אם יש רכיב אחד בסמארטפונים שלנו שהבלאי בו ניכר ככל שהם מתיישנים, מדובר ללא ספק בסוללה. אותו בלאי יכול להיגרם משלל סיבות, החל מטעינה לא מבוקרת ועד לניהול לא נכון של המכשיר. מעבר לכך, טיפול ובקרה לא נכונים יכולים לגרום גם למקרי קיצון פחות נעימים, המפחיד שבהם הוא סוללה שמתנפחת במקרה הטוב ומתפוצצת במקרה הרע.
אז מה אפשר לעשות בנידון? הנה כמה טיפים שיבטיחו לכם בריאות סוללה טובה יותר, דבר שיביא באופן ישיר לזמן עבודה ממושך יותר עם הסמארטפון לפני הצורך בטעינה.
3 צפייה בגלריה
סוללה מתרוקנת בסמארטפון
סוללה מתרוקנת בסמארטפון
כך תשמרו על חיי סוללה טובים יותר
(צילום: shutterstock)

עוד מדריכים:

טעינה מבוקרת וחכמה היא שם המשחק

אחת מזירות הקרב הגועשות ביותר בין יצרניות הסמארטפונים השונות היא אומנם סביב יכולות הטעינה המהירות של הסוללות, אולם טעינה מהירה דווקא גורמת לפגיעה מהירה יותר באיכות הסוללה לאורך זמן.
אל תבינו לא נכון: טעינה מהירה היא תכונה מתבקשת ונוחה מאוד, אבל שימוש בה לאורך זמן ובאופן לא מבוקר כן עשוי לפגוע בצורה ניכרת באיכות הסוללה. ההמלצה הרווחת במקרה זה היא פשוט להטעין את הטלפון באמצעות מטען מהיר רק שבאמת אין לכם ברירה - למשל כשאתם ממהרים לצאת מהבית וחסרים לכם עוד כמה אחוזי סוללה. בשאר הזמן, במיוחד אם אתם משאירים את הטלפון מחובר למטען במהלך הלילה (מזה מומלץ להימנע לחלוטין), מומלץ להטעין את הטלפון בהספק נמוך ככל שניתן.
3 צפייה בגלריה
מטען לסמארטפון
מטען לסמארטפון
טעינה מהירה היא לאו דווקא התשובה הנכונה
(צילום: shutterstock)
המלצה נוספת היא להימנע מאחוזי סוללה קיצוניים (100% ו-0%). אז לכמה אחוזים כן מומלץ לטעון? בערך 80% (במכשירים מסוימים ניתן אפילו להגדיר אחוז טעינה מקסימלי מותאם אישית). ומה עושים בצד השני של הסקאלה? באיזה אחוז מומלץ להתחיל לטעון את הסוללה? בערך 30%. טיפ נוסף יהיה לנצל בחוכמה את מצבי החיסכון בסוללה המובנים של המכשיר שלכם - ברוב המקרים הם יכולים לשפר משמעותית את אורך החיים של הסוללה.

נהלו את ההרשאות והחיישנים שלכם

דרך נוספת שבה ניתן לשמור על חיי סוללה וזמני עבודה ארוכים יותר היא ניהול נכון של הרשאות וחיישנים שונים במכשיר שלכם. בחלק מהמקרים, בקרה על הרשאות אלה תבטיח על הדרך גם שמירה טובה יותר על הפרטיות שלכם.
מומלץ פעם בכמה חודשים לעבור על רשימת האפליקציות שלכם ולבחון אילו אפליקציות דורשות הרשאות שימוש בשירותי מיקום למשל - כיום ניתן לקבוע לכל אפליקציה מתי יותר השימוש במיקום, עם אפשרויות להתיר קבלת מיקום באופן תמידי, באופן חד-פעמי בלבד או בכל פעם שהאפליקציה פתוחה. מעבר לעובדה שכך תוכלו להבטיח שאפליקציות לא יקבלו גישה למקום שלכם בכל רגע נתון, חסימת האפשרות לשימוש ב-GPS יכולה לסייע בשמירה על חיי סוללה טובים יותר. מומלץ בנוסף לכבות גם את חיישני הבלוטות' והרשת כל עוד אתם לא משתמשים בהם, כיבוי שלהם תורם גם כן לחיי סוללה ארוכים יותר.

אל תסגרו את האפליקציות שלכם

טעות נפוצה נוספת שהרבה אנשים עושים ולאו דווקא מודעים לעובדה שהיא רק פוגעת בחיי הסוללה היא סגירה מלאה של אפליקציות - פעולה זו למעשה צורכת יותר כוח מהסמארטפון היות שבפעם הבאה שנרצה לפתוח את האפליקציה שסגרנו היא תיפתח באופן מלא מחדש ולא מהנקודה האחרונה בה השתמשנו באפליקציה.
כמו כן, כיום יש גם באנדרואיד וגם ב-iOS מערכות ניהול כוח ייעודיות המסוגלות לשלוט באופן אופטימלי על כמות האנרגיה שכל אפליקציה צורכת גם כשהיא פתוחה ברקע, כך שאין באמת צורך לסגור אפליקציות באופן ידני.

בהירות מסך, מצב חשוך ומה שביניהם

אלמנט נוסף שמשפיע באופן ניכר על התפקוד ועל אורך החיים של הסוללה שלכם הוא המסך של הסמארטפון שלכם. יצרניות רבות מתגאות ברמות הבהירות הגבוהות שהמסכים שלהן מסוגלים לספק, אלא שברוב המוחלט של הזמן לא רק שהשימוש בבהירות מסך גבוהה מיותר, הוא גם זולל אנרגיה ואחוזי סוללה שלא לצורך. הפתרון לכך הוא כמובן לעשות שימוש בפיצ'ר הבהירות האוטומטית של הסמארטפון שלכם או לכוון את הבהירות של המסך בצורה ידנית.
3 צפייה בגלריה
מצב חשוך
מצב חשוך
מצב כהה. טוב לסוללה וטוב לעיניים
(צילום: DenPhotos, shutterstock)
דבר נוסף שיכול לתרום רבות לחיי הסוללה של הסמארטפון הוא השימוש ב"מצב כהה" (Dark Mode). כיום כמעט כל אפליקציה תומכת במצב כהה מובנה שמשנה את הממשק של האפליקציה מבהיר לכהה, זאת לצד אפשרות להפעלת מצב כהה גורף על כל הטלפון שלכם ברמת מערכת ההפעלה. איך זה בדיוק תורם לחיי הסוללה? במסכי OLED למיניהם (שסביר להניח שיש לכם בטלפון אם הוא נרכש בשנים האחרונות), פיקסל שחור הוא למעשה פיקסל כבוי, דבר שחוסך בחיי הסוללה ותורם על הדרך לנראות כללית טובה יותר של התוכן שמוצג על גבי המסך שלכם. יחד עם זאת, אם המכשיר שלכם ישן יותר וכולל פאנל LCD בסיסי יותר, צריכת החשמל של המסך לא תשתנה לא משנה באיזה צבע יואר הפיקסל.