חגיגת קניות לא תהיה כאן השנה. תשומת הלב של אזרחי ישראל מופנית קודם כל למלחמה שמתחוללת כבר 45 ימים, והרבה פחות לימי הקניות המסורתיים של חודש נובמבר. ואם כבר קונים, השנה חשוב יותר מתמיד לתמוך בעסקים מקומיים שספגו פגיעה קשה בשבועות האחרונים.
2 צפייה בגלריה
כרטיס אשראי
כרטיס אשראי
ימי קניות בצל המלחמה: כך תגנו על עצמכם
(צילום: shutterstock)

עוד מדריכים:

ריפרש
מלחמת הכטב"מים / עם מתן ינקו
21:17
ובכל זאת, ביום שישי הקרוב יציינו אתרי האי-קומרס העולמיים את "בלאק פריידיי" ויציעו לצרכנים הנחות, הטבות ומחירים אטרקטיביים. לפני שאתם שולפים את כרטיס האשראי, חשוב לזכור שעברייני רשת מנצלים בכל שנה את אירועי הקניות כדי לגנוב מידע או כסף ממשתמשים. השנה, המלחמה והסנטימנט האנטי-ישראלי ברשת רק מדגישים את הצורך לנקוט באמצעי זהירות.
אז איך תשמרו על המידע והכסף שלכם? אלה ההמלצות של חברת אבטחת המידע ESET:
  1. התמקדו באתרים מוכרים: רכישה מאתרים מוכרים וידועים תהיה לרוב בטוחה יותר מאשר קנייה באתר שאתם לא מכירים ומציע מוצר של מאות שקלים בחצי מחיר. רכישה מאתר שאינכם מכירים ועלול להיות זדוני יכולה להסתיים בהפסד כספי משמעותי וגישה של האקרים לכרטיס האשראי שלכם.
  2. אל תלחצו על קישורים לא מוכרים: סביר מאוד להניח שבימים הקרובים תיתקלו בקישורים שמציעים מבצעים וקופונים שווים במיוחד. גם בשגרה זו יכולה להיות בעיה, אך בחודש הקניות חשוב להיות ערניים במיוחד לתרמיות. ניסיונות ההונאה הללו יכולים להגיע אליכם במייל, ברשתות החברתיות, בוואטסאפ ואפילו במודעות בגוגל ובפייסבוק.
  3. היזהרו מפרסומות להנחות מטורפות ברשתות החברתיות: אם הגעתם למוצר המבוקש באמצעות לחיצה על קישור ברשת חברתית, למשל פייסבוק או אינסטגרם ואפילו גוגל, תמיד תבדקו בנפרד גם באתר הרשמי של החברה המפרסמת שהמבצע באמת קיים. מחקרים מראים גם כי פרסומות בפייסבוק עלולות לגרום לנו להוריד נוזקות למכשירים שלנו.
  4. היזהרו מניסיונות פישינג והונאות במייל: הצעות מפתות שמגיעות אליכם למייל ומפנות אתכם לאתרים שאינם מוכרים עלולות להיות ניסיונות לדלות מכם מידע אישי ופרטי אשראי. קיבלתם מייל על מבצע שאתם לא מוכנים לוותר עליו? רצוי להיכנס לאתר באופן עצמאי וגם אז לבדוק שהוא בטוח ואמין.
  5. ודאו שהאתר שאתם רוכשים בו מאובטח: בדקו האם כתובת האתר מתחילה ב-Https://, שכן מרבית אתרי הקניות מצפינים את תעבורת התקשורת. בנוסף, באתרים מאובטחים ישנו סימן של מנעול ירוק מצד שמאל של הכתובת (ימין אם הדפדפן בעברית). ודאו שסימן המנעול מופיע בשורת כתובת ה-URL ולא באתר עצמו, מה שיכול להעיד על אתר פיקטיבי. אתר מאובטח יגן על המידע שלכם ויפחית את הסיכון לאובדן מידע.
  6. השתמשו באימות דו-שלבי אם האתר שאתם רוכשים דרכו מאפשר זאת: האימות הכפול יבטיח שגם אם הסיסמה שלכם תדלוף החוצה איכשהו, בלי השלב השני בתהליך האימות היא תהיה חסרת תועלת.
  7. ודאו שמערכת ההפעלה שלכם מעודכנת וכוללת את עדכוני האבטחה האחרונים. תוכנות מעודכנות לרוב מכילות עדכוני אבטחה חשובים ששומרים על המחשב שלכם בטוח.
  8. ודאו כי רשת ה-WiFi שאתם מחוברים אליה מאובטחת ושאתם יודעים למי יש גישה לרשת הביתית שלכם. באופן כללי, מומלץ שלא להשתמש ברשת WiFi ציבורית בזמן רכישות מקוונת, גם אם היא מוגנת בסיסמה. רכישה ממחשב או סמארטפון שמחובר לרשתות ציבוריות לא מאובטחות מאפשרת יירוט של המידע על ידי תוקפים שמחוברים לאותה הרשת, מה שיאפשר להם לגנוב ולהשתמש בפרטי התשלום שלכם.
  9. כל הסיסמאות שאתם משתמשים בהן צריכות להיות מורכבות, כאלו שקשה לנחש או אפילו טוב יותר, קשה לנחש, אבל קל לזכור. סיסמה חזקה היא כזו שמורכבת ממספרים, אותיות קטנות, אותיות גדולות ותווים מיוחדים. חשוב גם שלא "למחזר" סיסמאות עבור מספר אתרים ושירותים. אם האקרים ישיגו פרטי התחברות שלכם הכוללים שם משתמש וסיסמה, הם בדרך כלל גם ינסו להשתמש בפרטים הללו על מנת לגשת לשירותים נוספים.
  10. שלמו באמצעות PayPal או בכרטיס אשראי: חברות כרטיסי האשראי מקנות לרוכשים הגנה למקרה שמשהו השתבש במהלך הקנייה. הימנעו מתשלומים באמצעות העברה בנקאית. אם אתם קונים הרבה ברשת, שקלו להקצות כרטיס אשראי ספציפי למטרה זאת בלבד. אם משהו ישתבש, תוכלו לבטל אותו בקלות מבלי להשפיע על עסקאות שוטפות.
  11. הגדירו התראות באמצעות חברת האשראי: כך תוכלו לקבל SMS או מייל על כל רכישה שמתבצעת בכרטיס האשראי. בקשו לקבל התראות גם על סכומים נמוכים והגדירו התראות עבור סך רכישות מעל סכום מסוים כדי להגן על רכישות מרובות בסכומים נמוכים. ניתן להגדיר התראות רק על רכישות מחו"ל. בכלל, בדקו את החיובים שלכם באופן שוטף, זה יכול רק לעזור.
  12. ודאו כי תוכנת אנטי-וירוס אמינה פועלת במחשב: בנוסף, תוכלו להשתמש באבטחת תשלומים אונליין - דפדפן מאובטח המאפשר הגנה מתקדמת על אמצעי התשלום בעת ביצוע פעולות בנקאיות ורכישות ברשת.
2 צפייה בגלריה
אישה עם טלפון וכרטיס אשראי
אישה עם טלפון וכרטיס אשראי
כבו את הבלוטות', עדכנו גרסה
(צילום: shutterstock)
רוכשים באמצעות הסמארטפון או הטאבלט? יש לנו עוד כמה המלצות בשבילכם:
  1. הורידו אפליקציות רק מחנויות אפליקציות רשמיות כמו אלה של גוגל ואפל. החנויות הרשמיות מבצעות תהליכי בדיקה כדי לוודא שלא יהיו בהן אפליקציות זדוניות.
  2. בדקו את הפרטים של האפליקציה לפני ההורדה. שימו לב לשמות המפתחים ולאיות של שם המותג.
  3. היזהרו והשתדלו להימנע מאפליקציות המבקשות הרשאות חשודות, כגון גישה לאנשי קשר, הודעות טקסט, הרשאות ניהול, סיסמאות או פרטי כרטיס אשראי.
  4. כבו את הבלוטות' אם אתם קונים בזמן שאתם בחוץ. האקרים יכולים לראות את הרשתות שאליהן התחברתם, ליצור גרסאות מזויפות שלהן ולגרום לכם להתחבר אליהן וכך לגשת לנתונים אישיים כמו סיסמאות או כרטיסי אשראי.
  5. הקפידו לעדכן את האפליקציות שלכם ואת מערכת ההפעלה: תוקפים יכולים לנצל באגים או פגיעויות ביישומים שאינם מעודכנים. שימו לב להודעות שמבקשות מכם לעדכן והיו מודעים לאפליקציות שמאחסנות מידע אישי שלכם.