יש נעדרים. יש חיילים, יש שוטרים, יש משפחות ויש את אנשי המסיבה. כדי לייצר מסר אפקטיבי, כדאי להתמקד בסיפור אחד. זה שקרע אתכם או נגע בכם במיוחד. התעמקו בפרטים ובצדדים האנושיים - כי בסוף זו הדרך הכי אפקטיבית להגיע ללב של אחרים, והיו הקול שחוזר ומספר את הסיפור הזה.

התחברו לטרנדים

ברשתות חברתיות אפשר לזהות די בקלות מה ויראלי כרגע, מה הנושאים החמים (הטרנדיים) ואילו האשטאגים עושים יותר רעש. כשאתם יוצרים תוכן הסברתי, כדאי להתחבר לטרנדים ולהאשטאגים השונים, שעבורם הרשת תמשיך להגביר חשיפה. אחד ההאשטאגים הבולטים בימי הלחימה למשל הוא #HamasIsIsis - שנועד לייצר שוויון תודעתי בין ארגוני הטרור. בטוויטר קל יחסית לראות מה בדיוק ברשימת הטרנדים - משום שיש רשימה מפורטת לפי אזורים. ביתר הרשתות אפשר לזהות לפי האשטאגים שמופיעים לצד סרטונים ותכנים פופולריים במיוחד.

הדהדו חומרים קיימים

מאז תחילת הלחימה החלו לפעול יוזמות אזרחיות פרטיות למען הסברה ישראלית. יש פלטפורמות שמארגנות חומרי הסברה, עדויות, ריאיונות וסרטונים בשפות שונות. יש מערכות שמזהות תכנים ברשתות החברתיות ומאפשרות לשתף במהירות ואפילו מציעות לכם מה לכתוב באנגלית. ויש גם פלטפורמות שמסייעות בהסברה הפוכה - מארגנות תכנים של הסתה ושנאה ומאפשרות לכם לדווח עליהם בקלות. הנה רשימה של מערכות כאלה שיעזרו לכם במאמצי ההסברה:
מילות ברזל: פלטפורמה לשיתוף והפצה של הסברה בטוויטר. פשוט נכנסים ומקבלים תכנים לשיתוף, כולל כמה מילים באנגלית. נסו את זה כאן
אריות הברזל: מערכת חכמה של חברת AI21 שמתרגמת עדויות לאנגלית ויוצרת רצף של סטוריז מוכנים להעלאה ולשיתוף ברשתות החברתיות. נסו את זה כאן
הסברה הפוכה: מערכת אינטואיטיבית לדיווח על תכנים המכילים דברי שנאה והסתה של חברת Bright Data. נסו את זה כאן
עומדים עם ישראל: פלטפורמה שמכילה הרבה מאוד חומרי הסברה בשפות שונות. רק להיכנס ולשתף
דיווח מהיר בטלגרם: בוט מיוחד שדרכו אפשר לדווח על תכנים מסיתים, הדיווחים עוברים בערוצים פנימיים דרך עובדים ישראלים של ענקיות הטכנולוגיה. נסו את זה כאן

לא בטוחים איך לעשות הסברה? שתפו

בסופו של דבר רובנו לא בדיוק יוצרי תוכן מתוחכמים. ובכל זאת, אפשר להתחבר ליוצרים ולמשפיענים שאנחנו ממילא עוקבים אחריהם, בארץ או בחו"ל, שעוסקים בהסברה ישראלית או פשוט מביעים את עצמם בנוגע לאירועי הטבח ועומדים לצד ישראל, ופשוט לשתף ולהדהד את התכנים האלה גם בחשבונות שלכם.