"בגלל השבת השחורה אף אחד לא ידבר השנה על בלאק פריידיי". בענף הקניונים חוששים לדבר על חגיגות כלשהן, גם בחודש הכי חגיגי עבורם. למרות זאת, כל מי שמוכר אופנה, מוצרים לבית ומוצרי חשמל ומחשוב, יצא השבוע במבצעי נובמבר "כי אין ברירה". בגלל עליות מחירים ומחסורים - המבצעים כרגע לא עמוקים במיוחד. לא מצאנו מבצעים מרשימים על המסכים המתקדמים ביותר, על סלולרי ועל מוצרי חשמל למטבח, וגם באופנה המבצעים נראים שגרתיים.
אמיר מודן, מבעלי רשת באג, שהיה מחלוצי הקמעונאים שציינו את בלאק פריידיי אמר ל-ynet: "אף אחד לא יקרא לזה בלאק פריידיי השנה. קוראים לזה נובמבר סייל, נובמבר ישראלי, נובמבר כחול-לבן, בלו פריידיי. אף אחד לא יכתוב חגיגת קניות. אנחנו כן יוצאים במבצעים לכל אורך החודש – רק בלי המיתוג הזה. בניגוד לשנים קודמות, אז כולם הקדימו את בלאק פריידיי בשבוע ומתחו אותו לשבועיים, השנה זה שונה. אם תהיה רגיעה בשבוע של בלאק פריידיי עצמו אז אולי נעשה משהו לכבודו, עם מבצעים עמוקים יותר, אבל לא נצא בקמפיין השנה".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
4 צפייה בגלריה
|
|
בלאק פריידי במתכונת אחרת
המחירים גבוהים למרות שהדולר ירד עכשיו? "כן, המחירים עלו. הספקים קנו בשער דולר גבוה והעלו מחירים. לכן יהיו פחות מבצעים מקומיים. זה משפיע על מחירי לפטופים למשל. אלה מוצרים שמרוויחים עליהם ממש מעט ואין הרבה מהם כרגע. אם את רוצה לקנות למשל אוזניות לזום, סביר להניח שאותה אוזנייה תעלה עכשיו יותר מבלאק פריידיי 2022.
"מה שכן, קיים השנה, כמו בכל שנה, מבצעים בינ"ל (לדוגמא מבצעים על קונסולות או משחקים מ.ק). בגלל הלחימה השגנו אישור מחברה בינלאומית לפצל מבצע גדול שהיא יצאה בו לשישה ימים כעת, וחמישה ימים בדצמבר, כדי לתת לאנשים תחושה טובה. בכל מקרה, כשהמצב יירגע כולם ייצאו במבצעים חזקים. אולי בסוף השנה. הם יגיעו. פשוט כרגע לא למוכרים ולא לקונים יש מצב רוח".
ואכן בשוק מוצרי החשמל והמחשוב מדברים על מבצעים שמגיעים בצל עליות מחירים. כל מוצרי החשמל הלבנים התייקרו. מחירי אייפון עלו בגלל הדולר על בסיס יומיומי. כך למשל, אייפון 15 128GB התייקר באיידיגיטל מ-3,999 שקל ל-4,399 שקל. עליית מחיר של 400 שקל. בבאג אמרו לנו: "עדכנו מחירי אייפון כמעט כל יום כי הרווחיות ממילא קטנה. מי שמרוויח מאייפון זה רק אפל".

נעלמה הפנייה לצרכנים באתר של שופינג איי אל

למרות הכל, חג המכירות של גוגל, שופינג איי אל, מתקיים החל מאתמול (8 בנובמבר), על רקע המלחמה. בגוגל טוענים שהסיבה לקיום חגיגת המבצעים היא תמיכה בכלכלה המקומית ובעסקים ישראלים, "השנה יותר מתמיד". בדרך כלל שופינג איי אל זה אירוע של יומיים, בו עסקים גדולים כקטנים הפועלים אונליין מציעים, לכאורה, הנחה שאמורה להיות לא שגרתית בעומקה. במסגרת האירוע, גוגל מעלה אתר ייעודי לצרכנים עם קישורים לאתרים המשתתפים. השנה זה בוטל. האתר אמנם קיים אבל השנה הוא לא מיועד לצרכנים, אלא רק לבעלי העסקים, האירוע מסתכם בעיקר בלוגו ואולי קידום אונליין, והוא גם יימשך לאורך כל נובמבר - משמע במקום מבצעי עומק של יומיים, מבצעים פחות עמוקים לתקופה ארוכה יותר.
בהודעה לעיתונות מסרו: "נאפשר לכל עסק מקוון שרוצה להירשם ל-ShoppingIL לקבל ערכת מדיה ייעודית להטמעה באתר, ובכך לעזור לצרכנים שרוצים לחזק את הכלכלה כעת. כל עסק רשאי לפרסם הנחות לפי יכולתו בעת הזו, וכמובן להציע מבצעים והטבות משתנים ומתחלפים לאורך התקופה".
הרשתות והעסקים הפרטיים כבר החלו לשלוח הודעות סמס של קידום מכירות. כולן כוללות דגלים ולבבות לבנים וכחולים. באחת ההודעות נכתב שפנדורה תתרום 100 שקל מקניית צמיד ל"אמהות הטריות של שדרות". טופ טן מכנה את עצמה "מותג האקססוריז הכי ישראלי שיש" ובפקטורי 54 שולחים חיבוק ובשורות טובות, לצד פירוט ההנחות.
4 צפייה בגלריה
שופינג איי אל של גוגל. השנה בעיקר עבור בעלי העסקים
שופינג איי אל של גוגל. השנה בעיקר עבור בעלי העסקים
שופינג איי אל של גוגל. השנה בעיקר עבור בעלי העסקים
(צילום: shutterstock)
סמנכ"לית השיווק של קבוצת בריל, גנית אלון, מספרת שבקבוצה, שכוללת את ניין ווסט, גלי ולי קופר, מתכוננים לשופינג איי אל ובלאק פריידיי שנה שלמה. "ועכשיו הקניות הופכות מתשוקתיות לקניות של חשש. יש מצב רוח קשה וחוסר ודאות כלכלי. מקנייה שהיא יותר תשוקתית אימפולסיבית מפנקת זאת הופכת להיות קנייה יותר חכמה. לחורף צריך מגפיים, בגדים לישיבה בבית. זאת שנה מאוד מאתגרת ללא יכולת לעשות תחזיות. אבל המבצעים שניתן כן עמוקים".
מבדיקה באתר גלי של בריל עולה כי כרגע המבצע המיוחד לשופינג איי אל לא מאוד אטרקטיבי: "כל האתר ללא מע"מ, כולל כפל מבצעים". מדובר בהנחה זניחה יחסית להנחות שנהוג לתת בנובמבר.
בעל רשת קטנה אמר לנו: "בענף האופנה לא יצאו בהנחות מרשימות למרות שהמצב לא טוב. יש מלחמה, הוציאו עובדים לחל"ת, סוגרים חנויות בשש, ובנוסף, אנחנו בנובמבר ואין חורף. שמנו את הלוגו של שופינג איי אל באתר ואנחנו צריכים למכור, בטח בחודש המכירות הכי חזק בשנה, אבל אין לנו שום חשק לעודד מכירות כשיש ילדים חטופים. כל מה שאני רוצה זה לעודד את החיילים ולתרום לרוח הלחימה, אבל לא נוכל לחיות על התנדבות לנצח. אני מקווה שאנשים יקנו הפעם מעסקים ישראלים ופחות מאמזון ועלי אקספרס, ובפרט מיצרנים ישראלים. שימו לב שדווקא אצל היצרנים המקומיים יש מבצעים טובים. זה הזמן לקנות מאיתנו".
יורם בדש, מנכ"ל משותף של מחסני חשמל, אומר שבמקום לערוך מבצעים על הפריטים הנחשקים ביותר ברשת, היא העדיפה לקדם מכירת עודפים: "היקף עודפי הייבוא בכל חנויות הרשת עלה ב- 20% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. לכן קיבלנו החלטה אסטרטגית למקד השנה את מכירות נובמבר בעודפי יבוא. מדובר לרוב במוצרים שנרכשו במלאי מוגבר לפני 9-6 חודשים, מרביתם עם הגנות על שער הדולר. לא נמכור רק עודפי יבוא, אבל הצפי הוא ש-40% מהמכירות של הרשת במהלך חודש נובמבר יהיו של עודפי יבוא, מדובר בנתון המשקף גידול של פי 2.5 בהשוואה למכירות עודפי היבוא בנובמבר אשתקד. יחד עם זאת הכל אכן התייקר בחודשים האחרונים".

חששות מקנייה באתרי חו"ל: "נראה ירידה גדולה"

ומה לגבי חו"ל? 11.11 - יום הרווקים הסיני - יחול ביום שישי הקרוב. המשלוחים מעלי אקספרס, האתר האהוד ביותר בישראל, התעכבו וכעת זורמים שוב לארץ. אתר SHEIN ספג מהלומה מהקונות הנאמנות שלו בישראל כשנראה היה שהוא תומך בחמאס. באמזון חסמו מוצרים רבים למשלוח חינם לישראל בגלל מיעוט טיסות לארץ. באסוס אחת העובדות כתבה מכתב שטנה לצרכנית ישראלית שהזמינה נעליים ("תפחדו מאללה") וטמנה אותו בקופסה.
בני בוחניק, שמקדם מכירות של מוצרים בהנחה לישראלים, השבית את קבוצת הקניות שלו בפייסבוק ובטלגרם מאז שהחלה המלחמה. היא חזרה לפעילות בהדרגה עם קניות שמקושרות לתרומות, וכעת מתאוששת לאיטה.
"בשבת האחרונה העליתי פוסט בקבוצה (כזה אני רוצה! IneedIt) ושמתי על השולחן מה שאני מרגיש: עדיין יש לוויות וחטופים והראש שלי לא שם עדיין. התגובות הפתיעו אותי. למרות הקושי, אנשים משוועים לחזור לשגרה, בדגש על המשק המקומי. אנשים גם מוכנים לשלם יותר כדי לתמוך בכלכלה המקומית.
4 צפייה בגלריה
שיין
שיין
שיין. הישראליות קונות בו פחות מכיוון שהיה נראה שתומך בחמאס
(צילום: רויטרס)
"מה יהיה בנובמבר? הוא יהיה שונה מכל נובמבר אחר שחווינו. חייבים לפעול בסופר רגישות כי אחרת זה יעצבן את הצרכנים. לא להתעלם מהמצב ולהתלהב יותר מדי וגם לא לחבוט בקלישאה 'ביחד ננצח'.
"צריך לזכור שמעבר לאבל שאנחנו שרויים בו, יש עוד 300 אלף מילואימניקים מגויסים. ו-150 אלף מפונים ומתפנים. למרות ששליחים מגיעים למלונות של מפונים הם מחפשים בעיקר מוצרי צריכה. ויש עוד תושבי קו שני שהראש שלהם פחות שם.
"הסוחרים שנובמבר זה החודש הכי טוב עבורם בשנה, צריכים להיות מאופקים שיווקית ותקשורתית. אווירה פחות צבעונית פחות צעקנית, רגועה יותר, מתונה. מבחינת המכירות הן יהיו פחות חזקות השנה מחו"ל לעומת השוק המקומי. עד כה שנה אחר שנה היקף הקניות מחו"ל והחלק היחסי שלו הלך והתגבר. לדעתי נראה ירידה רבה וקשה בקניות בחו"ל".
לך זה טוב? "אני עובד גם מול חו"ל וגם מול ישראל, אבל אני כרגע מתעסק בהתנדבויות. ככל שאכנס לנובמבר - אחזיר את הקבוצה לפעילות - אבל זה יהיה פחות צעקני. חשוב גם לזכור שיש גם בעיית שליחויות בארץ ומחו"ל. רוב ההטסה היא במטוסים של קווי מטען רגילים. יש קושי וכשיש מחסור התעריף למשלוח עולה. גם בארץ יש עיכובי שילוח".

העדפה להימנע מתוצרת טורקיה

גם ברשת עולם הקולנוע חשים בעיכובי טיסות. סמנכ"ל השיווק של הרשת, דניאל בר שדה, אמר: "יש לנו עיכוב בהגעה לארץ במחשבים, טאבלטים וסלולר בעקבות בעיית הטיסות. אבל יש טיסות ומגיעות גם ספינות, פשוט התדירות נמוכה. יש בהחלט גם עלייה קלה במחיר ההובלה. בנוסף, אנחנו רואים העדפה צרכנית שלא לקנות מוצרים שיוצרו בטורקיה, מכונות כביסה ומייבשי כביסה למשל. מעדיפים סין ופולין, גם אם זה יקר יותר".
בינתיים המשק נמצא בהתאוששות זהירה. אחרי ירידה של כ-25% בממוצע הקנייה היומי באשראי בחודש אוקטובר, לפי נתוני חברת שבא, שמנהלת את מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי אשראי, בשבוע הרביעי של המלחמה נרשמה עלייה של 6.1% בהוצאות בכרטיסי אשראי בארץ, לעומת השבוע השלישי של המלחמה. יחד עם זאת, עדיין מדובר בירידה של 12.4% לעומת שבוע רגיל. סך ההוצאות בארץ בכרטיסי אשראי הגיע ל-7.965 מיליארד שקל, כשהיקף ההוצאות באשראי בשבוע ממוצע עומד על 9.096 מיליארד שקל.
בין היתר, יש ירידה של 40% לעומת שבוע רגיל בהוצאות על תעופה לעומת ירידה של 200% בשבוע הראשון ללחימה. ברשתות מזון היה זינוק בשבוע הראשון של 43% וכעת עלייה של 2.9% בלבד לעומת שבוע רגיל. בחשמל ואלקטרוניקה הירידה התמתנה ל-14.8% פחות משבוע רגיל, מ-40.6% בשבוע הראשון לעומת שבוע רגיל. במסעדות ובתי קפה יש התמתנות מירידה של 64% לירידה של 28%.