סמאטרפון הוא מכשיר מאוד ייחודי בעולם הטכנולוגיה. הוא משמש אותנו באופן יומיומי, לא רק לתקשורת, אלא גם לאלף ואחת מטלות - מבדיקה של חשבון הבנק, דרך קביעת תור לרופא ועד לניווט. זה אולי המכשיר הכי אינטימי שלנו חוץ מהרכב. הוא מחזיק בכל הסודות שלנו, הוא משמש אותנו לתיעוד, לבידור, ובקיצור הוא מנהל לנו את החיים. לכן אין זה מפתיע שאנחנו נוטים להיצמד למכשיר שלנו לאורך זמן, אם מתוך הרגל ואם מתוך חיסכון. ועדיין, תמיד מגיע שלב כלשהו שבו אנחנו שוקלים להחליף את הטלפון לדגם חדש יותר. השאלה היא מתי כדאי לנו להחליף את המכשיר? אספנו מספר סימנים מקדימים שמצביעים על כך שהגיעה העת להיפרד ולהמשיך הלאה.
3 צפייה בגלריה
סמאטרפון מושלך לפח
סמאטרפון מושלך לפח
אל תמהרו לזרוק את הסמארטפון לפח
(צילום: shutterstock)

הסוללה כבר לא סוחבת

למרות שעבור רובנו סוללה שנחלשת ולא מחזיקה יותר היא סימן שהנה, צריך לרוץ לחנות או לאינטרנט כדי לרכוש מכשיר חדש, זה, אפעס, לא ממש המצב. סוללה של סמארטפון ממוצע מיועדת לשימוש של 4-3 שנים. אורך החיים שלה נמדד במחזורי טעינה - כלומר טעינה מלאה מ-0 ל-100 אחוז. סוללות שונות מחזיקות מספר מחזורי טעינה שונים. האייפון, למשל, מתהדר ביותר מ-500 מחזורי טעינה. סוללה חדשה עולה כ-300 שקלים, לא כולל עלויות מעבדה. כלומר תיקון של אייפון יעלה הרבה פחות מרכישה של מכשיר חדש (למורת רוחה של אפל). סוללה של מחשב נייד, אגב, מחזיקה גם אלף מחזורי טעינה.

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

המספרים של האייפון נחשבים באמת לאמצע הדרך מהבחינה הזו. ישנן סוללות גדולות שדורשות פחות מחזורי טעינה ויחזיקו לכם יותר מהם. בכל מקרה, סוללה נחשבת ליעילה לשימוש כל עוד היא מספקת כ-80% מהקיבול המקורי שלה שנמדד במיליאמפר-שנייה. מתחת למספר הקסם הזה היא כבר נחשבת למתה, ואחרי מספר שבועות היא אמורה לשבוק חיים. מכאן זה עניין של מספרים. אם הטלפון שלכם שווה אלף שקלים, כנראה שלהשקיע 500 או 600 שקלים בהחלפת סוללה זה לא בדיוק משתלם. אבל אם מדובר באייפון פרו שעלה לכם כ-4,000 שקלים, אין שום מניעה לתקן אותו. מכשירי פרימיום כמו האייפון או המקבילים מעולמות האנדרואיד מחזיקים בקלות חמש שנים עם עדכוני תוכנה ותחזוקה שוטפת.

המכשיר מתחיל להיות איטי ואפליקציות לא נפתחות

תוכנה היא האמא של כל מה שקורה בסמארטפון שלכם. תרצו או לא, מדובר במחשב קטן. כמו כל מחשב, עם הזמן הוא אוגר המון קבצים, חלק מהאפליקציות כבר לא מתעדכנות, ולפעמים גם מערכת ההפעלה נשארת תקועה על אותה גרסה הרבה מאוד זמן. התוצאה של זה בדרך כלל היא שהמכשיר ירגיש לכם איטי, מסורבל לשימוש ואפליקציות יפסיקו לפעול. כאן מדובר בהזדקנות מכוונת. כלומר, היצרן מפסיק לעדכן את התוכנה כדי להפנות את המשאבים שלו לדגמים חדשים יותר. בדרך כלל סמארטפון סיני ממוצע מקבל פחות משלוש שנות עדכוני תוכנה. למרות שלפעמים זה משתנה בין הסדרות - כלל האצבע הוא ככל שהמכשיר זול יותר כך מספר עדכוני התוכנה העתידיים שלו יהיו מעטים יותר. סמארטפון של סמסונג יכול לקבל עד 5 שנות עדכוני תוכנה ואפל מעניקה גם 7 שנות עדכונים. >>הצטרפו לקהילת הטכנולוגיה שלנו בפייסבוק<<
איך שלא יהיה, כאשר התוכנה מתחילה לגמגם ולעשות בעיות, הפתרון כבר יותר מסובך. ראשית תצטרכו לבדוק אילו אפליקציות לא תומכות יותר בגרסאות תוכנה ישנות. אם אלו אפליקציות שמשמשות אתכם באופן שוטף, יכול מאוד להיות שאין כאן פתרון מעבר לשדרוג מכשיר כדי לקבל מערכת הפעלה מעודכנת. אם מדובר באפליקציות שלא ממש חשובות לכם או שיש לכם עבורן תחליף, אפשר לבצע חזרה להגדרות היצרן - כמובן אחרי שגיביתם את כל המידע והנתונים שלכם - ואז להתקין מחדש את מה שעובד לכם. בכל מקרה, שחזור הגדרות יצרן גם מאפשר לכם למחוק כל מיני תהליכים שפועלים ברקע, לפעמים מדובר בספיחים של אפליקציות שהורדתם בעבר ועדיין רצים ברקע ולפעמים מדובר בכאלה שמגיעות כמתנה עם אפליקציות אחרות כמו למשל אפליקציות פרסום או מעקב. כך או כך, תוכנה בעייתית היא סימן טוב שהגיע הזמן להתחדש.

המצלמה כבר לא מתפקדת

כמעט בלי ששמנו לב, הסמארטפון הפך למכשיר העיקרי שאיתו אנחנו מצלמים. אלא אם כן אתם מקצוענים או חובבי צילום, סיכוי סביר שאין לכם מצלמה אמיתית. בטח לא אם נולדתם לפני פחות מ-25 שנה. מצלמות הן לפעמים גם הרכיב הכמעט יחידי חוץ מהכפתורים ומנגנון הרטט בטלפון שיש לו חלקים נעים, כמובן במידה שמדובר במצלמה עם זום אופטי. החיישן הוא לב המצלמה ומסביבה יש את העדשות, את הפלאש ואת מערכת השבבים. בשנים האחרונות היצרנים הצליחו לשפר מאוד את איכות הצילום של כל הסמארטפונים בין דור לדור. אבל לאחרונה השינויים כבר מתחילים להיות מינוריים הרבה יותר. אין הרבה מאוד הבדל, למשל, בין יכולות הצילום של אייפון 12 לאייפון 14 או בין גלקסי S21 אולטרה ל-S23 אולטרה של סמסונג.
אבל אם יש לכם מכשיר ישן יותר, נגיד אייפון X או אפילו 11, או סמסונג גלקסי S10 או S9, המעבר למצלמה של אחד מהדגמים של השנתיים האחרונות ישדרג לכם את חוויית הצילום. אומנם יש גם יוצאי דופן - המצלמות הישנות יותר של וואווי, למשל, יכולות להתמודד יפה גם עם מצלמות חדשות יותר, אבל כאמור מדובר במקרים חריגים. הסיבה לזינוק באיכות הצילום נעוצה גם בשימוש מוגבר בבינה מלאכותית והכניסה הגוברת של חברות צילום מקצועיות כגון האסלבלאד ולייקה לתחום. במקום למכור מצלמות להמונים הן עברו למכור מצלמות ליצרניות הסמארטפונים. גם ה-AI השתפרה מאוד בזכות שבבים ייעודיים לחישובים כאלה ושמורכבים בסמארטפונים חדישים יותר, משהו שלא תמצאו באלה מלפני 2019 נאמר או בדגמים זולים. אם כן, שדרוג יכולות הצילום הוא גם סיבה טובה להשקיע במכשיר מודרני יותר.

הגוף והמסך של המכשיר שרוטים ושבורים

סמארטפונים מודרניים, בעיקר דגמי הפרימיום, בנויים משילוב של זכוכית משוריינת וגוף אלומיניום, פלדת אל-חלד, טיטניום וחומר קרמי. כלומר, הסיכוי שהסמארטפון שלכם יסבול מתקלה משביתה רק בגלל נזק חיצוני לגוף לא מאוד גבוה. גם המכשירים הזולים יותר, שעשויים מפלסטיק, מציגים עמידות סבירה לנפילות. עם המסך זה קצת יותר מסובך. בעוד שזכוכית משוריינת מסוג גורילה גלאס דור 6 ואילך מספקת עמידות טובה מאוד לנפילות, כל מה שהיה לפני - לא ממש. בנוסף, אם אתם לא מקפידים על מגן איכותי או אם אתם עובדים בתנאים קשים, הסיכוי שיקרה משהו לזכוכית המסך גבוה יחסית.
3 צפייה בגלריה
סמארטפון עם מסך שבור
סמארטפון עם מסך שבור
אפשר לתקן, זה פשוט יכול להיות יקר. סמארטפון עם מסך שבור
(צילום: shutterstock)
העניין הוא שלא כל שבר מסך באמת מהווה בעיה. ראשית, מפני שאם שמים מגן מסך על השריטה וכל עוד ממשק המגע לא נפגע, עדיין אפשר למשוך את השימוש בטלפון עוד קצת. ומה אם המסך שלכם ספג מכה רצינית? שבר במסך זו תקלה שקל מאוד לתקן, הבעיה העיקרית היא העלות וכמובן לדאוג שהחלפים שמספקים לכם אמינים. לא חסרים סיפורים על מעבדות שהתקינו מסכים תחליפיים זולים ולאחר מכן התברר שהמכשיר לא עובד כמו שצריך. אם יש לכם ביטוח, העלות תהיה נמוכה יחסית ואין שום סיבה להחליף מכשיר רק בגלל זה. אבל אם יש לכם דגם יחסית נדיר, ישן מדי או שהחלפים עבורו יקרים (אני מסתכל עליך, וואן פלוס) יכול מאוד להיות שהחלפת המכשיר תהיה יותר כלכלית מהחלפת המסך. אם הגוף ניזוק, לעומת זאת, יכול מאוד להיות ששווה מראש להחליף ולא להתעסק עם תיקון שעשוי להיות יקר וככל הנראה לא יחזיר את המכשיר שלכם למצב חדש. הבעיה העיקרית בתיקוני גוף, בעיקר בסמארטפונים עם עמידות למים ואבק, זה שמהרגע שהמכשיר נפתח כבר אין עליו אחריות. כדי לאטום את המכשירים היצרנים משתמשים בדבק מיוחד ובגומיות, ואילו פתיחת המכשיר דורשת המסה של הדבק ולפעמים הסרה של הגומיות. בהרכבה מחדש לא תמיד תקבלו את האיטום בחזרה.

האחסון נגמר מהר או שהמסך לא מגיב למגע

סמארטפונים לא חיים לנצח. מתישהו תיאלצו להחליף ולקנות חדש. בניגוד למחשב, שלו אפשר להוסיף כונן גדול יותר או להחליף רכיבים לא תקינים, בסמארטפון אין ממש אפשרות כזו. מדובר בקופסה סגורה שלא ניתן להוסיף לה יכולות שלא היו קיימות בתחילת הדרך. אחסון היא כנראה הבעיה הכי אקוטית עבור רובנו. צילום, למשל, גוזל בכל תמונה כ-4 מגה-בייט. מכשירים רבים אומנם מאפשרים להוסיף כרטיס זיכרון חיצוני, אבל שימוש בו לצילום למשל עשוי לגרום לפעולה איטית יותר של המצלמה - לא בהרבה, אבל אולי מספיק בשביל לגרום לכם לפספס את התמונה של הילדים מכבים את הנרות בעוגת היומולדת. בנוסף, כרטיסי זיכרון רבים, בעיקר הזולים שבהם, סובלים מאיכות ירודה ואורך חיים לא גבוה. לפעמים הם פשוט מפסיקים לעבוד, ולפעמים הם עובדים אבל לאט. מנגד, העלאה של נתונים לשירותי הענן אוכלת את שטח האחסון החינמי. התוצאה היא שבסופו של דבר תיאלצו לשלם כדי להגדיל את האחסון. אמנם מדובר בתשלום של בין 10 ל-20 שקלים בממוצע בחודש לגוגל, אפל, מיקרוסופט או חברות אחרות, אבל ישנה מגבלת נפח ובכל מקרה זה דורש להעלות את התמונות לענן - בקיצור, לא עניין פשוט.
3 צפייה בגלריה
אחסון בענן
אחסון בענן
אחסון בענן. גם לזה יש עלות
(צילום: shutterstock)
גם בעיות במגע של המסך עלולות להצביע על כך שהגיע הזמן להחליף את המכשיר: תיקון של הטאץ' דורש החלפה של כל הרכיב, וכמו בתיקון שבר מסך, אם מדובר בדגם ישן או עם זמינות חלפים נמוכה, אתם יכולים למצוא את עצמכם עם מחיר גבוה ביחס לתמורה. זאת ועוד, גם החלפה של רכיב הטאץ' לא תבטיח לכם שהמסך יעבוד כתמול-שלשום.

סיכום: זו הכלכלה, טמבל

כפי שניתן לראות, עיקר השיקולים להחלפה של סמארטפון ישן בחדש הם בעיקר עלות מול תועלת. כלומר, עד כמה חשוב לכם לשמור על המכשיר הנוכחי. מארג השיקולים שונה מאדם לאדם ובהתאם לתקציב שזמין לכם. בסופו של דבר זה עניין כלכלי, עד כמה התיקון או הזמן שתבזבזו שווה לכם במקום רכישה של מכשיר חדש. מה שבטוח זה שאפשר בקלות לשקול גם רכישה של סמארטפון יד שנייה, כאשר לפעמים ניתן למצוא מכשירים במצב טוב מאוד בחצי מחיר. ההמלצה שלנו אם כן היא לא לרוץ לרכוש מכשיר חדש אלא אם כן ממש אין ברירה. לפעמים, לקחת הפסקה ולחשוב יכול לחסוך לנו הרבה כסף.