"אין אמת בטענה שאנחנו משתיקים קולות באופן מכוון" - כך מצהירה היום (ד') חברת מטא, הבעלים של פייסבוק ואינסטגרם, לאחר שבימים האחרונים התלוננו משתמשים פרו-פלסטינים כי החברה מגבילה את החשיפה של הפוסטים שפרסמו על המלחמה בישראל. בתשובה לשאלת ynet נמסר ממטא כי בתשעת הימים שאחרי מתקפת הטרור ב-7 באוקטובר הסירה החברה או סימנה כ"תוכן פוגעני" יותר מ-2.215 מיליון תכנים בערבית ובעברית שהפרו את המדיניות שלה.
2 צפייה בגלריה
מארק צוקרברג
מארק צוקרברג
מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד מטא
(צילום: Carlos Barria / Reuters)

עוד בנושא:

בחברה מודים כי באג באינסטגרם גרם לירידה משמעותית בחשיפה של פוסטים, אך טוענים כי הוא השפיע באופן שווה על כל החשבונות בעולם. התקלה פגעה בחשיפה של סטוריז שבהם משתמשים שיתפו סטוריז, פוסטים ורילז שכבר פורסמו. "לא הייתה לתקלה זו קשר לתוכן עצמו", מבהירים במטא ומדגישים כי התקלה תוקנה.
ריפרש
שדה הקרב הדיגיטלי במלחמה עם חמאס
43:41
תקלה אחרת מנעה מאנשים לעלות לשידור חי בפייסבוק לזמן קצר. "גם כאן", אומרים במטא, "מדובר בתקלה עולמית שתוקנה בתוך שעות ספורות. אנחנו מבינים שאנשים מסתמכים על הכלים האלה ואנחנו מתנצלים בפני כל מי שנפגע מהתקלות האלה".
במטא מבהירים כי החברה אוסרת לפרסם תוכן שמשבח את חמאס, שהוגדר על ידה כארגון מסוכן, או תוכן אלים וכזה שמציג אלימות בצורה גרפית. "אנחנו עלולים לעשות טעויות", מודים בחברה, "וזו הסיבה שאנחנו מאפשרים תהליכי ערעור, כדי שאנשים יוכלו להגיד לנו אם הם חושבים שקיבלנו החלטה לא נכונה ונוכל לבדוק זאת בצורה מעמיקה יותר".
מוקדם יותר השבוע דווח ב"ניו יורק טיימס" כי אלפי תומכי פלסטין טוענים כי מטא הגבילה את החשיפה של הפוסטים שלהם או הסירה אותם גם כאשר לא הפרו את כללי הקהילה בפלטפורמות שלה. בין היתר נטען כי מטא הגבילה חשבונות שקראו להפגנות פרו-פלסטיניות לא אלימות בערים ברחבי ארה"ב.
מאז שהחלה המלחמה בישראל, מתקשות הרשתות החברתיות להתמודד עם השטף הבלתי פוסק של דיסאינפורמציה, פייק ניוז, הסתה לטרור, סרטוני זוועה ותיאוריות קונספירציה שמשתמשים ובוטים מפרסמים בפלטפורמות שלהן. רוב הביקורת, יש לציין, מופנית כלפי טלגרם ו-X (טוויטר לשעבר), אך המלחמה נתנה את אותותיה גם בפייסבוק, וואטסאפ ואינסטגרם. מחבלי חמאס השתמשו בחשבונות פייסבוק ואינסטגרם של קורבנותיהם בישראל כדי להעלות פוסטים ואפילו כדי לשדר בלייב את מעשי הזוועה שלהם. בפייסבוק, משפחות של נעדרים ונרצחים מתמודדות עם תגובות לועגות של משתמשים ממדינות מוסלמיות, ובוואטסאפ מדווחים משתמשים ישראלים על מבול של הודעות מאיימות ועל צירוף שלהם לקבוצות שמציגות תכנים אנטי-ישראליים קשים. זאת, בנוסף להודעות שרשרת בלתי-מאומתות שמופצות באמצעות וואטסאפ מאז שהתחילה המלחמה.
2 צפייה בגלריה
פייסבוק, אינסטגרם, וואטסאפ
פייסבוק, אינסטגרם, וואטסאפ
הפלטפורמות של מטא - פייסבוק, אינסטגרם ו-וואטסאפ
(צילום: AFP)

נעילת פרופיל בצעד אחד

בניסיון להנמיך את גובה הלהבות, החליטה השבוע מטא לשנות את הגדרת ברירת המחדל באזור ישראל, כך שפוסטים בפרופילים פרטיים יהיו פתוחים לתגובות של חברים או עוקבים מבוססים בלבד. במטא מדגישים כי ניתן לשנות את ההגדרה הזאת באופן ידני. מהלך נוסף של החברה הוא העלמת התגובות הראשונות לפוסטים מהפיד הראשי. עוד החלטה שקיבלה מטא לאחרונה היא לאפשר למשתמשים לנעול את הפרופיל שלהם בצעד אחד בלבד. "כשפרופיל של אדם מסוים נעול, אנשים שהם לא חברים שלו בפייסבוק, לא יכולים להוריד, להגדיל או לשתף את תמונת הפרופיל שלו, והם גם לא יוכלו לראות פוסטים או תמונות אחרות בפרופיל הנעול, בין אם מדובר בתוכן חדש או ישן", אומרים במטא.