בשבוע שעבר עלה אסף אמדורסקי לבמה ובמשך כ-45 דקות ביצע את מיטב הלהיטים שלו, מ"יקירתי" ועד "רכבת לצפון". אבל משהו בהופעה הזאת היה שונה מכל ההופעות שלו עד היום – היא התקיימה בפלטפורמה וירטואלית במטאברס ומי ששר ורקד על הבמה היה לא אחר מאשר האווטאר (כפיל דיגיטלי) של הזמר המפורסם. והקהל? כ-50 אווטארים נרגשים שהוזמנו לאירוע.
5 צפייה בגלריה
המופע של אסף אמדורסקי
המופע של אסף אמדורסקי
המופע של אסף אמדורסקי
5 צפייה בגלריה
האווטאר של אסף אמדורסקי
האווטאר של אסף אמדורסקי
האווטאר של אמדורסקי. בחר את הבגדים בעצמו
(באדיבות הפקת המופע)
המופע התקיים בחלל וירטואלי שנוצר לצורך האירוע בפלטפורמת Spatial.io. הקהל שהגיע למופע יכול היה לבחור לאווטאר שלו בגדים, אביזרים ואפילו תסרוקת. כשהדלתות לאירוע נפתחו האורחים הוזמנו להיכנס למרחב הווירטואלי, לנוע בין החללים, להרקיד את האווטאר ולפגוש את החברים שלהם. מי שלא זכו להיות בין ה-50 שהשתתפו באירוע במציאות מדומה, היו יכולים צפות במופע בשידור חי בפייסבוק.
המופע צולם במשרד הפרסום מקאן דיגיטל, שיזם והפיק את האירוע שהתקיים בחסות מותג הג'ין Bombay Sapphire. אמדורסקי שר ורקד כל המופע כאילו מדובר במופע מול קהל ענקי, כשלמעשה הוא היה בחדר ריק, בלי במה מפוארת, בלי נגנים, רק הוא עצמו וצלם שתיעד את האירוע. זוהי חוויה חדשה לאומן בסדר גודל כזה, אבל כדי לתת לו את ההרגשה שהוא רגיל אליה הוא הרכיב משקפי מציאות מדומה (VR) שדרכם ראה את האווטארים שהתאספו מסביב לבמה, את עמדת הדיג'יי ואת הקלידים.
עדן קדם וארי ברוק מ-World Busters, שהיו אחראים להפקה הטכנולוגית של המופע, מספרים: "ניסינו ליצור העתק מדויק של הבמה כמו בהופעות האמיתיות של אסף. עבדנו עם צילומים מהופעות קודמות כדי שכל דבר יהיה במקום וכדי שאסף ירגיש הכי טבעי". הדמות הדיגיטלית של אמדורסקי נוצרה באמצעות אפליקציית Ready Player Me שמאפשרת ליצור אווטארים בכלים פשוטים. הזמר הניע את האווטאר בדיוק לפי הקצב שהוא נע בו במציאות, סיפר כמה הוא מתרגש מהאירוע, ירד מהבמה והתקרב לקהל ממש כאילו מדובר במופע אינטימי בזאפה.

כוכב אחד מעז

הבחירה באמדורסקי לא הייתה מקרית. למפיקי ההופעה היה ברור שצריך לבחור באומן חדשני שיסכים לקחת סיכון ולהיות הראשון בארץ שעושה מהלך כזה. ליאור עילם ומיה שניידר, מנהלות הקריאייטיב של הפרויקט ממקאן דיגיטל, מספרות: "אסף לקח חלק מלא בהפקה, החל מבחירת האווטאר, דרך הלבוש, נראות הבמה ועד הרקעים. הוא עשה הרבה חזרות כדי ליצור תחושה כמה שיותר טבעית ביום המופע".
המופע התקיים, כאמור, בחסות חברת אלכוהול שפונה לטווח גילאים מבוגר יחסית לילדים שמשחקים פורטנייט ומסתובבים בעולמות המטאברס. דנה פרץ, מנהלת שיווק בחברת אקרמן, היבואנית של Bombay Sapphire, אומרת: "רצינו לפנות לקהל בוגר יותר ולכן בחרנו באסף אמדורסקי. לקחנו בחשבון שלחלק גדול מהקהל זאת תהיה חוויה ראשונה במטאברס ולכן שלחנו למוזמנים הוראות מדויקות איך להיכנס למתחם וליצור את האווטאר. התהליך היה חלק מהחוויה".
5 צפייה בגלריה
ההופעה של אסף אמדורסקי במטאברס
ההופעה של אסף אמדורסקי במטאברס
ההופעה של אסף אמדורסקי במטאברס
(צילום מסך)
5 צפייה בגלריה
ההופעה של אסף אמדורסקי במטאברס
ההופעה של אסף אמדורסקי במטאברס
ההופעה של אסף אמדורסקי במטאברס
(צילום מסך)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

חברה ישראלית נוספת שפועלת בתחום ההופעות החיות במטאברס היא Yoom (לשעבר Tetavi), שפיתחה מערכת מבוססת בינה מלאכותית לצילום וידאו בתלת-ממד. המערכת הזו מאפשרת לצלם אמנים ולשלב את הדמות שלהם במטאברס. לאחרונה שיתפה החברה פעולה עם הדיג'יי הבינלאומי פול אוקנפלד ועם להקת אינפקטד משרום במסגרת מופע וירטואלי שהתקיים בפסטיבל SXSW באוסטין, טקסס. >>הצטרפו לקהילת הטכנולוגיה שלנו בפייסבוק<<
דיאגו פרילוסקי, מנהל קראייטיב והפקה ב-Yoom, מסביר איך זה עובד: "מדובר בטכנולוגיית AI המאפשרת עיבוד של מספר רב של תמונות במקביל וייצור של דמות תלת-ממדית נאמנה למציאות כולל תנועות הגוף וההבעות שלה. המטרה היא לאפשר לכל אמן להגיע לקהל הרחב שלו ללא הגבלת זמן ומרחק וליצור הופעה עם התאום הדיגיטלי שלו במטאברס. אנחנו עובדים עם האמנים על איך לעמוד על הבמה, איך לזוז ובעיקר איך לבטא את עצמם במדיה הזאת. המטרה היא לאפשר לכל אמן ליצור אווטאר, לצלם את השירים שלו ולהציג אותם ברחבי המטאברס".

איפה הכסף?

שוק הבידור העולמי במטאברס הוערך ב-13.8 מיליארד דולר בשנת 2021 והוא צפוי להגיע ל-221.7 מיליארד דולר עד 2031. העלייה הצפויה קשורה בעיקר לצמיחה של תעשיית המשחקים המקוונים, לצד התפתחות טכנולוגיות מתקדמות שמאפשרות חוויית צפייה איכותית וריאליסטית יותר. הנתון המעניין במיוחד הוא שדווקא 45% מהמבוגרים מעוניינים להתנסות במופעים חיים במטאברס - יותר מאשר בקניות או באירועי ספורט במרחב הווירטואלי.
ברוב המקרים מי שלוקחות על עצמן את עלות ההפקה הן חברות מסחריות שנותנות חסות לאירועים, או חברות ענק שעושות את המהלך כדי לקדם את עצמן תדמיתית. ככל שהטכנולוגיה תהיה יותר איכותית ומתקדמת סביר להניח שניתן יהיה לגבות תשלום גבוה יותר על כניסה לאירוע, בנוסף למכירת מרצ'נדייז כמו חולצות, סקינים או אביזרים ממותגים של האומן. היום אפילו מוכרים נקניקייה וקולה וירטואליים כחלק מהאירוע (כן, אנשים מוכנים לשלם גם על זה).
חוסר הבשלות הטכנולוגית יוצר בקרב חלק מהשחקנים בזירה רתיעה מלהיכנס כרגע לעולם הזה ולהפיק מופעי ענק וירטואליים. גיא בסר, מבעלי קבוצת בלוסטון לייב שבקרוב תביא את להקת בקסטריט בויז לישראל, אומר: "אנחנו מאמינים שייקח כמה שנים טובות עד שהטכנולוגיה תהיה מספיק איכותית כדי שהיא תחליף את הדבר האמיתי. כרגע אנחנו משתמשים בטכנולוגיות וירטואליות כתוספת למפגשי מעריצים או כדי למכור מרצ'נדייז, אבל אני מאמין שאנשים רוצים להיות חלק מהופעה, להרגיש את הזיעה של האמן ואת ההתרגשות באוויר".
5 צפייה בגלריה
ההופעה של אסף אמדורסקי במטאברס
ההופעה של אסף אמדורסקי במטאברס
תהליך בחירת האווטאר לפני המופע של אסף אמדורסקי
(צילום מסך)
הופעה במטאברס הייתה אכן חוויה שונה לחלוטין מזו שמקבלים בפארק הירקון עם הצפיפות, השמיים הפתוחים והסאונד העוצמתי. את המופע של אמדורסקי ראיתי עם בני בן ה-11, שחי בפורטנייט ומכיר את הסקינים ואת הריקודים באמצעות מקשי המחשב. הוא התלהב מההופעה יותר ממני, השתולל על כיסא הגיימר שלו, כמעט העלה אותי לבמה באמצע המופע וגרם לי להבין שהוא הולך להוציא את דמי הכיס שלו על המופע הבא של האומן שיחליט לקחת חלק בעולם החדש. אני רק מקווה שבעוד כמה שנים הוא יקנה כרטיס גם למופע בפארק הירקון ושהמטאברס לא יבוא על חשבון הדבר האמיתי.

המופעים הבולטים במטאברס עד כה

מרשמלו הופיע בפורטנייט בפברואר 2019, במופע שכלל 10.7 מיליון צופים והגיע ליותר מ-62 מיליון צפיות ביוטיוב. המופע עשה היסטוריה בגלל כמות האנשים הכי גדולה עד לאותו רגע שצפתה במופע אחד באותו הזמן.
טראוויס סקוט הופיע בפורטנייט באפריל 2020 מול 45.8 מיליון צופים. המופע שבר שיאי הכנסות והכניס 20 מיליון דולר תוך תשע דקות. רק כדי לסבר את האוזן, סיבוב ההופעות של סקוט, שארך כארבעה חודשים וכלל 56 הופעות, הכניס 54.3 מיליון דולר.
ליל נאס X הופיע בפלטפורמת המשחקים רובלוקס בנובמבר 2020 בארבע הופעות מול 33 מיליון צופים. הדבר הכי מעניין במופע הזה היה ההצלחה של מכירות הסחורות הדיגיטליות השונות, למשל שמונה דמויות שונות בהשראת המופע.
אריאנה גרנדה הופיעה בפורטנייט באוגוסט 2021 מול 78 מיליון צופים לאורך חמישה ימים. אומנם המופע לא התקיים בלייב, אבל הקהל שנכנס למופע היה יכול היה לבחור אילו שירים הזמרת תבצע.
ג'סטין ביבר הופיע בפלטפורמת הבידור WAVE בנובמבר 2021. המופע התקיים בלייב לקראת סיבוב ההופעות שלו לרגל רצאת האלבום Justice. ביבר שלט באווטאר שלו באמצעות חליפת תנועה שלבש, והאווטאר רקד על הבמה בדיוק כמוהו. נטלי זהר היא חוקרת מגמות ועולמות ווירטואליים, מרצה באוניברסיטת רייכמן ושותפה בפודקאסט Pas Normal